• Zero2Fear
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-10 15:05
Hoi allemaal,

Ik wil na een aantal jaren stil te hebben gestaan, graag weer beginnen met fotografie.
Ik heb hiervoor een Konica Minolta Dynax 7D gehad, die ik met plezier terug aan mijn vader heb gegeven.

Nu heb ik dus de mogelijkheid om een verse start te maken om elk merk te kiezen welke mij fijn ligt, en de voor en nadelen uit te lopen zoeken.

Efin, mijn vraag luid;

Is het verstandig om een goede occasion te kopen van bijv een betere camera, maar dan wel wat jaren en clicks oud, of is het beter om een nieuwere, met mogelijk mindere specs body te halen?

Neem de vergelijking:

1DS MK3 vs 80D of andere merken/types.

Ik wil actief/sport fotografie gaan oppakken, en zal veel in de buitenlucht zitten. Mindere belichting etc.

Ik heb een klein half jaar geleden een Nikon D5 met een Nikon 70-200 2.8 een rondje gedaan met wat ik wil doen nu, en dat heeft me super bevallen. Ware het niet dat ik geen 10K heb liggen, maar eerder een budget van max 1200-1500 wil uitgeven aan een body, en beginnen met een 24-70 o.i.d. om alvast een begin te maken.

Voor zover ik het nu zie, variert mijn aanpak van erg dichtbij en actief, naar wat verder af en rustiger.

Anywho, ik hoop dat jullie me kunnen helpen om te kijken wat het handigste is. En eerlijk is eerlijk, ik zou graag een bakbeest als een 1DS MK3 in m'n bezit willen hebben, maar ben bang dat de nieuwere generaties wat meer specs heeft wat me beter kan helpen.

Alvast bedankt!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De vraag is of je de specs nodig gaat hebben. Een goede tweedehands in is fotografieland altijd gunstig, je krijgt gewoon meer voor je geld. Daarentegen heb je geen garantie meer en van een wat ouder model. Maar je kunt natuurlijk ook een tweedehands recent model bij een fotozaak halen, alleen is het dan niet meer zo goedkoop.

De vraag is een beetje, waarom wil je zo'n bakbeest? Puur voor de specs of denk je het echt nodig te hebben? Kan je niet beter meer geld in goed glas steken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Het is wel een hele stap die je gaat maken van een Dynax naar een Canon 1 of een Nikon D5, alsof je van een lelijke eend in een Ferrari of een Porsche stapt. Je haalt nu 1 aspect (actie) naar voren, maar misschien kun je dat iets nuanceren? Tenzij je je keuze al gemaakt hebt en hier alleen bevestiging zoekt dat grootst net groot genoeg is...

Past sowieso niet in je budget, dus waarom niet een stapje (of) 2 lager? Met dit budget kun je hooguit het niveau van "Little Brother een beetje big doen" bereiken. Ik lees niet dat je alleeeen actiefotografie wilt doen. Zelf zou ik niet het risico lopen daar heel veel geld aan te spenderen als het maar een beperkt deel van de foto's betreft. Alles eromheen wordt namelijk ook evenredig of exponentieel duurder in die categorie. Herinnerd me trouwens een beetje aan die klant van die stereo verkoper in Ruthless People ;).

• Zero2Fear
Ik moet eerlijk toegeven, ik ben er een tijd uit geweest dus als ik te hoog spring kwa zaken, mogen jullie me gerust corrigeren. Ik vraag hier immers om hulp :)

Voorheen heb ik voornamelijk foto's gemaakt van auto's. Nu ga ik wat meer actief fotos maken.

Om in het kort te zijn, ik zal foto's maken tijdens airsoften. Paintball, maar dan net anders, om het makkelijk te maken.

Het ene moment zal ik van een afstand wat foto's maken, waarbij ik gerust het volgende moment met de personen mee een pand in ga, een aanval mee documenteer etc.

De focus ligt niet bij de video opnames, maar als de mogelijkheid zich ooit voordoet, zal ik hier wel wat gebruik van willen maken.

