Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

programmeerbaar WIFI netwerk

Pagina: 1
Acties:

• behgez
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-11 12:54
Heeft er iemand ervaring met WIFI netwerken die aan de volgende eisen moeten voldoen:
- Access tot ca. 60 personen
- Groot gebouw van ca. 900m2
- Programmeerbaar zodat elke connectie dezelfde hoeveelheid bandbreedte heeft (met 1 gebruiker heb je de volledige bandbreedte tot je beschikking, met 20 mensen connected maar 1/20e van de bandbreedte)
- Programmeerbaar zodat streaming en download en adult geblokkeerd kan worden

Ik heb al flink zitten zoeken, maar iets betaalbaars is lastig te vinden.

Alvast bedankt voor alle hulp en ervaring!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:12

Kek

3flix

Dat ga je zeker niet met 1 routertje oplossen...

Eerder een controller met meerdere AP's.. van cisco or ubiquiti oid...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom wil je met vaste bandbreedte werken? Veel internetverkeer, zeker als je streamen en downloaden niet mee telt, bestaat uit korte momenten van relatief veel verkeer. Dan is het een stuk praktischer om voor die pieken gewoon alle mogelijke bandbreedte in te zetten aangezien die twintig mensen nooit tegelijk een nieuwe website op gaan vragen of tegelijk een e-mail verzenden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Meraki.

• behgez
Tsurany schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:53:
Waarom wil je met vaste bandbreedte werken? Veel internetverkeer, zeker als je streamen en downloaden niet mee telt, bestaat uit korte momenten van relatief veel verkeer. Dan is het een stuk praktischer om voor die pieken gewoon alle mogelijke bandbreedte in te zetten aangezien die twintig mensen nooit tegelijk een nieuwe website op gaan vragen of tegelijk een e-mail verzenden.
goede vraag. Je wilt als je teletekst leest niet een halve minuut moeten wachten omdat iemand anders iets zwaars doet. Wellicht is een 'minimum bandbreedte' o.b.v. het aantal connected users met daarbovenop een buffer voor pieken nog beter, maar is wellicht niet standaard.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan moet je kijken naar Quality of Service, daarmee kan je bepaald type verkeer voorrang geven boven ander verkeer. Dan is het verder een kwestie van een goede firewall met content filtering, meerdere accesspoints en eventueel een centrale access server.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• behgez
Tsurany schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:00:
Dan moet je kijken naar Quality of Service, daarmee kan je bepaald type verkeer voorrang geven boven ander verkeer. Dan is het verder een kwestie van een goede firewall met content filtering, meerdere accesspoints en eventueel een centrale access server.
dank. Ervaring met merken en betaalbare oplossingen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:38
Hier kun je toch een compleet systeem voor aanschaffen. Een setje AP's met een management controller?
Bel eens met een IT bedrijf. Dit is namelijk de schaal waar je niet meer met TP-Linkjes uit de voeten kunt.

Zij hebben waarschijnlijk ervaring met systemen zoals ik bedoel. Volgens mij van cisco als het ik het goed heb.
Worden veel toegepast in kantoren, ze hangen daar altijd teveel op zodat er genoeg wifi is ook als er in de loop der tijd een aantal sneuvelen. (niet hoeven vervangen in hoge plafond e.d. scheelt lokale downtime) Het is vanzelf tijd voor verhuizing of grote verbouwing, dan vernieuwen ze dit ook weer.

• behgez
jeroen3 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:16:
Hier kun je toch een compleet systeem voor aanschaffen. Een setje AP's met een management controller?
Bel eens met een IT bedrijf. Dit is namelijk de schaal waar je niet meer met TP-Linkjes uit de voeten kunt.

Zij hebben waarschijnlijk ervaring met systemen zoals ik bedoel. Volgens mij van cisco als het ik het goed heb.
Worden veel toegepast in kantoren, ze hangen daar altijd teveel op zodat er genoeg wifi is ook als er in de loop der tijd een aantal sneuvelen. (niet hoeven vervangen in hoge plafond e.d. scheelt lokale downtime) Het is vanzelf tijd voor verhuizing of grote verbouwing, dan vernieuwen ze dit ook weer.
Tja...het moest betaalbaar blijven ;)

• jeroen3
Wat is betaalbaar?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:24
behgez schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:29:
[...]

