Eerste stappen web development

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luto
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-08 11:09
Beste tweakers,

Ik ben een tweedejaars Software Science student aan de TU Eindhoven. Ik bedenk me al een tijd dat ik graag websites zou willen maken, echter heb ik daar geen ervaring mee. Ik hoor mijn studiegenoten wel eens over PHP en frameworks maar dan weet ik niet precies waar ze het over hebben.

Ik heb al onder andere ervaring met Java, C++, C# en assembly. Ik werk wel eens aan games in mijn vrije tijd maar websites maken lukt me nog niet.

Heeft iemand advies over waar ik het beste kan beginnen? Welke talen kan ik het beste leren etc.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:45
Voor websites heb je voornamelijk HTML, PHP en CSS kennis nodig. Hiermee kan de je basis leggen om leuke websites te bouwen. Wil je daarna verder ga je door naar Ajax, Jquery en/of javascript (hoewel ik Jqueryafraad wegens de beveiligingsrisico's die het met zich mee brengt, is zo lek als een mandje).

Als je wilt beginnen, dan is W3Schools een goede start, google het maar eens. Daar wordt je stap voor stap begeleid in het hele traject om zo uiteindelijk zelf aan de slag te gaan. En probeer wat reverse engineering, werkt ook altijd heel goed om te begrijpen wat een stukje code doet.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Als je al C# of Java gedaan hebt kan ik je toch aanraden om eens te kijken naar het schrijven van een website in die taal. Met C# heb je een mooi framework in de vorm van MVC, Java heeft ongetwijfeld een vergelijkbaar framework.

JQuery afraden vanwege veiligheidsrisico's vind ik een beetje te krap door de bocht, zolang je zorgt dat deze up to date is dan valt dit heel erg mee. Als je deze laad vanaf een CDN zoals die van Google of JQuery zelf dan ben je ook zeker dat je gewoon de laatste versie gebruikt (zolang je degene pakt met versie "latest").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
Xudonax schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:45:
Als je al C# of Java gedaan hebt kan ik je toch aanraden om eens te kijken naar het schrijven van een website in die taal. Met C# heb je een mooi framework in de vorm van MVC, Java heeft ongetwijfeld een vergelijkbaar framework.

JQuery afraden vanwege veiligheidsrisico's vind ik een beetje te krap door de bocht, zolang je zorgt dat deze up to date is dan valt dit heel erg mee. Als je deze laad vanaf een CDN zoals die van Google of JQuery zelf dan ben je ook zeker dat je gewoon de laatste versie gebruikt (zolang je degene pakt met versie "latest").
Hoewel dat waar is wat jij zegt, zou ik het nog steeds vermijden indien mogelijk. Er is een gegronde reden waarom mensen steeds minder Jquery gebruiken ;) Het is gewoon minder veilig dan andere alternatieven en vooral nu HTML5 uitgebracht is. De noodzaak voor Jquery is afgenomen en kan vermeden worden. Daarom zou ik zoveel mogelijk adviseren om zo weinig mogelijk Jquery te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Dat zal ik niet ontkennen, het is nutteloos om ~100kB te downloaden als je het vervolgens niet of nauwelijks gebruikt :) Maar het is wel een erg prettig framework om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 07:58
Vanuit frontend perspectief zou ik HTML(5) en CSS als eerste in de vingers krijgen. Hoewel het redelijk 'simpel' lijkt, krijg je een goed beeld van de DOM om deze later te kunnen manipuleren met javascript. Dat zou dan ook de volgende logische stap zijn. Misschien een idee om eerst eens een (responsive) website te maken in html css (structuur en opmaak) om daarna wat data in de vorm van json in te laden middels javascript.

Wat jQuery betreft: helemaal niet slecht om dom traversing e.d. in de vingers te krijgen maar liever vermijden om onder andere bovengenoemde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou als het je puur om het lerenis gaan voor aps.net mvc icm c#.

Als je ook dingen gaat laten hosten dan is het wellicht verstandiger om php te gebruiken omdat de hosting kosten daar doorgaans goedkoper voor zijn.

Dus:
ASP.NET MVC
C#
HTML5
Javascript
Bootstrap / JQUery keus hangt beetje af van je doelgroep.. Of gewoon allebei gebruiken.

Voordeel van zaken als Bootstrap / JQUery is dat zij zich al hebben bekommerd om de versie verschillen in browsers, de grootste vijand van de web ontwikkelaar.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
Xudonax schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:49:
Dat zal ik niet ontkennen, het is nutteloos om ~100kB te downloaden als je het vervolgens niet of nauwelijks gebruikt :) Maar het is wel een erg prettig framework om mee te werken.
Klopt, ik heb het dan ook veelvuldig gebruikt om leuke sliders te maken voor de homepage. Het framework is prettig en makkelijk te leren. Het is jammer dat dit nu zo'n beetje uitgefaseerd wordt door de lekken :(
Maar de alternatieven zijn ook erg goed gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
De grootste vijand van web ontwikkelaars is internet explorer haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02

Saven

Administrator

Advies: begin niet in webdev maar focus je op de apps (C# / java / swift).