Mijn gedachte is altijd geweest, als je body goed is, kun je daar al niet fout mee gaan. Dan kun je je focussen op wat mooie objectieven waarmee je de set compleet maakt. Er is altijd een onderdeel van je setup die de zwakste schakel is. Als je alles probeert te elimineren kwa zwakste schakel, is dat natuurlijk ideaal.

Ik ben geen pro fotograaf, maar wil wel kwaliteit afleveren.

Wat voorbeelden wat ik gemaakt heb (sorry, facebook crop):

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13925265_10154360861811168_1217618022145808071_n.jpg?oh=7d5bcb06d94a1cbd707c693b5c3b27d8&oe=585E9EC4

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13925152_10154360861911168_4042024416111634802_n.jpg?oh=0386677068ce27b46d2f3f5375f34c74&oe=5823A6F7

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13920804_10154360861816168_878813444935644797_n.jpg?oh=8655cadbe10c2bd0362f6966c8cd025a&oe=5821FCDC

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13686498_10154360861821168_8572843358651634084_n.jpg?oh=9dd8641bd4ae5b714b3ada9e132e72af&oe=582EFEC6

Bovenstaande zijn snelle edits geweest in lightroom, waarbij ik straks weer in RAW wil schieten en in Photoshop verder wil bewerken.

Zo hebben jullie een beetje een idee wat ik ongeveer doe. Veel drukke bewegingen, maar ook veel statische zaken. Een goeie AF is wel gewenst, als mensen flink om me heen bewegen en ik moet ze volgen.

Tuurlijk, als ik met een goedkopere body kan, en daarmee kan investeren in een goede lens, heeft zeker mijn voorkeur. Maar ik baal ervan als ik later achter kom, dat de body me tegen werkt of de zwakste schakel is..

[ Voor 13% gewijzigd door Zero2Fear op 03-08-2016 09:25 ]

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 23:56
Ik koop de laatste jaren alleen nog maar tweedehands via winkels, particulier koop ik
nog zelden,
Er zit soms 3 tot 12 maanden garantie op een occasion.
Bijvoorbeeld een Nikon D700 voor 500 Euro met rond de 20.000 clicks of
een Nikon D300s voor 280 Euro.
Het zelfde met objectieven deze koop ik ook tweedehands.
Het is even zoeken bij diverse winkels maar uiteindelijk kom ik altijd iets tegen :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Zero2Fear schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:14:
Neem de vergelijking:

1DS MK3 vs 80D of andere merken/types.

Ik wil actief/sport fotografie gaan oppakken, en zal veel in de buitenlucht zitten. Mindere belichting etc.

Ik heb een klein half jaar geleden een Nikon D5 met een Nikon 70-200 2.8 een rondje gedaan met wat ik wil doen nu, en dat heeft me super bevallen. Ware het niet dat ik geen 10K heb liggen, maar eerder een budget van max 1200-1500 wil uitgeven aan een body, en beginnen met een 24-70 o.i.d. om alvast een begin te maken.
Een 24-70 oid.... dat is nogal een ruim begrip. Als je fullframe gaat, is een 24-70 prima qua bereik, als je gaat voor aps-c, zoals de genoemde 80D, dan is het geen goed bereik. Daarnaast zit er nogal verschil in prijs tussen een 24-70 f/2.8 van Canon/Nikon enerzijds en een 24-70 of 24-105 f/4 van Canon/Sigma anderzijds. En er zijn nog allerlei tussenvormen te koop.
Dus wat is je budget nu echt? En je zegt dat je met een D5 + 70-200 hebt rondgelopen en dat dit super beviel, wat iets totaal anders is qua bereik.
Als ik je foto's bekijk, komt dit overeen met wat je met 24-70/105 of equivalent (aps-c met een 17-50/70) zou kunnen schieten.

ps. verzoekje: graag je plaatjes verkleinen naar maximaal 800pixel breed.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• bas84_nl
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 20:47
Een 17-50 is een prima all-round keuze al denk ik niet dat een 24-70 op een aps-c tegen gaat vallen voor dergelijke fotografie. Het zijn geen plaatjes die je niet had kunnen maken met ~35mm. Alleen indoors zou het wel krap kunnen worden.
Als het belangrijk is om snelle acties te fotograferen (lijkt nog niet zo extreem snel) krijgt een diafragma van f/2.8 wel de voorkeur boven f/4.
Zelf ben ik geen voorstander van het aanschaffen van een dure body, maar zou ik eerder 2/3 van het geld aan lenzen uitgeven en 1/3 aan de body dan andersom. Waarom zou bijvoorbeeld een Canon 7D of Nikon equivalent niet voldoen? Dan komt de aanschaf van zowel een 24-70 + 70-200 f/2.8 (als dit is wat je nodig hebt) een stuk dichterbij. Bij een eventuele upgrade zul je slechts een beperkte verlies maken op de verkoop van je body..

