Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-07 21:02
Hoi

Vanaf september komt er een periode waar ik elke dag een lange tijd op bus en trein zit (1u30 in de ochtend, 1u30 in de avond). Daarom ben ik op zoek naar een tablet om het pendelen aangenamer te maken. Budget is vrij flexibel, en ligt tussen de 0 en de 400 euro (een beetje erboven ga ik ook niet dood van)

De belangrijkste eigenschap is voor mij de software, en daarmee bedoel ik updates naar nieuwe versies. Als het apparaat niet minstens 2 jaar voorzien wordt van updates is het voor mij de moeite niet waard. Uiteraard is er dan ook een iets sneller modelletje nodig om de software deftig te draaien. Qua grootte lijkt een iets kleiner formaat (7"-achtig?) mij handiger dan een groter formaat (10"-achtig) voor onderweg, maar ik heb geen tablet dus weet ik veel 8)7 Tablet zal gebruikt worden voor te surfen, als e-reader, voor tekstverwerking, en alle dingen die je heel casual met een tablet wil doen. Zware games draaien is niet de bedoeling.

Tablets die ik al bekeken heb:
- Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi 32GB (2016) (lijkt me vrij groot)
- Sony Xperia Z3 Tablet Compact 32GB WiFi (leuk formaat, maar het is een oude tablet met nog steeds een hoge prijs :| )
- Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag

Er wordt volgens mij vooral veel rommel verkocht, en het aanbod aan tablets is heel groot. Vandaar dit topic :D

Beste antwoord (via HuRRaCaNe op 04-08-2016 14:11)

• LopendeVogel
  • Laatst online: 11-09 10:07
HuRRaCaNe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:40:
[...]

Hoe is de update policy van Samsung voor oude tablets? Android 6 draait de tablet waarschijnlijk nog wel, maar hoe zit het met Android 7 die er spoedig aankomt, en in de toekomst met de opvolgers van 7?
Nja ik weet niet, ik heb zeer gemengde gevoelens bij de Android tablets. Zo heeft mijn zusje de Galaxy Tab S2 gehad, en ik vond het zo traag vergeleken een recentere iPad dat ik niet begreep hoe ze ermee kon werken. Zelf vind ik zo niks of de Tab S2 überhaupt Android 7 gaat krijgen, wel zie ik dat ze zojuist Android 6 beschikbaar hebben voor de S2 haha :P Ga er dus maar vanuit dat die op Android 6 blijft hangen (naar 7 zou mooi zijn, maar daar vind ik zo 1,2,3 niks over op google :) )

Zij is inmiddels over naar een Surface (vraag me niet welke :D) en dat draait heerlijk, ze geeft zelf ook aan een wereld van verschil te zien/merken.

Als ik aan tablets denk, denk ik dan ook automatisch aan een Windows 10 of een iPad.
iPads worden lang ondersteund, en voor 400 euro heb je een degelijke iPad, idem dito voor een Windows 10 tablet.
Daarnaast zijn de docks (toetsenborden) ook degelijk, niet zoals je desktop toetsenbord uiteraard, en je zit goed qua updates.

Dus dan zit je qua updates, snelheid en accessoires gewoonweg goed.

Bij Android, tsja ik heb ze persoonlijk ook gehad, las ik weer hier op tweakers hoe goed en snel die nieuwe Android tablet zou moeten zijn en dan liet ik me stiekem weer overhalen er 1 te kopen, elke keer weer met spijt. Ik trap er dan ook niet meer in, qua telefoons zit je bij Samsung - Android wel redelijk goed, en dan doel ik vooral qua snelheid en kwaliteit, maar qua Tablets kan ik geen 1 merk verzinnen die het goed doen met Android.

Qua Windows zou ik dan wel voor een Surface gaan of een ander betrouwbaar merk.

Persoonlijk zit ik voorlopig nog met een iPad, echter ik gebruik hem bijna niet maar loopt nog altijd als een trein. Indien ik ooit weer interesses krijg in het gebruik van een tablet dan zal er waarschijnlijk een Windows 10 tablet komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door LopendeVogel op 03-08-2016 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
In hoeverre en hoe serieus wil je tekstverwerken met je tablet? Als je dit vaak zou willen doen is 7" toch wel heel erg beperkt. Om duidelijk te krijgen wat voor formaat je ziet zitten en je handig lijkt, kan je ook naar een fysieke winkel gaan en het gewoon uitproberen.
- Sony Xperia Z3 Tablet Compact 32GB WiFi (leuk formaat, maar het is een oude tablet met nog steeds een hoge prijs :| )
Dat is inderdaad al een oud beestje en is in november alweer twee jaar. Zou die dus sowieso van je lijstje afhalen.

