• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 16:23
Hoi,

Ik twijfel om een Minidisc te kopen. Ik heb nog een paar vraagjes en ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden.
- Moet ik 1 met ingebouwde recorder kopen of zonder? Die zonder recorder zijn namelijk een stuk goedkoper.
- Hoe zit het met de geluidskwaliteit vergeleken met gewone discman's/walkmans/mp3 spelers/radio?
- Welk merk moet ik kopen? Ikzelf dacht aan Sony. Of is de minidisc van Sony slecht/matig?
- Die standaard koptelefoon die erbij zit, geeft ie nog een beetje fatsoenlijk geluid of kan ik beter een "echte" kopen? Ik wil een beetje hoge treble en als het kan ook een redelijk harde bass. Ok, subwoofer niveau zal het nooit worden maar wel goed aanwezig.
- Wie weet waar ik ze het goedkoopst kan kopen? Op internet kopen vind ik geen probleem, maar een gewone winkel mag ook natuurlijk (als het maar geen plaatselijk winkeltje is ergens in zuid limburg, daar kom ik toch niet ), dus bij een grote winkel zoals MegaPool, Dixons, MediaMarkt.

Alvast bedankt,
Morpheus

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

als je nog geen andere MD recorder hebt, kan je maar beter eentje nemen met ingebouwde recoder (hoe zet je andere je muziek op MD :? )
- geluidskwaliteit is over het algemeen iets beter dan mp3 (de gemiddelden mp3 die je download dan) en alles is zowiezo beter dan walkmans, discmans lezen alles af van CD en is dus eigenlijk het best, maar denk niet dat je echt verschil gaat horen.
-welk merk? hmm ik heb zelf een sony, over andere merken kan ik niets zeggen
-standaard koptelefoon moet je zsm wegpleuren
koop je een ding van 700-800 piek
krijg je nog een ding bij dat ze 'koptelefoon' noemen
dat ding deed letterlik pijn in mijn oren.
voor een goede bass kan je bijv, sony groove zooi kopen of of een MDR EX70SL (die heb ik, heeft gesloten dopjes, zodat jij weinig hoort van de omgeving, en de omgeving weinig hoort van jou)
-goedkoopst?
ik denk gewoon mediamarkt ofzo, soms kan je daar zelfs onderhandelen als je iets te duur vind

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01-2025
Hmmmz, ik heb een half jaartje een Aiwa speler gehad, voordat ik mijn MP3 speler had :7 en ik moet zeggen dat die Aiwa super was in besturing en geluid en opnemen...eigenlijk in alles was ie goed...ware het niet dat ik gek werd van alsmaar dezelfde nummers achter elkaar

Recorder is wel handig...let wel op dat ie ook digitaal kan opnemen, is wel zo handig

Ook zijn er geluidskaarten te krijgen zodat je je mp3 op je md kan zetten, das voor velen wel zo handig, je kan ook nog een uitbreiding op je SB live player kopen zodat je ook nog een optische uitgang heb, mail voor meer info, mzzls

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Dubbel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Kwaliteit is in principe net zo goed als cd. Sony, Sharp, beide goed, Panasonic ook.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• BackSlash
Opnemen kan toch via pc? Via dat digitale gele stekkertje (v/d Live).
Bedankt voor jullie reacties.
Hoe duur is die groove koptelefoon? Ik heb nu zo'n lompe grote, maar die geeft wel goed geluid via mijn pc, en die was maar FL 15,- ofzo, en deze is van Philips.
Bij kwaliteit iets beter dan standaard mp3, dus dan beter dan een mp3-tje van 128 kb?
Kan je trouwens ook mp3's erop zetten? Lijkt me wel zo handig aangezien 90% van mijn muziek in mp3 formaat is :)

Morpheus

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

minidisk.. is toch best een aanrader.. 't werkt echt gewoon erg lekker.. en klinkt (mist je goed opneemt) best aardig..

wel een nadeel van md.. je mag der geen knakworsten met sap overheen kieperen.. (ervaring :( :( )

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-03 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb nog een oude MZ-R35, maar dat ding is kwalitatief een van de beste die Sony ooit verkocht heeft (Lithium accu, helemaal van aluminium). Zoals anderen al gezegd hebben is het geluid van de standaard hoofdtelefoons bij zo'n ding echt monsterlijk. Ik gebruik er daarom de MDR-E888LP headphones bij, en dat is het topmodel van de Sony fontopia's. Een beter geluid zul je bij dopjes niet gauw vinden :9

Ik overweeg de MZ-R900 te kopen omdat m'n oude in verhouding wat groot en zwaar is. De goedkoopste Sony is momenteel de MZ-R500 : 500 gulden, maar hij is wel helemaal van kunststof en maakt een nogal breekbare indruk. Hij heeft wel alle features van de moderne minidisc recorders, en hij is gewoon goed.

De MZ-R700 is wat luxer (met afstandsbediening) en ziet er wat beter uit. Je kunt voor zo'n 699 gulden ook de MZ-R750 kopen waarbij er een radio in de afstandsbediening ingebouwd zit.

Zowel de MZ-R500 als de MZ-R7x0 spelen ontzettend lang op 1 (!) penlite batterij. De MZ-R900 speelt nog veel langer, maar dan op een mini NiMH accu. Voor meer info over de recorders: www.minidisc.org

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Dacht er zelf ook over om een minidisc-recorder te kopen. Toch maar niet gedaan. Is toch wel errug veel geld vind je niet? Heb gewoon een Philips Discman gekocht (heel mooi blauw doorzichtig dingetje). Kostte de helft van de minidisc-recorder en geeft hetzelfde resultaat. Hij leest namelijk rewritables, en die kun je wel een stuk sneller schrijven dan met zo'n minidisc-recorder. >:)

• JvS
  • Laatst online: 08:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 27 juni 2001 10:45 schreef CPUgevraagd het volgende:
Dacht er zelf ook over om een minidisc-recorder te kopen. Toch maar niet gedaan. Is toch wel errug veel geld vind je niet? Heb gewoon een Philips Discman gekocht (heel mooi blauw doorzichtig dingetje). Kostte de helft van de minidisc-recorder en geeft hetzelfde resultaat. Hij leest namelijk rewritables, en die kun je wel een stuk sneller schrijven dan met zo'n minidisc-recorder. >:)
Steek je 'm ook even lekker snel in je binnenzak? Of in je kontzak? Neem je even 6 cd's mee in je zak?

Helaas.. Portable cd legt het af tegen md, qua formaat

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-03 20:36
Sony heeft toch altijd zo'n actie dat je gratis een portable spelertje krijgt bij je MD-deck? Zeker nu rond examentijd. Volgens mij is zo'n deck niet veel duurder en werkt het makkelijker. Spelertjes die alleen afspelen zijn volgens mij ook kleiner. Dus dan heb je mooi 2 apparaten voor de rpijs van 1

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
Op woensdag 27 juni 2001 10:43 schreef Exirion het volgende:
Ik heb nog een oude MZ-R35, maar dat ding is kwalitatief een van de beste die Sony ooit verkocht heeft (Lithium accu, helemaal van aluminium).
Een oude MZ-R35 haha, daarvoor had je nog de R30 en de R3 (die ik dus heb)(er zijn nog vele oudere modellen met de grootte van een autoradio, vriend van me had zo-een)

Maar ik denk idd dat de MZ-R35 wel een van de betere is. met idd mooie metalen behuizing net zoals de R3 overigens alleen mijn accu is na 2 diskjes spelen wel helemaal leeg. Voordeel van de R3 is dus wel dat je er ook gewone penlites in kan doen zonder zo'n raar adapterdingetje.

