Toon posts:

Kist voor gladen sqx 12 berekenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen
Ik wil graag een beste gepoorte sub kist maken voor mijn gladen sqx 12 sub 600 watt rms op 4ohm

Misschien heeft er iemand nuttige tips
Mijn versterker is de gladen XL250c4
Geeft gebrugt 740 rms op 4ohm

Parameters van de sub:
Fs 36,7 hz
Xmax 14mm
Qms 5,07
Qes 0,44
Qts 0,40
Mms 167,7 g
Sd 490 cm2
Rms 7,6 kg/s
Cms 0,11 mm/n
Bl 16,8 tm
Vas 40,9 dm3
Spl 91,5 db

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-10 17:03

TheBorg

Resistance is futile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En anders winISD proberen: http://www.linearteam.dk/?pageid=winisd

Daarnaast staat er in de specssheet al een voorbeeld:
http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/SQX12.pdf
Met een 50 en 65L box.

Staat jammer genoeg niet bij wat dan de delay is enzo, maar ach, daar maken de car-hifi liefhebbers met gepoorte subs zich vaak toch niet zo druk om :+

[ Voor 68% gewijzigd door _ferry_ op 03-08-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Jag

Je kan net zo goed de aanbeveling van de fabrikant volgen. Of evt deze in winsd controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties .ik zal me eigen er even in gaan verdiepen
Wat zal een goede haalbare hz zijn getuned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het is voor in auto toch? Als je wil dat het hifi klinkt dan kan je beter voor gesloten gaan en mag het -3dB punt omstreeks de 60hz liggen. Als het zo hard mogelijk moet gaan dan doe je Bass reflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Liever zo hard en laag mogelijk .hij zit nu in de orginele kist van gladen maar ik denk dat er wel meer uit tehalen valt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
60hz-3db lijkt me wel erg weinig zelfs voor een gesloten sub, een 30cm woofer die 600 watt aankan zal toch de 25 hz wel halen op redelijk volume neem ik aan. :)
Een svs sb2000 word bijvoorbeeld opgegeven op 19hz-3db
Wel leuk car audio, heb in de auto een Pioneer TS-WH500A best een leuk ding eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met een slotpoort van 3 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Hard en laag kun je beter ported maken, wel word het een erg grote kist als je nog enige kofferbakruimte wil overhouden.
Sealed is ongeveer een kubus van 35 cm, en dat neemt al erg veel ruimte in.
Slotpoort 3 cm? Volgens de fabrikant moet de diameter van de poort toch 100mm zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 03-08-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik ook maar dat heeft hij nu niet zie afbeelding:http://www.navishop.nl/gladen-sqx-extreme-p-14885.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals op de afbeelding zit hij nu in een 50 liter kist denk ik de grote maakt mij niet zo veel uit als het maar hard en laag gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Goofy1978 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:57:
60hz-3db lijkt me wel erg weinig zelfs voor een gesloten sub, een 30cm woofer die 600 watt aankan zal toch de 25 hz wel halen op redelijk volume neem ik aan. :)
Een svs sb2000 word bijvoorbeeld opgegeven op 19hz-3db
Wel leuk car audio, heb in de auto een Pioneer TS-WH500A best een leuk ding eigenlijk.
Auto He? Totally different ballgame :). Laat je niet misleiden door winisd simulaties. Los van evt onnauwkeurigheden in de simulatie, gebeurt er een hoop als je een sub in een ruimte plaatst! Zo genaamde cabin gain geeft je 12dB per octaaf bonus onder de laagste staande golf frequentie. Daarom het advies van een gesloten sub, dat sluit hier erg mooi bij aan aangezien deze ook een 2e orde afval hebben, kan je een verrassend lineaire respons (zonder correctie) mee krijgen. Vandaar dat car woofer ook vaak in kleine gesloten behuizingen gedaan worden!

Een Bass reflex sub die in winisd lineair modelleert tot 25hz, die krijgt een enorme piek in de response als je die in een auto zet: one Note Bass krijg je dan! Vandaar mijn vraag: moet het goed klinken of vooral hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is boven mij kennis .u heeft er duidelijk verstand van liefst hard en laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 23:55:
[...]

Auto He? Totally different ballgame :). Laat je niet misleiden door winisd simulaties. Los van evt onnauwkeurigheden in de simulatie, gebeurt er een hoop als je een sub in een ruimte plaatst! Zo genaamde cabin gain geeft je 12dB per octaaf bonus onder de laagste staande golf frequentie. Daarom het advies van een gesloten sub, dat sluit hier erg mooi bij aan aangezien deze ook een 2e orde afval hebben, kan je een verrassend lineaire respons (zonder correctie) mee krijgen. Vandaar dat car woofer ook vaak in kleine gesloten behuizingen gedaan worden!

Een Bass reflex sub die in winisd lineair modelleert tot 25hz, die krijgt een enorme piek in de response als je die in een auto zet: one Note Bass krijg je dan! Vandaar mijn vraag: moet het goed klinken of vooral hard.
Ik heb de 4 speakers in de portieren vervangen voor de gladen sql compo serie 150 watt rms per stuk .daar komt al heel hard zuiver geluid vandaan ik mis alleen een hele goei laag bas dat haal ik nu niet uit de sub in orginele kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Als je de originele geporte al niks vind kan je beter geen gesloten sub maken.
Verkoop de sub en koop de 15 inch woofer die zal meer volume geven.
Of nog beter koop er een 2e woofer bij en maak een gesloten kist van 70 liter.
Kan me zelf niet goed voorstellen wat je aan een 12 inch woofer mist in de auto eingenlijk lol
Pagina: 1