Heb je verder nog eisen betreft specificaties en / of OS?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 03-08-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
rens-br schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:16:
In hoeverre en hoe serieus wil je tekstverwerken met je tablet?
Onderweg zullen er nooit meesterwerken geproduceerd worden. Voor hoge productiviteit met een tablet zou ik eerder kijken naar een Surface Pro, maar qua tekstverwerking zal het in de praktijk waarschijnlijk eerder beperkt zijn (gedachten neerpennen, notities nemen bij documenten, enz). Soms produceer ik in de auto (lees: niet achter het stuur) notities met mijn telefoon, dus ik hoef geen laptopvervanger :9
Heb je verder nog eisen betreft specificaties en / of OS?
In principe niet, maar mijn voorkeur gaat volgens mij toch uit naar Android. Een iPad Mini lijkt mij aantrekkelijk omdat je je geen zorgen moet maken over hardware specs en software updates. Een Android tablet is aantrekkelijk omdat Android toch wel het open platform is waar je alles mee kan (zou moeten zijn). Een kleine Windows tablet voor <€500 lijkt me een beetje eng. Windows 10 is niet meer het ongeschikte tablet OS dat Windows vroeger was, maar toch.. :9

Alles staat open. Ik ben niet helemaal mee met tablet-land, dus ik heb geen idee van wat goed of slecht is zoals bij telefoons of laptops.

[ Voor 10% gewijzigd door HuRRaCaNe op 03-08-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Samsung Galaxy Tab S2 8inch. Zeer snel en licht toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:51:
Ik heb de Samsung Galaxy Tab S2 8inch. Zeer snel en licht toestel.
Hoe is de update policy van Samsung voor oude tablets? Android 6 draait de tablet waarschijnlijk nog wel, maar hoe zit het met Android 7 die er spoedig aankomt, en in de toekomst met de opvolgers van 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Mijn iPad2 uit 2011 krijgt nog steeds softwareupdates na 5 jaar, dus als je dat echt belangrijk vind moet je misschien eens naar een Apple kijken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
HuRRaCaNe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:40:
[...]

Nja ik weet niet, ik heb zeer gemengde gevoelens bij de Android tablets. Zo heeft mijn zusje de Galaxy Tab S2 gehad, en ik vond het zo traag vergeleken een recentere iPad dat ik niet begreep hoe ze ermee kon werken. Zelf vind ik zo niks of de Tab S2 überhaupt Android 7 gaat krijgen, wel zie ik dat ze zojuist Android 6 beschikbaar hebben voor de S2 haha :P Ga er dus maar vanuit dat die op Android 6 blijft hangen (naar 7 zou mooi zijn, maar daar vind ik zo 1,2,3 niks over op google :) )

Zij is inmiddels over naar een Surface (vraag me niet welke :D) en dat draait heerlijk, ze geeft zelf ook aan een wereld van verschil te zien/merken.

Als ik aan tablets denk, denk ik dan ook automatisch aan een Windows 10 of een iPad.
iPads worden lang ondersteund, en voor 400 euro heb je een degelijke iPad, idem dito voor een Windows 10 tablet.
Daarnaast zijn de docks (toetsenborden) ook degelijk, niet zoals je desktop toetsenbord uiteraard, en je zit goed qua updates.

Dus dan zit je qua updates, snelheid en accessoires gewoonweg goed.

Bij Android, tsja ik heb ze persoonlijk ook gehad, las ik weer hier op tweakers hoe goed en snel die nieuwe Android tablet zou moeten zijn en dan liet ik me stiekem weer overhalen er 1 te kopen, elke keer weer met spijt. Ik trap er dan ook niet meer in, qua telefoons zit je bij Samsung - Android wel redelijk goed, en dan doel ik vooral qua snelheid en kwaliteit, maar qua Tablets kan ik geen 1 merk verzinnen die het goed doen met Android.

