Gaming PC (enkel de kast alle randapparatuur is aanwezig)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-06-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de laatste Games (en toekomstige games in het volgende jaar) op High kunnen draaien met goede FPS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1700 incl BTW

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel mijn "gewone HDD's gaan over, voor windows en games koop ik dus een SSD.
Windows 10 spreekt me niet aan dus ik ga mijn oude windows 7 installeren (die ik dus liggen heb).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Euh... het klassieke ?! CPU, GPU, Ram, etc zie maar mijn lijstje???

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeus voor ASUS, dit omdat ik er zeer goede ervaringen mee heb en liever iets meer betaal voor kwaliteit. zelfde voor Samsung

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ATX formaat, Zo stil mogelijk zonder op prestatie te boeten. De PC gaat op de Zolder komen te staan (The Man Attic ;) ) waar het in de zomer dus ietsje warmer kan worden...

Ga je overklokken?
Ik heb nog geen enkele van mijn vele PC's overclockt, en ben dit ook niet van plan (ik ga mee sinds Pentium 1)

Wat verwacht je van ons?
Ik ben de laatste jaren niet meer de moeite aan het doen om alle hardware evoluties te volgen (tja opeens een leven, een vriendin, verbouwingen,...) waardoor ik dus niet meer zo goed weet wat goed en wat niet goed is. Ik hoop dus van jullie een idee te krijgen over mijn keuzes in de pricewatch lijst om zo te ijken of alles dat ik gekozen heb wel compatibel is.
Of dat de passieve koeling wel goed genoeg is voor de CPU ?
Of een I7 6700 CPU eigenlijk wel zin maakt en of de 4000 reeks niet beter is? (ik heb gehoord dat de 6000 reeks vooral focust op hun ingebouwde GPU waar ik duidelijk niets aan heb)
Of de Kast wel goed is? en past de belachelijk grote beeldkaart daar wel in?

De koeler die ik wou kopen vind ik niet in de pricewatch. Dus dan maar zo:
CORSAIR Hydro Series H55 Quiet CPU Cooler = €80,07
https://www.tones.be/part...ries-h55-quiet-cpu-cooler

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 321,50€ 321,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Asus GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB€ 503,-€ 503,-
1NZXT Noctis 450 Zwart/Rood€ 128,95€ 128,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 170,50€ 170,50
1Asus DRW-24F1MT Zwart€ 14,51€ 14,51
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 145,51€ 145,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.528,87

Dank jullie voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 12:21
32GB ram om te gamen? 16 is al overkill.
Verder ziet het lijstje er aardig goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is een duur mobo nodig? tenzij je de functies daarvan wil gebruiken, dus welke zijn de functies die je gebruiken wil?
Waarom een i7 en niet een i5-6400 om maar eens wat te noemen

Je vraagt je af of die belachelijk grote graka wel in die kast past (de cd speler past overigens niet).
Ik zou het andersom willen stellen, wat wil je met die belachelijke grote kast voor zo weinig hardware?

op welke monitor ga je spelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Reepje op 03-08-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 22:56
Ryu Shu schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:05:

Of dat de passieve koeling wel goed genoeg is voor de CPU ?
Nee, als je wilt gamen gaat een passieve koeler het niet trekken, of speel je met hoge temperaturen, wat weer minder goed is voor de levensduur van de CPU. Een populaire keuze hier is: https://tweakers.net/pricewatch/331931/scythe-mugen-4.html Deze presteert goed en is absoluut niet luidruchtig (wat waarschijnlijk je hoofdreden is om voor passief te kiezen)