• Zero2Fear
Foto's aangepast :) Mijn excuses, wist de regel niet.

Oke, misschien heeft dat Nikon verhaal wat uitleg nodig.

Ik heb deze setup mogen lenen van een professionele fotograaf, en goede vriend, voor een dag. Daarbij merkte ik meteen het verschil tussen mijn oude setup, en een setup die wel iets meer geld heeft gekost.

Ik begrijp ook dat glas minder snel zijn waarde verliest, en het vaak aan een goed stukje glas ligt, dan aan de body, of de foto goed gaat.

Ik ben ook van begrip dat elke occasion iets kan hebben, en garantie niet echt meer over te spreken valt (buiten fabrieksgarantie iig).

Laten we wel spreken, dat ik niet graag "normale" fotos maak, maar graag een wat speelsere wijze heb. Bovenstaande foto's heb ik na 4jr geen foto's maken, zonder gezien te mogen worden, moeten maken.Ik ga nog groeien hierin, en probeer vaak wat andere foto's te maken als wat normale mensen verwachten.

Maar zoals ik zei, ik heb lange tijd geen ervaring op gedaan en ik val er ineens weer in. Mijn kennis is ook al van een paar jaar geleden.

Maar de belangrijkste zaken:

- Goede snelle AF
- Voldoende FPS om in actie momenten, toch de juiste opname te pakken te krijgen
- Goede mogelijkheid in minder heldere omgevingen (in panden, schaduwen, bossen etc).
- Video opnames is niet verplicht maar wel een leuke feature. Goede AF is daarvoor dan wel erg makkelijk.

Merken heb ik geen voorkeur voor. Ik heb jaren met KM geschoten, dus Sony kan ik bijna dromen. Daarintegen heb ik veel contacten die allemaal Canon gebruiken (excl de vriend met de Nikon), dus het ruilen/lenen van objectieven maakt het met Canon wel een stuk makkelijker.

Laten we het zeggen, ik vind het moeilijk te verwoorden wat ik precies wil, maar ik hoop dat bovenstaande een beetje een idee kan geven.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou die 1ds3 doen met een 24-70...koop ze beiden 2ehands en je kan er geen buil aan vallen. Bevalt het niet, verkoop je het zonder veel verlies. Ik denk dat je omgeving dusdanig is dat een stuk weathersealing wel erg fijn is, zeker met paintball. Nou zal een 80d ook gesealed zijn, maar als je buiten met actie foto's maakt en je hebt een 1d in je handen, dan ga je daar wel blij van worden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lenzen zou ik zeker tweede hands zoeken hier zie je het voordeel van Canon is veel meer aanbod. Camera is ook de keuze full frame of niet. Nikon is nu natuurlijk met de D500 gekomen zou top voor je zijn maar helaas niet binnen budget. Zou daarom zoeken naar een D300 of D300s robuuste weathersealed camera en zeker niet slecht die je later kan vervangen voor een D500. Op die manier hou je geld voor goede lenzen, want uiteindelijk is dat waar het om draait goede lenzen liefst lichtsterk.
Sorry mag duidelijk zijn ben Nikon fan, het is tenslotte niet zomaar dat er zoveel Canon spul 2e hands is ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Frogmen op 03-08-2016 17:34 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Zero2Fear schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:14:
...

...een budget van max 1200-1500 wil uitgeven aan een body, en beginnen met een 24-70 o.i.d. om alvast een begin te maken.
Als ik zo de voorbeeld foto's en tekst lees is een 24-70 niet iets wat je zoekt.

mijn 2 cents, je zoekt

Een body met weathersealing en hoge ISO
1 objectief met tele, want lenzen wisselen gaat in de praktijk nagenoeg niet gebeuren.

