Dimmer doet lampen uit..eventjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18
Ik ben ver van een elektro genie dus bij deze hoop ik wat van mij mede-tweakers op te kunnen steken..

Wie kan me vertellen waardoor dit probleem wordt veroorzaakt?
YouTube: Siemens dimmer met halogeen lamp

Gebruikte componenten:
Siemens Delta i-system dimmer gloei-halogeenlamp 50-400w wit

Eerste deze lamp gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/zcd7p3cbn/P1020999.jpg

Dacht eerst dat het de lamp was dus die vervangen voor deze 2 x Philips dimmable 42W lampen:
Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/iakdmzxgj/P1020998.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/wfq6ot6hv/P1020997.jpg

Toen bleef de dimmer over dus deze is ook terug gebracht en vervangen maar het probleem blijft.. :'(

Member of the Ukraine IT Army

Beste antwoord (via NIK0 op 06-08-2016 11:59)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Is het geen optie om botweg een andere dimmer te gebruiken en deze om te ruilen (dus een ander type ? )
Misschien niet de meest technische oplossing maar pragmatisch gezien bespaard je dat een hoop tijd en ergernis.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat voor type dimmer heb je?

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Siemens Delta i-system dimmer gloei-halogeenlamp 50-400w wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Niet online
Wat gebeurt er als je 1 lamp schakelt?
Het zou kunnen dat 2 lampen tegelijk problemen geven.

Ik lees dat je 2x een Philips dimmable 42W lamp hebt gekocht.
Deze dimmer werkt volgens de specificaties vanaf 50Watt.
Dat zou bij de 1e set lampen dus geen probleem geweest zijn.

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Is die dimmer uitgerust met aan/uit klik ? Of is het zo dat je helemaal draait om uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Heb net met 1 lamp geprobeerd, zelfde euvel.

In het filmpje is een duidelijke klik te horen wanneer het licht uit gaat, dus je gaat over een "klik" heen om de lampen uit te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Niet online
NIK0 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:42:

In het filmpje is een duidelijke klik te horen wanneer het licht uit gaat, dus je gaat over een "klik" heen om de lampen uit te zetten..
Is het dan niet meer dan logisch dat de lampen na de klik uit gaan, of begrijp ik je verkeerd?

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
De lampen gaan ook uit, dat is idd logisch en gewenst..dat ze daarna gelijk weer AAN gaan zonder dat ik de knop heb aangeraakt is voor mij een raadsel..
Filmpje laat zien dat ze de eerste keer na 1 seconde weer heel zacht aan gaan,

De 2e keer: YouTube: Siemens dimmer met halogeen lamp doe ik de lamp uit op 17s en duurt het ongeveer 10 seconden voordat de lampen vanzelf weer aan gaan zonder dat ik iets doe...

[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 02-08-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
100% zeker ben ik niet, maar het lijkt erop dat die dimmer last heeft van hysteresiseffect, vermoedelijk door een defecte component (waarschijnlijk een condensator).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor een nieuw product wat 2x is vervangen lijkt me dat onwaarschijnlijk, tenzij er sprake is van een ontwerpfout. Dat lijkt me nog onwaarschijnlijker.

Met deze informatie zonder metingen komen we er nooit uit. Mijn tip, pak een plank, bouw een testopstelling met die dimmer en een fitting en ga eens testen op andere plekken in huis, evt in een ander huis bij kennissen in een compleet andere wijk. Wat gebeurt er dan?

Ik zit te denken aan een EMC compatibiliteitsprobleem, dus dat er iets bij jou op het stroomnet zit wat storing op je stroomnet genereert en wat mogelijk deze dimmer beïnvloedt. Als die dimmer in een ander huis wel werkt, dan weet je waar je moet zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Flake op 03-08-2016 12:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Is het geen optie om botweg een andere dimmer te gebruiken en deze om te ruilen (dus een ander type ? )
Misschien niet de meest technische oplossing maar pragmatisch gezien bespaard je dat een hoop tijd en ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
cyclone schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:51:
Of juist niet, want dat is symptoombestrijding. Als mijn vermoedens juist zijn en je hebt inderdaad een storingsbron op je stroomnet zitten, dan wil je die eraf hebben. Anders is het wachten tot een ander apparaat wordt verstoord, en daar gaat je tijdsbesparing. En bovendien nog extra kosten gemaakt ook om een dimmer te vervangen terwijl dat niet had gehoeven.

