Ratelend piepend geluid, mobo of m.2? (coil whine?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ley.onmedia
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05-2022
Hallo,

Ik zit met een raadsel, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb waarschijnlijk last van coil whine, maar het is moeilijk te plaatsen, laat staan op te lossen.
Ik heb ook het vermoeden dat mijn m.2 ssd dit geluid maakt.
Onder load gaat hij tekeer, bij het optarten en in de bios heb ik er geen last van.

Ik kan al een paar dingen uitsluiten.
- het is niet de videokaart, ik heb het systeem al op de onboard graphics laten draaien zonder externe gpu.
- het is ook niet de psu, die heb ik al vervangen.

Op het web kom ik dingen tegen als de c1 c6 uitzetten in de bios, dit heeft helaas geen effect gehad.
Het geluid klinkt het hardst als ik aan de achterkant van het moederbord luister (zie filmpje)[Video: https://goo.gl/photos/amntHEpDwcpxMht38]

graag hoor ik of jullie nog suggesties hebben.

mijn huidige setup (net nieuw):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 321,45€ 321,45
1Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA€ 120,-€ 120,-
1MSI Radeon R9 270X GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Silverstone RAVEN RVZ02€ 89,66€ 89,66
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 82,-€ 82,-
1Corsair SF450€ 85,95€ 85,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 132,16€ 132,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 870,62

groet,
Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels95
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-02-2017
pesticide tegen krekels al geprobeerd?

Lijkt imo toch een kleine fan of hdd. de ferquentie is vrij hoog, dus het moet iets zijn wat minstens met die snelheid ronddraaid. probeer op te zoeken (met een app ofzo) wat de ferquentie ongeveer is, en probeer dan in je systeem op te zoeken wat er ongeveer met die snelheid ronddraait.

[ Voor 79% gewijzigd door niels95 op 03-08-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:14
Alles op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zo kan je het ook niet horen.

Kast op het bureau, zijkant eraf. Nu kan je beter het geluid plaatsen. Lukt dit nog niet helemaal, neem een stofsluigerslang oid, hou het ene einde aan je oor, het andere einde daar waar je denkt dat het geluid vandaan komt. Vingertje tegen een fan leggen wil ook wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ley.onmedia
sorry ik had erbij moeten zeggen dat het filmpje genomen is bij het opstarten van een spel/programma, als je niks doet is hij muisstil.

Hij staat overigens op mijn bureau (daar ook opgenomen) met de zijkanten eraf, ik heb geprobeerd te plaatsen waar het geluid vandaan komt, en dit is de plek waar je het het hardste hoort, bij de m.2 ssd achter op het bord.
het enige wat op dat moment draait is de cpu fan, daar heb ik ook mijn vinger op gelegd, dat is het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ley.onmedia schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:19:
sorry ik had erbij moeten zeggen dat het filmpje genomen is bij het opstarten van een spel/programma, als je niks doet is hij muisstil.
En dat is dan op de igpu? Tja ik zou toch even die m.2 ssd uitsluiten en tijdelijk even een hdd/ssd proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:07
Ik heb het ook met mijn laptop. Bijvoorbeeld bij het scrollen in Firefox is het ook goed hoorbaar. Ik denk eigenlijk dat het de CPU is in mijn geval. Scrollen van een pagina kan eigenlijk amper disk-io veroorzaken. Het zou ook het geheugen of moederbord zelf kunnen zijn natuurlijk.

Videokaart kan ik ook wel uitsluiten. Bij het slepen van een venster, hoor ik niets. Maar goed, dat is bij het geval, dat zegt natuurlijk niets over jou situatie. Heb jij het ook bij scrollen in een browser?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ley.onmedia
ik heb de m2 eruit gehaald en vervangen met een "normale" ssd, nog steeds hetzelfde probleem. ben bang dat het bord terug moet, ik zie geen andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Laatst online: 25-02 08:41
Een vraag: Is het een nieuwbouw project en heeft het altijd dit geluid gemaakt? Of is het een bestaande computer en plots hoorde je het ratelende geluid onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
Doe eens wat reepje zegt. Of neem een lege keukenrol of een opgerold stuk karton en zet die tegen jouw oor. Zo kan je exact bepalen waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ley.onmedia
dit is een nieuwbouw project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Laatst online: 25-02 08:41
Misschien kun je met een rietje of slangetje aan je oor wat beter zoeken van waar het geluid vandaan komt. Dan dat product rma sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ley.onmedia
dat heb ik ook gedaan, maar meer dan vertellen dat het van het moederbord komt kan ik niet... tja rond het cpu gebied.