De koeler die je linkt is trouwens niet passief. Waterkoeling is iets anders dan passief, aangezien de reservoir meestal dmv een ventilator wordt gekoeld. Die is alleen niet op de afbeelding te zien.
Of een I7 6700 CPU eigenlijk wel zin maakt en of de 4000 reeks niet beter is? (ik heb gehoord dat de 6000 reeks vooral focust op hun ingebouwde GPU waar ik duidelijk niets aan heb)
Qua gaming performance is het verschil met de 4000 reeks niet schrikbarend en je zou zeker met met een 4770(k) door kunnen, ook met CPU-intensieve taken kan je prima door met de 4000 reeks. Het nadeel van de 4000 reeks is onder andere dat het geen DDR4 ondersteunt. Daarnaast is het al wat ouder, maar het is niet veel goedkoper. (paar tientjes) Naar mijn mening is de kleine performancewinst en DDR4 support de prijs van een paar tientjes meer dan waard. Al is het alleen om je PC 1 of 2 jaar langer te kunnen gebruiken zonder te hoeven upgraden.
Of de Kast wel goed is? en past de belachelijk grote beeldkaart daar wel in?[/i]
De grafische kaart past er in. Kaart is 266mm lang en de kast kan maximaal een grafische kaart van 294mm faciliteren. De kast zelf is iedereen z'n persoonlijke voorkeur, maar de meeste kasten in deze prijsklasse zijn prima in orde. Ik ken de kast zelf niet dus kan er geen oordelend besluit over maken. Zoek eens naar reviews voor de kast, die kunnen je een beter beeld geven van de features en vooral ook het inbouwgemak.

[ Voor 6% gewijzigd door Ionicawa op 03-08-2016 14:31 . Reden: Info over waterkoeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 11:11
Haha, alsof alle mensen die up to date zijn geen leven hebben?

On-topic: i7-6700 voor alleen gamen? Ga je streamen/multitasken waarbij je die extra threads nodig gaat hebben?
Dan inderdaad de z170 chipset? Je koopt de niet K versie van de processor maar wel t moederbord die overclocken ondersteunt?

Misschien dat je met een goedkopere ook uit de voeten komt?(tenzij het geld niets uit maakt, dan moet je t gewoon doen;))

[ Voor 17% gewijzigd door dogtagz op 03-08-2016 14:32 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ionicawa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:27:
[...]

Nee, als je wilt gamen gaat een passieve koeler het niet trekken, of speel je met hoge temperaturen, wat weer minder goed is voor de levensduur van de CPU. Een populaire keuze hier is: https://tweakers.net/pricewatch/331931/scythe-mugen-4.html Deze presteert goed en is absoluut niet luidruchtig (wat waarschijnlijk je hoofdreden is om voor passief te kiezen)
Er moet een ventilator op, en die zit er al bij. Die hoor je niet echt als je een goede kast gebruikt.
Ionicawa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:27:
[...]

geen DDR4 ondersteunt. Daarnaast is het al wat ouder, maar het is niet veel goedkoper. (paar tientjes) Naar mijn mening is de kleine performancewinst en DDR4 support de prijs van een paar tientjes meer dan waard.
8 GB DDR4 pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
8 GB DDR3 pricewatch: Crucial CT102464BA160B

DDR3 en DDR4 zijn ongeveer hetzelfde in prijs zo ondertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 22:56
Reepje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:42:
[...]
Er moet een ventilator op, en die zit er al bij. Die hoor je niet echt als je een goede kast gebruikt.
Exact, keuze tussen waterkoeling en luchtkoeling komt hier dus vooral aan op voorkeur. Geen van beiden zijn in ieder geval "passief".
8 GB DDR4 pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
8 GB DDR3 pricewatch: Crucial CT102464BA160B

DDR3 en DDR4 zijn ongeveer hetzelfde in prijs zo ondertussen
Misschien was het niet helemaal duidelijk, maar ik doelde op het verschil in prijs tussen een 4770(k) en een 6700(k), niet op het RAM. Het verschil in prijs tussen de CPU's en het feit dat DDR4 zo goed als even goedkoop is als DDR3 zou ik zeggen dat het niet meer logisch is om nu nog voor DDR3 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
Primair Scherm: Samsung SyncMaster SA350
Secundair Scherm: Samsung SyncMaster P2350

Ik heb het moederbord gekozen uit pure misère, Ik dacht dat ik hiermee best af ben. Welke functies ik gebruik? goeie vraag.
Ik heb eens wat vergeleken en de ander ASUS borden die ook de 1151 socket hebben en atx format zijn qua geheugen snelheid veel minder. En het lijkt mij (verbeter mij als ik mis ben) toch wel best om voor 3000mhz te gaan ipv 2133mhz.