Als je het snel gedaan wil hebben, dan schakel je een professional met meetapparatuur in. Met metingen heb je in no time uitsluitsel, maar als je het zelf wil zoeken, dan moet je even creatief zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Flake op 03-08-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Flake schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:09:
[...]

Of juist niet, want dat is symptoombestrijding. Als mijn vermoedens juist zijn en je hebt inderdaad een storingsbron op je stroomnet zitten, dan wil je die eraf hebben. Anders is het wachten tot een ander apparaat wordt verstoord, en daar gaat je tijdsbesparing. En bovendien nog extra kosten gemaakt ook om een dimmer te vervangen terwijl dat niet had gehoeven.

Als je het snel gedaan wil hebben, dan schakel je een professional met meetapparatuur in. Met metingen heb je in no time uitsluitsel, maar als je het zelf wil zoeken, dan moet je even creatief zijn.
Vind het nogal vergezocht "storingsbron op je stroomnet" zeker als er verder geen gek gedrag is op andere aangesloten apparatuur. Ik zeg niet onmogelijk maar wel hoogst onwaarschijnlijk.

En extra kosten ?
een andere dimmer te gebruiken en deze om te ruilen
Ruilen kost je niets hoor :) (nahja ok weer een trip heen en weer naar de winkel) maar is wel de snelste oplossing om de dimmer uit te sluiten.

En een professional inhuren ?
Over extra kosten gesproken |:( , tevens heeft een gemiddelde elektricien niet met een oscilloscope tot zijn beschikking dus eerste wat die doet is er een ander type dimmer inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik niet, ik vind het de meest logische verklaring waarom een kwaliteitsproduct, wat al is vervangen, niet naar behoren functioneert. Dat ding wordt duidelijk in z'n werking verstoord en dat kan of draadloos of over het stroomnet. Over het stroomnet lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Mag dat gebeuren? Nee, tuurlijk niet, daar is EMC regelgeving voor, en Europese en Amerikaanse producenten zijn daar vrij strikt in (wat ook logisch is, wat niet voldoet mag je terugroepen op eigen kosten en als je pech hebt ga je daardoor op de fles). Maar Aziatische fabrikanten nemen het daar niet zo nauw mee, en ja, dat spul komt ook hier op de markt. Kijk maar naar die belabberde telefoonladers. Dan is de importeur verantwoordelijk en veel importeurs hebben nul verstand van techniek.

(Misschien heeft OP hiermee al een idee van apparaten in z'n huis met een dodgy achtergrond, probeer die eens af te koppelen. Toevallig ledverlichting in huis?)

Een professionele elektricien heeft altijd een power analyser, zo'n ding heb je nodig als je net een pand hebt opgeleverd. Die kunnen gecombineerd zijn met een oscilloscoop, en met zo'n apparaat heb je meteen door of er storing op je stroombron zit want die meten de harmonischen. Dit is geen onwaarschijnlijk scenario wat nooit voorkomt. Dat jij het nog nooit hebt meegemaakt is iets anders. En een professional zal altijd eerst meten.

[ Voor 10% gewijzigd door Flake op 03-08-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Voorheen heeft er een normale aan/uit knop opgezet met een andere halogeenlamp (iets van 5 spotjes) daar heb ik idd nooit problemen mee gehad.
Ik ga er vanuit dat Siemens een kwaliteit-product levert maar als iemand een ander betaalbare dimmer in de aanbieding heeft hoor ik t graag.
Zit me nu te bedenken dat de eerste dimmer het probleem in eerste instantie niet had pas na een week of 2 begon het probleem zich voor te doen. (wat wellicht problemen binnen m'n huis uitsluit omdat ik t anders ook direct had gehad?)

Zal 'ns kijken of ik iets van klantenservice bij Siemens kan benaderen, anders idd wellicht even een professional er naar laten kijken.

Zal er ns op gaan broeden...bedankt voor de reacties tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
I-system klinkt wel alsof het een intelligente dimmer betreft. Ook heeft deze dimmer een wisselschakeling.
Kun je misschien is een foto maken van de dimmer met de kap eraf met het type nr en hoe de draden zijn aangesloten? Ik denk niet dat hij defect is het lijkt me meer een soort memory functie in de vorm van een soort nachtlamp stand. Je kunt de dimmerknop niet indrukken om hem uit/aan te zetten?
De nieuwe DELTA productfamilie bevat componenten voor het bedienen van alle gangbare lichtbronnen. Door het draaien van de dimmer wordt het gewenste lichtniveau ingesteld. Door drukken wordt het licht in- of uitgeschakeld. De draaidimmers zijn ook inzetbaar als kruis of wisselschakelingen.