Minidisc is gewoon kewl en vet. (heb het dan ook al meer dan 5 jaar, denk zelfs wel haast 6 jaar)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 10:57 schreef intert0y het volgende:
Maar ik denk idd dat de MZ-R35 wel een van de betere is. met idd mooie metalen behuizing net zoals de R3 overigens alleen mijn accu is na 2 diskjes spelen wel helemaal leeg. Voordeel van de R3 is dus wel dat je er ook gewone penlites in kan doen zonder zo'n raar adapterdingetje.
Ja, ik heb 'm in het metallic blauw :9~ Hij is nog als nieuw, dus het blijft een mooi dingetje :) De accu gaat zo'n 7 tot 8 uur mee, dus dat is nog best netjes eigenlijk. Hij slijt ook amper omdat het een Lithium is. Alle nieuwe modellen hebben een NiMH accu, en dat is net ff wat minder. Maar toch is die nieuwe R900 echt een dingetje om bij te kwijlen. Het mooie is ook dat de nieuwe afstandsbedieningen een 3,5mm plug hebben ipv de microplug. Dus je kunt nu tenminste je goeie headphones samen met je afstandsbediening gebruiken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• koboy
  • Laatst online: 23:09

koboy

Heb een idee voor een icon

Echt verschil tussen de minidisc afspelers is er volgens mij niet. Hier zijn ze (wbt. kwaliteitsverschil) vergelijkbaar met cd spelers. Wel zijn er natuurlijk verschillen in de DAC die gebruikt wordt, dus persoonlijk zou ik het liefst een minidisc speler hebben van het merk waar ik tevreden over ben met CD-spelers (in geluidskwaliteit).

Het kritieke moment van minidiscs (net als mp3) is de encoding stap. De gebruikte encoder is ECHT van invloed op de geluidskwaliteit. M'n pa heeft een sony met ATRAC-DSP, en die is een stuk beter dan mijn ATRAC-4.5. ATRAC-DSP geeft een voor mijn (ZEER kritische) oren geluidskwaliteit die niet te onderscheiden is van de originele CD (mp3 heeft hier bij mij 512 kbit/s EN een goede encoder voor nodig). Kenners zeggen dat de kwaliteit vergelijkbaar is met CD of beter.

Is er een portable player met ATRAC-DSP of beter EN een digitale ingang, dan zou ik die nemen. Anders gewoon een recent model SONY full size recorder met ATRAC-DSP of beter (heb je meteen een apparaat om thuis op af te spelen met toetsen van behoorlijk formaat), en een goedkope afspeler naar keuze.

Wat betreft de koptelefoon, als je hem gewoon in het verkeer/OV wil gebruiken, zou ik eerst eens de meegeleverde koptelefoon proberen. In geval van Sony zijn die nog niet eens zo heel erg slecht, en ik betwijfel of je door het omgevingsgeluid echt verschil hoort. Voldoet deze toch niet, zoek dan naar andere opties.

<edit>
ATRAC versies uitgezocht
</edit>

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

Ik zou zeggen koop een minidisc van Sony :)

Heb zelf de MZ-E33 speelt op een batterij 9 urr, volledig uit aluminium goeie oortelefoontjes met uitstekende bass/treble.

Die actie van Sony is BTW deck kopen (f400,-) en de portable voor f100,- inplaats van f400,-/500,- erbij heb zo ook mijn portable

en je kan de MD via de Live! aansluiten mits je een converter COAX/OPTIC hebt (duur)

Verwijderd

Onthoud alleen dat er 1 groot nadeel is aan minidisc! (vinnik dan hè): Als je er 2 uur muziek op wilt zetten ben je 2uur bezig :( , dit is niet zo met een cd of mp3speler :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 11:07 schreef koboy het volgende:
In geval van Sony zijn die nog niet eens zo heel erg slecht, en ik betwijfel of je door het omgevingsgeluid echt verschil hoort.
Ik begrijp niet wat het omgevingsgeluid ermee te maken heeft. No offense, maar blijkbaar spreek je niet uit eigen ervaring. Goeie hoofdtelefoons laten je dure minidisc pas echt tot z'n recht komen omdat het qua geluid een wereld van verschil is :)

Goedkope dingen schetteren in je oren, hebben geen bass, en geen hoge tonen. Goeie fontopia's klinken zuiver, hebben een goeie bass en schetteren niet in je oren. Ook niet als je het volume voluit zet in een drukke straat.

• koboy

koboy

Op woensdag 27 juni 2001 11:09 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat het omgevingsgeluid ermee te maken heeft. No offense, maar blijkbaar spreek je niet uit eigen ervaring. Goeie hoofdtelefoons laten je dure minidisc pas echt tot z'n recht komen omdat het qua geluid een wereld van verschil is :)

Goedkope dingen schetteren in je oren, hebben geen bass, en geen hoge tonen. Goeie fontopia's klinken zuiver, hebben een goeie bass en schetteren niet in je oren. Ook niet als je het volume voluit zet in een drukke straat.
Ik bedoel hier de fontopia's die door sony met de wat betere apparatuur meegeleverd worden... Ik weet dat het altijd nog beter kan, maar in mijn beleving schetteren ze op een nog enigzins verkeersveilig dan wel voor je medepassagiers sociaal volume niet, en voldoen ze dus voor mij. Ik geef toe dat een koptelefoon van 100+ gulden beter klinkt, maar onderweg let ik op het verkeer, en wat minder op alle details in de muziek. >:)
Wat aiwa en sharp en consorten tegenwoordig meeleveren weet ik niet, maar vroeger (15 jaar geleden) was dit vooral bij sharp niet veel soeps, en kon je inderdaad beter iets anders kopen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je wat betreft geluidskwaliteit op een koptelefoon je je niet van te voren moet laten opnaaien zodat je denkt (bij een test in de winkel) dat je het verschil hoort tussen de door Sony meegeleverde fontopia en een Sennheiser van 500+ gulden. Beoordeel zelf, en schaf dan EVENTUEEL, als de kwaliteit niet acceptabel is en je thuis niet iets beters hebt liggen, iets anders aan.

Wel zal ik altijd een paar ECHT GOEDE luidsperkers (dwz. minimaal 1000 gulden per stuk zelfbouw, en 2000 retail van een behoorlijk (niet bose etc) merk de voorkeur blijven geven boven elke koptelefoon. Dit omdat de muziek waar ik van hou (sympho en klassiek) dusdanig lage tonen heeft, dat je een driver van minimaal 25 cm doorsnede nodig hebt om dit echt weer te geven.

Nog even voor de volledigheid, zelf luister ik met een fontopia van (een jaar of 4 geleden) 80 gulden. Deze heb ik toen gekocht omdat de meegeleverde fontopia (was een discman) kapot was gegaan (draadbreuk). Deze is inderdaad (in een rustige omgeving) iets beter, maar in de bus hoorde ik het verschil niet. De met de discman meegeleverde fontopia gebruikte ik omdat mijn 15 jaar oude en al 3 keer een draadbreuk gerepareerde fontopia, die ik als vervanging voor mijn sony Walkman!! koptelefoon had gekocht, echt overleden was. Die allereerste was trouwens van vergelijkbare kwaliteit als die met de discman meegeleverde.

<edit>
typo's
</edit>

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het kritieke moment van minidiscs (net als mp3) is de encoding stap. De gebruikte encoder is ECHT van invloed op de geluidskwaliteit. M'n pa heeft een sony met ATRAC-DSP, en die is een stuk beter dan mijn ATRAC-5? (de voorloper, sorry weet even niet het exacte versienummer...). Ik geloof dat ATRAC-DSP inmiddels door Sony ook al weer verbeterd is.
ATRAC-DSP geeft een voor mijn (ZEER kritische) oren geluidskwaliteit die niet te onderscheiden is van de originele CD (mp3 heeft hier bij mij 512 kbit/s EN een goede encoder voor nodig). Kenners zeggen dat de kwaliteit vergelijkbaar is met CD of beter.
Jawel, een echte specs audiofiel... Tuuuurlijk moet een mp3 512 kbit zijn (volgens mij hebben we hier een nieuw record :P ). Ik daag je bij deze uit om met een 75% accuratesse blind een 192Kbit mp3'tje te onderscheiden van het origineel, afgespeeld vanaf dezelfde bron. (lees: minstens 16keer van de 20 de goeie benoemen). Lukt je niet...

