Freezes, HDD op 100%, Windows reageert niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Composed
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-02 19:23
Allereerst hoop ik dat dit op de juiste plek staat, anders hoor ik graag wat een betere plek is.

Wat is mijn probleem?

Beste tweakers sinds vanochtend doet mijn in september 2015 zelfgebouwde desktop nogal raar. Hij is direct na het opstarten traag en alles loopt vast.

Vanochtend dacht ik dat het kwam omdat er nogal wat updates binnenkwamen, Steam, Origin, GoG. Nu enkele uren later zijn de updates ruimschoots binnen (na heel wat pogingen) maar loopt er nog steeds van alles vast. Dingen die niet vastlopen (alt+F4 om eens opnieuw op te starten) duren meerdere minuten.

Ik krijg soms, maar niet altijd, de melding dat Microsoft Windows niet meer reageert en de keuze of ik het wil beëindigen of dat ik wil wachten. 'Beëindigen' zorgt, niet geheeld onverwacht, voor een leeg zwart scherm. Als ik 'annuleren' kies is de witte waas over het scherm weg maar doet nog steeds niks het.

Wat heb ik al gedaan?

Meerdere harde resets

PC opengemaakt en RAM en HDD losgemaakt en weer vastgezet

Meerdere malen getracht Afterburner aan te krijgen om te kijken waar alle onderdelen mee bezig zijn maar dat lukt niet.

Kon niks bijzonders ontdekken in de BIOS

Taakbeheer laat zien dat de HDD volop aan het draaien is, al zijn er geen (achtergrond)processen te zien die daartoe aanleiding zouden kunnen geven. Windows + HDD die gek doen, bad sectors?

Ik zag al een hele hoop mensen voorbij komen met vergelijkbare problemen, sommige mensen konden hun problemen oplossen met opdrachtprompten. Vooralsnog krijg ik de opdrachtprompt niet eens open.

Ik ben in bezit van windows installatiemedium en de licentiecode, nieuwe installatie (op nieuwe harde schijf) is een optie. Als het niet hoeft liever niet, er staan nogal een hoop programma's op.

Alvast zeer bedankt voor het meedenken, als iemand nog meer informatie wil hoor ik dat graag.

Specificaties:
(Staat Windows 10 op)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,50€ 178,50
1Gigabyte GA-B85M-HD3 R4€ 59,90€ 59,90
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Versa H15 Window€ 44,99€ 44,99
1Cooler Master Hyper 103€ 23,50€ 23,50
1Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm€ 7,13€ 7,13
1Cooler Master B700 ver.2€ 64,51€ 64,51
4Arctic Cooling F12 PWM PST, 120mm----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,53

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:51

TommyGun

Stik er maar in!

Al eens naar Safe Mode geboot?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Heb je al je drivers up to date?
Ga ze eens langs bij Apparaatbeheer, of download een driver checker.
Natuurlijk eerst even een backup maken.

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 23:22
Check je hardeschijf eens op bad sectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Composed
Safe Mode had ik eerder al geprobeerd. Kwam er niet in, nu wel. Het is in safe mode niet te zien hoe bezig de schijf is maar hij lijkt rustiger. In safe mode ook naar bad sectors, daar is zo te zien niks mee aan de hand. Nu een driver-check programma aan het downloaden om dat te onderzoeken.
Heel erg bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Check de drive eens met HDD Guardian.
Die leest alle gegevens uit, niet alleen bad sectors.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:16
Composed schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:58:
Safe Mode had ik eerder al geprobeerd. Kwam er niet in, nu wel. Het is in safe mode niet te zien hoe bezig de schijf is maar hij lijkt rustiger. In safe mode ook naar bad sectors, daar is zo te zien niks mee aan de hand. Nu een driver-check programma aan het downloaden om dat te onderzoeken.
Heel erg bedankt voor de tips!
Oef!
Dat lijkt mij geen goed idee; meestal is dat malware...

Verder:
Draai eens een paar uur memtest86 om je geheugen te testen.
Maar het eerste dat in me opkomt is dat je HD aan het overlijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:44
Mijn eerste reactie:
Maak direct een backup van belangrijke gegevens (een system image bijvoorbeeld)
en ga daarna allerlei checks doen. Mocht die overlijden tijdens de check heb je al je belangrijke data nog.

Of een defecte schijf, of malware. antimalwarebytes is een goed programma om op malware te checken (de gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Composed
Ik vrees dat hij zojuist overleden is... Net twee boot device errors en nu helemaal niks meer... Belangrijke documenten heb ik gelukkig nog op andere plekken staan.

Edit: is het normaal dat ik nu ook geen POST meer krijg? Lampjes gaan aan, fans gaan draaien maar scherm klaagt over gebrek aan input.

Edit2: Kleine hoeveelheid opgedroogde vloeistof(?) te zien aan de onderkant op het ronde gedeelte. Ik heb geen waterkoeling...

[ Voor 46% gewijzigd door Composed op 03-08-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:51

TommyGun

Stik er maar in!

Dat je geen POST meer krijgt lijkt me niet normaal...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Composed
Nee dat dacht ook al niet. Nog maar even een mailtje naar de klantenservice gestuurd van de firma, die ik niet nader zal noemen, waar ik nog geen jaar geleden een hoop spulletjes in een keer gekocht heb. Goede hoop op een nette afhandeling. Kijk nu al op tegen het opnieuw installeren van alle programmas en games... Al is een verse windows na een jaartje wel weer fijn.

Nog bedankt, allen die mij geholpen hebben!
Pagina: 1