Tja...het moest betaalbaar blijven ;)
Pay peanuts, get monkeys...
Ik snap dat er een budget is, maar de requirements moeten wel aansluiten bij datgene wat men uit wil gaan geven.

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Is een WaaS oplossing geen optie?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso als je geen idee hebt wat je doet, geen budget en geen plan (ik merk eerlijk gezegd nog steeds geen exact bedrag, geen huiswerk) vraag ik me af of je deze opdracht wel moet willen aannemen ;).

• jeroen3
Afhankelijk van de situatie gok ik op zeker 2-4 accesspoints. En een stevige (custom)router die je filtering en bandwidth shaping kan uitvoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 02-08-2016 14:57 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

budgettechnisch:
Cisco APs kosten zo'n 600 per stuk en dan heb je nog een controller nodig. prijs daarvan is afhankelijk van hoeveelheid licenties..

Meraki's kosten geloof ik rond de 300, en dan betaal je nog per maand voor de controller.

Wil je goedkoper dan moet je concessies gaan doen. Ubiquiti is dan een goede keus. Verder eens met de opmerking van Boudewijn hierboven

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wil je dit on-a-shoestring doen, kijk dan naar Odin:
Odin: an SDN framework for programmable Enterprise WLANs.
Sowieso, programmeerbaar voor dit soort diverse eisen wijst snel naar SDN. Uitdaging: je moet het ook kunnen en willen programmeren. Ik ken iemand die met bovenstaande framework een paar maanden bezig was om een seamless realtime AP handover mogelijk te maken (als in: je kon een FPS spelen, ook terwijl je client van ene AP op andere overging). Iets daarin implementeren gaat veel tijd en kennis cq kennisvergaring vereisen.

Uiteindelijk kun je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten- je hebt drie keuzes:
Features en gemak, maar hoge prijs (genoemde Meraki spullen bijv)
Features en lage prijs, maar veel werk (zelf klussen met Odin oid)
Gemak en lage prijs, maar niet de geavanceerde features die je wilt (off-the-shelf consumentenmeuk)

You choose...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Maar ik heb nog steeds geen budget gehoord van de topic starter. Je kan met Ubiquity uit de voeten, maar ook met Cisco, Ruckus en andere "dure" spullen.

Maar ik kan dit makkelijk met 2 á 4 Mikrotik hAC access points, en een RB2011 router realiseren. Met traffic shaping, etc...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2016 16:08 ]

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik vind SDN voor wat filtering en QoS overkill. Atom PC'tje met proxy, eventueel portal, controller en router functies en 4 AP's kom je volgens mij een heel eind.

Goed, heeft ook een zekere "doe-het-zelf" graad, maar toch een ander niveau

...Als het maar werkt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor die zaken is SDN inderdaad overkill, maar TS benadrukt dat het geheel programmeerbaar moet zijn...

Kan zijn dat hij geen idee heeft wat hij vraagt, maar uitgaande van wat hij schrijft kom je daar wel op uit :o

Oslik blyat! Oslik!

• behgez
Ik heb wellicht geen idee wat ik vraag inderdaad, maar beschouw me dan ook als leek in opleiding, waarbij jullie feedback me enorm op weg helpt. Zonder die feedback zie je door de bomen het bos niet meer, nu is het iets gerichter zoeken en lezen...

Budget tussen de 1000 en 1500 Euro. Features hoeven niet extreem advanced te zijn als het maar stabiel is en werkt. Maar als er keuze is met wel features en gebruikersgemak voor hetzelfde geld heeft dat uiteraard de voorkeur.