De verschillen tussen de atracs zijn niet meer zo heel groot. Vanaf atrac4.5 in ieder geval niet! De verschillen tussen dac's en de kwaliteit van de decks zijn veel belangrijker en groter. Laten we zeggen dat ik liever naar een mds ja-3ES luisterd dan naar een mds-je530s (met atrac dsp), en dat menigeen die er _echt_ naar geluistert heeft die mening met mij deelt.
Wat betreft de koptelefoon, als je hem gewoon in het verkeer/OV wil gebruiken, zou ik eerst eens de meegeleverde koptelefoon proberen. In geval van Sony zijn die nog niet eens zo heel erg slecht, en ik betwijfel of je door het omgevingsgeluid echt verschil hoort. Voldoet deze toch niet, zoek dan naar andere opties.
Hhhhm, nou vind ik je ineens geen audiofiel meer :P Die meegeleverde dingen, daar komt inderdaad wel een pittige bas enzo uit, maar het is alles bahalve mooi. Ronduit lelijk komt meer in de buurt...

Je legt de nadruk veel te veel op de Atrac enzo. Dit is echt dikke vette bullshit. Een mzr-30 met een hele goeie hoofdtelefoon klinkt gewoon tien keer beter dan een hele nieuwe met het bijgeleverde lor...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

ATRAC-DSP geeft een voor mijn (ZEER kritische) oren geluidskwaliteit die niet te onderscheiden is van de originele CD (mp3 heeft hier bij mij 512 kbit/s EN een goede encoder voor nodig). Kenners zeggen dat de kwaliteit vergelijkbaar is met CD of beter.
Kwaliteit van lossy-compression beter dan van CD? Minidisc is toch ook gewoon 16 bits, 44.1KHz?? Dan kan het met wat voor geavanceerde compressie dan ook toch nooit beter worden dan ongecomprimeerd!? |:(

Siditamentis astuentis pactum.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 11:30 schreef koboy het volgende:
Dit omdat de muziek waar ik van hou (sympho en klassiek) dusdanig lage tonen heeft, dat je een driver van minimaal 25 cm doorsnede nodig hebt om dit echt weer te geven.
Ook dit slaat weer nergens op, het spijt me ;) Als jij 25cm woofers aan je oren gaat plakken dan springen je trommelvliezen bij de eerste de beste dreun >:) Ik heb kort geleden een Sennheiser HD-590 gehad. Voor mijn kritische oren was dat ding ver onder de maat, maar 1 ding moet gezegd worden: Er zit een monsterlijke bass in (naar mijn smaak te hard, want je hoort de bass overal doorheen pompen), en als je 'm maximaal zou belasten dan vrees ik voor je trommelvliezen :D

Verder: Ik heb zoals gezegd het topmodel van de Sony fontopia's (ik meen nogsteeds 169 gulden), en ik vind het verwonderlijk als jij het verschil niet hoort met die standaard krengen. Zelf een fontopia van 100 piek haalt het er nog lang niet bij (ik heb jaren lang de MDR-E868 gehad, 1 model onder de 888).

• Nacho_Man
  • Laatst online: 30-01 11:34
Kep de mijne van Sony al 3 jaar en ik moet zeggen dat ik het beter vind wat dan ook. Lekker klein, robuust(kan tegen heel veel stootjes :) ) en geeft heerlijk geluid. Ik heb nu 2 decks, en nog mijn ouwe md-walkman(groot). :)

• koboy

koboy

Op woensdag 27 juni 2001 11:30 schreef JvS het volgende:

[..]

Jawel, een echte specs audiofiel... Tuuuurlijk moet een mp3 512 kbit zijn (volgens mij hebben we hier een nieuw record :P ). Ik daag je bij deze uit om met een 75% accuratesse blind een 192Kbit mp3'tje te onderscheiden van het origineel, afgespeeld vanaf dezelfde bron. (lees: minstens 16keer van de 20 de goeie benoemen). Lukt je niet...

[..]
Met gemak, maar dan wel met MIJN muziek (ZEER volledig en continu gebruik van het spectrum), en over een stel goede luidsprekers (zie vorige post). Met Britney Spears en verwanten heb je inderdaad genoeg aan 192kbit/s. Die 512 kbit/s is uit ervaring. Dit was nl. de bitrate waarop ik (op het eerste gehoor) geen verschil meer kon horen in de kwaliteit met klassieke muziek.
[..]
De verschillen tussen de atracs zijn niet meer zo heel groot. Vanaf atrac4.5 in ieder geval niet! De verschillen tussen dac's en de kwaliteit van de decks zijn veel belangrijker en groter. Laten we zeggen dat ik liever naar een mds ja-3ES luisterd dan naar een mds-je530s (met atrac dsp), en dat menigeen die er _echt_ naar geluistert heeft die mening met mij deelt.
[..]
Ik gaf in mijn post al toe dat ik de versienummers van ATRAC even niet paraat heb. Wel hoorde ik duidelijk verschil tussen muziek opgenomen een op mijn digitaal aangesloten ATRAC-4.5 en de analoog aangesloten ATRAC-DSP uit dezelfde prijsklasse van m'n pa. Die had hem een half jaar later gekocht. BALEN! :(
Verder was ik dacht ik duidelijk dat je voor het afspelen een speler met een DAC moet kiezen die je aanstaat. Dat "ATRAC gedoe" ging alleen maar om de encoding stap, die toch erg belangrijk is. Persoonlijk vind ik de DAC van mijn Yamaha DVD de beste die ik tot nu toe gehoord heb.
[..]
Hhhhm, nou vind ik je ineens geen audiofiel meer :P Die meegeleverde dingen, daar komt inderdaad wel een pittige bas enzo uit, maar het is alles bahalve mooi. Ronduit lelijk komt meer in de buurt...
Het gaat om het gebruik. Een koptelefoon gebruik ik alleen maar in de bus/trein/op de fiets, en dan vind ik het gebruik van een volledig afsluitende voor in het OV prima (graag zelfs! :) ), maar in het verkeer uit den boze. zie ook mijn vorige post.

<edit>
ATRAC versies uitgezocht
</edit>

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 27 juni 2001 11:48 schreef Exirion het volgende:
Ook dit slaat weer nergens op, het spijt me ;) Als jij 25cm woofers aan je oren gaat plakken dan springen je trommelvliezen bij de eerste de beste dreun >:)
Maar het klopt wel dat je met een koptelefoon geen voelbaar laag kunt produceren.
Met een koptelefoon kan je best je trommelvliezen met 16Hz heen en weer laten wapperen, maar daarvan hoor je niks. Als twee 25cm woofers dat doen, jaaaa..

Siditamentis astuentis pactum.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
sinds ik ooit de mzr-30 won in een wedstrijd ben ik verslaafd aan MD. Ik heb een deck bij de versterker, een mzr-35 (ja de 30 ging kapot en raakte kwijt(!!!) bij sony dus toen kreeg ik er een 35 voor terug) en in de auto een radio met MD afspeler erin. Het is klein, licht gaat lang mee en de MD's uit de auot laten de junken gewoon liggen. Mijn zwager's auto is opengebroken puur voor z'n cd's. Geluid is prima, alleen een ding, dat gele stekkertje van de Live's is NIET voor MD's. Je moet dan echt een live drive hebben, of zo'n DMX kaart, daar zit geloof ik standaard een optische poort op. Ook op www.hoontech.com kun je leuke extra's vinden voor de Live.

