SSH implementatie in "Bash on Ubuntu on Windows"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-10 08:04
Weet iemand of het mogelijk is om een ssh server te draaien onder de bash implementatie van Windows 10 (na de anniversary update). Ik kan wel naar een Linux doos verbinden, maar wanneer ik naar mijn Windows PC probeer te verbinden krijg ik keihard: "Connection closed by ..."

Ik heb de server gestart met: /etc/init.d/ssh start
In /etc/ssh/sshd_config staat ook: "PermitRootLogin without-password" (dit is de standaard instelling)
Ook heb ik mijn firewall voor de zekerheid helemaal uitgezet.

Ik ben me ervan bewust dat de "Bash on Ubuntu on Windows" implementatie niet bedoeld is om servers te draaien, maar iets fundamenteels als een ssh server had ik eigenlijk wel verwacht.

Zie ik iets over het hoofd?

Verder lijkt de implementatie wat apart, ifconfig werkt bijvoorbeeld niet ("Warning: cannot open /proc/net/dev (No such file or directory). Limited output.") en de Windows omgeving is gemount onder /mnt/c/.

cd ~ gaat ook niet naar mijn eigen home van Windows...

Beste antwoord (via Shebang op 03-08-2016 14:12)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Shebang schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:00:
[...]

Man.... de omgeving heet letterlijk "Bash on Ubuntu on Windows" MSDN: Bash on Ubuntu on Windows | MSDN Dat is de officiele naam van de toepassing....
Je kan eigenlijk beter gewoon een VM draaien...

En voor het oplossen van het probleem:

- wat staat er in /var/log/auth/log
- hoe staat je firewall ingesteld
- wat zegt netstat in je bash shell
- wat zegt netstat in een windows shell

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

Je noemt jezelf Shebang, maar je hebt volgens mij geen idee waar je het over hebt. Een SSH server draai je sowieso nooit onder Bash. Bash is een shell. En uiteraard werkt ifconfig niet, want Windows kent geen / filesysteem. Ik kan je dan ook een beginnerscursus Linux aanraden.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
MtC schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:42:
Je noemt jezelf Shebang, maar je hebt volgens mij geen idee waar je het over hebt. Een SSH server draai je sowieso nooit onder Bash. Bash is een shell. En uiteraard werkt ifconfig niet, want Windows kent geen / filesysteem. Ik kan je dan ook een beginnerscursus Linux aanraden.
Ik denk dat je jezelf even moet verdiepen in het Linux Subsystem voor Windows (in de volksmond vreemd genoeg bash genoemd). Het is namelijk meer dan alleen bash en het heeft ook een Unix-like filesysteem.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Shebang schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:38:
cd ~ gaat ook niet naar mijn eigen home van Windows...
Het subsysteem heeft een eigen gebruikersbeheer. Als het goed is heb je bij de installatie ook een gebruikersnaam opgegeven. In /etc/passwd kun je die terugvinden (incl. de home directory).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
Beste MtC, Ik heb het hier over de totale implementatie die gekozen is door Microsoft, maar dit komt blijkbaar niet goed uit mijn bewoording. Ik vind je reactie daarentegen wel een beetje denigrerend en vraag me af wat je hiermee probeert te bereiken.

Anyway, ik had gehoopt dat ik geen FileZilla oid. meer nodig heb om bestanden over te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC

MtC

Shebang schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:48:
Beste MtC, Ik heb het hier over de totale implementatie die gekozen is door Microsoft, maar dit komt blijkbaar niet goed uit mijn bewoording. Ik vind je reactie daarentegen wel een beetje denigrerend en vraag me af wat je hiermee probeert te bereiken.

Anyway, ik had gehoopt dat ik geen FileZilla oid. meer nodig heb om bestanden over te pompen.
QED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC

MtC

BugBoy schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat je jezelf even moet verdiepen in het Linux Subsystem voor Windows (in de volksmond vreemd genoeg bash genoemd). Het is namelijk meer dan alleen bash en het heeft ook een Unix-like filesysteem.
Ik weet waarover het gaat. Je mag dan wel een Unix-like filesysteem hebben, devices heb je niet zoals onder Linux. Nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
BugBoy schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:48:
[...]

