Starten met coding/programming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 10:48
Beste,

Ik werk momenteel als een Sr network engineer, ik werk vooral met Cisco technologie en devices. Dit is allemaal super plezant.
Maar recentelijk ben ik in contact gekomen met de Cisco DEVNET, hier schrijven developers die ook netwerk kennis hebben apps of coden configuratie. Dit is meestal in TCL: Een redelijk specifieke Cisco taal.

Hierdoor heb ik een honger gekregen voor development en coding, ik moet toegeven dat het al een lange tijd geleden is dat ik nog iets heb gedaan in C#. Daarom weet ik niet meer goed waar ik zou beginnen.

Ik had een roadmap opgeschreven en die gaat als volgt:

- C#: Terug de basics doen en leren denken terug als een developer.
- Java: Java zit overal dus deze kennis is onmisbaar, maar waar begin ik hiermee?
- Python: Onlangs stukken van gezien en lijkt me een zeer krachtige taal.
- Perl: Scripting kennis doen
- ...

Ik zoek dus iemand die dit lijstje even kan overlopen en kijken of ik niets mis (Mobile dev?)
Waar vind ik goede documentatie voor men neus er in te steken; boeken?...
Zijn er soms online labo's of handige websites waar je projecten in elkaar kan steken zodat het allemaal een functie blijft hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tweakers heeft toevallig een paar videotutorials over Java:

plan: Advanced Java tutorials: maak zelf een server-backend voor een app

Maar goed, je moet je afvragen "wat wil ik maken?" en dat bepaalt vervolgens welke talen en frameworks je zult gebruiken.

Ook zijn er voor Java genoeg boeken en tutorials te vinden.

Op YouTube kun je tegenwoordig ook allerlei instructiefilmpjes vinden.

Bijvoorbeeld part 1:

YouTube: Learning Java: Part 1: Basic Introduction

En in dat kanaal gaan ze best een tijdje door:

YouTube: Java Tutorials

Ook kun je bij Oracle zelf tutorials vinden:

http://docs.oracle.com/javase/tutorial/

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2016 09:07 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ok thanks.

Ik vraag eerder uit een perspectief ook, hoe kan ik mezelf omscholen. Welke talen worden gevraagd?
Wat is een kritische tak in het development dat ik moet doen vooraleer ik iets anders doe?

Ik dacht daarmee C# en Java omdat deze u echt de basics bijbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 00:25
Als ik kijk naar de markt dan is mijn idee dat het gros werkt met de volgende talen: C#, Java, Javascript, PHP.
Met Java kun je ook weer voor Android programmeren, dus Java leren lijkt mij sowieso een goed idee. Met C# beperk je je wel tot de Windows wereld, maar ook op dat gebied is genoeg vraag. Ik zou ook zeker gaan kijken naar webdevelopment, Java/C# programmeren t.b.v. webservices (SOAP/REST) en webpagina's. HTML leren is ook verstandig (W3Schools heeft hiervoor leuke tutorials).

Om jezelf senior te kunnen noemen moet je toch ervaring hebben, dat gaat lastig worden omdat je in feite net begint met ontwikkelen. Je zult dus eerst als junior aan de slag moeten en jezelf zo omhoog moeten werken.

Wat ik zelf prettig vindt leren zijn boeken waar je gedurende het boek zelf dingen maakt. O'Reilly heeft in het verleden enkele Java boeken hiervoor gehad (ik weet niet of die er nog zijn). Verder kun je kijken op Packt publishing, hier zijn regelmatig aanbiedingen voor goedkope e-books.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Lyca schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:51:Dit is meestal in TCL: Een redelijk specifieke Cisco taal.
Niet relevant voor je vraag misschien, maar Tcl is een general purpose scripting language die vooral op Unix en afgeleiden wordt/werd gebruikt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
farlane schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:18:
[...]