Met dit ding van ze kun je optisch en digitaal in en uit krijgen op je SB Live Value/Player/1024

Afbeeldingslocatie: http://www.hoontech.com/english/photos/pi/sbdb3.gif

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 10:43 schreef Exirion het volgende:
Ik heb nog een oude MZ-R35, maar dat ding is kwalitatief een van de beste die Sony ooit verkocht heeft (Lithium accu, helemaal van aluminium). Zoals anderen al gezegd hebben is het geluid van de standaard hoofdtelefoons bij zo'n ding echt monsterlijk. Ik gebruik er daarom de MDR-E888LP headphones bij, en dat is het topmodel van de Sony fontopia's. Een beter geluid zul je bij dopjes niet gauw vinden :9
Nou, voor mij zelfde verhaal: ik heb de voorloper (net NOG wat degelijker): MZ-R30. Ook de standaard dopjes vervangen door dezelfde fontopia's (rib uit m'n lijf, maar klinken errug goed)... Helemaal alu, Li-ion batterij, wat wil je nog meer? OK, hij is vrij zwaar, maar hij doet het al zeker 5 jaar prima, dus heb niks te klagen. :)
Ik overweeg de MZ-R900 te kopen omdat m'n oude in verhouding wat groot en zwaar is. De goedkoopste Sony is momenteel de MZ-R500 : 500 gulden, maar hij is wel helemaal van kunststof en maakt een nogal breekbare indruk. Hij heeft wel alle features van de moderne minidisc recorders, en hij is gewoon goed.
Nou, ook hier denk ik over, maar ik heb nog wat andere uitgaven en zit niet zo heel ruim in de slappe was :D Maar de MZ-R 900 is idd een toppertje en misschien ooit van mij. Och, ik kijk rustig verder, wie weet komt er nog weer wat nieuws op de markt tussendoor.
De MZ-R700 is wat luxer (met afstandsbediening) en ziet er wat beter uit. Je kunt voor zo'n 699 gulden ook de MZ-R750 kopen waarbij er een radio in de afstandsbediening ingebouwd zit.

Zowel de MZ-R500 als de MZ-R7x0 spelen ontzettend lang op 1 (!) penlite batterij. De MZ-R900 speelt nog veel langer, maar dan op een mini NiMH accu. Voor meer info over de recorders: www.minidisc.org
Radio in mijn walkman hoef ik niet, ik vind ten eerste de kwaliteit van het geluid echt vreselijk, ik kan ook niet tegen 128kbit/s mp3 via de hoofdtelefoon. Da's overigens ook de reden dat ik je MD aanraad en niet mp3. MD is echt veel beter qua geluidskwaliteit. MP3 kan ook wel beter, maar dan heb je je memorystick of 8cm CD of whatever veel te snel vol zitten. MD is gewoon lekker makkelijk met editen, titels ingeven en afspelen maar en ze zijn enorm energiezuinig tegenwoordig. Als je er een koopt zou ik sowieso voor een Sony gaan, die dingen zijn echt _ongelofelijk_ goed en degelijk... Echt een aanrader...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• koboy

koboy

Op woensdag 27 juni 2001 11:40 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Kwaliteit van lossy-compression beter dan van CD? Minidisc is toch ook gewoon 16 bits, 44.1KHz?? Dan kan het met wat voor geavanceerde compressie dan ook toch nooit beter worden dan ongecomprimeerd!? |:(
Wel als je er 48 KHz inmikt.... Op basis van dit grotere frequentiebereik kan dat ding dan allerlei leuke geintjes uithalen.
Goed, als je de output op de bit gaat analyseren komt er iets anders uit dan het origineel, maar lossy compression bestaat bij de gratie van de niet digitale zintuigen van de mens B-)

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

ik heb deze oordopjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.minidisco.com/miniimages-s/accessories/mdrex70sl-2.jpg

zijn iig beter dan die standaard dingen, en als je de bass al goed vind van die standaar dingen moet je naar die 888 luisteren,

die 888 zijn idd het beste :)
ze zijn alleen zo groot

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 12:32 schreef koboy het volgende:
Wel als je er 48 KHz inmikt.... Op basis van dit grotere frequentiebereik kan dat ding dan allerlei leuke geintjes uithalen.
Goed, als je de output op de bit gaat analyseren komt er iets anders uit dan het origineel, maar lossy compression bestaat bij de gratie van de niet digitale zintuigen van de mens B-)
Wat een koetjespoep |:( :P 48KHz samplerate met lossy compression is dus _echt_ niet beter dan 44KHz zonder compressie! De compressie verkracht meer dan dat de iets hogere samplerate goedmaakt.

• koboy

koboy

Op woensdag 27 juni 2001 11:48 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ook dit slaat weer nergens op, het spijt me ;) Als jij 25cm woofers aan je oren gaat plakken dan springen je trommelvliezen bij de eerste de beste dreun >:) Ik heb kort geleden een Sennheiser HD-590 gehad. Voor mijn kritische oren was dat ding ver onder de maat, maar 1 ding moet gezegd worden: Er zit een monsterlijke bass in (naar mijn smaak te hard, want je hoort de bass overal doorheen pompen), en als je 'm maximaal zou belasten dan vrees ik voor je trommelvliezen :D
[..]
Die 25 cm drivers sleep ik dan ook niet mee. Die laat ik lekker thuis in hun zorgvuldig uitgekozen hoekje staan. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het hier om de boxen van m'n ouders gaat. Zelf heb ik wel het geld voor die dingen, maar niet de ruimte.
BTW. Sennheiser was maar een voorbeeld, Dat is nl. zo'n duur merk waar al die verkopers direct mee aan komen zetten net als Bose :r .
[..]

Verder: Ik heb zoals gezegd het topmodel van de Sony fontopia's (ik meen nogsteeds 169 gulden), en ik vind het verwonderlijk als jij het verschil niet hoort met die standaard krengen. Zelf een fontopia van 100 piek haalt het er nog lang niet bij (ik heb jaren lang de MDR-E868 gehad, 1 model onder de 888).
Ik heb nooit beweerd dat ik het verschil niet hoor. Ik geef alleen geen 170 gulden uit aan iets wat na een paar jaar kapot is aan de draadbreuken, en waarbij een goedkopere oplossing voldoende is voor de toepassing waar ik ze voor gebruik, nl. onderweg.
Ik jaag waarschijnlijk ook een hoop mensen tegen me in het harnas als ik zeg dat het naar mijn mening belachelijk is om duizenden guldens uit te geven aan audio apparatuur voor in de auto. Die heeft de acoustiek niet (allemaal reflecties tegen glas etc.) om een dergelijke hoeveelheid geld te rechtvaardigen. Hoewel je wel op de benzine bespaart, want zo'n zwart gofje gaat vooruit op z'n dreunende bassen >:) .

• koboy

koboy

Op woensdag 27 juni 2001 13:04 schreef Exirion het volgende:

[..]

Wat een koetjespoep |:( :P 48KHz samplerate met lossy compression is dus _echt_ niet beter dan 44KHz zonder compressie! De compressie verkracht meer dan dat de iets hogere samplerate goedmaakt.
Ach, het blijft allemaal om de bitrate (voor minidisc is dit trouwens 292 kbit/s tov. CD 1411 kbit/s) en de kwaliteit van de encoder gaan. Uit puriteinse oogpunten geef ik dan ook de voorkeur aan niet (lossy) compressed audio.

Ik zou toch je mening nog wel eens willen horen als je met een recent sony MD recoder aangesloten aan een echt goede installatie aan het spelen bent geweest.

Zelf zie ik minidisc als vervanging van de oude analoge tape. Lekker portable, maar een veel betere geluidskwaliteit.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 13:12 schreef koboy het volgende:
Ik zou toch je mening nog wel eens willen horen als je met een recent sony MD recoder aangesloten aan een echt goede installatie aan het spelen bent geweest.
Ik heb een hele goeie installatie staan, en JUIST met zulke apparatuur hoor je nog duidelijker de verschillen tussen compressieloze en gecomprimeerde audio. Het maakt niet uit hoe goed de ATRAC is, want je kunt theoretisch onderbouwen waarom een dermate sterker compressie consquenties voor bijvoorbeeld het stereobeeld en de ruimtelijkheid moet hebben.
Zelf zie ik minidisc als vervanging van de oude analoge tape. Lekker portable, maar een veel betere geluidskwaliteit.
Zo denk ik er ook over, maar als je kritisch gaat luisteren op high-end spul dan mis je een heleboel met compressie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 27 juni 2001 13:33 schreef Exirion het volgende:

Zo denk ik er ook over, maar als je kritisch gaat luisteren op high-end spul dan mis je een heleboel met compressie.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Wat jij zegt geldt ook maar voor een klein handjevol mensen.