Als het goed is heb je bij de installatie ook een gebruikersnaam opgegeven. In /etc/passwd kun je die terugvinden (incl. de home directory).
Vreemd, tijdens mijn installatie heb ik geen informatie hoeven geven. Na het accepteren van de voorwaarden en het downloaden eindigde de installatie met: "Extracting filesystem". Ook bij het openen van de omgeving geen enkele prompt gekregen... apart :)

De omgeving lijkt verder wel goed te werken, paketten installeren gaat ook zonder problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Naast een enorm warrig verhaal en incorrecte topictitel (want wat is Ubuntu on Windows?), misintepreteer je de SSH optie. Het lijkt mij daarom handig om de man-page van sshd_config te lezen (op een Linux systeem of via Google). De optie betekend namelijk dat je alleen met shared keys e.d. als root in kan loggen. Met welke gebruiker probeer je eigenlijk in te loggen? Dat zeg je niet en is nogal cruciaal voor het oplossen van je probleem.

En als het alleen maar is om bestanden over te zetten, heb je al fantastische opties zoals SMB.

Ik fix ook gelijk even de topictitel en haal het 'Ubuntu on' deel weg. Ubuntu is niet de enige Linux distributie die er is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:57:
Ik fix ook gelijk even de topictitel en haal het 'Ubuntu on' deel weg. Ubuntu is niet de enige Linux distributie die er is.
Zo heet de functie in Windows nou eenmaal..... "Bash on Ubuntu on Windows".
De reden daarvoor is dat de Bash die hier gebruikt wordt aangeleverd is door Ubuntu en gelijk zou moeten functioneren als op Ubuntu (inclusief, bijvoorbeeld, apt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Het is officieel Bash on Ubuntu on Windows

Is onderdeel van de Windows update van vandaag ;)

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:57:
Naast een enorm warrig verhaal en incorrecte topictitel (want wat is Ubuntu on Windows?), misintepreteer je de SSH optie. Het lijkt mij daarom handig om de man-page van sshd_config te lezen (op een Linux systeem of via Google). De optie betekend namelijk dat je alleen met shared keys e.d. als root in kan loggen. Met welke gebruiker probeer je eigenlijk in te loggen? Dat zeg je niet en is nogal cruciaal voor het oplossen van je probleem.

En als het alleen maar is om bestanden over te zetten, heb je al fantastische opties zoals SMB.

Man.... de omgeving heet letterlijk "Bash on Ubuntu on Windows" MSDN: Bash on Ubuntu on Windows | MSDN Dat is de officiele naam van de toepassing....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
[...]

Je kan eigenlijk beter gewoon een VM draaien...

En voor het oplossen van het probleem:

- wat staat er in /var/log/auth/log
- hoe staat je firewall ingesteld
- wat zegt netstat in je bash shell
- wat zegt netstat in een windows shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Croga schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:59:
[...]

Zo heet de functie in Windows nou eenmaal..... "Bash on Ubuntu on Windows".
De reden daarvoor is dat de Bash die hier gebruikt wordt aangeleverd is door Ubuntu en gelijk zou moeten functioneren als op Ubuntu (inclusief, bijvoorbeeld, apt)
ZaZ schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:00:
[...]

Het is officieel Bash on Ubuntu on Windows

Is onderdeel van de Windows update van vandaag ;)
[...]

Ok, dat wist ik niet. Het ziet er zo lelijk uit. MS heeft niet echt nagedacht hierover. Het zou jullie dan ook niet verbazen dat ik mij hier niet mee bezig houd. ;) Geef mij maar gewoon native Linux, ipv via zo'n vage constructie wat MS nu aanbied. Die overigens nog niet eens af is. Dus dat er dingen niet werken of niet werken zoals verwacht is dan ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
johnkeates,

- /var/log/auth bestaat niet
- firewall is volledig uit zoals genoemd in de TS
- netstat is leeg in de bash omgeving
- in powershell zie ik wel connecties

Ik vermoed dat door deze "gekke hybride oplossing" wel basis commandos mogelijk zijn, maar meer ook niet.

