Overstapvragen MacOS X

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:24
Beste,

Ik heb al een poosje een Macbook Pro. Ik ben langzaamaan aan het migreren. Ik heb nu ook een USB hubje gekocht om de usb poorten uit te breiden.

Een aantal vragen houden me bezig. Sommige heb ik tijdje geleden onderzocht, en sommige nu.

1. In iTunes op Windows vond ik het handig dat ik een sync map kon maken om foto's van mijn pc naar m'n iPhone te zetten. In iTunes op Mac zie ik alleen dat je kan uitwisselen met die foto app, maar die gebruik ik niet.

2. Over die foto app, ik vind het een ingewikkeld vervelend programma. Ik heb nu alle foto's netjes in mapjes in de finder staan. Alle mapjes op jaartal, bij de betreffende foto ook tekst. Kan ik dit 1 op 1 over nemen in foto's?

3. Ik gebruik op Windows: Media Player Home Cinema. Is er een manier om die op OSX te draaien, ik zag dat hij er in principe niet voor ontwikkeld is. Ik gebruik op Windows VLC én MPHC omdat sommige films alleen met het ene werken en de andere alleen met het ander.

4. Dit vind ik ook een belangrijke, ik gebruik een aantal externe harde schijven. Nu ben ik gewend om met Speedfan af en toe de SMART uit te lezen. Is er een goed alternatief op OSX om de status/healthy van je harde schijven uit te lezen?

5. Als ik mijn printer een HP Deskjet 2540 wil installeren op OSX, zal dit wel lukken denk ik (nog niet geprobeerd) maar ik zag al wel op de site dat er niet zo'n uitgebreide software voor is als bij Windows. En op Windows vond ik het fijn dat ik in het proggie kon scannen én dat ik de printer kon reinigen om de afdrukkwaliteit te beteren. Iemand hier iets op?

6. Alternatief voor 7zip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
Voor punt 3. Vlc is er ook voor mac

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Punt 1+2: gebruik Fotolader / Image Capture, staat standaard op je Mac.

4: smartmontools voor de CLI, SMART Utility als losse app, SMART Status in Disk Utility / Schijfhulpprogramma van Apple (of System Information)

5: Wordt automatisch gedownload door OSX. Printer aansluiten, daarna in Systeemvoorkeuren/System Preferences bij printers/scanners openen. Daar heb je dan 1 app waar je kan printen, scannen, en HP tools kan gebruiken

6. Kijk in de AppStore, staan duizend gratis 7zip programma's, ez7zip is een programma die dat o.a. doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1986
  • Niet online
1. Toen ik ben overgestapt kwam ik er al snel achter dat het heel handig is om te gaan werken met Apple's eigen programma's. Dus dat ben ik maar gaan doen. Zal voor iedereen anders zijn :)

3. Ik gebruik VLC voor Mac.

5. Doe ik via Systeemvoorkeuren - Printers.

6. Ik gebruik al tijden The Unarchiver, zijn talloze andere opties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Thanks allemaal. Ik ga vanavond of morgen wat dingen uit testen zoals die smarttools en de printer. Ik laat het nog weten.

@John Fotolader heb ik wel eens geopend herinner ik me, en volgens is dat enkel voor foto's te importeren van SD kaartjes enzo. (Dacht ik)

VLC is leuk, maar heb op Windows gemerkt dat sommige films het alleen doen met Media Player Classic Home Cinema. Nu had iemand op OneMoreThing als tip mplayerx mplayerx.org maar Afast gaf aan dat het malware was...

Betreft die foto app. Ik wil best tijd investeren om alles in de foto app goed te krijgen. Maar ik zou het fijn vinden als ik de foto's handmatig nog kan backuppen. Dus had rechtersmuisknop op foto bibliotheek geklikt in de finder, toon pakketinhoud en dan het mapje masters geopend. Maar daar staan alleen de foto's van 2016... Of ik moet gewoon timemachine gaan gebruiken voor dit soort dingen. 2 nadelen: mocht er wat misgaan met timemachine ben je wellicht alles kwijt 2: mocht je ooit afstappen van Apple, hoe krijg je dan je foto's UIT die foto's app. Ik denk misschien lastig, maar ik zou het heel erg vinden als ik op een dag al mijn foto's kwijt zou zijn door zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Je foto's kun je gewoon exporteren uit het programma. Je kunt of nieuwe JPEGS maken als je iets bewerkt hebt, of de originele foto die je ook geïmporteerd hebt weer exporteren. Voor mijn extra backup kopieer ik af en toe mijn hele bibliotheek-bestand naar mijn NAS.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
dennis_rsb schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:45:

VLC is leuk, maar heb op Windows gemerkt dat sommige films het alleen doen met Media Player Classic Home Cinema. Nu had iemand op OneMoreThing als tip mplayerx mplayerx.org maar Afast gaf aan dat het malware was...
Volgens mij zijn er ook nog wel enkele plug-ins beschikbaar waardoor je wel die media kan afspelen. (Althans zo werkte dat vroeger toen ik nog Windows gebruikte wel). Op de Mac doe ik er te weinig mee en heb ik nog geen plug-ins nodig gehad.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

MplayerX is geen malware als je van de juiste site downloadt. En wat moet je met Avast op Mac? Is echt niet nodig. Eens in de zoveel tijd even malwarebytes draaien om wat adware weg te halen is meer dan voldoende.