In de budget zou ik zeggen eerst de lens dan de body.
  • een 18/28-300 gestabiliseerd F3.5-F6.x
  • of een 70-200 gestabiliseerd F2.8
  • En van wat overblijft een body selecteren.
Als een 70-200 F2.8 binnen budget past zal je daar het meeste plezier aan beleven.
Maar met de hoge ISO waarden die men tegenwoordig kan instellen tegen acceptabele foto's is een 18/28-300 F3.5+ een prima optie.

• Universal Creations
Ik zie toch echt wel wide-angle shots en met een 18/28-300 lever je enorm veel licht in, waardoor je nog hogere iso nodig hebt. En je kunt wel hogere iso selecteren tegenwoordig, maar dat wil niet zeggen dat het goede resultaten oplevert.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Universal Creations schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:16:
Ik zie toch echt wel wide-angle shots en met een 18/28-300 lever je enorm veel licht in, waardoor je nog hogere iso nodig hebt. En je kunt wel hogere iso selecteren tegenwoordig, maar dat wil niet zeggen dat het goede resultaten oplevert.
Klopt. Maar de situatie leent zich niet voor het wisselen van objectieven en/of positie wisselen.
Soms zit je vastgepind op een plek en moet je gewoon de foto maken.
Deze stijl vraagt gewoon om een zoom. Dan is een 70mm veels te weinig.
Zelfs 200mm is eigenlijk soms net te weinig....

Ja soms ga je een pand in...en dan heb je wide nodig. Een 70mm is dan op het randje.

Dus is het wikken en wegen en is in deze situatie de tele functioneler dan de groothoek.

2 bodies en 2 lenzen zou het mooiste zijn.

Het budget is 1 body en 1 lens voor 1200-1500
Een body
  • met een 24-70 laat je foto er net niet uitkomen. Je bent atlijd te ver weg en mist net de meeste aktie shots. Moet je de foto weer gaan croppen...
  • Een body met een 70-200 F2.8 blijft de mooiste oplossing. Daar heeft TS ook een dagje mee geschoten en geeft de voorbeeldfoto's van. Maar budget hoort ook binnen de perken te blijven. Vindt je een goed deal met gebruikte objectief en body dan moet dit mogelijk zijn binnen budget
    Als je dan opeens met een 24-70 soortgelijke shots wilt maken kom je van een koude kermis thuis
  • En een body met een 18/28-300 F3.5-F6.x is dan een compromis om mee te beginnen. Bijkomend voordeel, het geeft je wide en net iets meer zoom en de aktie net iets meer dichterbij trekken. Ja objektief is minder lichtsterk dat wel. Maar een moderne body (die hoge ISO's aankan), vaste hand, stabilisatie en een beanbag/monopod wordt dan een standaard uitrusting waar je prima mee kan beginnen.
    Kan je ruim binnen budget blijven en dus rustig beginnen en wat geld sparen en pas uitgeven als je het echt wilt uitgeven. Objektief is en blijft een goeie vakantie/all-day lens voor gebruik.
Dat je dan met een hoge iso kwaliteit verliest klopt.
Maar het licht in de voorbeelden is afdoende dat een aktie shot op ISO 400-800 prima moet lukken.
Zeker een gestabiliseerde objectief ondersteund daarbij.

[ Voor 9% gewijzigd door kwakzalver op 09-08-2016 09:41 ]

• Zero2Fear
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb ondertussen ook nog wat ander uitzoek werk gedaan waarbij het volgende uit is gekomen:

Groothoek:
Canon 16-35 F2.8 L
of
Canon 17-40 F4 L
(nog even kijken welke de beste prijs/kwaliteit heeft)

Midrange:
Tamron 24-70 F2.8 IS
of
Canon 24-105 F4 (mk1 of mk2 als die goed uit de test komt, sowieso wachten na levering mk2)

Tele:
Canon 70-200 F4 L IS

Body:
Nog een twijfel. Ik weet dat het glas het meeste met zich mee neemt, maar een goede sensor (IQ), AF en ISO verwerking is ook belangrijk voor mij. Er zijn echt nog ongelofelijk veel bodies die aan deel van mn wensen voldoen, en veel die net wat missen:

- Canon 70D
- Canon 7D
- Canon 7DII
- Canon 1DIII
- Canon 1DIV

Bovenste staan op de lijst met potentie, waarbij het gros toch 2e hands gaat worden.

