Heeft mijn beeldscherm wel of geen PWM?

Pagina: 1
Acties:
  • 798 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Hallo,

Ben nu al een tijdje in bezit van een Philips 241TE5LB Monitor/TV. Alleen krijg nog wel is vaak last van mijn ogen + hoofdpijn tijdens het gamen waardoor ik het nu ook niet zo vaak meer doe.

Heb al het programma f.lux geïnstalleerd zodat het wit wat minder fel is. Ook kwam ik het een en ander tegen over panelen die PWM gebruiken waardoor het beeld gaat flikkeren.

Nu heb ik dus geen idee of mijn beeldscherm nou wel of niet PWM gebruikt, kan het ook nergens vinden bij de specificaties. Alleen dat het type LCD-scherm = TFT-LCD, Type achtergrondverlichting = W-LED-systeem. :?

http://www.philips.nl/c-p...le-tv-tuner/specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 15:09
PWM wordt gebruikt bij lage helderheid, meestal vanaf 20-25% en lager. Hoe hoog staat je helderheid?
Probeer anders eens je helderheid iets op te voeren als deze erg laag staat, naar zeg eens 35%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Cpt.Chaos schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:47:
PWM wordt gebruikt bij lage helderheid, meestal vanaf 20-25% en lager. Hoe hoog staat je helderheid?
Probeer anders eens je helderheid iets op te voeren als deze erg laag staat, naar zeg eens 35%.
Helderheid staat op 100%, al ga ik dit verlagen krijg ik zeer vermoeide ogen. Soort van of mijn ogen zwaar gaan voelen.

Zou de refresh rate iets kunnen uitmaken? Speel bijna alleen nog maar unreal tournament 4, fps schommelt dan heel erg tussen de 60-120+. Vsync staat altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 15:09
Als de helderheid op 100 staat, dan komt het waarschijnlijk daardoor. Met intensiteit op 100% is er geen PWM. Je speelt een spelletje, je zit niet in een kruisverhoor.
Als je het verlaagt, hoe laag zet je hem dan? Probeer het eens op 25%.
FPS>60 is goed.

Misschien tuur je wel te hard naar je scherm? Het is tenslotte een fps, en hoe lang achter elkaar speel je?
Als je een amber/gele/oranje bril hebt liggen, probeer dat eens, of gewoon je zonnebril, die filtert ook wel 80+% blauw licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Cpt.Chaos schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:10:
Als de helderheid op 100 staat, dan komt het waarschijnlijk daardoor. Met intensiteit op 100% is er geen PWM. Je speelt een spelletje, je zit niet in een kruisverhoor.
Als je het verlaagt, hoe laag zet je hem dan? Probeer het eens op 25%.
FPS>60 is goed.

Misschien tuur je wel te hard naar je scherm? Het is tenslotte een fps, en hoe lang achter elkaar speel je?
Als je een amber/gele/oranje bril hebt liggen, probeer dat eens, of gewoon je zonnebril, die filtert ook wel 80+% blauw licht.
Als de helderheid al op 80 of 70% staat krijg ik al veel last van mijn ogen. Dus waarschijnlijk werkt PWM dan al ofso?

Maar in principe maakt een FPS die schommelt tussen de 60 en boven de 100 niet uit toch? Aangezien mijn beeldscherm toch maar een refresh rate heeft van 60?

Draag verder al een bril, zonder bril kost het me te veel moeite omdat ik dan minder scherp zie. Opgemeten zit ik zo'n rond de 100cm van het scherm af. Dus dat lijkt me niet te weinig.

Game verder zeer weinig, hoogstens een halfuur tot een uur.

Zat er ook aan te denken om een ander scherm te gaan aanschaffen. Zou een IPS of een TN panel + 70hz of 144hz zachter voor de ogen zijn dan mijn Philips scherm met standaard WLED panel en 60hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik kan rustig uren gamen zonder problemen met mijn ogen. Ben ook een brildrager. Ik speel op een heel standaard 27" IPS scherm van LG maar ook op mijn vorige 24" samsung TN had ik er geen last van.

De vraag is dus welk element van het beeld jij gevoelig voor bent. Als je niet gamet krijg je dan ook last van je ogen bij veel schermtijd? Dus bij alleen word en internet enzo?

Verder moet je inderdaad niet te veel turen naar het scherm tijdens het gamen. Zorg dat je het beeld zo afstelt dat je alles wat je moet zien binnen je blikveld ligt zonder continu heen en weer en op en neer te kijken. Desnoods je resolutie iets verlagen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik herken het, op de lossen door het scherm op 100% brightness te zetten en in Windows de pixels te dimmen met kleurkalibratie of in de videokaart software zodat het minder fell is.

Mijn Surface pro 3 gaat het al mis bij 50% helderheid, snel vermoeide ogen, dus voluit is het opgelost., dan maar pixels dimmen in Windows kleurkalibratie zodat het minder vel is.

Je hebt waarschijnlijk een scherm met een vrij hoge cd/m² waardoor het probleem sneller plaatsvind, zo heb ik nu een gaming scherm met 350 cd/m² dat is te vel, maar goed een ander scherm met lagere waardes was er simpelweg niet als ik 144hz + 1440p + G-Sync wil.

Mijn oude samsung had het ook niet maar dat was nog een CCFL backlight + 300 cd/m².

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2018 20:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Okay. Waarom dit topic hiervoor gekickt moet worden is mij niet helemaal duidelijk. Ik mag hopen dat TS na bijna 2,5 jaar het probleem wel heeft opgelost...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.