• Flotter
  • Laatst online: 13-03 08:38

Flotter

Pelipper!

Op woensdag 27 juni 2001 12:32 schreef koboy het volgende:

[..]

Om 48 kHz-opnamen te maken heb je DAT nodig, in je MD-deck zit een sample-rate-converter die die 48 kHz van jou netjes omzet naar 44.1 kHz.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• HeatWave
  • Laatst online: 20-12-2025

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ja die hebben we vaker gehoord "ik hoor makkelijk verschil hoor"

Ja als je weet wat wat is kan je het makkelijk zeggen.

Geblinddooekt haalt 99,9% van de mensen het niet uitelkaar en degenen die dat wel kunnen hebben daar hun beroep van gemaakt.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 13:37 schreef JvS het volgende:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Wat jij zegt geldt ook maar voor een klein handjevol mensen.
Je moet onderscheid maken tussen de grote massa en een paar freaks. Als je zegt dat je het verschil niet _kunt_ horen dan is dat niet juist. De meeste mensen horen het niet, maar je kunt het wel horen, en daar gaat het om. We zijn het er echter over eens dat compressie een prachtige ontwikkeling is die (portable) audio stukken compacter en handiger maakt. Dat weegt voor mij ook op tegen te nadelen, en op een walkman hoor ik het verschil niet tussen compressie/compressieloos omdat ik er gewoon niet op let :) Het is echter een ander verhaal bij goeie speakersystemen, en geldt het niet in allerlei vakgebieden/liefhebberijen dat je onderscheid moet maken tussen de massa en de freaks die het uiterste willen? Niks nieuws :)

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 23:48
Sony MD hebben nu ook radioontvangers. Kosten evenveel als een normale met opnemer.

dikzak

• koboy

koboy

Op woensdag 27 juni 2001 13:33 schreef Exirion het volgende:
Op woensdag 27 juni 2001 13:12 schreef koboy het volgende:
[..]

Ik heb een hele goeie installatie staan, en JUIST met zulke apparatuur hoor je nog duidelijker de verschillen tussen compressieloze en gecomprimeerde audio. Het maakt niet uit hoe goed de ATRAC is, want je kunt theoretisch onderbouwen waarom een dermate sterker compressie consquenties voor bijvoorbeeld het stereobeeld en de ruimtelijkheid moet hebben.
[..]
Het beste voor het stereobeeld wat ik tot nu toe heb gehoord is m'n yamaha DVD speler. Wat die met gewone audio cd'tjes doet is echt ongelofelijk. Wat een verschil t.o.v. de CD speler in het Technics minisetje waar hij via 2 switchboxen, audio en video (ja ik wil ook het geluid van m'n video, MD, en PSX goed horen) aan hangt. Even meegenomen dat de Technics (MASH) DAC best wel goed is...
Ik kon in eens de positie van de zangers en orkestleden bij het podium in mijn opname van "Madame Butterfly" aanwijzen (bij wijze van effect omschrijving dan)! En dat over een relatief goedkope versterker met goedkope luidsprekers. Ik weet het, dit is geen high-end, maar dat spul sprokkelen we de laatste beetjes van bij elkaar nadat we van onze studentenkamers wegverhuisd zijn.
Afhankelijk van de "content" die je opneemt. Als je de doosnee popmuziek van tegenwoordig bekijkt, dan zit daar zoon hoop lucht in het frequentiegebruik, dat de lossy compression (5:1) ineens vrijwel lossless wordt :P
Ik ging er bij mijn eerste post van uit dat het hier niet om een audiofreak ging, die had nl. wel andere plaatsen geweten om zijn vraag te stellen, of de vraag helemaal niet hoeven stellen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 14:09 schreef koboy het volgende:
Even meegenomen dat de Technics (MASH) DAC best wel goed is...
De MASH generatie is er sinds '89, en ik ken ze maar al te goed. JVC en Philips hebben ook wat MASH spelers gehad, en MASH klinkt naar mijn mening absoluut niet goed. Het geluid is vrij kil en er zit scherpte in het hoge midden en het hoog. Bovendien zou ik zelf nooit een DVD speler als CD speler gebruiken, en je moet 'm zeker niet vergelijken met een Technics MASH die notabene uit een minisetje komt.

Wat betreft het stereobeeld: natuurlijk moet je de stemmen en instrumenten kunnen aanwijzen, maar het gaat ook om de ruimte van het geluid. Het geluid moet niet op een rechte lijn tussen de speakers in geplakt zitten, maar echt een diep beeld vormen. Maar goed, we raken erg offtopic nu dus laten we het hier maar bij laten ;)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-03 17:59

Metten

ik hou het graag simpel

Koboy:
Je lult maar wat, MP3 kan maximaal 320 Kbit.
Lees:
no fucking way dat jij ooit een 512 kbit mp3tje hebt gehoord.

voor meer info: http://www.r3mix.net

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

De toekomst is volgens mij aan mp3, maar daar weet ik (bijna) nix van... ;)

Maar wat minidisc betreft:
Op woensdag 27 juni 2001 00:32 schreef Morpheus_ het volgende:

Ik twijfel om een Minidisc te kopen.
Niet twijfelen! Cassette is echt uit de tijd...
Vreet batterijen, idioot veel spoelen om een liedje te skippen, Ruis etc...
CD-speler is onhandig (overslaan e.d.).
MP3 is denk ik een goeie concurrent...
- Moet ik 1 met ingebouwde recorder kopen of zonder? Die zonder recorder zijn namelijk een stuk goedkoper.
Dat wel, maar dan moet je weer een aparte recorder erbij kopen à 500-600 ballen...
- Hoe zit het met de geluidskwaliteit vergeleken met gewone discman's/walkmans/mp3 spelers/radio?
t.o.v. mp3 weet ik niet, maar het geluid is heel behoorlijk, zeker geen hi-end, maar ik denk dat het te vergelijken is met mp3 (vanwege de compressie)...
- Welk merk moet ik kopen? Ikzelf dacht aan Sony. Of is de minidisc van Sony slecht/matig?
- Die standaard koptelefoon die erbij zit, geeft ie nog een beetje fatsoenlijk geluid of kan ik beter een "echte" kopen? Ik wil een beetje hoge treble en als het kan ook een redelijk harde bass. Ok, subwoofer niveau zal het nooit worden maar wel goed aanwezig.
Ikzelf heb de MZ-R30 gehad van Sony, was een ideaal ding, robuust ("blikken/alu" buitenkant), en ik kon zo een 10 uur met een volle (Li-Ion)accu-pack doen...
Geluidsqualiteit is goed, denk ik; ik heb het nog niet kunnen vergelijken met andere merken...
Ook de bijgepakte koptelefoon is aardig, maar let erop dat die van Sony zo een eigenzinnige aansluiting hebben...je bent dus duur uit voor een vervangend exemplaar...
Voor mijn gevoel kwam de bas er aardig uit, en was het hoog niet te schel...
- Wie weet waar ik ze het goedkoopst kan kopen? Op internet kopen vind ik geen probleem, maar een gewone winkel mag ook natuurlijk (als het maar geen plaatselijk winkeltje is ergens in zuid limburg, daar kom ik toch niet ), dus bij een grote winkel zoals MegaPool, Dixons, MediaMarkt.
Ik heb geen idee, maar wat gewone winkels betreft, zou ik IMHO niet naar een MegaPool, Dixons, MediaMarkt gaan, maar naar een lokale hi-fi-winkel, geven (meestal) net even die extra touch wat service betreft...

Suc6!