2. Foto's is de enige gratis app die je nu kan gebruiken voor foto's omdat iPhoto niet meer werkt op El Capitan en later. Het is zo ontworpen dat als je synchronisatie wil dat je dan iCloud fotodelen via de Foto's moet inregelen. Ik zie niet waarom dat een probleem is. Als de data van de foto's nog kloppen staan ze keurig op datum gesorteerd.

3. MPHC kan je vergeten, je zal VLC moeten gaan gebruiken voor alle media. Je hebt wel erg exotische formaten als zelfs VLC ze niet snapt.

6. Ik kan inderdaad The Unarchiver aanraden. Werkt perfect. Staat in de app store.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:00
1. Gebruik iCloud, Google Drive, OneDrive, ...
2. Dat vond ik zelf ook heel vervelend. Ik heb mijn mappenstructuur behouden en gebruik Dark Room om het overzicht te behouden, RAW -foto's te bewerken, ...
3. Nee, Media Player werkt niet op macOS. Je kunt wel via Paralles of Fusion een Windows installatie virtualiseren en zo de Windows-programma's gebruiken die je echt niet kunt missen. Het lijkt me wat overkill maar als je niet zonder kunt... Zelf gebruik ik VLC en dat speelt al mijn bestanden af. Heb je het al uitgeprobeerd op macOS? Welke files spelen niet?
6. Ik gebruik Keka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 10:16

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

VLC speelt bij mij op zich alles af. Eén keer een paar rare MKV's gehad, daar heb ik uiteindelijk Movist voor gebruikt: https://itunes.apple.com/us/app/movist/id461788075?mt=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 23:36
1&2) die sync map was de iCloud photostream. Dat werkt in principe nog wel, maar Apple is zelf overgestapt naar een nieuw model waar ze willen dat al hun gebruikers al hun fotos in de cloud gaat zetten en lekker maandelijks mogen gaan dokken voor voldoende opslagruimte. Dat bevalt mij ook echt niet en ga daar ook niet in mee.
In dat opzicht is de foto's app redelijk nutteloos, als je je niet naar dat cloud model wil voegen. In tegenstelling tot bijv iTunes is de manier waarom de library van de fotos app werkt echt enorm kut. Waar iTunes een echt goede organisatie heeft van je muziek in logische folders gesorteerd op artiest/album/nummer is de fotos app is nou niet echt handig gedaan. Je masters staan bijna handig opgeslagen. In de lib staan ze gesorteerd op masters/jaar/maand/dag maar daarna krijgt elke foto zijn eigen folder. Maar als je een edit maakt staat deze weer in een aparte map namelijk edits/jaar/maand/dag/folder....
Het matched dus niet echt met een systeem waar je dus je fotos in de finder organiseert op bijv gebeurtenis. En dus in dat opzicht niet echt geschikt om ook makkelijk zelf backups te maken.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/fotosLib.png

Om toch makkelijk foto's van je mac naar je iPhone te zetten zou ik al eerste airdrop aanraden als je apparatuur het ondersteund. Dat werkt echt goed, en lekker snel. Ook zou je de fotos app alleen voor je fotostream kunnen gebruiken. Dat werkt voor mij best wel goed, ik sleep allen de fotos die ik in mijn fotostream wil in de fotos app en de rest gebeurt vanzelf.

3) De eerste film die het niet deed in VLC moet ik nog tegenkomen.

5)Voor het scannen gewoon even de printer aansluiten. Drivers komen automatisch binnen, en vervolgens tik je gewoon in spotlight 'image capture' of 'fotolader' in het Nederlands en je scan app start op.

6) Een echt goed alternatief voor 7zip moet ik nog tegenkomen. Een programma als The Unarchiver is leuk voor de basics maar het ondersteund bijv. niet het openen van een zip zonder de hele handel uit te pakken.
Waar ik op Windows vaak 1 bestand uit een grote zip haalde moet ik op OSX telkens maar weer de hele handel uitpakken om bij dat bestand te komen. Wat dat betreft kan OSX nog een echt goede zip utility gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MenN op 03-08-2016 11:17 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Veel reacties, dank daarvoor. Zal even een aantal zaken op reageren die ik nodig vind.

Veel van jullie hebben het over VLC. Ik heb nog niet al mijn films getest met VLC op OSX. Maar op Windows kwam ik wel eens films tegen die het niet deden op VLC maar wel in Media Player Classic Home Cinema.

@nelizmastr Ik heb hem van http://mplayerx.org/ gedownload, as so far i know is dat de originele site? Kwam ook als eerste in zoekresultaten op Google. Maar toch sloeg Avast alarm. Avast staat er op voor de zekerheid, heb er ook geen last van in de zin van veel popups of merkbare vertraging in de interface.