Qua Windows zou ik dan wel voor een Surface gaan of een ander betrouwbaar merk.

Persoonlijk zit ik voorlopig nog met een iPad, echter ik gebruik hem bijna niet maar loopt nog altijd als een trein. Indien ik ooit weer interesses krijg in het gebruik van een tablet dan zal er waarschijnlijk een Windows 10 tablet komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door LopendeVogel op 03-08-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Misschien is dit nog wat voor je? https://www.kickstarter.c...martphone-into-a-laptop-f

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Palthe

LopendeVogel schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:50:
[...]

Nja ik weet niet, ik heb zeer gemengde gevoelens bij de Android tablets. Zo heeft mijn zusje de Galaxy Tab S2 gehad, en ik vond het zo traag vergeleken een recentere iPad dat ik niet begreep hoe ze ermee kon werken.
Nou ja, hierin kan ik niet met je mee. Overigens alle grote review sites ook niet, de Tab S2 is gewoon erg snel en doet zeer goed wat ie moet doen. Beetje gekleurde mening dunkt me? Ipads zijn snel en de software is zeer geoptimaliseerd voor de hardware. Maar om de nieuwste generatie android tablets en in het bijzonder de Tab S2 nou onwerkbaar te noemen ... het is gewoon niet waar. But everybody is entitled to an opinion.

Daarentegen moet ik overigens ook een iPad aanraden als ik zo hoor wat de eisen zijn. Met name om het update beleid van o.a. Samsung in de Android markt. Dat is gewoon onder de maat, zeker in vergelijking met Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
Bedankt voor de uitleg! Dat er bij Android nog steeds geen fabrikanten met een niet-gestoord updatebeleid vind ik heel triest... iPad en Windows worden in één klap veel aantrekkelijker. De meeste windows-tablets zijn wel halve laptops ("transformers", of hoe je het ook wil noemen). Dat hoeft voor mij ook weer niet, dan krijg ik het gevoel van de low-end laptops van 5 jaar geleden, maar dan met afneembaar toetsenbord 8)7

De Acer Iconia Tab 8 W1-810 springt er in dat opzicht tussenuit, omdat deze niet geleverd wordt met toetsenbord, en zijn prijs is héél laag. De trade-off: resolutie van het scherm is niet zo denderend, en blijkbaar veel last van light bleeding. Als ik naar de andere tablets kijk (dus exclusief "transformers" boven de 10") zijn ze ofwel al heel oud, ofwel echt low-end, zoals de Acer 8)7

Ik begin stilaan te begrijpen waarom veel mensen naar een iPad grijpen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Je komt met je wensen en voorkeur denk ik uit op een iPad mini 4. Zijn genoeg vergelijkingen te vinden tussen deze en bijvoorbeeld de Tab S2 8". Of de iPad Air 2 met de Tab S2 9.7". Leuk leesvoer en ook gewoon onafhankelijk.
Succes met je keuze! Ben benieuwd :)

Overigens, dat update beleid valt ook wel mee, het is niet per se "gestoord" voor elke fabrikant. Pixel C of een Nexus device hebben dat probleem niet zo. Of Nvidia, welke ook wel een killer device hadden met hun Shield. Samsung is daarin wel echt berucht maar maakt dan wel weer leuk spul.

[ Voor 35% gewijzigd door Palthe op 03-08-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
palthe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:42:
[...] of een Nexus device hebben dat probleem niet zo.
Er zijn veel apparaten in de pricewatch als "Nexus" gelabelled. Ik neem aan dat alleen de Google Nexus apparaten het waard zijn (in tegenstelling tot de generieke LG Nexus of Huawei Nexus). Spijtig dat de meest recente Google Nexus tablet al weer een kleine 2 jaar oud is (nexus 9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
Deze ligt 100 euro boven je budget, maar als Android tablet blaast het alles weg (inc. iPad, #nobashing).

https://store.google.com/...tm_campaign=buynow-footer

Edit:

Ik zie net dat de Pixel C al eerder is aangeraden..

[ Voor 12% gewijzigd door CuBras op 03-08-2016 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

HuRRaCaNe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:58:
[...]