-----
edit: ruwe kantjes weggehaald... ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Ik heb zelf een MZR-900 en voldoet me echt perfect!
Je kan de bass en treble compleet zelf regelen, en tegen die sound die de MZR-900 heeft kan geen portable cd-speler of mp3-spelertje tegenop!.
Kost alleen 900 piek (adviesprijs)
ik heb em voor 735

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 15:19 schreef brammus het volgende:
Ook de bijgepakte koptelefoon is aardig, maar let erop dat die van Sony zo een eigenzinnige aansluiting hebben...
Nee, want de moderne spelers hebben een gewone 3,5mm aansluiting in de afstandsbediening, dus je kunt elke headphone erop aansluiten. Eindelijk :)
Op woensdag 27 juni 2001 15:26 schreef Cetabever het volgende:
Kost alleen 900 piek (adviesprijs)
ik heb em voor 735
Hij kost vrijwel overal 799 en hij is op internet voor 699 te bestellen (Nederlands bedrijf).

Verwijderd

Jaja...allemaal leuk en aardig hoor zo die verhalen over wat is beter en wat niet. Het maakt geen reet uit. De een vindt een lompe harde bas mooi de ander houdt gewoon van harde tweeter geluiden. Er zal altijd een kwaliteits verschil blijven bestaan...en daar betaal je ook naar. Voor de doorsnee audio consument voldoet een mooi md deckje/walkman prima en hoort het verschil toch niet tussen met duurder type. Dus gewoon een leuk MD-walkmannetje kopen die bij je past...

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 11:02 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ja, ik heb 'm in het metallic blauw :9~ Hij is nog als nieuw, dus het blijft een mooi dingetje :) De accu gaat zo'n 7 tot 8 uur mee, dus dat is nog best netjes eigenlijk. Hij slijt ook amper omdat het een Lithium is.
Ja, ik heb hem ook. Al twee jaar. Mooi dingetje. Alleen doodzonde dat ik hem zelden gebruik. |:( Ik bestel binnenkort wel zo'n Hoontech plaatje voor mijn SBLive, dan ga ik er weer wat mee spelen.

Alleen, het was toch zo dat als je er zowel de Li-Ion batterij ALS een penlight AA module met batterij aan hebt zitten, dat je dan een nog veel meer uren speeltijd had? Hij wordt er wel wat logger van, maar best wel handig op bijvoorbeeld die lange transatlantische vluchten en zo. :9 :z

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 15:42 schreef motown het volgende:
Ik bestel binnenkort wel zo'n Hoontech plaatje voor mijn SBLive, dan ga ik er weer wat mee spelen.
Voor 15 piek soldeer je 4 componentjes in elkaar, en voila: een optical out op je SB Live. Heb ik ook gedaan, maar ik gebruik 'm niet meer omdat ik er nu ook een XFire met optical-out in heb zitten. Als je een beeetje kunt solderen moet het zeker lukken, en het is stukken goedkoper dan zo'n Hoontech.

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 16:50
OK, misschien een afwijkende mening, maar koop een walkman :7 Ik heb een paar maanden geleden nog een walkman gekocht (Sony) van 190 piek met alles erop wat je zou wensen. MD klinkt allemaal leuk, maar er kleven te veel nadelen aan. Het is onhandig opnemen (net zo onhandig als een casesttebandje...) en domweg een stuk duurder. Daarbij komt nog dat je al je favoriete muziek waarschijnlijk al op bandje hebt. In de bus hoor je IMHO het verschil in kwaliteit toch niet echt. Enige nadeel dat blijft is skippen naar het volgende nummer, maar doe jij dat vaak? Ik nooit namelijk. Moet er wel bij zeggen dat dit als tussenoplossing was, omdat ik over een paar maanden een 8cm MP3-CD speler wil kopen en dus nu niet zoveel geld aan een Minidisc uit wou geven. Dat lijkt me echt handig, een verwisselbaar medium en ook nog herschrijfbaar. Daarbij ook nog eens in iets van 5 minuten te branden (wie heeft nou geen brander meer?). Dus je moet eigenlijk ff bedenken wat je wil. Wil je toch binnen niet al te lange tijd een MP3 speler kopen, geef dan niet teveel uit en neem in de tussentijd een walkman is mijn advies.

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

om eerlijk te zijn, ik heb vorige week nog een 8cm mp3 speler gezien, en het zag er niet uit!
een walkman is nog kleiner (niet die oerwalkmans, maar gewoon walkmans van 100-200 piek)
het was supergoedkoop plastic, hij skipte toch nog vaak (en pleurde soms gewoon uit)

maar ja, ik weet niet welke 8cm cd mp3 speler je in gedachte had, misschien ga je wel een goede kopen :)

• ScuL
  • Laatst online: 08:08
er zitten hier blijkbaar wel veel liefhebbers van de MZ-R35.... ik heb hem ook :) (al 3 jaar ofzo :P) ..
is een PRIMA apparaat voor zijn tijd. idd die lithium batterij is superrelaxed, gaat echt heel lang mee..
geluidsqualiteit is ook heel goed (afgezien van die oordopjes dan) maar er komt een flinke bass uit dat ding. en hij is heel robuust .. (aluminium idd)..
superapparaat. beter dan menige moderne md-speler (die zijn net zo fragiel als die dure nokia telefoontjes die zo uitelkaar spatten :( )

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-03 17:26

SiGNe

Ook hoi!

GHe, ik heb toevallig vandaag een Minidiscman overgekocht van een vriendin van me.
150,- voor een Sony MZ-R35 die bijna nooit gebruikt is (normaal 600,-)
Het is dat ie zo goedkoop was anders had ik nog wel even doorgespaard voor een MP3 discman.
Lijkt mij de ideale combi: MP3 cd's afspelen en ook gewone cd's kunnen afspelen.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Ff een vraagje tussendoor: hebben mdrecorders ook een optisch digitale uitgang?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 27 juni 2001 20:23 schreef Spokkie het volgende:
Portables niet. Ik heb er iig nog nooit een gezien. Maar het nut daarvan is ook redelijk ver te zoeken.

• BlauweFles
  • Niet online
Ik weet van iig een sony md walkman dat er een optische kabel bij geleverd wordt om mee op te nemen. Dit is dus eigenlijk een ingang.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 13:37 schreef JvS het volgende:

[..]

Precies, om het maar een _heel_ simpel te zeggen: MD is niet te vergelijken met mp3... Ik kan bij mp3 al horen dat het k*t kwaliteit is, tenzij ik ze zelf maar (niet arrogant bedoeld). Als je alleen al ziet wat je kunt winnen door een *.wav file in te zippen... Dat is dus echt compromisloos gecomprimeerd. Ik weet zeker dat er dan nog mensen zijn die beweren dat je verschil kunt horen. Bij MD zit dat natuurlijk wel een beetje anders, maar sommigen reageren hier op "compressie" net zoals mijn oma op "radioactief" o.i.d. reageert :(

Compressie is heel goed mogelijk en kom op zeg, waar gaat de discussie uiteindelijk over: een walkman of een MD-walkman. Keuze is dan toch duidelijk?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Doekoeman
  • Laatst online: 19-03-2025
Topic: Minidic of toch maar een walkman?

Ik zou toch een walkman kopen dan een Minidic(k).

LOL

--==(¯`·.,_.---==»|| "A blowjob is better then no job!" - Popa Chubby ||«==---._.·¯)==--

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 27 juni 2001 20:35 schreef Grrrrrene het volgende:

[..]