@MenN inderdaad ik wil liever ook niet ál mijn foto's in de cloud. Kost ook veel ruimte. Maare hoe doe jij het nu? Gebruik jij de foto app op je mac wel gewoon. En backups enkel en alleen met timemachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Als je geen schrik hebt van de command-line kan je ook nog een 3rd-party mpv build op je mac zetten https://mpv.io/installation/ of zelf compileren. Mpv is een fork van MPlayer/mplayer2 waar MPlayerX een front-end voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
dennis_rsb schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:46:
@MenN inderdaad ik wil liever ook niet ál mijn foto's in de cloud. Kost ook veel ruimte. Maare hoe doe jij het nu? Gebruik jij de foto app op je mac wel gewoon. En backups enkel en alleen met timemachine?
Alleen voor Photostream gebruik ik de Photos app. Voor de rest gebruik ik nog lekker ouderwets de finder als mijn foto organiseer tool. Al gebruik ik wel een heel aantal apps om alles goed te laten lopen. Hier mijn 'foto workflow'
- Preview voor de simpele edits. Je kan stiekem heel erg veel met preview doen. Simpele zaken als de resizen, eenvoudig wat kleuren aanpassen.
- Photoshop CC voor de serieuze edit zaken.
- GeoTag voor het invoeren van locatie data in je fotos
- Shootshifter een verborgen pareltje in de Mac Appstore, want dit geweldige stukje software laat mij super makkelijk fotos met een verkeerde timestamp corrigeren. Iedereen kent het wel, je fotografeert met je telefoon, en een losse camera en je krijgt nog fotos van familie of vrienden voor erbij, om er vervolgens erachter te komen dat een of meerdere van de cameras de verkeerde tijd had waardoor alles door elkaar staat . Met deze tool is dat zo opgelost je kan erg makkelijk een of meerdere fotos wat tijd erbij of eraf halen. Het is ook erg geschikt om makkelijk fotos van verschillende camera's te hernamen zodat alles mooi chronologisch in de finder komt te staan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Betreft die foto app: Dat kan ik eventueel nog gaan uitzoeken als ik definitief zou beslissen op mijn macbook als hoofd device te gebruiken. Sinds vandaag denk ik toch steeds meer om Windows te blijven gebruiken, want ik erger me op dit moment best veel aan de volgende zaken. (ligt niet alleen aan Apple)

De foto-app: Omslachtig, je gooit alles in het ''apple systeem'', niet mijn ding
Videospeler: Ik wou naast VLC nog een mediaplayer, nu had ik mpv gedownload ( mpv.io ) maar ik kan daar geen ISO video images mee openen, dat kan met VLC wel. En met Media Player Classic Home Cinema kan dit ook, maar die draait dan weer niet op OSX...
SMART status uitlezen: Ook dat lukt niet van harte. Ik heb smartmontools gedownload en geinstalleerd, maar ik zie hem niet tussen de programmalijst staan! Ook heb ik gekeken naar smart utility maar die is betaald.. En ik ga voor zo'n soort programma geen geld uitgeven.
Printer: De printer heb ik aan de praat, ik zie ook inderdaad opties voor printeronderhoud. Maar het scannen werkt niet altijd even goed, vaak slaat hij het op als miniplaatje. Ook dat is weer onduidelijk.

Eerlijk gezegd twijfel ik nogal door al deze dingen of ik nog wel overwil. Als deze dingen die ik nu opsom gaan onder Windows vlekkeloos en begrijpelijk. Ik heb deze macbook gekocht een ruim jaar geleden met als doel als laptoptje voor beneden te zitten. (desktop boven) maar nu was ik de laatste tijd weer meer enthousiast over OSX. Maar nu ik zoveel moeite heb (Als IT'er notabene) met migreren, dan ben ik bang waar ik als ik dit zou oplossen allemaal nog meer tegen aan ga lopen. Met Windows had ik nooit echt problemen, maar toch heb ik een zwak voor Apple haar software en hardware. Blijft mooi spul. Toch bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MenN: photos heeft zonder iCloud Photo Library inderdaad geen toegevoegde waarde. Ik zelf gebruik het ook alleen icm iCloud Photo Library. Je kunt trouwens met Automator photos automatiseren en bijvoorbeeld elke dag foto's laten exporteren naar mappen voor Back-up. Bij mij worden alle foto's in album "totday" dagelijks geëxporteerd naar een date stamped map in de Finder.

@dennis_rab: Smartmontools zal je via terminal moeten aanroepen, is zover ik weet geen GUI programma. Wil je een GUI dan heb je keuze tussen Smart Utility of Drive DX. Beide kosten geld maar dat is op het Mac platform wel meer ;)
Ik heb goede ervaringen met DriveDX. Je kunt het trouwens downloaden en een tijdje testen, weet je gelijk of je externe schijven ondersteund worden door DriveDX, niet alle sata bridge boards ondersteunen uitlezen van SMART.

Disk Utility van Apple geeft GEEN goede aanduiding van de SMART status aan, meestal is dit pas wanneer de schijf goed defect is, wat kans op data kopiëren zeer klein maakt.

Als je de Mac al een jaar hebt en nog niet over ben dan betekend dat je of de Mac niet vaak genoeg gebruikt, onderbewust toch niet graag over wil, of dat de Mac niks is voor je (kan natuurlijk)

Je geeft aan een zwak te hebben voor Apple haar software en hardware, maar wat is dat dan voor jouw? Ja, mooi spul en ziet er gelikt uit, toch twijfel je of je over wil.

Tip: gehoord van de NL system engineer van Apple voor overstappers.

"Laat los wat je weet en gewent bent in andere OSen, pas je aan op hoe Apple het heeft bedacht en je zult binnen no time niks anders meer willen" (lees voorgaande trouwens met een flinke Apple propaganda sausje)

Apple heeft een bepaalde filisofie, probeer je daar omheen te werken dan wordt het niks. Zoals je al aangaf; photos app die alle foto's op een hoop gooit, iTunes idem als je eigen muziek importeer. Syncen iPhone kan nog maar heel summier via iTunes, Apple pushed iCloud hiervoor. Verschillende apps om films etc af te spelen etc, Apple wilt dat je deze via de Store koopt / huurt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mroffbeat
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 13:04
1 - Gebruik photos/icloud. Alles in de cloud, voor 12 euro heb je al 50gb.
Werkt fantastisch en bespaard ruimte op phone/macOS, zelfs bereikbaar via iCloud.com

2 - importeren en albums maken, in siërra gaat hij dat intelligent doen

3 - Plex! Als je nog MPC gebruikt heb je heel wat gemist.

