Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 22:35
o/

Ik ben een 22e jarige student Biochemie en sinds februari zelfstandige in bijberoep via een commanditaire vennootschap (vennootschap op sociale voordelen van student te behouden, ik betaal geen loon uit aan mezelf).

Momenteel laat ik mijn boekhouding doen door een boekhouder, al vind ik dat ze haar werk eigenlijk niet al te goed doet (geen vlotte communicatie, laattijdig facturen doorsturen etc).

Gezien mijn activiteiten kleinschalig is, is een boekhouder sowieso een relatief dure grap. Ik heb minder dan 20 facturen per maand (inkoop & verkoop tezamen).

Hoe moeilijk is het om de boekhouding zelf te doen? Iemand goede suggesties voor een softwarepakket?
Cost is a big factor.

Thoughts?

-Xio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Al eens overwogen om via je studie iets te doen? Veel hoge scholen en uni's bieden trajecten aan om je eigen bedrijf te beginnen. Ik neem aan dat hier ook een stuk boekhouding bij in zit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aan het taalgebruik te zien: voor een Belgische situatie?
Cost is a big factor.
Bedoel je dat 10 euro te veel is, of dat 100/week te veel is? Een boekhouder is ook niet gratis.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 12:00
Een boekhouding is niet al te ingewikkeld maar stiekem komt er meer bij kijken dan je denkt.
Je zal ongetwijfeld ook belastingaangiftes (BTW, wellicht VPB) moeten doen, een jaarrekening opstellen.
Heb je enige boekhoudervaring?

Het feit dat je een kleine adminstratie hebt betekent toch vaak dat je bij een externe boekhouder niet al te hoge prioriteit hebt, hoe vervelend dat ook klinkt.

Wat zijn de kosten voor het voeren van die boekhouding nu?
Wil je het zelf gaan doen dan moet je er rekening mee houden dat je een softwarepakket moet aanschaffen, nu zijn er wel wat goedkopere maar voor een klein bedrijfje blijft het toch een investering.
Je kan tegenwoordig ook vrij makkelijk online boekhouden, dan heb je geen eenmalige investering, maar wel een maandelijkse abonnementsfee. Denk aan een euro of 20 a 25 per maand.

Daarnaast zal je zelf maandelijks toch de tijd er in moeten steken (tijdig ivm aangiftes).
De vraag is of je die tijd er voor over hebt. Een boekhouder doet dit wellicht in een uurtje of 2, jij waarschijnlijk zeker in het begin minimaal het dubbele.

Algemene opmerking: de ene boekhouding (administratie) is de andere niet. Daardoor heel lastig om een inschatting te maken of je dit zelf zou kunnen. Enige basiskennis is over het algemeen wel vereist.

[ Voor 19% gewijzigd door Arjant2 op 02-08-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 12:39
xioros schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:49:
o/

Ik ben een 22e jarige student Biochemie en sinds februari zelfstandige in bijberoep via een commanditaire vennootschap (vennootschap op sociale voordelen van student te behouden, ik betaal geen loon uit aan mezelf).

Momenteel laat ik mijn boekhouding doen door een boekhouder, al vind ik dat ze haar werk eigenlijk niet al te goed doet (geen vlotte communicatie, laattijdig facturen doorsturen etc).

Gezien mijn activiteiten kleinschalig is, is een boekhouder sowieso een relatief dure grap. Ik heb minder dan 20 facturen per maand (inkoop & verkoop tezamen).

Hoe moeilijk is het om de boekhouding zelf te doen? Iemand goede suggesties voor een softwarepakket?
Cost is a big factor.

Thoughts?

-Xio
Ik heb een tijd met Twinfield gewerkt bij een MKB'er, ik denk dat dat geschikt voor je kan zijn.

Twee opties: GO en Meekijkabonnement

In het eerste geval moet je zelf alle facturen en bonnen digitaliseren waarna de accountant ze verwerkt waardoor je dus niet hoeft te wachten tot de accountant ze doorstuurt en je wel gebruik kan maken van de kennis van de accountant zodat alles juist geboekt staat.