Precies, om het maar een _heel_ simpel te zeggen: MD is niet te vergelijken met mp3... Ik kan bij mp3 al horen dat het k*t kwaliteit is, tenzij ik ze zelf maar (niet arrogant bedoeld).
Ik snap precies wat je bedoelt, het lijkt wel alsof veel mensen het expres zo lelijk mogelijk proberen te krijgen ofzo. :?
Als je alleen al ziet wat je kunt winnen door een *.wav file in te zippen... Dat is dus echt compromisloos gecomprimeerd. Ik weet zeker dat er dan nog mensen zijn die beweren dat je verschil kunt horen. Bij MD zit dat natuurlijk wel een beetje anders, maar sommigen reageren hier op "compressie" net zoals mijn oma op "radioactief" o.i.d. reageert :(
ROFL :D
Minidisc compressie is gewoon op precies dezelfde principes gebaseerd als mp3, alleen is een mp3'tje op +/- 260kbit gecodeerd, met Atrac.
Compressie is heel goed mogelijk en kom op zeg, waar gaat de discussie uiteindelijk over: een walkman of een MD-walkman. Keuze is dan toch duidelijk?
Yup, gewoon een md-recordertje kopen, is IMHO gewoon het beste (ook boven mp3-cdspelers, want: groot. En ook boven mp3 portables, want: kan maar twee uur op)

Schijfjes kosten geen drol
het is portable
de schijfjes zijn klein
het is cewl :P

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-03 13:55
Op woensdag 27 juni 2001 20:47 schreef JvS het volgende:
ROFL :D
Minidisc compressie is gewoon op precies dezelfde principes gebaseerd als mp3, alleen is een mp3'tje op +/- 260kbit gecodeerd, met Atrac.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Bij MD worden idd, net als bij MP3, verschillende frequenties weggelaten en ook worden er na bepaalde tonen andere tonen uitgefilterd. Maar bij MD wordt er volgens mij wel veel minder uitgehaald dan bij MP3, waardoor de kwaliteit ook daardoor iets hoger is.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 27 juni 2001 21:29 schreef _Menno_ het volgende:
Maar bij MD wordt er volgens mij wel veel minder uitgehaald dan bij MP3, waardoor de kwaliteit ook daardoor iets hoger is.
MD is 1 op 5, en 128kbps MP3 is 1 op 10. 192kbps is dan dus grofweg 1 op 6,5. Bovendien is ATRAC is de nieuwere generaties wat beter geperfectioneerd.

• Initial G
  • Laatst online: 23:26
minidick
:P

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 10:35 schreef digitaldead het volgende:
wel een nadeel van md.. je mag der geen knakworsten met sap overheen kieperen.. (ervaring :( :( )
Hehe stakker...

Maar idd. minidisk ruleerd! :7 Gewoon relaxed klein en licht. Opnemen is makkelijk en het heeft goeie kwaliteit. Ik zelf heb nu een Sony MZR 500, geloof ik. Echt een relaxed ding! Daar zit ook een functie op dat je op een Mindisc van 74 min. gewoon 320 min. kan zetten. Heet LP4 geloof ik... dus gewoon 4 cd's op 1 minidisc >:) BTW dat ding kost 450,- en is verkrijgbaar in zwart/zilver...

• BackSlash
Wow, post ik gisteren een topic krijg ik 3 pagina's leesvoer :)
Misschien is de titel van dit topic een beetje verkeerd gekozen, het was namelijk een beetje sarcastisch bedoelt, ben natuurlijk niet serieus van plan een walkman te kopen ;)
Echt perfectionistisch (spelling sux) ben ik niet, vind een mp3-tje met een biltrate van 192 kb al goed klinken.
Ik lees dat heel veel mensen een md hebben van een paar jaar oud, verschilt die nou in kwaliteit van de nieuwere modellen of is er eigenlijk geen verschil?

Het lijkt mij idd veel handiger om een md te kopen met ingebouwde recorder. Dan wil ik natuurlijk wel eentje van Sony :)
Ik wil er ongeveer Fl 500,- aan uitgeven, welk model kan ik dan het beste nemen? O ja, een ingebouwde radio is natuurlijk ook altijd erg leuk :) Is die er ook in deze prijsklasse?
Mijn vader had een paar jaar geleden een DCC speler, een soort digitale cassete speler. (is een flop geworden trouwens). Hij had daar een erg handige koptelefoon bij, met zo'n ingebouwde afstandsbediening erop. Is er ook een md met zo'n koptelefoon erbij? Dat lijkt natuurlijk erg interessant :)

De meningen over de standaard koptelefoon zijn over het algemeen slecht, dus ik kan beter een andere kopen. Ik ben niet van plan erg veel uit te geven aan een koptelefoon, FL 50,- is ongeveer het maximale wat ik ervoor over heb. Iemand een advies?

Allemaal nog heel erg bedankt voor jullie reacties, jullie hebben me een eind op weg geholpen.

• BackSlash
Op woensdag 27 juni 2001 15:29 schreef Exirion het volgende:

[..]

Nee, want de moderne spelers hebben een gewone 3,5mm aansluiting in de afstandsbediening, dus je kunt elke headphone erop aansluiten. Eindelijk :)
[..]

Hij kost vrijwel overal 799 en hij is op internet voor 699 te bestellen (Nederlands bedrijf).
Weet je toevallig ook die site? :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 28 juni 2001 17:04 schreef Morpheus_ het volgende:
Weet je toevallig ook die site? :)
http://www.minidiscworld.nl :)

• BackSlash
bedankt :)
Deze site ziet er erg goed uit! Ik ga hier denk ik eentje bestellen...

[udate]
Ik heb twee vergelijkingetjes gevonden met features tussen de Sony MZ-R900, -G750, -R700, en -R500 Portable MD Recorders, en eentje met zowat alle Sony MD recorders. Hieruit blijkt toch wel dat de MZ-R900 met kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt. Ik denk er dus ook sterk aan deze aan te gaan schaffen. Nu heb ik alleen nog een vraagje over deze recorder; Op de site http://www.minidiscworld.nl/ staat dat hij 40 sec. Anti Shock buffer heeft, en op die 2e vergelijking dat hij G-PROT heeft. Wat klopt nu?

Mvg, Morpheus
[/update]

• RuNnaH
  • Laatst online: 05-05-2025
De MZ-R900 heeft 40 seconden buffergeheugen, en de G-Protection is om het beter te beschermen tegen schokken.
Die twee zijn (volgens mij) hetzelfde.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
MD = Klein
MD = mooi
MD = Makkelijk
MD = Zeer mooi geluid
MD = Kewl 8-)
MD = Snel

Walkman = Oud
Walkman = Groot
Walkman = spoelen :r
Walkman = Jankgeluid (soms) of ruis (soms beide)
Walkman = Not done
Walkman = net zo snel als MD (opnemen dan)

Duss.. ik zou voor een MD gaan. Mp3 zou je ook kunnen overwegen, maar bedenk dan wel dat een MD speler/recorder vele malen kleiner is.. :P

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 28 juni 2001 23:08 schreef Skate2000 het volgende:

Duss.. ik zou voor een MD gaan. Mp3 zou je ook kunnen overwegen, maar bedenk dan wel dat een MD speler/recorder vele malen kleiner is.. :P
Dacht het dus niet he.. Zelfs de oude Yepps zijn al klein genoeg om de concurrentie aan te gaan met MDs.

Tegenwoordig zijn er MP3 spelers ter groote van twee postzegels :)

Ik denk dat je de MP3-cdspelers bedoeld.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• BackSlash
Mp3 speler? Nehh, ik wil langer dan een uur muziek :)

• RuNnaH
  • Laatst online: 05-05-2025
Dan zeker voor MD gaan.
Zelf heb ik een MZ-R900, gisteren nog een zooi MP3'tjes opgenomen met MDLP.
Op een standaard 74-minuten MD passen dan maximaal 300 minuten (5 uur!) aan muziek op... :)

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

/me is ook erg tevreden met minidisc

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 28 juni 2001 23:47 schreef Morpheus_ het volgende:
Mp3 speler? Nehh, ik wil langer dan een uur muziek :)
Als je nou eentje koopt met 64MB. Heb je meer dan een uur muziek :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 29 juni 2001 10:06 schreef athlonkmf het volgende:
Als je nou eentje koopt met 64MB. Heb je meer dan een uur muziek :)
Onzin. 128kbps MP3 (minimaal nodig voor een goed geluid) is ongeveer 1MB per minuut, dus pas met 64MB heb je 1 uur muziek van goeie kwaliteit. 32MB is helemaaaal niks. Ik vind een MP3 speler pas interessant als er 256MB in kan :P

• Keizer
  • Niet online
Een MD lijkt me wel cool maar een discman die mp3's kan afspelen is nog cooler: 650 mb aan mp3's op een ceedee is Uren muziek!!!