4 - smart reporter uit de App Store

5 - bij de installatie zal je 'scannen' zien staan bij de printer opties
Lekker simpel, geen bloadware meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
Ik gebruik af en toe dit op windows http://gsmartcontrol.sour.../home/index.php/Downloads als
S.M.A.R.T tool, het is een smartmontools front-end. Maar overal anders gebruik ik gewoon 'smartctl -a'.

Ook kan ik je de iTerm2 terminal emulator aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 15:31
Met betrekking tot puntje 6: zelf gebruik ik het programma StuffIt Expander (http://my.smithmicro.com/stuffit-expander-mac.html). Deze versie kan enkel bestanden uitpakken, maar is wel gratis en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dennis_rsb schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:02:
De foto-app: Omslachtig, je gooit alles in het ''apple systeem'', niet mijn ding
Als je Photos wilt gebruiken moet je naar de Apple manier van opslaan en gaat je mappenstructuur eraan.
Apple vindt dat je hoort te structureren adhv de metadata in de media ipv. de file structuur on disk. (Het argument hiervoor is dat niet alle devices waarop je fotos kijkt dezelfde file structuur kunnen handhaven, maar de meta data wel consistent bewaard kan worden. Het komt dus cloud/cross-device functionaliteit ten goede). Maar als jou 'workflow' gebaseerd is op de filestructuur heb je hier natuurlijk niets aan. Dan kan je Photos het beste links laten liggen en een andere foto-app pakken die wel aan je wensen voldoet.
Videospeler: Ik wou naast VLC nog een mediaplayer, nu had ik mpv gedownload ( mpv.io ) maar ik kan daar geen ISO video images mee openen, dat kan met VLC wel. En met Media Player Classic Home Cinema kan dit ook, maar die draait dan weer niet op OSX...
Waarom wil je nog een extra player? Ik gebruik alleen VLC en ik ben nog nooit een file tegen gekomen die ik niet kon afspelen. Uiteraard kan je andere files hebben waar dat wel het geval is, maar als je de reacties hierboven ziet gebruikt iedereen VLC. De noodzaak voor iets anders is er niet echt op de mac.
Als deze dingen die ik nu opsom gaan onder Windows vlekkeloos en begrijpelijk.
Dat is subjectief. Je bent nog niet helemaal bekend met de 'flow' op een Mac. geef het een paar weken en je gaat de interface-filosofie ervaren en dingen worden dan logischer.
Eerlijk gezegd twijfel ik nogal door al deze dingen of ik nog wel overwil.
Als je voor je primaire device over wilt, moet je wel zeker zijn dat het voor je gaat werken. Als je de mogelijkheid hebt dat je parallel kunt werken voor een paar weken zou ik je dat aanraden. Als je dan nog steeds het gevoel hebt dat de Mac niet voor jou is, kan je hem altijd nog weg doen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dennis_rsb schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:45:
Of ik moet gewoon timemachine gaan gebruiken voor dit soort dingen. 2 nadelen: mocht er wat misgaan met timemachine ben je wellicht alles kwijt 2: mocht je ooit afstappen van Apple, hoe krijg je dan je foto's UIT die foto's app. Ik denk misschien lastig, maar ik zou het heel erg vinden als ik op een dag al mijn foto's kwijt zou zijn door zoiets.
Jammer dat mensen hier overheen lezen.

@dennis_rsb: Hier bega je een ongelooflijke fout. Time Machine is voor het maken van back-ups, dit zijn tijdelijke dingen die op je computer staan die weer hersteld kunnen worden wanneer er iets mis gaat.

Wil je bestanden bewaren voor langere tijd dan doe je dat absoluut niet in Time Machine maar ergens op een NAS of op een externe schijf. Het liefst zelfs op 2 externe schijven, want ook een externe schijf kan falen. 1 exemplaar extern is geen back-up maar een kopie. Zorg er voor dat je je back-up en lange termijn opslag goed hebt geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
sypie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:41:
[...]

@dennis_rsb: Hier bega je een ongelooflijke fout. Time Machine is voor het maken van back-ups, dit zijn tijdelijke dingen die op je computer staan die weer hersteld kunnen worden wanneer er iets mis gaat.

Wil je bestanden bewaren voor langere tijd dan doe je dat absoluut niet in Time Machine maar ergens op een NAS of op een externe schijf. Het liefst zelfs op 2 externe schijven, want ook een externe schijf kan falen. 1 exemplaar extern is geen back-up maar een kopie. Zorg er voor dat je je back-up en lange termijn opslag goed hebt geregeld.
Maar als je bijvoorbeeld je fotos op je laptop hebt staan en je maakt een backup op een of meerdere externe harde schijven dan kan dit toch met timemachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee. Time Machine is bedoeld om een incrementele back-up te maken van he harde schijf. Dat betekent dat Time Machine ieder uur de gewijzigde bestanden back-upt. Wanneer de Time Machine schijf vol zit vraagt het programma je ook om de oudste back-ups te verwijderen om ruimte te maken. Als je daar je foto's hebt staan zijn ze weg...