Bij de CPU concludeer ik dus dat ik voor het prijsverschil toch maar best voor de 6000 reeks kan gaan alleen al om DDR4 te hebben... en dus iets langer mee te kunnen met de PC?!

Als ik Game heb ik buiten een browser en Teamspeak (of eventueel muziek) niets anders lopen. En bij die paar games waar dual screens effectief handig zijn maak ik daar gebruik van.

De Scythe Mugen vind ik bij Tones niet (mijn winkel bij voorkeur, door uitstekende service en 3 straten van bij mij thuis) alleen dus de FUMA. de reviews zien er goed uit dus een goed alternatief?

En dan kom ik met jullie advies hierbij uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 321,50€ 321,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,-€ 148,-
1Asus GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB€ 503,-€ 503,-
1NZXT Noctis 450 Zwart/Rood€ 128,95€ 128,95
1Scythe Fuma€ 42,-€ 42,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 79,-€ 79,-
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 145,51€ 145,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.463,91

*zucht* hoe meer ik opzoek hoe meer ik mij afvraag of ik wel mijn oude PC (van 2011) niet gewoon houd en een nieuwe 3d kaart steek....
hier mijn huidig systeem (De case is niet exact de juiste want die vind ik niet, maar is 99% identiek):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V PRO€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5€ 0,-€ 0,-
1NZXT Phantom Black€ 116,50€ 116,50
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 98,-€ 98,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 40,95€ 40,95
1Antec TruePower Trio 650€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,45

[ Voor 109% gewijzigd door Ryu Shu op 04-08-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
bump?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:26

fdees

Trust me I'm an Engineer

De ram-snelheden lijken niet veel toe te voegen aan wat je doet met je pc. Dan kan je net zo goed een 2133-setje kopen. De 6700 ondersteund ook niet sneller dus het wordt gewoon terug geklokt. Deze is geschikt Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Als niet wil overklokken en ook geen SLI of raid wil gaan gebruiken kan je gewoon voor een simpel B150 moederbord gaan anders is een H170 nodig. Deze Asus B150 Pro Gaming zou geschikt zijn deze heeft ook de nieuwste usb-c.

Videokaart zou ik geen founders nemen, maar een aftermarket-koeler. Tevens zal de Fuma zeker geen probleem geven op een non-k cpu.

Je kunt altijd een videokaart kopen en dan kijken of deze bottlenecked op je cpu en dan besluiten of je de rest "moet" upgraden.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
Dank je fdees! Maar jou advies brengt me een beetje in de war ;)
Ram-snelheid speelt geen rol voor gaming? maar euh ? huh? hoezo? met het risico mijn eigen belachelijk te maken... maar laat de CPU niet bv. de game mechanics van de hdd (of sdd) naar je ram vanwaar het de hele tijd gebruikt (en dus opnieuw geladen) wordt. En maakt dan een hoger snelheid niet winst voor de games?

en wat is nu eigenlijk het verschil tussen het B150 en Z170 moederbordchipset O_o als ik ze naast elkaar zet is qua specificaties idd niet zo erg veel verschil...

een aftermarket koeler voor de videokaart ... ok maar ik zie niet meteen van asus een kaart zonder koeler. Ook heb ik nog nooit gehoort van het zelf plaatsen van een koeler op de beeldkaart :/ is dat dan een cpu koeler die je op de gpu zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
Bump 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Niet bumpen binnen 24 uur.