Het meekijkabonnement is een abonnement waarin je beperkte rechten hebt, zodat je zelf de facturen moet inboeken (en op de juiste grootboekrekening zetten) en koppelen aan je banktransacties. Balansposten als overlopende passiva e.d. worden aan het einde van het fiscale jaar door de accountant gedaan, evenals een globale controle van hetgeen je gedurende het jaar hebt ingeboekt. Wat meer eigen verantwoordelijkheid dus.

https://www.twinfield.nl/...ten-klant-van-accountant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Die 2 abonnementen gaan er vanuit dat je zelf nog handmatig belastingaangiftes doet, want die zitten niet in het pakket. Kan met BTW best vervelend uitpakken als je dat niet goed onder controle hebt.
Ook een jaarrekening (indien noodzakelijk) opstellen zit er niet bij, dus ook dat moet je zelf handmatig doen .

Daarnaast zijn die abonnementen die jij linkt voor accountants en administratiekantoren. Deze abonnementen komen dus boven op de kosten voor een boekhouder! De TS wil juist van zijn boekhouder af en het zelf gaan doen.

Dit is dan de juiste link: https://www.twinfield.nl/abonnementen-voor-ondernemers/

Dan heb je het al over hele andere prijzen.

Er zijn zoveel verschillende systemen, en zonder precies te weten wat de TS nodig heeft is het erg moeilijk te adviseren.

[ Voor 49% gewijzigd door Arjant2 op 02-08-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Arjant2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:20:
Die 2 abonnementen gaan er vanuit dat je zelf nog handmatig belastingaangiftes doet, want die zitten niet in het pakket. Kan met BTW best vervelend uitpakken als je dat niet goed onder controle hebt.
Ook een jaarrekening opstellen zit er niet bij, dus ook dat moet je zelf handmatig doen.
In het meekijkabonnement kan je wel gewoon een proefsaldibalans bekijken waarin de te betalen BTW staat vermeld. Die aangifte zou je prima zelf kunnen doen. In het GO abonnement weet ik niet hoe dat werkt, die heb ik niet live gezien. Wat de jaarrekening betreft zou ik die altijd door iemand laten doen die er meer verstand van heeft, dat hoeft niet veel te kosten en kan je een hoop geld opleveren/kosten besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Je hebt de verkeerde abonnementen gelinkt, zie mijn aangepaste reactie.

Je dient dus een minimaal een Extra boekhouden abonnement te hebben. Als je dan een boekhouder mee wilt laten kijken dan kan die boekhouder een meekijk abo (of Go) afsluiten voor een x bedrag. Maar ook die boekhouder moet je dan nog betalen voor zijn uren. Niet echt waar de TS om vroeg.
Kan overigens wel een oplossing zijn, maar de vraag is of hij dan goedkoper uit is dan nu.

[ Voor 80% gewijzigd door Arjant2 op 02-08-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsK92
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:28
Gezien je geringe aantal in- en verkoopfacturen is een administratieprogramma gebaseerd op excel misschien wel voldoende voor je.
Zijn voor zover ik weet een aantal programma's te koop voor gering bedrag / gratis waarin alle primaire benodigdheden zoals in/ verkoop overzicht en beland en resultatenrekening in zijn opgenomen. Nadeel is dan wel dat je vrijwel alles zelf moet doen en dat het lastiger is voor anderen om mee te kijken met je.