Verwijderd

Ga dan voor Cisco Meraki. Daar kan je per user per type applicatie beperken. Dus bv. bij een "heavy" user wordt YouTube "afgeknepen", maar web traffic en mail etc... niet. Dit kan op een heel simpele web portal gedaan worden.

LET OP: De Meraki's worden verkocht met een licentie. Dus je betaald een bedrag, en daar zit volgens mij 3 jaar licentie inbegrepen. Daarna moet je gaan betalen. Dacht iets van 120 euro per jaar per AP. Maar dan heb je ook life time warranty.

Het is letterlijk plug and play. Plug de AP in de router, wacht 10 minuten, en het WiFi netwerk is on air. En dit netwerk heb je al van te voren geconfigureerd nog vóórdat deze verstuurd is.
Dus een klusjesman moet de UTP naar de AP trekken, stekker goed maken, en in de router doen. De rest wordt remote gedaan.
Ook firmware updates worden remote gedaan, en zijn te schedulen (dus bv. in de nachtelijke uren, om 3:45 uur, wordt de firmware geupdated. Lekker makkelijk.

Maar meestal valt het wel mee met "heavy users". Mobiele devices trekken niet zoveel traffice, ook als ze Youtube filmpjes kijken.

Kijk eerst maar ongefilterd, en niet afgenepen of er echt problemen ontstaan. Pas later kan je gaan afknijpen.

Als je dat betalen per jaar niet zit zitten, kan je kijken naar OpenMesh. Bijna zelfde functionaliteit, maar dan hoef je niet per jaar te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2016 17:29 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
behgez schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:04:
maar beschouw me dan ook als leek in opleiding

Budget tussen de 1000 en 1500 Euro. Features hoeven niet extreem advanced te zijn als het maar stabiel is en werkt. Maar als er keuze is met wel features en gebruikersgemak voor hetzelfde geld heeft dat uiteraard de voorkeur.
Daarom Meraki. Sowieso wil je het liefst WaaS.
Meraki is simpel te configureren, zolang je je radioplanning maar goed doet.

Een andere WaaS aanbieder is OpenMesh. OpenMesh heeft geen licentiekosten maar is wel beperkt in functionaliteit en kan niet per applicatie knijpen. Het is wel zo veel goedkoper dan Meraki in kosten, dat OpenMesh het overwegen waard is. Als de functionaliteit van OpenMesh voldoet, dan zou ik zeker OpenMesh meenemen in je voorstel. OpenMesh is zelfs zo veel goedkoper dan andere oplossingen dat je wellicht ook bewust zou kunnen kiezen voor een iets te beperkte functionaliteit om de kosten extreem laag te houden.

Andere oplossingen zijn leuk, maar daar wil je als leek niet aan beginnen. OpenMesh/Meraki is het summum van simpliciteit.

[ Voor 39% gewijzigd door Trommelrem op 02-08-2016 22:55 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:40
Of Cisco. Meraki is ook van Cisco, maar bij Meraki verlies je connectiviteit zodra je licentie afloopt 🙄

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cisco Meraki MR18...

Onlangs is een soortgelijke vraag behandeld, wellicht staan daar nog tips bij:
Enforcer in "Nieuw Enterprise Wifi netwerk"

Verwijderd

Nee, je verliest geen verbinding. Ik heb het nagevraagd bij Cisco.

Na die 3 jaar als de licentie is verlopen, zal de AP gewoon door blijven werken in de laatst bekende configuratie. Je bent alleen de "remote control" kwijt over de AP.

Dus zolang je je SSID en wachtwoord niet veranderen, blijft het werken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:30
Beetje onzin om voor een relatief kleine omgeving een cloud based oplossing zoals meraki te kiezen en zoals met alle cisco spullen betaal je de hoofdprijs.

Openmesh of ubiquiti past al veel beter of kijk als je kwaliteit wil eens naar Aruba.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:40
Let wel op dat Ubiquiti niet de optie geeft om de TX rates aan te passen, dat is nogal handig voor het finetunen van je APs. Voor mij een dealbreaker wanneer het om een omgeving gaat met >1 APs.
Pagina: 1