Er zijn veel apparaten in de pricewatch als "Nexus" gelabelled. Ik neem aan dat alleen de Google Nexus apparaten het waard zijn (in tegenstelling tot de generieke LG Nexus of Huawei Nexus). Spijtig dat de meest recente Google Nexus tablet al weer een kleine 2 jaar oud is (nexus 9).
Alles wat met Nexus is bestempeld is een samenwerking van een fabrikant met Google geweest. Google bepaalt, LG of Huawei of wie dan ook maakt. Pixel C is geen Nexus model maar is rechtstreeks afkomstig van Google. Nexus modellen en de Pixel krijgen gegarandeerd updates tot een x aantal jaar net zoals bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
HuRRaCaNe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:37:
[...]

Bedankt voor de uitleg! Dat er bij Android nog steeds geen fabrikanten met een niet-gestoord updatebeleid vind ik heel triest... iPad en Windows worden in één klap veel aantrekkelijker. De meeste windows-tablets zijn wel halve laptops ("transformers", of hoe je het ook wil noemen). Dat hoeft voor mij ook weer niet, dan krijg ik het gevoel van de low-end laptops van 5 jaar geleden, maar dan met afneembaar toetsenbord 8)7

De Acer Iconia Tab 8 W1-810 springt er in dat opzicht tussenuit, omdat deze niet geleverd wordt met toetsenbord, en zijn prijs is héél laag. De trade-off: resolutie van het scherm is niet zo denderend, en blijkbaar veel last van light bleeding. Als ik naar de andere tablets kijk (dus exclusief "transformers" boven de 10") zijn ze ofwel al heel oud, ofwel echt low-end, zoals de Acer 8)7

Ik begin stilaan te begrijpen waarom veel mensen naar een iPad grijpen :9
Precies, ik heb niks met Apple hoor, maar ze maken gewoon top tablets.. Net als dat Windows 10 echt heerlijk draait op een tablet.

Zoals nu, komen ze hier met de Pixel C, weer gaat het kriebelen bij mij 8)7 maar ik ga het niet doen zo simpel is dat :D
Ik wil hier niet mee zeggen dat ook een Pixel C qua performance niet in de buurt komt bij een degelijke Windows 10 of Apple's tablet, maar ik weet als je zekerheid wilt op gebied van ondersteuning en performance, dat je met een degelijke Windows 10 tablet of een beetje iPad gewoon perfect zit.
Ook de Pixel C zal gewoon langdurig updates krijgen (Google's eigen tablet). Echter niemand hier, letterlijk niemand weet hoe dat ding voelt vergeleken bijv een iPad Air 2, toch bieden ze je hem aan en zeggen ze dat die alle iPads omver blaast.
Proofs? . Zulke opmerkingen en verhalen lieten mij elke keer weer ompraten om een Android tab te halen, en zoals aangegeven, keer op keer met veel spijt.

Ik ben geen liefhebber van een bepaald OS, en ik bekijk jouw vraag dus niet vanuit een Google, Apple of Microsoft brilletje.
Mijn PC Windows 10 draait, telefoon Android en tablet iOs, ik bekijk het dus absoluut niet vanuit een bepaalde bril, jij vraag iets en ik geef je een eerlijk antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-09 16:03
Ik heb de Samsung Galaxy Tab A 10.1 2016. Ben er zelf erg tevreden over

pricewatch: Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi Zwart

Valt ruim binnen je budget, moet je nog wel de hoes bij kopen. Deze is magnetisch en dus mooi dun.

Accu en snelheid goed. Accu belangrijk als je deze drie uur per dag gebruikt. Scherm is ook goed, minder in de volle zon.

Beveiligingsupdates tm mei 2018. Updates naar nieuwe versies Android waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
holl schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:07:

Beveiligingsupdates tm mei 2018. Updates naar nieuwe versies Android waarschijnlijk niet.
De tablets van Samsung lijken mij inderdaad zeer mooi op vlak van formaat, kwaliteit, enz. Maar hun update policy is gestoord 8)7 Er is geen reden waarom een tablet (die op hardware-vlak nog krachtig genoeg is) geen update zou krijgen naar toekomstige Android versies. Nu een nieuwe tablet kopen wil zeggen dat je soms nu al achter zit op de software. Android Nougat komt ook nabij, dus helaas voor Samsung, maar mijn geld krijgen ze niet met zo'n update policy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-09 16:03
Kan ik begrijpen. Wel beveiligingsupdates gegarandeerd bij de Samsung. Is al een stap vooruit.