Webdev kan iedereen tegenwoordig (ja ja apps ook, maar webdev nog veel verzadigder). Dus tenzij het puur als hobby is zou ik het links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je met Java je web development wilt doen, wat ik kan begrijpen gezien je achtergrond, dan zou je denk ik het beste kunnen kijken naar Spring of dropwizard als library om het mee in de lucht te krijgen. Wellicht heb je zelfs wat aan de vandaag gereleased adverturial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
adminappelgebak schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:41:
[..]

(hoewel ik Jqueryafraad wegens de beveiligingsrisico's die het met zich mee brengt, is zo lek als een mandje).

[..]
Het is een client-side framework, wat kan er lekken dan?

Er zijn in het verleden wat XSS issues geweest maar de CVE lijst is niet heel lang: https://www.cvedetails.co...endor_id-6538/Jquery.html

Er zijn genoeg redenen om jQuery te mijden, maar veiligheid staat bij mij niet heel hoog op het lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Voor websites heb je voornamelijk HTML, PHP en CSS kennis nodig. Hiermee kan de je basis leggen om leuke websites te bouwen. Wil je daarna verder ga je door naar Ajax, Jquery en/of javascript (hoewel ik Jqueryafraad wegens de beveiligingsrisico's die het met zich mee brengt, is zo lek als een mandje).
Ik ben benieuwd hoe je dit kan onderbouwen? Want wat voor lekken zouden er in deze client-side framework zitten, volgens jouw? Het klinkt meer in mijn oren dat je andere verwachtingen hebt, en dat jouw code geschreven om jQuery lek is.
adminappelgebak schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:59:
Ja, vroeger. Vroeger was het een crime, maar nu valt het wel mee.
Edge is trouwens ook from scratch herschreven, en gebruikt bestaande rendering technieken, voor zover ik weet.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 02-08-2016 16:27 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
Het is lang geleden dat ik ermee gewerkt heb en zo te zien zijn veel van de grote problemen ondertussen enigszins gefixt. Ik weet nog wel de tijden dat Cross Side Scripting een probleem was, maar blijkbaar niet meer in de nieuwe versies? Mijn kennis stamt uit ongeveer 4 jaar geleden toen ik begon met websites bouwen, dus klaarblijkelijk is mijn kennis iets verouderd. Hiervoor mijn excuses!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het echt en goed wilt leren zou ik zoveel mogelijk weg blijven bij frameworks en zo - niks Bootstrap/JQuery/etcetera

De reden is dat die in feite een schil om de werkelijke functionaliteiten van de taal zijn, waardoor je minder de taal zelf leert dan die schil. Niks zo verhelderend (en leuk) als alles zelf uit zien te vogelen! :)
adminappelgebak schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:59:
Ik heb tegenwoordig meer gedonder met Safari dan met IE/Edge, en natuurlijk niemand die zorgt voor een fatsoenlijke Windows versie van Safari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:06:
De reden is dat die in feite een schil om de werkelijke functionaliteiten van de taal zijn, waardoor je minder de taal zelf leert dan die schil. Niks zo verhelderend (en leuk) als alles zelf uit zien te vogelen! :)
Hangt er sterk vanaf wat je doel is. Alles zelf uitzoeken kan erg leerzaam zijn maar als je iets wil maken wat af moet raad ik echt aan om bestaande tooling/frameworks/libraries te gebruiken. Zij hebben alles al opgelost waar jij keer op keer de fout in zal gaan.

Voor de TS zou ik ook aanraden een web framework te pakken voor een taal die je al beheerst. PHP is zeer dominant op web maar zeker geen must (en in sommige gevallen simpelweg een slechte keuze).

Groot voordeel van PHP is dat het vrij makkelijk instapt en het makkelijk aan de praat te krijgen is op een webserver. Groot nadeel daarvan is weer dat beginners vaak sites maken in spaghetticode die bol staan van de veiligheidslekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cartman! schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:34:
[...]
...als je iets wil maken wat af moet...
Maar dat speelt hier niet, vandaar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 02:23:
[...]

Maar dat speelt hier niet, vandaar... ;)
Laat ik t anders zeggen: wil je zelf dingen uitzoeken from scratch en 100 keer op je bek gaan of wil je websites maken en relevante ervaring opdoen zodat je dan daadwerkelijk iets goeds kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Je kunt eventueel PHP links laten liggen en Node.js gebruiken. Wat ik hier zelf een groot voordeel van vind is dat je op zowel de front-end als client-side JavaScript gebruikt waardoor je niet iedere keer de vertaalslag hoeft te maken. Uiteraard hebben beide back-end talen zo zijn voor en nadelen verder.

Overigens: Front-end JavaScript is gewoon veilig. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de back-end API waarmee de front-end kan communiceren goed beveiligd is.

[ Voor 22% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 03-08-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cartman! schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:19:
[...]