Time Machine is dus enkel bedoeld om recente fouten te herstellen en om met een nieuw systeem snel weer up-and-running te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

goarilla schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:37:
Als je geen schrik hebt van de command-line kan je ook nog een 3rd-party mpv build op je mac zetten https://mpv.io/installation/ of zelf compileren. Mpv is een fork van MPlayer/mplayer2 waar MPlayerX een front-end voor is.
Als je geen zin hebt om zelf te compileren, maar toch af en toe wat 'bijzondere' software nodig hebt: Homebrew. Het installeren van mplayer wordt op die manier bijvoorbeeld een kwestie van:

$ brew install mplayer

Met de Cask extensie kan je ook vele bekende GUI apps gewoon op die manier installeren.

$ brew cask install vlc

Zelf gebruik ik ook de extensie voor Brewfiles, waardoor ik gewoon een Brewfile kan bijhouden, zoals:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# install cask
tap 'caskroom/cask'

# quicklook plugins
cask 'qlmarkdown'
cask 'qlcolorcode'

# apps
cask 'bettertouchtool'

...

# CLI stuff
brew 'bash'
brew 'bash-completion'
brew 'cmake'
brew 'cowsay'
brew 'cscope'
brew 'docker'
brew 'docker-compose'
brew 'docker-machine'

En dat kan ik dan weer installeren met:

$ brew bundle

In combinatie met mijn dotfiles en OSX preference files die in versiebeheer staan, en een simpel shellscript, kan ik een kale installatie van OSX in luttele minuten omtoveren tot 'mijn Mac'. :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
Interessant.

Ik gebruik persoonlijk macports :D. Wat bedoel je met OS X preference files (plists) ?
Kan je eens een voorbeeld geven van een must-have plist edit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:39:
Nee. Time Machine is bedoeld om een incrementele back-up te maken van he harde schijf. Dat betekent dat Time Machine ieder uur de gewijzigde bestanden back-upt. Wanneer de Time Machine schijf vol zit vraagt het programma je ook om de oudste back-ups te verwijderen om ruimte te maken. Als je daar je foto's hebt staan zijn ze weg...

Time Machine is dus enkel bedoeld om recente fouten te herstellen en om met een nieuw systeem snel weer up-and-running te zijn.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind dit (gedeeltelijk) serieus foutieve informatie. Zeker het deel over 'recente'. Ik kan op mijn time machine schijf naar 2,5 jaar geleden teruggaan om mijn toen opgeslagen foto's en bestanden terug te halen!! Time machine slaat de eerste tijd elk uur files op, bij oudere per dag of week of maand. Is terug te vinden.

Time Machine bewaart altijd maar 1 origineel bestand, maar presenteert het alsof dat bestand in elke directory, op de momenten waarop-ie daar stond, voorkomt. Zodra er een wijziging in dat bestand zit, bewaart hij ook het gewijzigde bestand (dat is tenslotte vanaf dat moment het origineel).

Zodra time machine dus vraagt of hij oude backups weg mag gooien, ben je geen foto's kwijt. Die kans is bijna nihil. Waarom? de meest recente zal altijd bewaart blijven. Het is een ander verhaal als hele iso's van 100Gb opslaat. Tja, is je back-up hd wat kleiner, dan kom je sneller bij de limiet; in dat geval loop je die kans dus wel. Maar met foto's? nee.

timemachine is NIET bedoeld om incrementele back-ups te maken. Time Machine is de bedoelt als 'set and forget'. Als je voor het eerst een nieuwe usb harddisk aansluit krijg je de vraag of je deze voor backups wilt gebruiken. Zeg je ja, dan heb je er totaal geen omkijken meer naar. Gaat bij mij al jaren goed.

Je totale systeem staat als backup op die usb disk. En als er een file wijzigt, dan zal het oorspronkelijke bestand van moment X blijven bestaan, naast het nieuwe op moment Y gewijzigd gevonden bestand. Op die manier kun je zowel naar moment X als naar moment Y teruggaan. Superhandig.

Als je met de finder naar die usb disk gaat, dan zul je zien dat het totaal van alle directories / mapjes daarop veel groter kan/zal zijn dan de totale capaciteit van de disk.

Apps als foto's en mail slaan hun bestanden op de interne hd als losse files op. Deze worden dus ook als losse files en volgende bovenstaande logica gebackupped. Je hoeft dus helemaal niet meer in mapjes en 'ohjee hoe kan ik ze terugvinden om er een backup van te maken?' te denken! Gebeurt allemaal automatisch.

Binnen Foto's en mail kun je Time Machine activeren om al eerder geback-upte files / mails terug te halen. rechter muistoets -> zet terug. Easy!

En ik had in het begin ook het verdorie wat is apple onhandig met die foto's app. Als je je windows-mindset aka werkwijze voor 1 minuut opzij zet dan zul je zien dat de apple wijze op sommige vlakken (niet alle!) veel handiger is.