[ Voor 35% gewijzigd door Jim423 op 03-08-2016 22:38 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Het gaat om een 5TC8256, er zit geen drukknop op, alleen draaien (zie 3e foto)

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/av6c9fxyb/P1030007.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/ajovwohib/P1030009.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/5z2phqxsz/P1030010.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 04-08-2016 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
Dit is een envoudige draaiknopdimmer. Meer als een triac, diac, wat condensatoren, en een smoorspoel ga je daarin waarschijnlijk niet vinden. Het is ook niet omdat dit een Siemens product is, dit onfeilbaar zou zijn. Veel van die dingen zijn OEM.

Stoorinvloeden kan inderdaad maar dat is meestal op vaste tijdstippen omdat deze voldoende hoog moeten zijn, CAB signalen Bv.

Om EMI uit te sluiten kan je die eventueel testen in een andere woning. M.i. Is deze echter defect, waarschijnlijk condensator. Met enige kennis van elektronica is die herstelbaar, econmisch onrendabel welliswaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

NIK0 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:45:
Zit me nu te bedenken dat de eerste dimmer het probleem in eerste instantie niet had pas na een week of 2 begon het probleem zich voor te doen. (wat wellicht problemen binnen m'n huis uitsluit omdat ik t anders ook direct had gehad?)
Nou voor mij klinkt het dan juist logischer dat er toen dus iets gebeurt is wat het probleem veroorzaakt. Het is namelijk raar dat er pas problemen ontstaan na twee weken, en hetzelfde probleem blijft voortduren bij een nieuw vervangend product.
Zijn er toen die tijd andere gebruiksvoorwerpen aangesloten (goedkope kerstlampjes!) of iets wat je toen weer ging gebruiken (oude tv, magnetron?)
Soms kunnen dat de raarste problemen opleveren. Alhoewel dat meestal met gevoeligere elektronica een probleem is, maar ik heb geen idee hoe het circuit van die dimmer eruitziet mbt het relais (neem ik aan van de klik) dat je hoort.
Oja dat vraag ik me wel af, hoor je ook een klik als je normaal de lampen aanzet? Of alleen als je het uitdraait?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
De klik hoor je altijd dus bij aan- en uitzetten.
Mijn vermoeden begint ook steeds meer te neigen naar een kapotte dimmer.
Sinds ik de dimmer gisteren heb losgehaald, gaan de lampen nu helemaal niet meer uit.
Misschien ook wel iets te maken, hoe straks of hoe los je die ring zet...maar enige manier om erachter te komen is een ander merk dimmer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Ben serieus nu echt nieuwsgierig ! Dus doe je wel een update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Zekers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIK0
Nieuwe dimmer gehaald en ja hoor alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Heb de Siemens vervangen door een Berker halogeen dimmer.

Of die Siemens dimmer nu defect is of alleen bedoeld is voor gloeilampen geen idee maar blij dat het probleem is opgelost!
bedankt iedereen voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door NIK0 op 06-08-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Een halogeenlamp is net als een gloeilamp een PTC weerstand. Geen verschil als belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Merion schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:46:
Een halogeenlamp is net als een gloeilamp een PTC weerstand. Geen verschil als belasting.
Dan moet ook deze dimmer niet helemaal lekker zijn..moeilijk voor te stellen maar er zijn gekkere dingen gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Merion schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:46:
Als we het hier hebben over een 230v halogeenlamp, en niet zoals je ook vaak ziet 12v halogeenlamp met een voeding ertussen. Maar dan hebben we het over een inductieve belasting en geen ohmse.
Echter had dan de dimmer uberhaupt niet goed gewerkt en niet alleen deze vage klachten gegeven.

Heb de specs van de Siemens er nog eens op nagelezen en die is geschikt voor een "normale" 230v gloeilamp maar ook 230v halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Ook een 12V halogeenlamp op een transformator is primair overwegend ohms, zelfs volledig als je de verliezen verwaarloost (ideale trafo).
Pagina: 1