Laat ik t anders zeggen: wil je zelf dingen uitzoeken from scratch en 100 keer op je bek gaan of wil je websites maken en relevante ervaring opdoen zodat je dan daadwerkelijk iets goeds kunt maken?
Dat is aan Luto om zelf te bepalen - ik persoonlijk denk dat hij in het eerste geval een gedegen kennis heeft opgedaan en in het tweede geval, een beetje gechargeerd, geleerd heeft hoe hij bepaalde blokjes aan elkaar moet klikken zonder te weten wat er echt gebeurt.

Ik kom nog wel eens op StackOverflow en ik zie daar regelmatig vragen van mensen die prima weten hoe ze iets in JQuery moeten maken, maar voor een bepaald project net een iets andere functionaliteit willen en niet de capaciteit hebben dat gewoon zelf in Javascript te programmeren. En dan hebben we het niet over heel ingewikkelde dingen...

Maar goed - het is een kwestie van persoonlijke voorkeur, en Luto mag natuurlijk zelf bedenken hoe diep hij de materie in wil gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik zou vooral niet specifiek kijken naar MVC frameworks icm PHP. Over het algemeen is het concept er wel, maar niet volledig te implementeren. Meeste code verliest state naar uitvoering, en daarom is het niet het meest kloppende concept eigenlijk in webdevelopment icm PHP / REST-api's (hence, de S van stateless). Maar het word wel veel gebruikt, dus kan geeen kwaad.

C#/.net kan je prima met PHP mee. ASP.net zou ik minder snel voor kiezen als webtaal. Maar dat is persoonlijke preferentie. PHP7 is erg interessant ook.

Verder dat jQuery specifiek onveilig is, is bullshit. Net als ieder framework, taal, drivers, etc.. moet je updaten voor mogelijke lekken. JavaScript kun je snel al cross site scripting (XSS) introduceren, maar kan natuurlijk net zo goed met MySQL-injecties te doen in PHP-code.

JavaScript heeft verder de meest benodigde tools om DOM traversie te doen hoe jQuery het altijd deed (sterker nog, dit is door hun in de specificaties opgenomen).

Wat nog steeds fijn is aan jQuery is de support voor verschillende browsers en dat gedrag gelijk te trekken. Als je voor een groot publiek je site moet tonen, is dat nog steeds best OK. En als beginnend wil je niet gelijk tig talen tegelijk leren. Voordeel is als Cxx programmeur, ken je concept van asynchroniteit wel ;-)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Luto schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:37:

... maar websites maken lukt me nog niet.
Wat bedoel je nu eigenlijk precies met 'websites maken' ?

Heb je een specifiek idee voor een webtoepassing; heb je informatie die je toegankelijk wilt maken of ideeen over een bepaalde functionaliteit die je bezoekers op het internet wilt kunnen laten uitvoeren ?

En waar loop je vervolgens vast?

Heb je kennis van HTML, wat de basisstructuur (opmaaktaal) welke de browser een bepaalde toepassing cq. gestructureerde rich content (teksten en beelden, hyperlinks) laat weergeven.
Heb je kennis van CSS, wat de taal is waarmee je visuele weergaven van de elementen in een HTML-pagina kunt definieren (zoals formatering, kleuren, grootte's en positionering).
Heb je kennis van Javascripts, waarmee je interactiviteit kunt toevoegen aan de webpagina, bv op basis van bepaalde events berekeningen of aanpassingen aan de content op de pagina kunt laten gebeuren.

En als laatste, als je bv je website wilt laten communiceren met een 'backend' (bv een database of andere toepassing om bv data te laten genereren, of bv het versturen van content via bepaalde formulieren, weet je welke toepassingen daarvoor benodigd zijn (backend-programmeer/script-talen als PHP, ASP.net etc; totaan bepaalde daarop gebaseerde frameworks)

Ik kan je enkel aanraden gewoon zelf een concept-plan te ontwikkelen... het basisconcept zelf opstellen kun je best wel zonder programmeer-ervaring of -kennis.
Darna kun je kijken welke specifieke kennis je waarvoor precies nodig hebt en mogelijk nu nog niet hebt of geen ervaring in de toepassing

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je wilt beginnen, dan is W3Schools een goede start, google het maar eens.
Dit is slecht advies, ondanks dat die website iets is verbeterd is het nog steeds slecht in voorbeelden.
Neem bijvoorbeeld http://www.w3schools.com/html/html_tables.asp
Waar zijn daar in de voorbeelden de <thead> <tbody> en <tfoot> elementen?
In HTML5 hoef je ze niet te typen, maar de spec zegt duidelijk dat TR elementen zonder TBODY automagisch er een TBODY omheen krijgen.
In theorie werkt de volgende CSS dus niet:
Cascading Stylesheet:
1
table > tr > th { background-color: #EEE; }

Maar dit wel:
Cascading Stylesheet:
1
table > tbody > tr > th { background-color: #EEE; }

Er zijn al veel Topics over deze onderwerpen. Zoek even hier op Tweakers voor de juiste tips ;)

Verder zou je ook eens kunnen kijken naar AngularJS

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 03-08-2016 23:26 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1