Niet relevant voor je vraag misschien, maar Tcl is een general purpose scripting language die vooral op Unix en afgeleiden wordt/werd gebruikt.
Ja inderdaad, had er moeten bij vertellen dat Cisco er veel van hun eigen makelij insteken. Buiten de regular expressions natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom ligt je focus op het leren van talen in plaats van op het leren van paradigma's? Als je één taal kent dan ken je elke taal.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:20
NMe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:39:
Waarom ligt je focus op het leren van talen in plaats van op het leren van paradigma's? Als je één taal kent dan ken je elke taal.
Waarschijnlijk omdat scholen ook vaak hameren op progammeren == taal kennen. Het is raar, maar nadat ik gestopt was met mijn studie (2 jaar Technische Informatica gedaan) wist ik wel wat over meerdere talen, maar het daadwerkelijk programmeren en logisch denken leerde ik pas toen ik aan het werk was.

Daarom inderdaad, wat NMe zegt is gewoon het best. Leer de architectuur van een website/game/programma kennen. Leer over de manieren waarop je problemen kan aanpakken. Leer over de architectuur van een omgeving, zoals welke databases, OS'en en frameworks je wilt/gaat gebruiken in jouw specifieke werk.

Wil je websites maken? Leer HTML/CSS gebruiken volgens een goede guideline zodat je daadwerkelijk op een nette manier leert bouwen, en je bijvoorbeeld niet alleen een mooie, maar ook functionele website maakt (denk ook zeker aan blinde mensen die je website bekijken met een screenreader, of mensen die niet heel sterk zijn in het gebruik van computers en toch kunnen snappen hoe ze jouw website/-applicatie kunnen gebruiken). De backend van zo'n website kan ik elke taal, kies er een welke jij graag wilt (leren) gebruiken en ga aan de slag

Wil je games maken? Kies een goed framework, zoals Unity of bijvoorbeeld de Unreal engine (alhoewel... dan moet je er vrij zeker van zijn dat je ermee door wilt gaan, gezien de kosten Blijkbaar is deze nu "gratis" (zitten wel wat voorwaarden aan vast), dus zou prima kunnen), of een ander framework wat je tegenkomt en waarvan jij denkt: Dit ziet er prima uit. Denk er wel aan dat als je er je werk van wilt maken, je een wat meer populair framework kiest om alvast voorkennis te hebben van wat een potentiele werkgever waarschijnlijk gebruikt.

Wil je applicaties maken? Kies een random programmeertaal en ga aan de slag. Het enige waar je daarbij echt rekening moet houden is of je de applicatie bijvoorbeeld crossplatform wilt kunnen aanbieden.

Bedenk wel: C# en Java geven je niet per sé de basis. Als je écht de basis wilt leren, kan je beter beginnen met C of C++, maar deze talen zijn voor veel mensen die nauwelijks/niet geprogrammeerd hebben misschien een beetje angstaanjagend; je wordt wat minder aan de hand gehouden dan een higher level programmeertaal. Wat NMe zegt is verder gewoon bij iedere developer wel bekend: Ken één programmeertaal en de rest pak je binnen no-time op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:48

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

NMe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:39:
Dus jij kent brainfuck?

* MueR rent

[ Voor 4% gewijzigd door MueR op 03-08-2016 11:06 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Thanks voor de antwoorden al nice.

Is het dan nodig om door de C en C++ te gaan? Als ik nu door C# en Java zou gaan, zou me dat gemakkelijkere access geven tot het leren van andere talen.

Welke boeken raden jullie aan voor het aanleren van de paradigma's?

