[Windows 10] Switchen tussen 2 files van één app?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb (waarschijnlijk) een ontzettende n00b vraag en ik schaam me eigenlijk een beetje dat ik een vraag stel waarvan het antwoord waarschijnlijk super basic is :') , maar ik kan gewoon niet het antwoord vinden. Ook in het Engels lukt het me niet om de juiste (kort en bondige!) zoekquery te verzinnen die me bij het juiste antwoord brengt. Dus daarom vestig ik mijn hoop op Tweakers :)

Ik heb hier een Windows 10 pc (onlangs geüpgrade naar W10) met Excel 2010. Ik werk eigenlijk altijd met meerdere Excelfiles tegelijkertijd binnen één "instance"* van Excel. ik benoem dit moedwillig, want ik kan uiteraard ook meerdere Excels openen, maar dat maakt kopiëren/plakken tussen twee files lastiger.

Onder de vorige Windowsversie kon ik heel eenvoudig switchen tussen twee openstaande Excelfiles, door met de rechtermuisknop op Excel te klikken in de taakbalk. Dan zag ik alle files die open stonden netjes op een rijtje staan en kon ik gewoon klikken op de file die ik wilde zien.

Nu in Windows 10 zie ik dat niet meer en zie ik alleen de laatst "bekeken" sheet + een aantal suggesties van recent geopende bestanden.

Als ik dus nu wil switchen van (openstaande) Excelfile kan dat alleen als ik het huidige bestand minimaliseer en binnen Excel het andere bestand aanklik.
Via ALT + TAB of de Taakbalkknop werkt hetgeen dat ik wil niet, want dan zie ik alleen het laatste bekeken bestand en niet het andere bestand.

Ik heb al gekeken binnen de eigenschappen van de taakbalk en daar geselecteerd dat taakbalkknoppen nooit gecombineerd mogen worden. Maar dit leidt niet tot de oplossing.
Ook heeft Googlen me nog niks opgeleverd...

Iemand een idee?

NB: Dit gedrag heb ik bijvoorbeeld ook bij Word.

*Ik kan eigenlijk geen goed Nederlands woord hiervoor vinden

Beste antwoord (via Gitarist op 03-08-2016 11:55)

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
En ctrl+tab? Dat werkt hier op Windows 7 prima

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04
Dit noemen we SDI en MDI
Single Document Interface en Multiple Document Interface.

Onderstaande kan een optie voor je zijn.
http://aseriesoftubes.com...-only-always-and-forever/

En anders richting DDE (Dynamic Data Exchange) aanpassing kijken:
http://www.perivision.net...-separate-window-tip-198/

[ Voor 27% gewijzigd door muppet99 op 03-08-2016 11:09 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, muppet99.
Ik was onbekend met de in de links genoemde termen (sorry daarvoor) ,maar voor zover ik het goed begrijp gaat mijn voorkeur uit naar MDI, terwijl de auteur van jouw eerste link een fan is van SDI.

Ik weet hoe ik meerdere Excelfiles als SDI kan gebruiken, maar het gaat me er nu dus om dat ik Excel MDI wil gebruiken en eenvoudig wil kunnen switchen (en kopiëren/plakken) tussen files. Maar dat lijkt nu -in Windows 10- niet meer zo eenvoudig te gaan.

Ter verduidelijking, als er al meerdere files open stonden in Excel (MDI), was het "vroeger" dus gewoon een kwestie van met de rechtermuisknop op Excel te klikken in de taakbalk en dan de file selecteren die je wilde openen.
Als ik dat nu doe zie ik alleen de laatst geopende file clickable (+suggesties van andere recent gebruikte files om te openen) en niet de andere openstaande file (in dezelfde instance van Excel).
Ik kan dan alleen de andere openstaande file zichtbaar maken als ik de file binnen Excel minimaliseer (dus Excel zelf blijft gemaximaliseerd) en de andere aanklik.

Ook de tweede link gaat over het openen van meerdere files in meerdere versies (/instances) van Excel en biedt voor zover ik dat kan beoordelen niet de oplossing.

Ik weet niet of het zo is en misschien zit ik er geheel naast, maar ik krijg het gevoel alsof de oplossing gezocht moet worden in het gedrag van de taakbalk... Dat gedrag is kennelijk anders in Windows 10 t.o.v. oudere versies.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
En ctrl+tab? Dat werkt hier op Windows 7 prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
CTRL+TAB werkt prima en biedt een prima workaround, al is het niet volledig wat ik zoek... Maar, ik kende deze combinatie nog niet, dus iig thanks daarvoor!

Enige nadeel is wel dat als je bijv. 5 files open hebt staan en je bent bij nr. 1, je dan vier keer CTRL+TAB moet doen voordat je bij nr. 5 bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Gitarist op 03-08-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gitarist schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:00:
Enige nadeel is wel dat als je bijv. 5 files open hebt staan en je bent bij nr. 1, je dan vier keer CTRL+TAB moet doen voordat je bij nr. 5 bent.
Probeer dat eens op te lossen met Ctrl + Page Up/Page Down?

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
wizai schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:04:
[...]

Probeer dat eens op te lossen met Ctrl + Page Up/Page Down?
Nee, dat lijkt bij mij niet te werken helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem wat hier op lijkt en misschien wel hetzelfde is.

Als ik 2 excel open heb pakt hij niet een ander programma als ik alt+tab aan klik. Het werkt wel als ik in chrome zit en naar excel wil met alt+tab, maar dan terug wil het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:12:

Als ik 2 excel open heb pakt hij niet een ander programma als ik alt+tab aan klik. Het werkt wel als ik in chrome zit en naar excel wil met alt+tab, maar dan terug wil het niet.
Dat probleem herken ik niet.

Wel weet ik inmiddels dat mijn probleem mogelijk te maken heeft met Office 2010 i.c.m. Windows 10, wat geen gelukkig huwelijk schijnt te zijn. Meerdere gebruikers ter wereld ervaren dezelfde problemen.

Dus er zit niks anders op dan hopen dat er door onze systeembeheerders snel besloten wordt om over te stappen op een nieuwere versie van Office :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:12:

Maak even een nieuw topic aan, want je omschrijving klinkt toch wel heel anders dan waar de TS 4 maanden geleden mee zat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:18:
[...]

Maak even een nieuw topic aan, want je omschrijving klinkt toch wel heel anders dan waar de TS 4 maanden geleden mee zat.
check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gitarist schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:18:
[...]

Dat probleem herken ik niet.

Wel weet ik inmiddels dat mijn probleem mogelijk te maken heeft met Office 2010 i.c.m. Windows 10, wat geen gelukkig huwelijk schijnt te zijn. Meerdere gebruikers ter wereld ervaren dezelfde problemen.

Dus er zit niks anders op dan hopen dat er door onze systeembeheerders snel besloten wordt om over te stappen op een nieuwere versie van Office :/
Afbeeldingslocatie: http://mooibroek.dyndns.org/huiver.png

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Nee, dit werkt helaas niet altijd.

Het gekke is dat het soms dus ook wel werkt... Maar ik kan m'n vinger er nog niet op leggen wanneer het zich wel en wanneer niet voordoet.
Pagina: 1