Als je ook een directie bankkoppeling wilt ben je inderdaad aangewezen op een luxere programma zoals bijvoorbeeld twinfield of e-boekhouden. E-boekhouden bied (tegen betaling) ook de mogelijkheid voor facturatiemodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Arjant2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:27:
Je hebt de verkeerde abonnementen gelinkt, zie mijn aangepaste reactie.
Ik heb niet de verkeerde abonnementen gelinkt, dat heb ik bewust zo gedaan. Met deze abonnementen (m.n. het meekijkabonnement) doe je het simpelere boekhoudingswerk zelf, waarmee je dure uren van de accountant bespaart, en laat je de meer kennisintensieve taken over aan de accountant. Tenzij je onder aan de streep slechts een paar duizend euro overhoudt zou ik dat altijd aan iemand overlaten die je met zijn/haar kennis kan helpen geld te besparen. Een goede accountant levert je geld op.

ps. xioros, ik zie dat je voor een commanditaire vennootschap hebt gekozen om de sociale voordelen van student zijn te behouden, ik neem aan dat je daarmee doelt op het maximaal inkomen dat je daarvoor mag verdienen? Ondanks dat je geen loon uitbetaalt aan jezelf is de CV geen aparte rechtspersoon waardoor de winst die je maakt wél als inkomen opgegeven dient te worden bij je persoonlijke belastingaangifte. Wat dat betreft maakt het dus niet uit of je een eenmanszaak, VOF of CV start. Het enige voordeel van een CV is dat je als stille vennoot niet aansprakelijk bent voor schulden, maar alleen voor het geld dat je inbrengt in het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik doe mijn boekhouding met acumulus, lekker compleet voor weinig geld.
Op de site staan ook linkjes naar boekhouders die je kunnen helpen met het opzetten en eventueel controleren van je boekhouding.

https://www.siel.nl/acumulus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 09:52

Roozzz

Plus ultra

Ernemmer schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:52:
Op de site staan ook linkjes naar boekhouders die je kunnen helpen met het opzetten en eventueel controleren van je boekhouding.

+1
Mijn vriendin is al geruime tijd erg tevreden met acumulus. Werkt als een trein en prima betaalbaar.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:32
Voor facturen gebruik ik WeFact, daar rolt ook meteen een btw overzicht uit. Koppelingen met boekhoudpaketten mogelijk, maar gebruik ik zelf niet vanwege het geringe aantal facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50

+2
Echt topservice. Naast BTW boekhouding in principe ook alles voor je aangifte inkomstenbelasting.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Wij gebruiken deze: https://www.jortt.nl/ en zijn er erg tevreden over, BTW aangifte, veel gaat automatisch, facturen versturen en gelijk inzicht in welke facturen al betaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Logico schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:45:
[...]

Ik heb niet de verkeerde abonnementen gelinkt, dat heb ik bewust zo gedaan. Met deze abonnementen (m.n. het meekijkabonnement) doe je het simpelere boekhoudingswerk zelf, waarmee je dure uren van de accountant bespaart, en laat je de meer kennisintensieve taken over aan de accountant. Tenzij je onder aan de streep slechts een paar duizend euro overhoudt zou ik dat altijd aan iemand overlaten die je met zijn/haar kennis kan helpen geld te besparen. Een goede accountant levert je geld op.
Je gebruikt het dan dus precies andersom als de bedoeling is bij de abonnementen.
Dan zal de accountant dus het dure abonnement moeten nemen en de TS de goedkope om mee te kijken. Maar de TS zal dan nog steeds beide abonnementen moeten betalen. Erg dure oplossing dan alsnog.

Hij vraagt om programmas om zelf de boekhouding te doen. Dan is jouw advies dus verkeerd om.

Overigens ben ik het er mee eens zoals je boven al las dat als je niets van boekhouden weet je het beter kan uitbesteden.

Edit: dat acumulus ziet er veel belovend uit. Ken het niet maar dat zou een oplossing kunnen zijn als er een gebrek aan boekhoudkennis is.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjant2 op 02-08-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:29

+3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Een kennis van mij is nu bezig met E-boekhouden en dat lijkt (addertje ergens?) gratis te zijn voor beginnende ondernemers. Zag er goed uit moet ik zeggen! Al werd het me niet direct duidelijk of het (erg) gelimiteerd is qua functies.