Ik gebruik bv. ook de bash implementatie van Git, deze maakt een stuk volwassener indruk dan deze van Microsoft. Ik had gehoopt op een meer geintegreerd systeem maar helaas nog niet. In deze omgeving werkt netstat bv wel.

Verder gebruik ik Linux VMs onder Vagrant, dus zo kan ik indirect wel bestanden via scp overzetten naar mijn Windows PC maar zoals al aangegeven had ik gehoopt op een volledige ssh(d) implementatie onder Windows.

Anyway, bedankt voor je suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:07:
Ok, dat wist ik niet. Het ziet er zo lelijk uit.
Kan je mij dan uitleggen waarom jij (als moderator) uitgaat van je eigen aanname en dingen wijzigt zonder eerst zelf na te lezen waar het over gaat (wat je trouwens tegen mij zegt wat ik moet doen).

Je hebt trouwens gelijk dat without-password betekend dat het alleen werkt met shared keys, dit had ik over het hoofd gezien. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als je vanaf de linux kant ssh met -vvv doet kan je waarschijnlijk wel zien wat de reden is van de disconnect. Stel dat je als root probeert in te loggen en geen geldige keys hebt, dan kan dat een automatische disconnect veroorzaken.

Edit: /var/log/auth/log klopt niet, het moest /var/log/auth.log zijn :p Maar als ook die niet bestaat... vraag me af waar SSHD dan naartoe logt. Je zou verwachten dat er toch wel ergens wat gelogd moet zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door johnkeates op 03-08-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Shebang schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:28:
[...]

Kan je mij dan uitleggen waarom jij (als moderator) uitgaat van je eigen aanname en dingen wijzigt zonder eerst zelf na te lezen waar het over gaat (wat je trouwens tegen mij zegt wat ik moet doen).
Je wilt 't weer terug? Prima, dan zet ik 't weer terug. :)

Maar als antwoord op je vraag: ja, het is slecht van mij. Ik ga veelal af op m'n 'gut feeling' en omdat het er zo lelijk uit zag, voelde het niet goed. Zoals ik ook al zei, MS heeft niet goed nagedacht over de naam. Het lijkt net alsof je een of andere emulatie ding of een VM draait. Ga maar na, als Powershell de naam 'powershell on command prompt on Windows' zou hebben, zou je het ook anders willen noemen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:51
reviews: Windows 10 Anniversary Update

2e alinea:

"Bash is alleen bedoeld voor commandline-utilities en niet voor serversoftware of grafische programma's."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Craven schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:37:

2e alinea:

"Bash is alleen bedoeld voor commandline-utilities en niet voor serversoftware of grafische programma's."
Met andere woorden: het wekt nog minder goed dan Wine op Linux of ReactOS :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:33:
Je wilt 't weer terug? Prima, dan zet ik 't weer terug. :)
Nee hoor, het hoeft het zeker niet terug :) Ik vind de naam ook bijzonder slecht/ verwarrend gekozen, daarom ook tussen quotes gezet in de titel. Het is ook nog beta, dus laten we hopen op flinke verbeteringen.
johnkeates schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:31:
Als je vanaf de linux kant ssh met -vvv doet kan je waarschijnlijk wel zien wat de reden is van de disconnect. Stel dat je als root probeert in te loggen en geen geldige keys hebt, dan kan dat een automatische disconnect veroorzaken.
Bedankt, de -vvv optie kende ik nog niet, ik ga kijken of ik wat met de output kan, maar ik vermoed dat ik iets wil wat (nog) niet kan.
Craven schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:37:

2e alinea:

Klopt, dat had ik ook in de TS gezet: "Ik ben me ervan bewust dat de "Bash on Ubuntu on Windows" implementatie niet bedoeld is om servers te draaien, maar iets fundamenteels als een ssh server had ik eigenlijk wel verwacht. "

Laten we het maar op "wishful thinking" van mijn kant houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Even heel stom, maar staat de Windows firewall uit? Of laat deze iig SSH toe?

