Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Na wat recente problemen met mijn dual-boot systeem, de daarop volgende (bijna) her-installatie en aanverwante Windows licentie kwesties zat ik de afgelopen dagen wat te mijmeren over de bredere consequenties van de integratie van de Win 10 (retail) licentie in de hardware en meer specifiek in relatie tot zelfbouw en overclocken.

De exacte EULA bepalingen van onderdelen uit een PC die veranderd mogen worden, zijn me overigens nog steeds niet helemaal duidelijk en een snelle lees- en zoekactie leverde me ook geen exacte gegevens op over welke veranderingen in hardware en in welke mate toegestaan zijn. Dat het vervangen van het moederbord als een nieuwe PC wordt gezien is me helder maar ik las hier op Tweakers bijv. ook een post over SSD's die als "1 van de maximale 4 punten" zou worden gezien waarna het systeem als "nieuw" wordt beschouwd en er in dat geval dus ook een nieuwe licentie nodig is. Heeft iemand een officiële link van Microsoft met de strikte bepalingen hieromtrent?

Inmiddels las ik wel op de Microsoft blog dat er een tool beschikbaar is in Build 14371 die de procedure makkelijker moet maken om bij vervanging van hardware je licentie over te zetten. Voorwaarde is wel dat je de licentie koppelt aan een Microsoft account -waar ook niet iedereen even blij mee zal zijn- en daarbij heeft deze tool bovendien geen meerwaarde wanneer je hardware defect raakt. Deze biedt immers alleen soelaas indien je vóóraf de veranderingen van je hardware plant.

Aldus is het risico m.b.t. een licentie die komt te vervallen bij hardware falen door zelfbouw en/of overclocken significant groter geworden -al realiseer ik me dat bij normaal overclocken de kans op een kapot moederbord gering is maar andermaal, ik heb geen goed beeld van de onderdelen die onder deze nieuwe bepalingen vallen. Ik mag overigens aannemen dat als je persoonlijk contact zoekt met Microsoft en desnoods wat foto's of papieren overhandigt, dat er in individuele gevallen soms wel ruimte ontstaat voor coulantie maar echt ingeregeld is dit volgens mij niet.

Wat is dus de (verwachte of bekende) impact van deze verandering op het gebied van zelfbouw en overclocken? Zijn mensen voorzichtiger geworden? Houden ze er überhaupt wel rekening mee? Of zie ik iets over het hoofd en zijn er achtervang scenario's?

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Simpel gezegd je kan alles veranderen behalve het moederbord. Wil je het moederbord veranderen moet je in overleg doen met Microsoft. Soms willen ze je key weer vrijgeven zodat jij een nieuwe moederbord kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier

Ik weet niet wat je oorspronkelijke licentie is, 8 of 8.1.

Die van 8 is in ieder geval duidelijk:

Als je een systeembouwer bent:

"Systeembouwer" staat voor een OEM (Original Equipment Manufacturer), assembleerder, reparateur of voorinstallateur die een of meer Klantsystemen aan derden verkoopt.

"Klantsysteem" staat voor een volledig geassembleerd computersysteem met CPU, moederbord, voedingseenheid, interne NAND of vaste-schijfstation met roterende magnetische schijf en een behuizing.

Als je die licentie voor persoonlijk gebruik installeert:

1. bla bla bla plus bovenstaande link
2. geen klantondersteuning
3.1 het besturingssysteem op de PC OF
3.2 een extra besturingssysteem dat wordt uitgevoerd in een lokale virtuele OF in een afzonderlijke partitie.

En dan mag je het niet gebruiken voor:

1. als upgrade voor een bestaande Windows
2. het legaal maken van een niet-legaal besturingssysteem
3. nvt.

Met een retail-licentie zit je dus altijd goed, aangezien je eentje als illegaal kunt beschouwen, maar ik weet niet of ze daar moeilijk over gaan doen als je voor een OEM gaat. Gewoon de nieuwe code invoeren via het configuratiescherm en dan windows-update uitvoeren.