Canon 70D
Leuke mid-range body, voldoende AF punten (19) en 7FPS. Kantelschermpje etc. APS-C +/- €700

Canon 7D
Iets minder MP, zelfde AF als de 70D, APS-C, 8FPS. Ook niet al te duur 2e hands, Al rond de €550 op eBay

Canon 7DII
10 FPS, 65 punt AF, super, alleen wel tikkeltje aan de prijs nog. €1000-1200, dicht bij nieuwprijs 2e hands.

Canon 1DIII:
Wankel AF, EOL/EOS, oude techniek? APS-H, en alleen EF. Wel netjes geprijst rond de €750

Canon 1DIV:
Al het beste van alle camera's tot nu toe, excl de AF van de 7DII. Maar daarintegen wel IQ beter dan de 7DII, al is het marginaal. Ook APS-H en alleen EF. 2e hands vanaf €1000-1500 en hoger.

Ik wil en hoef niet persee in het begin alles te hebben. Al wil ik wel een power grip, puur omdat het makkelijker is in gebruik + extra battery life is heerlijk.

An sich werken alle bodies voor me, en an sich is het glas nog steeds het belangrijkste. Ik kan alvast ergens mee beginnen en daarna kijken of de body te upgraden valt. Weather sealing is wel belangrijk en ik zie dat alles daar regelijk mee in aanmerking komt, waar de 70D spatwater dicht is.

Gelukkig is m'n deadline om het begin aan te schaffen rond december, zodat ik vanaf volgend jaar stilletjes de kit kan uitbreiden zodat ik nog voldoende heb om uit te zoeken en sparen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De 1D IV is denk ik nog steeds beter qua AF dan de 7D II ;) Er zitten een heel aantal mogelijkheden op 1-series bodies die niet mogelijk zijn op alle andere bodies.

Qua IQ zal de 7D II wel beter zijn al is de APS-H sensor van de 1D IV groter. De 7D II heeft aardige stappen gemaakt qua IQ en vooral dynamisch bereik.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Jaymz
  • Laatst online: 06:13

Jaymz

Keep on moving !

Ventieldopje schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:35:
De 1D IV is denk ik nog steeds beter qua AF dan de 7D II ;) Er zitten een heel aantal mogelijkheden op 1-series bodies die niet mogelijk zijn op alle andere bodies.
Volgens mij hebben de 1Dx, 5D-III en de 7D2 in principe 'dezelfde' af mogelijkheden, in ieder geval de uitgebreide Servo mogelijkheden. Zie http://www.the-digital-pi...5D-III-AF-Comparison.aspx

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Jaymz schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:51:
[...]
Volgens mij hebben de 1Dx, 5D-III en de 7D2 in principe 'dezelfde' af mogelijkheden, in ieder geval de uitgebreide Servo mogelijkheden. Zie http://www.the-digital-pi...5D-III-AF-Comparison.aspx
Vast wel de zelfde AF mogelijkheden, al zullen de 1D X en 5D III wel meer geavanceerde opties hebben. Hoe dan ook, er is meer behalve de AF en daar blinkt de 1-serie wel in uit. Handige dingetjes als een meerpunts lichtmeting en lichtmeting gekoppeld aan je actieve AF punt en dat soort dingen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Universal Creations
Zero2Fear schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:00:
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb ondertussen ook nog wat ander uitzoek werk gedaan waarbij het volgende uit is gekomen:

Groothoek:
Canon 16-35 F2.8 L
of
Canon 17-40 F4 L
(nog even kijken welke de beste prijs/kwaliteit heeft)
Beiden laten liggen en gaan voor de pricewatch: Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
Midrange:
Tamron 24-70 F2.8 IS
of
Canon 24-105 F4 (mk1 of mk2 als die goed uit de test komt, sowieso wachten na levering mk2)
De Tamron is traag met AF en je moet een goede treffen qua scherpte. De Canon mk1 heeft een zeer matige stabilisatie. Als f/4 goed genoeg is: pricewatch: Sigma 24-105mm F/4 DG OS HSM Art (Canon) of anders pricewatch: Canon EF 24-70mm f/4L IS USM. De Sigma heeft meer bereik, de Canon 24-70 f/4 IS is scherper.
Tele:
Canon 70-200 F4 L IS
Niets mis mee.
Body:
Nog een twijfel. Ik weet dat het glas het meeste met zich mee neemt, maar een goede sensor (IQ), AF en ISO verwerking is ook belangrijk voor mij. Er zijn echt nog ongelofelijk veel bodies die aan deel van mn wensen voldoen, en veel die net wat missen:

- Canon 70D
- Canon 7D
- Canon 7DII
- Canon 1DIII
- Canon 1DIV
Allemaal crop body's, terwijl je fullframe lenzen hebt gekozen... 5D3 is de body om voor te gaan. Als een hogere framerate wil hebben: 7D2 met heel ander glas.

• Zero2Fear
Universal Creations schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 18:56:
[...]

Beiden laten liggen en gaan voor de pricewatch: Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

[...]

De Tamron is traag met AF en je moet een goede treffen qua scherpte. De Canon mk1 heeft een zeer matige stabilisatie. Als f/4 goed genoeg is: pricewatch: Canon EF 24-105mm f/4L IS USM of anders pricewatch: Canon EF 24-70mm f/4L IS USM. De Sigma heeft meer bereik, de Canon 24-70 f/4 IS is scherper.

[...]

Niets mis mee.

[...]

Allemaal crop body's, terwijl je fullframe lenzen hebt gekozen... 5D3 is de body om voor te gaan. Als een hogere framerate wil hebben: 7D2 met heel ander glas.
Dank voor de 16-35/4, staat genoteerd.

Ik hoorde goede verhalen en tests van de tamron 24-70 ivm de 24-70 van Canon. Beter dan de mk1 en net onder de mk2.. maar als dat niet zo is.. :(

Je spreekt ook over een Sigma,maar die zie ik nergens staan? Doel je erop dat de 24-105 meer bereik heeft maar de 24-70/4 scherper is?

Ik moet wel even wat kijken, aangezien bokeh voor mij erg belangrijk is. Vaak zal het onderwerp centraal staan waarbij de achtergrond mooi in bokeh weg mag/moet vallen.

Body wise, ja ik maak een voorraad met FF objectieven, maar pak een APS-C Body. Natuurlijk wil ik graag de 5D3 maar dat kan ik nu even nog niet betalen. Als ik over de komende maanden budget kan maken voor een goede Body om mee te beginnen icm een aantal goede lenzen. Hoe verder ik tegen de limieten loop van de body, wil ik deze gaan vervangen met een betere.

Budget wise zal het waarschijnlijk een 70D worden, welke mogelijk binnen half jaar tot jaar vervangen word met een body die dan precies aan m'n eisen voldoet. Ik denk dat ik dan de hobby Beat uitgebreid heb dat ik me dat ook kan veroorloven en verantwoorden.

Suggesties zijn welkom, al probeer ik zo rond de 1000-1200 voor Body te blijven. Hoe lager, hoe meer budget over is voor glas.

Ondertussen meer met LR bezig geweest. Wanneer ik icm de opdrachtgever wat zaken heb afgrond zal ik even wat betere voorbeelden tonen.

Verwijderd

Je kan full-frame gaan als je die groothoek laat vallen, 24mm op full frame is net zo groothoek als 16 op crop. En je hebt minder scherptediepte door de grotere sensor bij een gelijk diafragma. win-win.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2016 22:01 ]

• Universal Creations
Zero2Fear schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:48:
Dank voor de 16-35/4, staat genoteerd.

