Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 09:43
Ik was mezelf een beetje aan het inlezen in domotica, in principe is het eigenlijk allemaal wel duidelijk.
Alleen ik loop tegen 1 puntje aan, mogelijk dat een tweaker mij dit antwoord kan geven.

http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf geeft aan dat je een RF 433Mhz - RFXCOM RFXtrx433 kan gebruiken als 'zender' maar ze geven ook aan dat een Z-Wave module voor de RPI kan werken.

Zit hier nog verschil in? Of hoe moet ik dit precies zien? Ik zag namelijk dat de Z-wave goedkoper (55 euro) is dan een RF 433Mhz module (+- 100 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik raad je aan om eens op het domotica forum te gaan lezen. Vooral het domoticz draadje.

In het kort; dit zijn 2 totaal andere technieken met beide voordelen en nadelen. Heel kort door de bocht;

433mhz is goedkoop, bijna alles op 433mhz kan je aansluiten (ook weerstations of goedkoper Action gadgets) , maar de betrouwbaarheid dat je signaal goed wordt overgedragen is minder. Ook is er geen terugkoppeling van de actuele status van een device.

Zwave werkt alleen met andere Z-wave apparaten. Het is een zeer betrouwbaar systeem en er is terugkoppeling over de actuele status van een device. Dit kan makkelijk zijn voor bepaalde gescripte evenementen. Z-wave is echter best prijzig!

Mocht je voor 433mhz kiezen, kijk dan ook eens naar de RFlink in plaats van RFXcom.