Ik zou gewoon het systeem dat je al hebt gebruiken (2600k). Die kun je nog wat overclocken eventueel en dan doet hij weer prima mee met de huidige CPU's. Er is weinig vooruitgang in de prestaties van processors de laatste jaren (bij gelijk aantal cores). Dat de processor alleen PCI-E 2.0 ondersteunt maakt niet uit. Daar draait een nieuwe kaart prima mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:00

RvL

Wat fdees bedoelt is een andere versie dan de founders edition. Deze is door NVIDIA zelf uitgebracht, de koeler is dus redelijk standaard. Er zijn ook GTX 1070's met andere koelers:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
pricewatch: Gainward GeForce GTX 1070 8GB

En dan zijn dit nog maar de eerste 3 links. Welke je dan het beste kan nemen kun je lezen in verschillende reviews. Let daarbij b.v. op geluidsproductie als je een stil systeem wil.

Grootste verschil tussen de B150 en de Z170 is dat je met de Z170 kan overclocken. Dat is met de B150 niet mogelijk. Aangezien je dat niet wil lijkt het mij niet nodig om een Z170 chipset te kopen. Op technischer vlak is de Z170 flexibeler in het configureren van de PCIe lanes en heeft de chipset meer lanes tot z'n beschikking. Voor jou systeem is dat echter niet erg relevant.

Wat fdees bedoelt met het geheugen is dat de geheugencontroller geen geheugen sneller dan 2133MHz ondersteunt. Het heeft dus geen zin om er sneller geheugen in te stoppen want dat wordt simpelweg teruggeklokt naar 2133MHz.

Persoonlijk zou ik eerst eens kijken wat een nieuwe videokaart in je huidige PC doet. Overclocken zou ik niet aan beginnen. Je wint er procentueel vaak vrij weinig mee en moet al snel uitwijken andere processorkoelers om de temperatuur binnen de perken te houden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 11:11
Over het algemeen is een moederbord met Z170 chipset iets duurder en ondersteund het overclocken. Ook zijn er soms minder aansluitingen zoals m.2.

https://nl.hardware.info/...g-zijn-intel-b150-vs-z170

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
Ok dus door mijn voorkeur voor ASUS kom ik dan aan deze 2 opties:

De iets sneller geclockte verise?!:
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
En de "Normale" versie?!:
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1070-8G-GAMING

of zijn ze hun meerprijs niet waard en kan ik toch beter een bv MSI nemen? (die jij al voorstelde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
laatste bump ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 16:49
Zover ik weer is een OC i7 2600k sneller als een non OC i7 6700. Tenzij je bijvoorbeeld echt een m.2 slot wil gebruiken zie ik geen reden om te wisselen. Gewoon een mooie OC er op gooien en bespaar je zelf een hoop geld.

De chips etc zijn precies het zelfde. er is 1 verschil Asus heeft alvast in de bios wat sliders voor je verandert. Maar download MSI afterburner en doe het zelf. Kost je inc hele guides lezen 1 uurtje en bespaard je 20 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het eens met loki504. Een i7-6700 is geen upgrade tov een i7-2600k zelfs niet op stocksnelheid. De diverse generaties i7 hebben geen merkbaar prestatieverschil in recente games http://www.techspot.com/r...tch-benchmarks/page5.html, http://www.techspot.com/r...oom-benchmarks/page5.html, http://www.techspot.com/r...ont-benchmarks/page3.html, http://www.techspot.com/r...ght-benchmarks/page7.html.
Stop een lekker dikke videokaart in je huidige systeem, schaf van het overige geld een goede monitor aan pricewatch: Asus MG279Q Zwart en geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryu Shu
Dank je Heren,

Ik weet nu dus dat een volledig nieuw systeem vrijwel overdreven is.
Het idee van een Nieuwe PC is gegroeid uit het idee om mijn klein neefje (zoon van mijn zus) mijn huidige PC cadeau te doen. Immers hebben zij niet het geld om een deftige gaming PC te kopen. Dus dacht ik: "Ik koop een nieuwe voor mij en hij krijgt mijn oude". Bon nu dus kijken wat ik doe... Zelf heb ik het ook niet zo breed dat ik gek moet gaan doen... Maar jullie advies was wel zeer behulpzaam!

Bedankt!
Pagina: 1