Denk maar eens na: waarom zou je eigenlijk je foto's in mapjes plaatsen? Als je op de ' windows' manier denkt dat zeg je a) om mijn vakantie 2015 terug te kunnen zien en b) ik kan ze makkelijk backuppen.

a) binnen foto's hoef je helemaal niet meer aan files te denken. denk aan foto's. foto's van de vakantie 2015 moeten bij elkaar terug te zien zijn, maar ook bijv. wil ik alle foto's die op 1 plaats genomen zijn of waarop bepaalde personen te zien zijn, terugzien. Als je op de ' oude manier' denkt, dan heb je daarvoor dus meerdere mapjes voor hetzelfde nodig. Binnen foto's heb je altijd maar 1 fysieke foto op disk, maar diezelfde foto kun je in allerlei mapjes zien staan, net wat je wilt. je verwijst er gewoon naar. idem met op welke plaats is deze genomen. nog steeds hetzelfde fysieke bestand, maar je kunt er op een hele andere manier bij terecht komen. En idem dus met als je alle foto's met daarop 1 bepaalde persoon. je klikt op diens gezicht, voila, alle foto's waar die persoon op voorkomt. nog steeds maar EEN fysieke jpg/whatever. De denkwijze is anders. Omdat ik mijn hele leven al met windows werk, privé en in mijn werk als consultant moest ik er even aan wennen omdat het 'anders' is. maar mi is de workflow vele malen beter dan binnen windows.

Oh en hoe krijg je je foto's dan uit foto's? ik dacht (windows wijze), waar zijn freakin mijn bestanden?? Zoeken, zoeken zoeken en ergernis. Dan ga je terug naar de basis. En wat is die? de foto zelf, niet het bestand. Dus klik alle foto's aan in de foto's app die je wilt hebben en sleep of cmd+C ze gewoon naar je usb stick! Grappige is dat je dit helemaal niet bedenkt en dus vol ergernis gaat zitten zoeken. terwijl meer basis als deze werkwijze gewoon niet kan ;-)

Time machine heeft mij al meerdere malen uit de brand geholpen. Niets is foutloos, maar in mijn ogen is het pretty close.

Apple heeft een sterk andere flow dan bijv. windows, zeker waar. Maar zowel foto's als iTunes (de macOS-apps dan!) met al hun fouten, zijn zeker wel goed uitgedacht. Alleen zul je merken dat dat niet zo lijkt te zijn, zolang je in windows-werkwijze blijft denken.

En nee, ik ben geen fan-boy (verdien mijn geld met Microsoft), heb geen roze bril, noch heb ik aandelen. Ik heb dingen de kans gegeven en heb er iets tijd in gestoken. Wereld is open gegaan. Wel jammer is het m.i. dat Apple de laatste paar jaren op sommige vlakken wel minder is geworden. Hopelijk trekt dat nog bij.

OMG wat is dit onbedoeld een verhaal geworden zeg.... |:( |:( sorry, is goed bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:41:
[...]

Ook hier denk ik dat je de werking van time machine niet 100% begrijpt. Achter time machine zit echt wel goede logica en intelligentie. ik ben het ermee eens dat je files goed moet back-uppen en als je files langer wilt bewaren is een externe hd een goed idee, maar time machine doet precies dat.

Bovendien kan time machine tegenwoordig meerdere harddisks roterend al back-up disk gebruiken. elk uur pakt hij dan een andere, kiezend uit de aangesloten drives. En kan het ook over het netwerk naar een network storage bijv.

Het ligt allemaal aan je definitie van 'bewaren'. Als het bestanden zijn die je langere tijd wilt kunnen accessen en altijd op je systeem wilt hebben dan plaats je ze op je systeem en laat je time machine back-uppen, bij voorkeur naar meerdere backup-disks.

Als je echter deze bestanden op een externe hd wilt plaatsen die je ergens in een kast neer legt, dan heb je helemaal gelijk. Plaats ze daar dan op en verwijder die bestanden van je systeem.

Hoe dan ook: elke door de mens bedachte zaken kunnen corrupt worden, dus time machine ook (alhoewel ik dat gelukkig nooit meegemaakt heb). Devies is sowieso altijd om nooit op EEN systeem te vertrouwen. Als je echt belangrijke files hebt, gebruikt dan bijv. time machine en een externe drive die ook nog eens niet extern is (dus niet in hetzelfde huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik heb je verhaal gelezen. Uiteraard heb je goede punten maar denk ook even aan het volgende: Time Machine is wél een incrementele back-up. Het back-up alleen de gewijzigde zaken, niet wat niet gewijzigd is. Van de gewijzigde bestanden wordt dan ook een nieuw bestand weggeschreven waardoor je versiegeschiedenis hebt. Dat is incrementeel.

Daarnaast: als je een back-up als archief gaat gebruiken dan klopt er iets niet. Het is simpelweg niet hetzelfde.

Wat ik doe om mijn foto's te back-uppen is de library kopiëren naar een netwerkschijf. Deze kan ik 1-op-1 zo weer terugzetten op de originele plaats als ik wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:20:
Ik heb je verhaal gelezen. Uiteraard heb je goede punten maar denk ook even aan het volgende: Time Machine is wél een incrementele back-up. Het back-up alleen de gewijzigde zaken, niet wat niet gewijzigd is. Van de gewijzigde bestanden wordt dan ook een nieuw bestand weggeschreven waardoor je versiegeschiedenis hebt. Dat is incrementeel.

Daarnaast: als je een back-up als archief gaat gebruiken dan klopt er iets niet. Het is simpelweg niet hetzelfde.

Wat ik doe om mijn foto's te back-uppen is de library kopiëren naar een netwerkschijf. Deze kan ik 1-op-1 zo weer terugzetten op de originele plaats als ik wil.
Het is deels een incrimentele back-up. Je denkt 'nog' zoals het in de windows-wereld werkt; time machine werkt gedeeltelijk zeker wel anders. zoals je hebt beschrijft, is waar. echter, time machine zal nooit foto's die niet gewijzigd zijn weggooien omdat de schijf vol is. Er zit logica achter: de laatste versie die je via time machine kunt ophalen zal altijd maar dan ook altijd een kopie van jouw volledige systeem zijn! En die denkwijze gaat terug in de tijd, totdat niet meer gaat. het is dus zeker niet zo dat je op enig moment alleen incrimentele files overhoudt.