Ik hoorde goede verhalen en tests van de tamron 24-70 ivm de 24-70 van Canon. Beter dan de mk1 en net onder de mk2.. maar als dat niet zo is.. :(
Er zijn ook goede versies in omloop, maar ook veel slechte en ze focussen allemaal traag (in 2 instanties).
Je spreekt ook over een Sigma,maar die zie ik nergens staan? Doel je erop dat de 24-105 meer bereik heeft maar de 24-70/4 scherper is?
Oeps, heb mijn post al aangepast: pricewatch: Sigma 24-105mm F/4 DG OS HSM Art (Canon)
De Sigma heeft idd meer bereik dan de Tamron.
]
Ik moet wel even wat kijken, aangezien bokeh voor mij erg belangrijk is. Vaak zal het onderwerp centraal staan waarbij de achtergrond mooi in bokeh weg mag/moet vallen.
Voor mooie bokeh heb je primes nodig met groot diafragma.
Body wise, ja ik maak een voorraad met FF objectieven, maar pak een APS-C Body. Natuurlijk wil ik graag de 5D3 maar dat kan ik nu even nog niet betalen. Als ik over de komende maanden budget kan maken voor een goede Body om mee te beginnen icm een aantal goede lenzen. Hoe verder ik tegen de limieten loop van de body, wil ik deze gaan vervangen met een betere.
Je gaat dus al die maanden schieten met lenzen die niet handig zijn. Dat is een slechte keuze. Koop dan wat 2dehands aps-c lenzen en verkoop die zodra je een andere body koopt.
Budget wise zal het waarschijnlijk een 70D worden, welke mogelijk binnen half jaar tot jaar vervangen word met een body die dan precies aan m'n eisen voldoet. Ik denk dat ik dan de hobby Beat uitgebreid heb dat ik me dat ook kan veroorloven en verantwoorden.
Ik neem aan dat die 70D dan een tweedehands wordt. Overigens is dan een 7D misschien ook een optie. Erg robuust, makkelijk en redelijk goedkoop tweedehands te krijgen en qua AF hetzelfde als de 70D.

• Zero2Fear
Universal Creations schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:13:
Je gaat dus al die maanden schieten met lenzen die niet handig zijn. Dat is een slechte keuze. Koop dan wat 2dehands aps-c lenzen en verkoop die zodra je een andere body koopt.
[...]

Ik neem aan dat die 70D dan een tweedehands wordt. Overigens is dan een 7D misschien ook een optie. Erg robuust, makkelijk en redelijk goedkoop tweedehands te krijgen en qua AF hetzelfde als de 70D.
Ik heb je suggestie nagekeken en ik neig nu inderdaad meer naar de 7D, met de optie om later volgend jaar deze te vervangen met 7D2 of wachten als er ooit een 7D3 uit komt. Of ik tegen die tijd misschien omschakel naar FF, is de vraag..

Maar hoe kijk jij tegen het feit aan dat een 7D ander glas nodig heeft? Weather sealing is voor mij erg belangrijk en vind het daarom ook jammer dat de 17-55 IS/2.8 dit niet heeft.

Zijn er andere APS-C lenzen die ook weather sealing hebben? Ik weet dat L lenzen gespecificeerd worden aan hun weather sealing en dat ze voor FF zijn.

De lijst voor zover:

Body:
Canon 7D

Groothoek:
Canon 16-35 F4 L IS

Midrange:
Canon 17-55 F2.8 IS

Tele:
Canon 70-200 F4 L IS
of
Canon 70-200 F2.8 L IS (als ik een mooie deal kan vinden).

F2.8 omdat de lichtsterkte in m'n voordeel ligt. De IQ tussen de F4 en F2.8 is marginaal, maar lichtsterkte zou wel een reden kunnen zijn, correct me if I'm wrong.

Ik denk dat ik dichter en dichter bij het uiteindelijke resultaat kom.

• Universal Creations
Een 16-35 naast een 17-55 als groothoek? De 16-35 is op fullframe een groothoek, maar op aps-c hetzelfde als de 17-55 (behalve een korter bereik). Op aps-c heb je een 10-22mm lens nodig voor datzelfde bereik (of een alternatief). Kijk ook anders eens naar de openingspost van Het grote Canon EF(-S) mount objectieven-topic 2016
Op alle brandpuntsafstanden en op f/4 (dus de f/2.8 is dan al afgestopt), is de 16-35 f/4 IS scherper. Of heb je het over de 70-200? Je moet daar inderdaad niet zoveel kijken naar scherpte, maar meer naar gewicht. Rondlopen met een lens van 1,4kg aan je camera is een stuk minder prettig dan met 1 van 750g.