Tablet zelf incl. hoes is wel mooi en relatief klein. Tablet is stuk goedkoper dan de Pixcel C, welke ook erg mooi is een betere updates heeft. Prijs tov iPad is ook interessant.

Als je de laatste systeemupdates wil, kan je eigenlijk alleen de iPads of de Pixel C nemen. Wel een andere prijsklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Was de Nvidia Shield Tablet K1 al genoemd? Wat lastig verkrijgbaar maar wel een top tablet met een goed updatebeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

HuRRaCaNe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:58:

Qua grootte lijkt een iets kleiner formaat (7"-achtig?) mij handiger dan een groter formaat (10"-achtig) voor onderweg
7 Inch vind ik niet zo'n handige maat: het apparaat is dan al best groot, maar het scherm is te klein om veel meer overzicht creëren dan je al hebt op een moderne mobiele telefoon. Voor het onderweg intypen van notities gebruik ik dus meestal mijn mobiele telefoon met Evernote en een groot opvouwbaar Bluetooth toetsenbord (het grootste dat ik kon vinden, anders is het nog niet handig).

Een 10 inch scherm met hoge resolutie is groot genoeg om, na even wennen, zelfs een remote desktop te kunnen gebruiken.

Maar met een los toetsenbord erbij ziet een 10 inch tablet er al gauw uit als een mini laptop en dan kan je volgens mij al snel beter daadwerkelijk een mini laptop met Intel processor kopen. Dan kan je gewoon zelf een OS installeren en up-to-date houden en dan ben je heel wat beperkingen van tablets kwijt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
HuRRaCaNe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:58:
Tablets die ik al bekeken heb:
- Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi 32GB (2016) (lijkt me vrij groot)
- Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag
Ikzelf heb de ZenPad S 8.0, erg leuke tablet voor z'n prijs. Pro's zijn dat de tablet verbazend vlot is, het 4:3 scherm, 4 GB RAM en 64 GB opslag (voor deze uitvoering dan toch). Con vind ik vooral de batterij, m'n iPad Mini en Xiaomi MiPad 2 deden beter. Vooral bij gamen merk je dit, bij surfen valt het nog mee. Android-versie is 5.0 maar er zijn geruchten dat er nog een update naar Marshmallow komt, al is Asus daar niet er open/duidelijk over :/ Maar er zijn er al gespot die van fabriek af 6.0.1 aan boord hebben dus ik vermoed wel dat het er van komt ;) Nougat mag je wel vergeten, denk ik.

De Sony Z3 Tablet heb ik ook overwogen, ik ben vroeger altijd een fan geweest van Sony smartphones. Het is jammer dat ze zo ondergewaardeerd worden, Sony is goed bezig met kernel's openbaar te maken en op GitHub te plaatsen. Het maakt het gemakkelijker om cutom-rom's (cyanogenmod, paranoid android, ...) te maken wat een optie kan zijn om nog iets langer updates te hebben als de officiële support stopt. De laatste android-versie is Marshmallow maar normaal komt er ook nog een update naar Nougat. En volgens tweakers en erg goede accuduur: reviews: Xperia Z3 Tablet Compact: Sony's eerste 8"-tablet Maar niet erg goedkoop inderdaad, ik zou bijna durven zeggen te duur. Maar ik denk dat je vooral ook naar accuduur moet kijken als het de bedoeling is om er veel mee te doen onderweg?

De Sony is het trouwens niet geworden wegen prijs en het scherm, een 4:3 beeldverhouding was voor mij wel must omdat ik dat veel prettiger vind om te surfen en te lezen.

Als je niks hebt tegen Samsung (sinds de S3 zegt het mij niks meer :() dan kan je idd ook die overwegen, er is ook een 8" als je denkt dat 9,7" te groot is: pricewatch: Samsung Galaxy Tab S2 8" WiFi (2016) Zwart Ook hier een 4:3 beeldverhouding en een nog groter pluspunt is het amoled scherm. Geen idee van de accuduur maar over de voorhanger was men niet negatief.
Pagina: 1