En het is mogelijk om in time machine files / directories uit te sluiten van back-up, maar standaard bevat jouw back-up schijf een complete back-up van jouw systeem. En dat per week, maand jaar terug in de tijd volgens hun gestelde regels. En als de schijf vol raakt, zal time machine de alleroudste complete back-up verwijderen. je hebt dus altijd een complete systeem-back-up!

Sterker nog: als jij bijv. een nieuwe mac koopt, dan kun je je time machine schijf daaraan koppelen en kun je precies aangeven hoe jouw nieuwe mac moet zijn. Daar bedoel ik mee: zet mijn systeem terug hoe deze was op 15 mei 2015. compleet! Dus ja, er zit een incrimenteel gedeelte aan, maar time machine doet niet delen van files back-uppen, het zijn altijd hele files. En aangezien macOS net als elk linux-OS bijv. alles in afzonderlijke files opslaat, voila. Goed voorbeeld van waar windows het in mijn ogen fout doet: pst-files van outlook. dat file wordt steeds groter en groter. als je die maar telkens op de ' time machine' manier op zou slaan, slibt je schijf vanzelf vol en heb je het door jou beschreven probleem. maar aangezien macOS alles zelfs mailtjes als afzonderlijke files opslaat.... dit is precies wat er met de foto's app gebeurt. je kunt gewoon terug naar een foto die je op 12 mei 2015 nog had, maar nu niet meer.

En je hebt gelijk als je zegt dat je een backup-disk niet als archief moet willen gebruiken. Alleen is een archief helemaal niet nodig op de genoemde werkwijze. Of je moet het volledig extern knallen.

Zoals jij nu werkt, werkte ik precies ook toen ik van windows naar macOS thuis overging. Niets mis mee. Totdat ik time machine ontdekte. Apple is (was...) all about set and forget. Jij bent toch een soort van systeembeheer aan het doen, dat is niet de gedachte van Apple voor hun gebruikers. Jij moet je daar helemaal niet druk om hoeven maken.

Maar goed, ieder zijn ding hoor! het is niet dat ik 'wil prediken'. Alleen vind ik deze werkwijze handiger en als ik dan informatie voorbij zie komen, zeker als die bedoelt is voor een 'nieuwere' gebruiker van macOS, waarbij in mijn ogen een gebruiker (gedeeltelijk) onnodig op verkeerde been gezet wordt, dan voel ik dat ik er ook iets van moet roepen :) Zie het als willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
Time machine is wel bedoeld om samen gebruikt te worden met een "time capsule"/externe schijf.
Je kan met sparsebundles via SMB/AFP/NFS wel naar een NAS backuppen. Maar wees gewaarschuwd. Zo was er ooit bij mij een kortstondige time machine/netwerk probleem en toen is die hele sparsebundle getruncate naar 0 bytes. Weg backup :(. Dit was wel een tijdje terug (~4 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:35
Interessant te lezen, ik zit aan dezelfde overstap te denken en denk nu ook op de windows manier. Maar wat als je op je interne schijf een deel hebt, en zeg de raw fotobestanden op een externe schijf. Kun je dan op een derde schijf een timemachine backup maken van de interne + externe schijf? Werkt dat dan ook als de externe niet aangesloten is en is dat dan de makkelijkste manier?

Ik heb nu bijvoorbeeld al mijn gegevens op de externe schijf staan, waarbij ik een deel van interne naar de externe backup en waarbij ik de volledige externe (waar dus alles opstaat) weer backup naar een andere schijf. Op dit moment spiegel ik de externe schijven met een paar andere externe schijven via een sync programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17
gelukkie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:01:
Interessant te lezen, ik zit aan dezelfde overstap te denken en denk nu ook op de windows manier. Maar wat als je op je interne schijf een deel hebt, en zeg de raw fotobestanden op een externe schijf. Kun je dan op een derde schijf een timemachine backup maken van de interne + externe schijf? Werkt dat dan ook als de externe niet aangesloten is en is dat dan de makkelijkste manier?

Ik heb nu bijvoorbeeld al mijn gegevens op de externe schijf staan, waarbij ik een deel van interne naar de externe backup en waarbij ik de volledige externe (waar dus alles opstaat) weer backup naar een andere schijf. Op dit moment spiegel ik de externe schijven met een paar andere externe schijven via een sync programma.
Ja je kunt een externe schijf toevoegen aan de backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 05-10 21:01

Coffee

Coffee

@OP

ik hoor vaker dat vlc op windows niet alle video bestanden ondersteund.
Op mac gebruik ik al jaren vlc en ik ben nog nooit een bestand tegen gekomen welke het niet kon afspelen (behalve toen ik een keertje een video bestand van 25gb wilde afspelen op mijn macbook uit 2008, al lag dat doet meer aan de disk speed denk ik).