Weathersealing is voornamelijk een marketingterm en zonder IP-rating is het niets waard. Daarnaast hebben ook niet alle L-lenzen dat.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Je wilt 3 verschillende lenzen, maar denk je dan niet dat je enorm in de knoop gaat komen met het wisselen ervan? Je geeft zelf aan dat het enorm snelle actie is en dan heb je vrij weinig tijd om van lens te wisselen.

Ik zou eerder gaan voor een enkele lens die het hele bereik afdekt. Dat geeft je veel meer rust en mogelijkheid om altijd het shot mee te pakken. De volgende opties hebben best wel een behoorlijk bereik:

• Zero2Fear
Universal Creations schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:06:
Een 16-35 naast een 17-55 als groothoek? De 16-35 is op fullframe een groothoek, maar op aps-c hetzelfde als de 17-55 (behalve een korter bereik). Op aps-c heb je een 10-22mm lens nodig voor datzelfde bereik (of een alternatief). Kijk ook anders eens naar de openingspost van Het grote Canon EF(-S) mount objectieven-topic 2016
Op alle brandpuntsafstanden en op f/4 (dus de f/2.8 is dan al afgestopt), is de 16-35 f/4 IS scherper. Of heb je het over de 70-200? Je moet daar inderdaad niet zoveel kijken naar scherpte, maar meer naar gewicht. Rondlopen met een lens van 1,4kg aan je camera is een stuk minder prettig dan met 1 van 750g.

Weathersealing is voornamelijk een marketingterm en zonder IP-rating is het niets waard. Daarnaast hebben ook niet alle L-lenzen dat.
Zo, ja, ik ben toe aan vakantie! Die maken totaal niks uit met elkaar... Die 2 hebben eigenlijk samen geen nut. Ik ga eens even onderzoek doen welke goed zal zijn voor mij. 10-22mm zal ik even nakijken, tesamen met het topic. Bedankt voor de link.

Ik had het inderdaad over de 70-200 F2.8 vs de F4. De kans dat ik in slechte lichtomstandigheden fotos zal maken is erg aanwezig. Zit daar veel verschil in?
Balance schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:07:
[...]

Je wilt 3 verschillende lenzen, maar denk je dan niet dat je enorm in de knoop gaat komen met het wisselen ervan? Je geeft zelf aan dat het enorm snelle actie is en dan heb je vrij weinig tijd om van lens te wisselen.

Ik zou eerder gaan voor een enkele lens die het hele bereik afdekt. Dat geeft je veel meer rust en mogelijkheid om altijd het shot mee te pakken. De volgende opties hebben best wel een behoorlijk bereik:
Het wisselen van lenzen is niet een heel erg probleem. Er zijn genoeg momenten statisch, en ik kan naar mijn ervaring al snel zeggen wat voor actie ik ga meemaken. Als ik weet dat ik veraf van de actie ga, dan pak ik gewoon de 70-200. Ga ik met de mensen mee, pak ik de 17-55. Er zijn continu acties als ik het ene mis op lange afstand, er dichtbij alsnog wat te doen is. En andersom dan ook.

De Sony valt sowieso al af, heb de grote handen, al geprobeerd namelijk.

Beide Sigma en Nikon lenzen met 2.8-4 vind ik niet ideaal, want de omschakeling van F2.8 naar F4 is ongelofelijk snel en geeft me geen voordeel meer.

Nog even nakijken voor groothoek, en daarna is de lijst wel klaar denk ik.

• Zero2Fear
Ondertussen wat zaken veranderd. Budget ging ruim omhoog waardoor ik nu het volgende heb aangeschaft:

Nieuw;
Canon 7D2
Canon 50/1.8 stm

2e hands;
Canon 17-55 F2.8 IS USM

Planning;
Canon 70-200 F4 L IS USM
2e hands

Buiten dat, Nog een flitser, statief en rugzak. Beetje standaard zaken.

Thanks Universal Creations voor de hulp! :)

• Universal Creations
Mooie combinatie! Veel plezier ermee.

Pagina: 1