Ja ik snap ten volle dat als ik ooit een carriere switch overweeg ik niet meer een senior zal zijn. Dat kan misschien wel even pijnlijk zijn, maar ik kan het via mijn huidige werkgever misschien doen.
Ik wil me ook voorbereiden op de wereld van SDN en ACI waar applicatie ontwikkeling centraler staat in het network engineering dan het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Lyca schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:10:
Als ik nu door C# en Java zou gaan, zou me dat gemakkelijkere access geven tot het leren van andere talen.
Waarom? Waarom is de access tot andere talen dan volgens jou makkelijk als je deze twee leert? Daarbij: Java en C# hebben allebei een heel erg vergelijkbare structuur. Als je echt verschillende talen wil leren (nogmaals: dat heeft veel minder zin dan je focussen op technieken binnen talen) kun je beter C# pakken (omdat je die al wat kent) en een willekeurige andere taal buiten Java.
Ik kén het wel ja. Ik schrijf het alleen niet. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 23:48

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Programmeren is inderdaad problemen oplossen. Als je weet hoe je het probleem op moet lossen maakt het vrijwel niet uit in wat voor taal je het doet want de taal an sich is vrij makkelijk te leren.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
NMe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:55:
[...]

Waarom? Waarom is de access tot andere talen dan volgens jou makkelijk als je deze twee leert? Daarbij: Java en C# hebben allebei een heel erg vergelijkbare structuur. Als je echt verschillende talen wil leren (nogmaals: dat heeft veel minder zin dan je focussen op technieken binnen talen) kun je beter C# pakken (omdat je die al wat kent) en een willekeurige andere taal buiten Java.

[...]

Ik kén het wel ja. Ik schrijf het alleen niet. :+
Omdat men bij de boeken van C# heel erg basic gaan om het in je hoofd te krijgen om daarna verder te gaan op de taal zelf. Of heb ik dit verkeerd voor?
Nu ik heb er wat tijd voor, ik zoek ook gewoon een website waar je projecten/problemen kan oplossen met programmeren. Zo ga je het toch het snelste onder de knie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lyca schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:12:
Ik vraag eerder uit een perspectief ook, hoe kan ik mezelf omscholen. Welke talen worden gevraagd?
Wat is een kritische tak in het development dat ik moet doen vooraleer ik iets anders doe?
Bestaat zoiets ueberhaupt?

De vraag is meer wat jij wilt doen en welke functie jij wilt vervullen.

Een backend developer moet bijvoorbeeld kennis hebben van hoe je REST API's bouwt en verstand hebben van relationele databases. Maar ook bijvoorbeeld weten hoe je zo'n API goed beveiligt. Hoe werken JSON Web Tokens bijvoorbeeld? Hoe werkt asymmetrische encryptie? Hoe worden SSL certificaten geverifieerd en hoe zorg ik ervoor dat mijn API die gebruikt?

Dit zijn allemaal vragen die niets te maken hebben met de taal. Want of je zo'n REST API nou bouwt met C#, Java, PHP, Python, Scala, of wat dan ook, uiteindelijk moet je dezelfde vragen beantwoorden.

En dat zijn alleen nog de technische vragen. Vanuit ontwikkelperspectief krijgt je nog te maken met "hoe ontwerp ik een informatiesysteem?". Je moet immers uit een verhaal van een klant kunnen bedenken welke entiteiten je nodig hebt. Wat zijn de meest kritische use cases?

Ga zo maar door :)

Dus ik zou zeggen, kies lekker voor Java of C# en maak het jezelf niet te ingewikkeld, maar focus op die vragen. Zorg ervoor dat je iets kunt ontwikkelen en dat het ook werkt. Daar zit het geld uiteindelijk :)

Het is niet voor niets dat een hele generatie zich suf heeft verdiend met alleen maar Visual Basic. De klant boeit het namelijk niet hoe je het gemaakt hebt. Als het maar werkt.

Dus als jij anno nu gewoon iets kiest dat veel gebruikt wordt, dan zit je al goed en is het belangrijker om je te focussen op "wat" je bouwt en niet zo zeer "hoe".
NMe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:55:
[...]
Als je echt verschillende talen wil leren (nogmaals: dat heeft veel minder zin dan je focussen op technieken binnen talen) kun je beter C# pakken (omdat je die al wat kent) en een willekeurige andere taal buiten Java.
Het beste kun je dan naar de verschillende paradigma's kijken. Dus procedureel vs objectgeoriënteerd vs functional.

