• lolkejan
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-01 10:51
Hallo,

Ik heb een Asus s1-at5nm10e in mijn woonkamer als mediaplayer staan. Hierop staat Windows 10 met Kodi geinstalleerd. In de Asus zit een 2TB 3,5 inch HD waar videobestanden op geinstalleerd staan, met daarnaast nog 2 externe HD's eraan gekoppeld. Reden waarom ik niet stream via Kodi is dat ik alleen toegang tot Wifi heb, en het streamen heel erg wisselt in kwaliteit.

Nu wil ik graag de videobestanden apart van mijn windows. Is het een idee om een ssd in de mediaplayer zelf te doen, en dan de 3 hd's in een NAS te doen? Of is er nog een ander soort externe hd bay waar meerdere hd's in kunnen zonder dat hij aan het netwerk hangt? Kan ik niet vinden maar zou voor mij ook een oplossing zijn.

Alvast bedankt!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je hebt een HTPC met Windows 10 en Kodi op een interne harde schijf. Aan die HTPC hangen ook nog 2 externe schijven. Kodi kan dan toch alles streamen vanaf de beschikbare schijven? Wifi lijkt me dan geen issue want dat gebruik je helemaal niet; alles is lokaal beschikbaar. Ik zie hierin dus niet wat het probleem zou moeten zijn.

Je videobestanden splitsen van je mediaspeler kan natuurlijk altijd. Een veelgebruikte oplossing hiervoor is inderdaad een NAS. Dit is echter wel een netwerk device maar dat wil je eigenlijk niet. Nogmaals, al je harde schijven zijn lokaal beschikbaar dus wifi is hier niet van toepassing dus wat is je beoogde doel.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een NAS kan je natuurlijk ook gewoon een statisch IP adres geven en dan aan een 2de netwerkkaart hangen van de machine die er toegang toe moet hebben.
Maja, ik snap de meerwaarde daar van niet echt, eigenlijk. Prop gewoon die harddisks in de computer waar Kodi op staat?

Er bestaan ook USB harddisk behuizingen met meerdere bays, dus ook dat is een optie. Dan heb je er ook wat aan in combinatie met andere computers, want dat is gewoon een kwestie van een USB plugje prikken.

Edit:
Je weet ook dat je een NAS gewoon kan voorzien van meerdere users en passwords, en elke user wel/geen toegang tot een bepaalde share kan geven, eventueel met gescheiden read en write rechten? (de ene user wel schrijven, de ander niet).
Dan maak je b.v. gewoon een read user voor de Kodi machine, write rechten voor jou zelf en anderen geen toegang?
Maar b.v. vrouw en kinderen wel hun eigen share met een opslag quotum en een eigen share waar ze hun backups kunnen zetten?

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2016 11:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Waarom wil je je videobestanden apart van Windows?

Anyway, je zou zoiets al dit kunnen kopen (externe case met 4 bays) voor 117,79 euro:
pricewatch: Icy Box IB-3640SU3 Zwart

Echt goedkoop is het niet maar het werkt prima met USB3.
Een goede nas/server is trouwens niet heel veel duurder (rond de 200 euro?)

Persoonlijk vind ik een externe schijf bay meer iets voor backups en een NAS beter voor streaming. Maar goed, aan jou de keuze.

• lolkejan
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-01 10:51
Bedankt voor jullie tips. Lijkt inderdaad dat het loshalen van de videobestanden weinig toevoegt dus zal met de huidige setup verder werken. Bedankt!