Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 16:30

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Topicstarter
De vakantie komt er weer aan en dus ben ik al een tijdje aan het zoeken wat ik wil gaan fotograferen in Bali en omstreken daarnaast fotografeer ik allround maar mijn voorkeur gaat naar landschappen. En ben van mening dat er een groothoeklens bij moet komen in mijn geweldige grote collectie aan lenzen.

Recentelijk heb ik de Canon 70D body gekocht en heb mijn lenzen mee genomen van mijn (inmiddels verkochte) Canon 1100D.

Mijn huidige Lenzen:Keuzen
Ik heb mijn ogen laten vallen op de volgende groothoeklenzen:
VergelijkenBudget
Het budget gaat af van me vakantie budget :F zolang vrouwlief daar niet achter komt :Y), maar ik zou met de keuzen van Canon EF-S 10-22mm kunnen leven als ik zeker weet dat dit mijn geld waard is. Mijn vraag is wat is nu het daadwerkelijke verschil tussen deze lenzen. Eventueel zou Tokina of Sigma ook kunnen maar geen ervaring met de merken / lenzen.

[ Voor 8% gewijzigd door xleeuwx op 03-08-2016 15:29 . Reden: Add Sigma, add tokina ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

In verleden vaak gewerkt met de Canon 10-22 en altijd erg content mee geweest. Dit was toentertijd één voor Canon crop de beste groothoek.

April mocht ik zelf aantal weken verblijven in Indonesië en zo ook op Bali. Hier op pad geweest met een stel die de zonsopkomst bij Tanah Lot wilde fotograferen. Zij hadden beide Canon objectieven bij zich. Beide werkte het liefst met de 10-22. Was in begin dan ook even onderlinge discussie wie welke mocht gebruiken. Ze gaven aan dat scherpstellen en optisch de 10-22 het beste was.

En Bali is gelukkig niet duur ;-) Zo heb ik daar een auto met chauffeur gehuurd voor ongeveer 30,- euro per dag.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Sigma 10-20 3.5 is ook zeker het overwegen waard. Heb die eens geleend voor om m'n Nikon D3200 en heb daar enkele mooie foto's aan overgehouden. Volgens mij is die zeker evengoed (zie ook vele goede reviews) als de Canon, maar wel goedkoper. Pixelpeepers uitgezonderd natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
Kijk ook eens naar de Tokina 11-16 f/2.8 pro ii die is wat lichtsterker wat erg fijn is bij binnen en savonds fotograferen. Krijgt ook erg goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Topicstarter
Inrage schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:44:
Sigma 10-20 3.5 is ook zeker het overwegen waard. Heb die eens geleend voor om m'n Nikon D3200 en heb daar enkele mooie foto's aan overgehouden. Volgens mij is die zeker evengoed (zie ook vele goede reviews) als de Canon, maar wel goedkoper. Pixelpeepers uitgezonderd natuurlijk...
Ik neem deze ook mee in mijn rijtje :)
Sluw schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:16:
Kijk ook eens naar de Tokina 11-16 f/2.8 pro ii die is wat lichtsterker wat erg fijn is bij binnen en savonds fotograferen. Krijgt ook erg goede reviews.
Om welk van de 4 gaat het ?
pricewatch: Tokina AT-X 11-20mm F2.8 PRO DX (Canon)
pricewatch: Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Canon)
pricewatch: Tokina AT-X 124 PRO DX II 12-24mm f/4 (Canon)
pricewatch: Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Canon)

gevonden:
pricewatch: Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Canon)
Staat ook tussen het rijtje.

Nadeel van de reviews is dat het geen vergelijking is tussen de modellen. Wat ik bijvoorbeeld een goed argument vind is de lichtsterkte.

[ Voor 11% gewijzigd door xleeuwx op 03-08-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30
Ik kan ook alleen maar vol lof spreken over de 10-22. Maar ik lees heel veel ervaringen over de goedkopere 10-18 en dat deze qua scherpte bijna niet onderdoet voor de 10-22. Met de 10-18 doe je zeker geen miskoop en 300 euro+ is toch best een prijsverschil dat je, zoals je zelf al aangeeft, weer aan andere dingen kunt besteden.
Ok hij is een stop minder lichtsterk, maar daar is de prijs ook naar. De 10-18 heeft dan wel stabilisatie, maar heeft op ultra wide angle ietsjes minder toegevoegde waarde dan bij andere focal lengths.