Het leren van een functionele programmeertaal naast Java of C# kan veel inzicht geven. Dus lekker spelen met Haskell of F# :) Maar goed, dat is pas zinvol als je al jaren Java of C# doet denk ik.

Het grote voordeel ervan vind ik dat je zaken zoals immutability gaat waarderen :) En daardoor uiteindelijk ook een "betere" Java of C# ontwikkelaar kunt worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2016 13:35 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ok nice,

Zijn er eventueel bepaalde websites of communities die vraagstukken uitdelen die je kan oplossen met programmeren / coding? Dit mag betalend zijn.

Zo kan je toch werken naar oplossingen en het geeft een soort incentive om blijven verder te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 17:58

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik kan Udemy aanbevelen, op dat platform wel eens een betaalde cursus gedaan, maar ze hebben ook gratis curriculums van hoge kwaliteit.

Programmeren algemeen (gratis):
https://www.udemy.com/learn-c-sharp-programming/
https://www.udemy.com/java-the-beginners-series/
https://www.udemy.com/learn-java-programming/
https://www.udemy.com/pyt...er-and-intermediate-free/

Web development (gratis):
https://www.udemy.com/mas...beginner-web-development/

Mobile apps (gratis):
https://www.udemy.com/how...o-programming-experience/
https://www.udemy.com/learn-by-doing-android-for-beginners/

De betaalde courses zijn over het algemeen ook vrij goedkoop.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Lyca schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:36:
Zijn er eventueel bepaalde websites of communities die vraagstukken uitdelen die je kan oplossen met programmeren / coding? Dit mag betalend zijn.
Jazeker, mijn favoriet is eigenlijk deze: http://www.codingame.com . Deze ondersteunt talloze programmeertalen.

Dit is ook een handige: https://github.com/vhf/free-programming-books . Een enorme verzameling programmeer boeken.

Tot slot nog deze: http://www.bestprogrammingbooks.com . Een site met tal van lijsten die wekelijks worden bijgewerkt met nieuwe programmeerboeken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lyca schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:51:
Beste,

Ik werk momenteel als een Sr network engineer, ik werk vooral met Cisco technologie en devices. Dit is allemaal super plezant.
Maar recentelijk ben ik in contact gekomen met de Cisco DEVNET, hier schrijven developers die ook netwerk kennis hebben apps of coden configuratie. Dit is meestal in TCL: Een redelijk specifieke Cisco taal.

Hierdoor heb ik een honger gekregen voor development en coding, ik moet toegeven dat het al een lange tijd geleden is dat ik nog iets heb gedaan in C#. Daarom weet ik niet meer goed waar ik zou beginnen.

Ik had een roadmap opgeschreven en die gaat als volgt:

- C#: Terug de basics doen en leren denken terug als een developer.
- Java: Java zit overal dus deze kennis is onmisbaar, maar waar begin ik hiermee?
- Python: Onlangs stukken van gezien en lijkt me een zeer krachtige taal.
- Perl: Scripting kennis doen
- ...

Ik zoek dus iemand die dit lijstje even kan overlopen en kijken of ik niets mis (Mobile dev?)
Waar vind ik goede documentatie voor men neus er in te steken; boeken?...
Zijn er soms online labo's of handige websites waar je projecten in elkaar kan steken zodat het allemaal een functie blijft hebben.
Als je met Java wilt beginnen is er een boek "En dan is er Java". Nederlands boek en legt de focus op natuurlijk object-georienteerd programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Tip: Vermijd Nederlandse boeken als de pest. Programmeren heeft Engels als voertaal, zonder noemenswaardige uitzonderingen. En schrijf je code in het Engels, dus ook variable namen en commentaar.

(Eigenlijk zou /14 ook een uitzondering moeten krijgen op de GoT regel dat er in het Nederlands gepopst moet worden)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1