Gebruik van je Mac met een externe harde schijf ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trippelke
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-06-2022
Hallo iedereen,

Voor vele misschien een heel logisch gebeuren, voor andere een groot mysterie.

Ik bezit momenteel een iMac van 2007 waar ik zeer tevreden over ben.
Jammer genoeg zit men harde schijf volledig vol en wil ik graag op een correcte manier men externe harde schijf gaan gebruiken.

Maar hoe doe ik dat? Of beter gezegd hoe doen julie het?

Het gaat me niet over formatteren enzo maar gewoon de praktijk, welke gegevens zetten jullie hier op en hoe gebruiken jullie ze in het dagdagelijkse.

Ik gebruik men iTunes dagelijks samen met iMovie en photo.
Maken jullie allemaal mapjes enzo op de harde schijf?

Ben benieuwd naar de reacties!

Groeten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 08:10
Timemachine back up of door mappen als opslag. Onderverdeeld naar studie, muziek, vakantie etc.. Ordelijk zodat het ook snel en overzichtelijk is terug te vinden. Lijkt me sterk dat je alles in een grote map gooit.

Vanaf het begin goed ordenen. Heb je later alleen maar profijt van. Spotlight krijgt t allemaal wel gevonden maar helpt je alleen maar.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1986
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Van alles wat ik op mijn interne schijf heb staan wordt automatisch een Time Machine back-up gemaakt.

Alle programma's heb ik op mijn interne schijf staan, data die ik 'mogelijk' nodig heb die heb ik ook intern staan. De rest eigenlijk allemaal op een externe schijf en een back-up op een cloud opslag.
Dus voor mij betekent dat dat ik iTunes en Photo's op de interne schijf heb staan. Film/series (het overgrote deel van mijn data) heb ik op een externe schijf staan. Recente documenten heb ik op mijn interne schijf staan, oudere data heb ik op de externe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Vervang de interne schijf, dan hoef je ook niet met een externe schijf te klooien. Wat je kan doen als je wel perse een externe schijf wil gebruiken:

1. Als je hem nooit op een PC hoeft te gebruiken: Formatteer hem naar HFS+

2. Kijk naar welke bestanden het meeste ruimte gebruiken, stel dat het iTunes en Photos is: die bibliotheken kan je in z'n geheel op een externe schijf zetten, en daarna met alt ingedrukt de programma's starten om de nieuwe locatie aan te wijzen, daarna kan je de bibliotheken van je interne schijf verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 16:14
Ik heb momenteel een Mac mini met al m'n data en een macbook pro voor onderweg/werk.

De mini heeft 10TB aan externe opslag en 1,25tb intern.

Ik heb de verdeling als volgt gemaakt. 250GB ssd voor OS en Applicaties. De 1 tb interne opslag verdeelt over 2x 500GB partities. De ene heeft een TM back-up van de ssd en de andere is voor spelen met libraries zoals iTunes, Photos en iMovie als ik de projecten vanaf mn macbook haal.

De 10TB externe opslag is verdeelt in meerdere raidsets. 6x1TB thunderbolt raidset voor high performance met grote bestanden (audio/video) en met recovery van grote HDD's.

Dan 2x 1tb in raid 0 waar komplete clones van voorgaande osx installaties op staan van mijn macbook die vol zat aan het eind van een project: clone maken en wissen die handel.

En dan heb ik nog 2 1TB raidsets van 2X 500GB. Eentje als mediavault voor muziek en films (tevens shared op het netwerk) en 1 met een kopie daarvan.

Alles is uiteraard netjes ingedeeld in mappen. Spotlight vind het allemaal prima, maar je moet het zelf ook kunnen vinden. Zeker als je vaak handmatig door de mapstructuren heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb 500GB MacBook en een 2TB harddisk met een 500GB TimeMachine en 1,5TB voor data.

Op mijn lokale disk staan grofweg alle documenten, downloads en projecten. De iTunes bibiliotheek (met eigenlijk alles in de cloud). Het actieve Final Cut Pro X project (of projecten). Ook de Photos bibliotheek staat volledig op de schijf. En de gebruikte apps en games.

Op mijn harddisk staan trainingen, oudere Final Cut Pro X projecten en exports. Aperture libraries met originelen en RAW. Alle software (.dmg's) en virtuele machines.

En dan is er nog een NAS (4TB) met alle films, series, offline muziek (oude .mp3 bibliotheek), home videos en andere leuke door-de-jaren-heen-bewaarde filmpjes. Plus een tweede Time Machine schijf van 500GB.

En omdat-ze-er-toch-nog-lagen hebben ik nog een paar oude en lompe harddisks waar ik vanalles naar toe sleep om te bwaren just-in-case (lees: veel foto's en filmpjes en oude game en software iso's).

Op mijn Mac gebruik ik overigens de standaard mappen die macOS voor je aanmaakt onder je naam. Op de hardeschijven kopieer ik die, zodat de structuur logisch blijft. Is de map op een extere schijf een backup, dan maak ik er bijvoorbeeld Documenten (backup) van.

[ Voor 12% gewijzigd door iAR op 03-08-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trippelke
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-06-2022
Dank u wel iedereen voor de reacties.
Ik ben zelf ook aan de slag gegaan voor de nodige back ups te maken.
Mijn iMac is nu al een stuk minder belast en werkt daarom weer een stuk makkelijker.

Nu wachten op de nieuwe macbook pro om alles makkelijker over te zetten met Time Machine.
Pagina: 1