Ik heb rma aangevraagd, dat het niet normaal klink is in ieder geval duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Misschien de CPU koeler eens er af halen en er opnieuw opzetten? Filmpje 2 lijkt aan te tonen dat naarmate de CPU fan harder gaat draaien het geluid toeneemt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ley.onmedia
nou, ik merk echt dat het bij load is, als ik opstart hoor ik niks, kom ik bij windows opstarten begint de ellende, pas als windows klaar is met de programma's te laden (steam etc.) gaat hij weer rustig doen... in dat hele process gaat de koeler er niet harder op draaien.

Sterker nog, bij de noctua fan krijg je ook een kabel om op lage voltage te kunnen draaien zodat hij stiller is, die heb ik ook nog geprobeerd of het verschil maakt, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26
Dit komt me erg bekend voor en in mijn geval was het mijn PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
ley.onmedia schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:11:
nou, ik merk echt dat het bij load is, als ik opstart hoor ik niks, kom ik bij windows opstarten begint de ellende, pas als windows klaar is met de programma's te laden (steam etc.) gaat hij weer rustig doen... in dat hele process gaat de koeler er niet harder op draaien.

Sterker nog, bij de noctua fan krijg je ook een kabel om op lage voltage te kunnen draaien zodat hij stiller is, die heb ik ook nog geprobeerd of het verschil maakt, helaas.
Ja, ik heb die fan ook..Persoonlijk zou ik de boel loshalen en eventueel testen met een stockcooler om dat in elk geval uit te sluiten..Zijn processen waarbij de CPU aan het werk moet dus vandaar dat ik het zelf wel zou willen uitsluiten.

Edit: Ik lees bij de reviews van je Cooler dat die soms ratelt, ook de lagers schijnt wel eens wat aan te mankeren...

[ Voor 6% gewijzigd door Birdy D op 04-08-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
CPU cooler kan je snel checken door hem eens los te koppelen van jouw moederbord. De CPU zal niet snel oververhitten. Uiteraard wel terug aansluiten dan ;) Of eens kortstondig tegen te houden met de vinger. Maar alle coolers had je al gechecked, dacht ik? De PWM sturing van fans kan soms ook zorgen dat de fans gaan "zingen' en dat gaat niet altijd weg door de fan even met de vinger tegen te houden. Je zou even alle fans kortstondig moeten af koppelen.

PSU dacht ik ook aan maar in de TS staat dat hij deze al verwisseld heeft. Zelfde merk en type PSU of een andere?

Moederbord kan best zijn. Wat coil whine is best mogelijk bij bepaalde loads. Indien je het echt erg stoort en je ka het bord nog terugsturen dan moet je dat doen. Het kan zijn dat je het met een identiek bord niet meer hebt, het kan van wel. Het is iets wat kan voorkomen bij elektronica en is niet echt een fout. Het is een combinatie van factoren.

Zelf heb ik het erg lang geleden ook nog gehad met een mobo maar ik had het enkel bij een hogere belasting van de CPU (lees: gamen) waardoor ik me er niet erg aan stoorde omdat het geluid toch altijd veel luider was. Of ik droeg een koptelefoon ;) Het is toen inderdaad verdwenen na een upgrade maar ik weet niet meer of ik CPU of moederbord of beide heb vervangen :+

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 04-08-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ley.onmedia
D-Three schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:33:
CPU cooler kan je snel checken door hem eens los te koppelen van jouw moederbord. De CPU zal niet snel oververhitten. Uiteraard wel terug aansluiten dan ;) Of eens kortstondig tegen te houden met de vinger. Maar alle coolers had je al gechecked, dacht ik? De PWM sturing van fans kan soms ook zorgen dat de fans gaan "zingen' en dat gaat niet altijd weg door de fan even met de vinger tegen te houden. Je zou even alle fans kortstondig moeten af koppelen.
Zit wat in, ik kan de fan wel vasthouden, maar dan blijft hij natuurlijk evenveel stroom trekken... ik ga het proberen.
PSU dacht ik ook aan maar in de TS staat dat hij deze al verwisseld heeft. Zelfde merk en type PSU of een andere?
Ander merk maar met meer Watt (van 500 naar 600).
Moederbord kan best zijn. Wat coil whine is best mogelijk bij bepaalde loads. Indien je het echt erg stoort en je ka het bord nog terugsturen dan moet je dat doen. Het kan zijn dat je het met een identiek bord niet meer hebt, het kan van wel. Het is iets wat kan voorkomen bij elektronica en is niet echt een fout. Het is een combinatie van factoren.
Goed om te weten, ik dacht dat coil whine kwam door een defecte coil.

Zoveel herrie maakt het ook (nog) niet, maar het is wel hoorbaar. Als ik een nieuwe computer koop, dan wil ik wel dat hij werkt naar behoren naturlijk.
Pagina: 1