Zelf werk ik met Exact Online vanwege een aantal redenen zoals de koppeling met webshops en automatische importeren van afschriften van de bank. Naast natuurlijk de rest van de mogelijkheden zoals facturen aanmaken etc. Dat kunnen uiteraard meer pakketten, maar hiervan weet je zeker dat je Accountant er ook goed mee overweg kan omdat het zo'n bekend pakket is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan ook simpelweg Google Spreadsheets gebruiken, inkomsten en uitgaven bijhouden en dan kost het helemaal niks, zo doe ik het al jaren. Sowieso niet vergeten wel alle relevante zaken (facturen, afschriften, mailverkeer) op te slaan (en te backupen!) en dan kun je er al zijn. Als je wat meer te besteden hebt zou ik wel naar een betaald pakket kijken, dat verkleint de kans op fouten waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Arjant2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:51:
[...]

Je gebruikt het dan dus precies andersom als de bedoeling is bij de abonnementen.
Dan zal de accountant dus het dure abonnement moeten nemen en de TS de goedkope om mee te kijken. Maar de TS zal dan nog steeds beide abonnementen moeten betalen. Erg dure oplossing dan alsnog.

Hij vraagt om programmas om zelf de boekhouding te doen. Dan is jouw advies dus verkeerd om.

Overigens ben ik het er mee eens zoals je boven al las dat als je niets van boekhouden weet je het beter kan uitbesteden.

Edit: dat acumulus ziet er veel belovend uit. Ken het niet maar dat zou een oplossing kunnen zijn als er een gebrek aan boekhoudkennis is.
Ik heb al aangegeven dat ik er ervaring mee heb, en dat TS alleen een meekijk abonnement nodig heeft. Er zijn in Nederland namelijk honderden accountantskantoren die met Twinfield samenwerken en dus geen extra abonnement af hoeven sluiten, alleen al in Breda e.o. zijn het er 45.

Verder vraagt TS niet alleen om programma's om zelf de boekhouding te doen, maar vraagt hij ook hoe moeilijk het is om de boekhouding zelf te doen. Aangezien ik heb aangegeven dat de wat simpelere werkzaamheden binnen de boekhouding zoals het inboeken van facturen en bonnen prima zelf te doen is maar dat hij beter de wat meer kennisintensieve werkzaamheden aan iemand anders kan overlaten ben ik met m'n advies precies on point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:59

+4 maar wel met de opmerking dat Acumulus eigenlijk is ingericht op eenmanszaken. TS heeft een CV en zal dus waarschijnlijk ook nog wat loonbelastingen en vennootschapsbelasting moeten betalen.

Hebben ze in hun wiki een artikel over, https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=acumulus-en-de-bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
  • Laatst online: 02-09 22:35
Bedankt voor alle antwoorden.

Wat bijkomende informatie:
1) Ik ben inderdaad Belg - en ik heb geen gigantische ambities. Het is eerder een uit de hand gelopen hobby. In die zin lijkt de ondernemersopleiding me een beetje overkill (en ook niet bepaald super interessant).

2) Qua kost: het is dat mijn winstmarges en omzet relatief eerder laag zijn. €100 per maand is een peulenschil voor een grote winkel, maar niet voor een zaak die een lage omzet en winst haalt. Ik zit in de richting van €1000 excl BTW. op jaarbasis.

3) Ik hou met mijn CV op een enkele boekhouding. Voor zover ik me kan herinneren uit mijn cursus bedrijfsbeheer is dat de zelfde als men voor een eenmanszaak hanteert (afgezien van loon)?

Ik zal eens een kijkje nemen bij Acumulus.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Acumulus is wel gericht op de Nederlandse markt.
Ik denk dat je beter een BE programma kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi: ik zou vooral een aantal boekhoudprogrammas vergelijken. Bijv: spamzuigt.nl

[ Voor 38% gewijzigd door F_J_K op 26-09-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Spam zuigt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.