Als de SSH server gewoon start zonder te crashen, dan zou je denken dat verbindingen accepteren ook nog wel lukt. Hmmz.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2016 14:56 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shebang
Lethalis schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:54:
Even heel stom, maar staat de Windows firewall uit? Of laat deze iig SSH toe?
Shebang schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:38:
Ook heb ik mijn firewall voor de zekerheid helemaal uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lukt het wel vanuit de omgeving zelf?

ssh 127.0.0.1

[edit]
Het moet dus wel kunnen blijkbaar:

http://wsl-forum.qztc.io/viewtopic.php?f=6&t=10

[ Voor 47% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2016 14:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:57

afterburn

No more...

Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:07:
[...]

[...]

[...]

Ok, dat wist ik niet. Het ziet er zo lelijk uit. MS heeft niet echt nagedacht hierover. Het zou jullie dan ook niet verbazen dat ik mij hier niet mee bezig houd. ;) Geef mij maar gewoon native Linux, ipv via zo'n vage constructie wat MS nu aanbied. Die overigens nog niet eens af is. Dus dat er dingen niet werken of niet werken zoals verwacht is dan ook logisch.
Pardon? Het 'ziet er lelijk uit'? Wat is dat nu weer voor commentaar. Het is een focking commandline shell, hoe wil je dat dat er uitziet? Met bloemetjes er omheen? En vage constructie die Microsoft aanbied? Heb je er uberhaupt wel eens naar gekeken, laat staan mee gewerkt? Het is *is* native Ubuntu Linux. Iemand die "Commandline FTW" in zijn onderschrift heeft staan zou juist dolblij moeten zijn met de toegevoegde mogelijkheden die dit biedt.

Het Linux subsystem laat je feitelijk alles doen wat je op Linux kunt doen, zolang het werkt op de commandline. Alles wat je nodig hebt maar niet standaard aanwezig is, kun je ook gewoon met apt-get install <package> zo uit de Ubuntu repository trekken. En nee het is niet perfect op dit moment, maar als je bijvoorbeeld *nix servers moet beheren zijn we nog nooit zo dicht bij perfectie geweest op Windows.

Echt het commentaar wat je geeft is moderator onwaardig. Als je details niet weet, verdiep je er dan in of onthou je van inhoudelijk commentaar en stuur alleen de discussie bij wanneer nodig.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

afterburn schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:15:
[...]

Pardon? Het 'ziet er lelijk uit'? Wat is dat nu weer voor commentaar. Het is een focking commandline shell, hoe wil je dat dat er uitziet? Met bloemetjes er omheen? En vage constructie die Microsoft aanbied? Heb je er uberhaupt wel eens naar gekeken, laat staan mee gewerkt? Het is *is* native Ubuntu Linux. Iemand die "Commandline FTW" in zijn onderschrift heeft staan zou juist dolblij moeten zijn met de toegevoegde mogelijkheden die dit biedt.

Het Linux subsystem laat je feitelijk alles doen wat je op Linux kunt doen, zolang het werkt op de commandline. Alles wat je nodig hebt maar niet standaard aanwezig is, kun je ook gewoon met apt-get install <package> zo uit de Ubuntu repository trekken. En nee het is niet perfect op dit moment, maar als je bijvoorbeeld *nix servers moet beheren zijn we nog nooit zo dicht bij perfectie geweest op Windows.

Echt het commentaar wat je geeft is moderator onwaardig. Als je details niet weet, verdiep je er dan in of onthou je van inhoudelijk commentaar en stuur alleen de discussie bij wanneer nodig.
Wow, waar komt dit opeens vandaan? Ik heb het over de naam die MS eraan heeft gegeven. Meer niet. Puur de naam is lelijk. Dat het functioneel nog wat werk vereist geeft MS zelf ook aan. Het is lovend wat MS doet, maar ga nou niet woorden in iemands mond leggen die niet gezegd zijn.

Pagina: 1