[ Voor 23% gewijzigd door Deathchant op 03-08-2016 15:52 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 10:47
De 10-22 heb ik altijd met plezier gebruikt. Toendertijd heb ik er een stuk meer voor betaald, maar zonder spijt. Hij ligt nu alleen in een hoekje stof te happen, dus mocht je interesse hebben een goede tweedehands ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:10

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Toen ik mijn 10-22mm ging halen was de 10-18mm net uitgekomen. Deze zou iets scherper zijn en natuurlijk een stuk goedkoper. Aangezien ik toch het meeste tweedehands koop waren deze beide in bereik.
Voor €315, kon ik aan mijn 10-22mm incl B+W UV MRC slim filter en officiele zonnekap komen. Wel tweedehands. Iets je meer dan wat je voor een nieuwe 10-18mm zou betalen. De 10-18mm was niet tweedehands verkrijgbaar namelijk.

Toch wilde ik graag de 10-22mm hebben, want deze had een paar voordelen voor mij:
Iets groter bereik, maar bovenal deze had een focusschaal voor nachtfotografie.
Nu weet ik precies waar deze moet staan om alles van voor tot achter scherp te hebben bij f8. Gebruik dat dan ook vaak.

Qua beeldkwaliteit ontlopen ze elkaar niet echt, dus daar hoef je het niet voor te doen. Zelf zou ik niet de nieuwprijs voor de 10-22mm overhebben als je voor de helft de 10-18mm kan halen. Omdat het ook van je vakantiebudget afgaat, raad ik de 10-18mm. Voor wat je voor het geld krijgt, is deze onverslaanbaar naar mijn mening.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onderschat het verschil tussen 10-18 en 10-22 niet qua bereik. Het is maar 4mm, maar dat is wel 50% meer bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:56
Ik gebruik zelf ook de 10-22mm, toplens. Wat Guido ook zegt, die 4mm zijn echt heel handig. Ik gebruik de 10-22 met de 17-55mm. De overlap vind ik erg handig, scheelt een hoop wisselen. De 10-22 is voor €300 wel 2e hands te krijgt, de 10-18 is gebruikt een stuk minder verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gezien de lenzen en de camera die je hebt lijkt de 10-18 het meest logisch. Geen overlap, goede prestaties, body gemaakt voor STM, IS kan leuk zijn als het per de uit de hand moet. En gewoon goede prijs met garantie.

Die 4mm gaat je niet dwars zitten, elke serieuze fotograaf weet dat hij moet wisselen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Topicstarter
Ik ben momenteel aan het kijken of ik de 10-22 tweedehands op de kop kan tikken want wat ik begrijp is dat hij beter is als de 10-18 maar de nieuwprijs het verschil niet rechtvaardigd.

[ Voor 5% gewijzigd door xleeuwx op 04-08-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:39:
Gezien de lenzen en de camera die je hebt lijkt de 10-18 het meest logisch. Geen overlap, goede prestaties, body gemaakt voor STM, IS kan leuk zijn als het per de uit de hand moet. En gewoon goede prijs met garantie.

Die 4mm gaat je niet dwars zitten, elke serieuze fotograaf weet dat hij moet wisselen. ;)
Ben ik het niet mee eens. STM is vooral lekker stil voor tijdens het filmen. Je camera moet echter wel altijd aan staan, anders kan je niet focussen. IS op UWA is niet bepaald nuttig. En als je bijv. landschapfotos maakt is de 18-22 range best wel nuttig om te hebben. Daarvoor wil je echt niet switchen naar een 18-270.

En nogmaals: Onderschat die 4mm niet. Het is 50% meer range. Overlap hebben is echt geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Weet ik, dat had je namelijk al gepost. ;)
STM is vooral lekker stil voor tijdens het filmen. Je camera moet echter wel altijd aan staan, anders kan je niet focussen.
Als je camera uit staat kan hij ook geen foto's maken. Voor serieus MF voor landschap pak je toch liveview.
IS op UWA is niet bepaald nuttig.
Het kan je redden.

Edit: Denk aan je rondwandeling op vakantie waar je dat mooie weidse beeld wilt schieten. Geen statief en je gaat ook weer niet tijdens het gouden uurtje terug met je spullen. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 04-08-2016 21:11 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik zou juist terug gaan voor het gouden uurtje. Bali heeft aantal mooie plekjes hievoor. Mijn voorkeur is in de ochtend. Dan is er vaak geen toerist te bekennen. Blijf het keer op keer geweldig vinden. En vaak kom je zo vroeg dat je geen entree hoeft te betalen ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 04-08-2016 21:56 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Topicstarter
Inmiddels toch de 10-22 tweede hands gehaald, in mijn ogen op dit moment de beste investering :).

Dit weekend even een testrondje mee gedaan en ben onder de indruk van het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Ja de 10-22 mm is een heerlijk lens. Zelf ben ik er erg fan van. Ik mis bij mezelf nog wel een beetje de creativiteit met de lens. Vaak wil ik hem er weer afschroeven na een paar plaatjes. Maar de plaatjes die ik er dan mee maak ben ik altijd erg tevreden. Niet alleen geweldig voor landschappen. Maar ook erg fijn bij stedentripjes.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1