Always outnumbered, never outgunned!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 29 juni 2001 10:10 schreef Keize001 het volgende:
Een MD lijkt me wel cool maar een discman die mp3's kan afspelen is nog cooler: 650 mb aan mp3's op een ceedee is Uren muziek!!!
Ga jij uren lang met zo'n groot ding in je binnenzak lopen? Als ie er al in past ;)

• BackSlash
Op vrijdag 29 juni 2001 10:16 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ga jij uren lang met zo'n groot ding in je binnenzak lopen? Als ie er al in past ;)
Idd, zo'n minidisc is lekker klein :) Ik weet bijna wel zeker dat ik die Sony MZ-R900 ga kopen...die ziet er echt heel mooi uit en heeft veel leuke functies.
Ik ben van plan de zilveren te halen, zijn die LCD schermpjes van de afstandsbediening en dat ding zelf echt blauw? Diezelfde spelers in andere kleuren hebben namelijk op het plaatje zo'n bruin schermpie :( Kijk maar op dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.minidisc.org/sony_mzr900.jpg

Is dat blauwe LCD schermpie van die zilveren nu echt blauw of hebben ze het plaatje "opgepoetst"? Zou wel mooi zijn als ie echt blauw is...
Ik heb deze recorder niet in het echt gezien, alleen de goedkopere modellen omdat de plaatselijke hifi-boer hem niet had...
Iemand die weet of hij echt blauw is of toch bruin?

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

nee van die silveren is gewoon hetzelfde als al die anderen
maar die van de afstands is iig wel echt blauw/groen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben van plan de zilveren te halen, zijn die LCD schermpjes van de afstandsbediening en dat ding zelf echt blauw?
Yep :)
Op vrijdag 29 juni 2001 12:30 schreef Randy het volgende:
nee van die silveren is gewoon hetzelfde als al die anderen
maar die van de afstands is iig wel echt blauw/groen
Je zit er helemaal naast! Die zilveren vind ik de enige mooie omdat die een blauw/grijzig display heeft, terwijl die andere kleuren allemaal zo'n smerig geel/bruin/groenig display hebben :r Koop de zilveren als je 'm mooi vindt, want die ziet er net zo uit als op de foto. Ik heb 'm vaak genoeg in m'n handen gehad :)

• BackSlash
Ik was inderdaad van plan die zilveren te gaan kopen, ik houdt niet zo van die teletubbie kleurtjes ;)
Echt wel beter dat ie in het echt ook blauw is, dat maakt hem net ff mooier dan wanneer het een bruin schermpje zou zijn.

• Optical
  • Laatst online: 02-06-2025
ghe ....

gister heb ik de MZ-R700 gekocht , en ik moet zeggen to nu toe bevalt het prima ...

kan die oude kl*te walkman van me niet aan tippen ;)

lekkr mn eigen mixjes op md zetten voor onder t skaten :)

alleen het koptelefoon geluid is idd. niet om aan te horen...

dus ik moet ook nog op zoek naar een goede in-ear koptelefoon

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 29 juni 2001 10:08 schreef Exirion het volgende:

[..]

Onzin. 128kbps MP3 (minimaal nodig voor een goed geluid) is ongeveer 1MB per minuut, dus pas met 64MB heb je 1 uur muziek van goeie kwaliteit. 32MB is helemaaaal niks. Ik vind een MP3 speler pas interessant als er 256MB in kan :P
Juist, 64 MB is dus 64 minuten-> meer dan een uur :P Ook wat ik heb.

Heb je er ooit over nagedacht waarom je een meer dan een uur muziek wilt hebben? Omdat het zo godganse lang duurt om een lied op te nemen op MD, je wist dat niet zo eventjes uit en pleurt er een nieuwe op. Met een Mp3speler dus wel. 64 minuten is tot nu toe genoeg voor mij.

En als je echt gaat zeuren, koop je toch een 128MB versie met nog een 128MB SMC. Als je dat nog niet genoeg vind, koop je een MP3-speler met Microdrive support.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 29 juni 2001 10:16 schreef Exirion het volgende:

[..]

Het gaat niet om het oppervlakte, maar om de dikte van dat ding. Als het maar dun genoeg is, past het wel in je binnenzak. Moet je wel een afstandsbediening hebben in de hoofdtelefoon. Wel zo handig :)

Opppassen dat je het niet met je jas in de wasmachine gooit. (PS. ik wacht nog tot de dunnere versies goedkoop (onder 300) worden)

• BackSlash
Op zondag 01 juli 2001 09:46 schreef athlonkmf het volgende:
Heb je er ooit over nagedacht waarom je een meer dan een uur muziek wilt hebben
Ik zit straks 1,5 uur per dag in de bus :)
En volgens mij is dat flash geheugen hardstikke duur, dat weegt niet op tegen de Fl 3,50 ofzo voor een minidisc schijfje. Nee, een mp3 speler is niks voor mij.

• Opa
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Ik zag laatst bij de Expert een Samsung MP3-Discman liggen. Is rond de 350 gulden, dus een stuk goedkoper dan de Expanium en je hebt toch het gevoel een "gerenommeerd" merk te kopen.

Toch?

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• BackSlash
Ik heb ondertussen de MZ-R900 in huis, en heb er slechts FL 654,- voor betaalt :)
Echt een prachtig apparaat, is het geld dubbel en dwars waard.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Da's mooi :)

Maar toch zet ik hem bij [forum=33] neer. ;)

Verwijderd

nee, en zou ook geen zin hebben, je kunt niet digitaal van een md opnemen, dat is beveiligd door CSSISISCCSSISIS (een combinatie van de letters C,S en I!!!!)

kan alleen digitaal van een cd (like me = deck met 3md/3cd wisselaar :9) + Sharp MD-SR70 portable (goed ding!)

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 23:01 schreef peymora het volgende:

[..]

nee, en zou ook geen zin hebben, je kunt niet digitaal van een md opnemen, dat is beveiligd door CSSISISCCSSISIS (een combinatie van de letters C,S en I!!!!)

kan alleen digitaal van een cd (like me = deck met 3md/3cd wisselaar :9) + Sharp MD-SR70 portable (goed ding!)
Mijn MD deck hier heeft ook gewoon een optisch digitale uitgang hoor.
Een analoog opgenomen MD (radio-opname ofzo) kun je wel digitaal overnemen op een andere MD. Een digitaal opgenomen MD niet. (SCMS = Serial Copy Management System)
Je kunt die uitgang wel aansluiten op bijv. een sblive, en vanaf MD digitaal naar je PC opnemen. (wat je vervolgens wél weer digitaal naar MD kunt opnemen)

• Bulldog
  • Niet online
Op donderdag 28 juni 2001 17:31 schreef Morpheus_ het volgende:
Hieruit blijkt toch wel dat de MZ-R900 met kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt.
Is er geen minidisc met de functie's van de MZ-R900 maar dan nog met AM /FM radio?

Verder is de MZ-R900 denk ik wel goed, of zijn er nog betere :P :?.

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 20:31 schreef Morpheus_ het volgende:
Ik heb ondertussen de MZ-R900 in huis, en heb er slechts FL 654,- voor betaalt :)
Dat is een mooie prijs!! Waar heb je hem gehaald? Was het via internet of bij een winkel in je buurt.

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op vrijdag 20 juli 2001 20:31 schreef Morpheus_ het volgende:
ja idd,
waar heb je die vandaan voor die prijs ?!?!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mijn sharp md-dinges was binnen 3 maanden kapot (lijkt alsof er een kras op de lens zit :()
ik gebruik hem dus al een tijdje niet meer, sharp :r die garantie werkt dus ook niet meer :r
Pagina: 1