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 12:28:
@OP

ik hoor vaker dat vlc op windows niet alle video bestanden ondersteund.
Op mac gebruik ik al jaren vlc en ik ben nog nooit een bestand tegen gekomen welke het niet kon afspelen (behalve toen ik een keertje een video bestand van 25gb wilde afspelen op mijn macbook uit 2008, al lag dat doet meer aan de disk speed denk ik).
Same here, ik herkende die opmerking over op de mac iets niet via vlc af kunnen spelen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Zonnetje83 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:12:
[...]
...
a) binnen foto's hoef je helemaal niet meer aan files te denken. denk aan foto's. foto's van de vakantie 2015 moeten bij elkaar terug te zien zijn, maar ook bijv. wil ik alle foto's die op 1 plaats genomen zijn of waarop bepaalde personen te zien zijn, terugzien. Als je op de ' oude manier' denkt, dan heb je daarvoor dus meerdere mapjes voor hetzelfde nodig. Binnen foto's heb je altijd maar 1 fysieke foto op disk, maar diezelfde foto kun je in allerlei mapjes zien staan, net wat je wilt. je verwijst er gewoon naar. idem met op welke plaats is deze genomen. nog steeds hetzelfde fysieke bestand, maar je kunt er op een hele andere manier bij terecht komen. En idem dus met als je alle foto's met daarop 1 bepaalde persoon. je klikt op diens gezicht, voila, alle foto's waar die persoon op voorkomt. nog steeds maar EEN fysieke jpg/whatever. De denkwijze is anders. Omdat ik mijn hele leven al met windows werk, privé en in mijn werk als consultant moest ik er even aan wennen omdat het 'anders' is. maar mi is de workflow vele malen beter dan binnen windows.

Oh en hoe krijg je je foto's dan uit foto's? ik dacht (windows wijze), waar zijn freakin mijn bestanden?? Zoeken, zoeken zoeken en ergernis. Dan ga je terug naar de basis. En wat is die? de foto zelf, niet het bestand. Dus klik alle foto's aan in de foto's app die je wilt hebben en sleep of cmd+C ze gewoon naar je usb stick! Grappige is dat je dit helemaal niet bedenkt en dus vol ergernis gaat zitten zoeken. terwijl meer basis als deze werkwijze gewoon niet kan ;-)
Je voorbeeld gaat wel alleen uit van het 'best case scenario'. Allereerst is het de vraag met de fotos app of je je wil voegen naar Apple zijn idee. Je hebt grofweg 2 keuzes, of je levert jezelf over aan Apple en gaat mee in hun cloud filosofie waar je dus elke foto in de cloud opslaat. Of je gebruikt het puur lokaal zonder enige vorm van automatische synchronisatie. Maar een tussenweg is er niet, je kunt bijv niet alleen photostream van iPhone --> mac doen. Dus als je een hele serie fotos van je DSLR importeert (zeg 300 fotos) gaan deze direct de cloud in en staat je telefoon vol met vele onnodige fotos. Daar zitten veel mensen niet op te wachten.
En dan nog überhaupt de beslissing om gewoon klakkeloos al je fotos maar online te gooien. Daar mag je zeker wel even over nadenken, als er iets mis gaat heb je kans dat iedereen al je fotos kan gaan bekijken. Of dat erg is, dat moet iedereen voor zich uitmaken.

Ook je redenatie over plaats en tijdstip is te simplistisch. Vaak komt het voor dat je een folder hebt van een gebeurtenis die niet op 1 plek en 1 dag gebeurt is, en geschoten met camera's die de datum/tijd niet goed hadden staan (enorm veel mensen hebben dat niet op orde) of geen GPS info hebben. Gevolg is dus dat een automatische sortering hier flink de mist in kan gaan. In een "windows denkwijze" kwak je die fotos gewoon in een folder en je bent er klaar mee, immer je weet zelf prima waar die fotos over gaan. Met een fotos app wordt het dan toch wat extra werk om alles goed te krijgen.

Ook die gezichten herkenning is tot op heden lang niet altijd afdoende om altijd een 100% match te hebben (Sierra gaat dat dan wel weer verbeteren)

Kortom, je geheel overleveren aan Apple's denkwijze is ook maar net iets dat je moet willen doen. En het is zeker geen garantie dat het 100% goed werkt.
Zonnetje83 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:06:
[...]
...
Sterker nog: als jij bijv. een nieuwe mac koopt, dan kun je je time machine schijf daaraan koppelen en kun je precies aangeven hoe jouw nieuwe mac moet zijn. Daar bedoel ik mee: zet mijn systeem terug hoe deze was op 15 mei 2015. compleet! Dus ja, er zit een incrimenteel gedeelte aan, maar time machine doet niet delen van files back-uppen, het zijn altijd hele files. En aangezien macOS net als elk linux-OS bijv. alles in afzonderlijke files opslaat, voila. Goed voorbeeld van waar windows het in mijn ogen fout doet: pst-files van outlook. dat file wordt steeds groter en groter. als je die maar telkens op de ' time machine' manier op zou slaan, slibt je schijf vanzelf vol en heb je het door jou beschreven probleem. maar aangezien macOS alles zelfs mailtjes als afzonderlijke files opslaat.... dit is precies wat er met de foto's app gebeurt. je kunt gewoon terug naar een foto die je op 12 mei 2015 nog had, maar nu niet meer.

...
Hoe ver TimeMachine terug gaat hangt natuurlijk helemaal af van de grote van je backup schijf. Je moet natuurlijk een veelvoud aan ruimte hebben dan de hoeveelheid data die je hebt. Anders gaat TimeMachine al vrij snel aan de slag om die oudere versies van je bestanden te verwijderen om plek te maken voor de nieuwste snapshots.

Pagina: 1