Upgraden(?) zou altijd moeten kunnen, meer RAM of een andere GPU doet niet ter zaken..., maar een andere CPU, vandaar dat vraagtekentje, is dat de moeite waard(je hebt al de snelste). Een systeem kan tegenwoordig (hoop ik in ieder geval) wel 10 jaar meegaan, als je er zorgvuldig mee omgaat en niet te extreem gaat overklokken. Het verschil tussen een 500 MHz en 1 GHz CPU zoals vroeger ten opzichte van nu, met in het achterhoofd houden hoelang XP wel niet ondersteund werd.

Gelukkig heb je je OEM-licentie niet her-installeert, de 'deze pc vernieuwen' of 'opnieuw instellen' functie zit er niet voor niets ingebakken. Een besturingssysteem is niet zoiets als een programmatje dat je kunt installeren of de-installeren. Als die cursor linksboven, als je die al ziet na het booten, meer als 2-3 regels zakt is het gedaan met je licentie.

Toch wel triest dat op dit forum, en dan bedoel ik niet jou, personen woorden als 'herinstallatie' of 'officiële' tool als de 'Windows Media Creator via de Microsoft website' in de mond durven te nemen. Als je bedenkt dat als je in '99 een Windows 98 SE retail-licentie had willen kopen als zelfbouwer je bijna 2000,- NLG had kunnen neertellen, bijna 1/3 van de waarde van je hardware. Wat dat betreft heeft Microsoft het wel goed gedaan; hanteer die prijs en heb 25-30% van de pc's die dat os willen draaien legitiem of ga iets onder de helft van de prijs zitten en verkoop dan 75-80% hun os. De ontwikkelingskosten ben je toch al kwijt. Maakt ook verder niet veel uit wat betreft distributie via een postbedrijf (USB/DVD) of download, aangezien je het eigenlijk niet kunt de-installeren.

En dan kom ik ergens ook een beetje tot de conclusie dat je een Retail licentie niet mee kunt nemen naar een ander systeem. Er bestaan geen tijdelijke licenties zodat als je je pc wilt verkopen de eventuele koper na een maand of 2 de optie krijgt om een licentie te kopen (en aan welke prijs voor een pakweg 4 jaar oud systeem ;w). Misschien kun je je apparaat wel uit je OneDrive verwijderen maar komt dan je koper niet voor een blok te staan?

@Spiritos: Je kunt je installateur z'n lip over z'n neus trekken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Ok. Dus ik begrijp dat echt alleen het moederbord is gekoppeld aan je licentie en verder alle andere onderdelen vervangbaar zijn.

@didjas: Overigens heb ik persoonlijk geen enkele intentie om mijn systeem te upgraden hoor. Het is echt gebouwd voor stabiliteit en stilte i.v.m. de DAW omgeving -met de op dat moment hoogste specs- en het is meer dan genoeg voor mijn doeleinden. Deze vraag was echt een algemene overpeinzing na die hele week met dat account bezig te zijn geweest (je hebt het immers op de voet gevolgd).

De tijd dat ik het leuk vond om te knutselen en grof overclocken is voor mij wel een beetje voorbij. Ik stelde mezelf dus alleen de vraag of ik anno nu het risico zou willen nemen met die gekoppelde licentie beperking en of meer mensen hier nu anders tegenaan keken.

Hoe e.e.a. in de toekomst gaat lopen is voor mij nog te bezien. Sinds Vista heb ik altijd netjes voor mijn OS betaald maar ook nog een tijd op Mac gewerkt (waar ik nooit aan heb kunnen wennen). Voorlopig draaien beide OEM licenties nog vrolijk naast elkaar (8.1 & 10). Mocht er door een "phone home" actie o.i.d. mijn 8.1 OS ooit worden gedactiveerd zal ik inderdaad een nieuwe moeten kopen maar voor zover ik nu begrijp blijven beide licenties voorlopig op de activatieserver staan.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLDV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Zoals gezegd en geschreven mag je alles vervangen behalve het mobo, maaaaar: de windows activatie is gewoon zo lek als een zeef. Twee weken terug een OEM op een andere pc gezet, geprobeerd met de automatische activatie, lukte dus niet. Dag nadien opnieuw geprobeerd, activatie geslaagd !
En als het echt niet lukt dan bel je gewoon voor de telefonische activatie met de nummerblokken, ik geef je 8 kansen op 10 dat het lukt.
Gewoon doen.