Laptop als (audio) mediaspeler inrichten/gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Iemand uit mijn vriendenkring wil haar laptop kunnen aansluiten op het stereoversterker (Marantz PM6003)
en zo als streamer gebruiken.

Streamen vanuit Spotify / Deezer, Internetradio, opgeslagen muziekbestanden zijn haar doel.

Ze wil liever geen smartphone of tablet (voor bediening) gebruiken.

Is zoiets mogelijk en zo ja ...... moet er een programma (server) worden geïnstalleerd en moet er een (USB) DAC tussen laptop en versterker en/of nog wat anders?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Server lijkt me niet nodig als het lokaal staat. Gewoon de versterker inprikken en afspelen met mediaplayer, winamp, foobar2000 of net wat je als software gebruikt.
Of je er een DAC tussen moet hangen, ligt natuurlijk aan de versterker.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Zonder meer informatie over de eisen aan geluidskwaliteit en in- en uitgangen op receiver en laptop wordt het lastig om nauwkeurig antwoord te geven. Qua hardware heeft ze hier in principe genoeg aan om mee te beginnen: http://www.allekabels.nl/...1506/tulp-jack-kabel.html

Om de laptop te veranderen in een audioserver (die alles doorstuurt wat aan audio binnenkomt) heb je inderdaad software nodig. Ik heb even voor je gegoogled (ik lees nog nergens wat je zelf al gevonden had :| ), maar kon niet zo snel wat vinden.

Is een Cromecast Audio niet een veel eenvoudiger en energiezuiniger idee?

Edit: ik lees nu dat ze juist niet vanaf tablet of telefoon wil bedienen. Als je daarmee bedoelt dat alle audio direct vanaf de laptop wordt afgespeeld, is er geen sprake van een server en heb je dus alleen een fysieke verbinding tussen laptop en receiver nodig. Bijvoorbeeld bovengenoemd kabeltje.

[ Voor 18% gewijzigd door HenkDePoema op 03-08-2016 18:31 ]

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
M.b.t. geluidskwaliteit ..... heb ik in mijn openingspost opzettelijk geen aandacht aan besteed, ze heeft uiteindelijk geen superset .....

Marantz PM 6003 versterker
pricewatch: Marantz PM6003 (Zwart)

Eltax monitor III speakers.

Aansluitingen op haar laptop weet ik niet, zal ik achter informeren.

Indien ze gewoon de laptop aan de versterker connect via zo'n tulp naar jack kabel en ze installeerd bvb Deezer op haar laptop dan kan ze verder alle bediening doen via de laptop?

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01 08:33
Die Marantz lijkt echt enkel een versterker te zijn, afhankelijk van de laptop en gewenste kwaliteit kun je inderdaad wegkomen met enkel een 3.5mm jack naar 2x tulp kabel. Als je die dan in de AUX/DVD (of eigenlijk alles behalve de phono) aansluiting steekt moet dat gewoon werken. Wel even controleren of de uitgang in te stellen is als een line-out (Dell laptops kunnen dit, MacBooks ook meen ik, de rest weet ik niet) en gaan. Alle bediening dient dan via de laptop te lopen ja.