Toon posts:

Ongevraagde transfer WhatsApp-foto's van iPhone naar Samsung

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige dagen geleden kwam mijn vriend erachter dat er op zijn telefoon via een NFC-stream een nieuwe map was aangemaakt, met daarin chatgeschiedenissen en ongeveer 500 foto's: al deze foto's heb ik eerder naar anderen (niet hem) gestuurd of van anderen ontvangen via WhatsApp. Het gaat dus om foto's die ik met anderen heb gedeeld en die niet bedoeld waren voor mijn vriend (heb gelukkig niks te verbergen). Aangezien geen van ons tweeën hier om gevraagd heeft en dat alles gebeurde zonder wachtwoorden, pascodes of vingerafdrukken, hoop ik dat iemand een antwoord voor me heeft op de volgende twee vragen:

1) Hoe kan het dit mijn foto's ineens op de telefoon van iemand anders staan? Is het normaal binnen WhatsApp dat derden je foto's en chatgeschiedenis zomaar op kunnen halen, of is dit een bug?

2) Hoe kan ik er voor zorgen dat anderen mijn WhatsApp foto's niet zomaar kunnen ophalen via NFC?

In de week voordat dit gebeurde hebben onze telefoons waarschijnlijk dichtbij of op elkaar gelegen, maar zonder opdracht of toestemming om data te versturen. Hoogstwaarschijnlijk waren de telefoons allebei vergrendeld en aan het opladen toen dit gebeurde. Mijn vriend heeft een Samsung Galaxy S7 Edge, ik heb zelf een iPhone 6 en we gebruiken allebei geen apps, cloud toepassingen of whatever om bestanden te delen of syncen tussen onze telefoons. De nieuw aangemaakte map op de telefoon van mijn vriend heette "NFC stream".

Ik ben niet echt te spreken over de hele situatie, aangezien ik niet wist dat mijn privé-foto's zomaar op de telefoon van derden terecht kunnen komen: vooral niet omdat mij op geen enkel moment is gevraagd of ik daar akkoord mee ben. Ik heb contact gezocht met Apple en WhatsApp: Apple Nederland heeft nog nooit van het probleem gehoord (vooral niet omdat er wordt gesynct tussen Apple en Samsung-apparaten) en WhatsApp reageert al meer dan een week niet op mijn mails. Ik hoop echt dat iemand hier meer weet over deze (voor mij) erg rare situatie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe weet je dit zo zeker?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:27
Inderdaad goeie vraag, daar de NFC-chip in Apple zowat alleen voor Apple Pay gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:40
iOS zit echt wel goed dichtgetimmerd. Zeker via nfc mijninziens totaal onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik kan je zeggen dat dit iniedergeval niets met WhatsApp te maken heeft...
Heb je de foto's niet (via een of andere app) met Google Drive of Dropbox gesynced oid?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:21
maarud schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:51:
Inderdaad goeie vraag, daar de NFC-chip in Apple zowat alleen voor Apple Pay gebruikt wordt.
offtopic: waarvoor nog meer dan, behalve Apple Pay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07
Naar mijn weten is die chip gesloten en word alleen voor Apple Pay gebruikt.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:21
Is je iphone gejailbreakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik denk dat je gewoon een account deelt van [willkeurige clouddienst] welke je foto's upload.

De NFC chip is immers nog niet beschikbaar voor ontwikkelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:27
Volkan1984 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:20:
[...]

offtopic: waarvoor nog meer dan, behalve Apple Pay?
Geen idee, maar omdat ik niet alles weet heb ik de optie open gelaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties - gelukkig ben ik niet de enige die dit allemaal erg merkwaardig vindt.

De reden dat ik denk dat het via een NFC-stream is gegaan, is omdat dat de naam was van de map op de telefoon van mijn vriend (letterlijk "NFC stream"). Ik gebruik geen apps om backups te maken van mijn foto's en de applicaties die wel geïnstalleerd staan (iCloud) gebruikt mijn vriend niet (niet op zijn Samsung en ook niet op andere apparaten). Mijn iPhone is niet gejailbreakt en ook Bluetooth staat meestal uit.

Wat opvallend was is dat er alleen WhatsApp-foto's zijn gedeels, en eveneens een aantal gespreksgeschiedenissen, vandaar mijn keuze om dit onder dit topic te posten.

Ik hoop dat ik er ooit nog achter kom wat er echt gebeurd is - online vind ik dit probleem namelijk ook niet terug. Dank voor het meedenken en als ik updates heb zal ik het laten horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Maar waar ziet hij die chatgeschiedenis dan? In whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Heb je niet gewoon per ongeluk een album aan foto's gedeeld via Whatsapp?

En zijn dat screenshots van gesprekken misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:38
En je vriend vetrouwd je verder wel? Lijkt eerder een social-bugje. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De enige logische verklaring lijkt me onderstaande. Heb je alleen een backup van de telefoon voor nodig, niet de telefoon zelf.

http://www.wazzapmigrator.com/

De magische wijze die hierboven omschreven is echt niet mogelijk. Niet via NFC en niet via Bluetooth of wifi.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Airdrop kan via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xChOasx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 09:01
Ah dank je voor je comment!

Voor mijn informatie, sinds wanneer ondersteunen Samsung telefoons/Android Airdrop ?

[ Voor 4% gewijzigd door xChOasx op 08-08-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Geen idee of er airdrop voor android is. Masr dan nog, je moet het zelf initiëren. Dus het is onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annoyingmouse
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-03 11:37
Heb je chat backup aan staan van je WhatsApp?
En ben je een keer ingelogd op zijn toestel met jou WhatsApp account?

Vreemd verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd verhaal indeed he...

De chatgeschiedenissen werden meegestuurd als losse bestanden, die je in een soort ASCI-opmaak kan lezen. Een beetje zoals wanneer je een WhatsApp-gesprek exporteert (dus niet in WhatsApp zelf en ook niet als screenshot). Chat-backup staat ook uit en ik ben nooit op andere toestellen ingelogd met WhatsApp.

Een social bug lijkt me ook niet zo waarschijnlijk, maar ik kan niks 100% uitsluiten natuurlijk. Maar zelfs dan: hoe krijg je de bestanden dan zomaar overgedragen zonder cloud, back-up of syncing apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt toch alsof jij of je vriend ermee bezig is geweest...
Je zegt dat je geen iCloud gebruikt? Ook geen back-ups in iCloud hebt staan?
Jij (of je vriend) koppelt misschien je telefoon aan de computer en dan maakt iTunes automatisch (of handmatig) een back-up.

Via dropbox, google drive of een andere clouddienst (of zijn telefoon aan de computer) worden de whatsapp bestanden naar zijn telefoon gesynchroniseerd.

Noem deze gesyncte map dan "NFC stream" en je denkt dat het komt omdat de telefoons dicht bij elkaar hebben gelegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Sterker nog, op de whatsapp site kun je lezen dat een ascii gesprek export alleen via de interface in het programma zelf gemaakt kan worden, handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanvulling: Misschien combinatie met Whatsapp Desktop? (gebruikt het zelf niet, dus kan dat zelf niet checken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik denk gewoon je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat denk ik ook :)

Was alleen benieuwd of hij de chats handmatig op zijn telefoon zet of het (semi-)automatisch laat pushen... :9
Pagina: 1