Laptop - fan noise, hoe te verlagen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
Ik weet niet in welk ander forum dit topic zou passen. Het zou in principe bij cooling kunnen, maar ook weer niet echt... Sorry als deze ergens anders naartoe moet!

Anyway: Ik heb een laptop waar ik wel vaker op zit te gamen. Het is een XMG P304 (Clevo W230SS chassis). Nu is het denk ik wel bekend dat een gaming laptop niet echt stil zal zijn.

Het is nu wel de vraag, is dit misschien wel mogelijk?

De normale "oplossingen" die je veelal vindt (kill processes, laptop cooler etc) werken gewoon niet, die zijn ook meestal bedoeld voor 'idle tasks' zoals browsing en dergelijke.

Daarna ga je snel zoeken naar andere zaken, zoals alternatieve koeling. Een koelpad doet echter vrij weinig voor een gaming laptop en waterkoeling is geen optie vanwege de bulk (waarom heb je anders een laptop).

Nu blijft er volgens mij maar 1 ding over, maar hierover kan ik vrijwel niets vinden: Is het niet mogelijk om via een apparaatje naast de exhaust het fan geluid te phase inverten? In theorie zou je hiermee fan noise gewoon kunnen killen, zonder al te grote poespas.

Het probleem is echter dat ik hiervoor zeer waarschijnlijk niet de PC zelf kan gebruiken, niet alleen vanwege de realtime phase inversion die nodig is maar ook vanwege de bout speakers in het ding, tenzij ik een statische opname maak en edit en de speakers hierop corrigeer. Maar dan nog.

Volgens mij is er wel een markt voor een laptop noise canceller, maar die bestaan nog niet. Heeft iemand misschien nog ideeën over hoe ik dit verder aan zou kunnen pakken, of dat ik andere mogelijkheden overzie om fan noise te killen?

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
In msi afterburner een custom fan profiel maken. Is niet al te moeilijk. Pas wel op dag je het niet te bond maakt. Intel heeft geen beveiliging qua temperatuur. Dus laat hem niet te warm worden als je de laptop nog vaker wilt gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
BatmanNL schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:51:
In msi afterburner een custom fan profiel maken. Is niet al te moeilijk. Pas wel op dag je het niet te bond maakt. Intel heeft geen beveiliging qua temperatuur. Dus laat hem niet te warm worden als je de laptop nog vaker wilt gebruiken ;)
Mja, de fans draaien wel met een reden, dus verlagen lijkt me geen optie.

Toch wel eens benieuwd of je een gadget kunt maken die realtime phase inverted fan noise kan genereren en afspelen.

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
ChromeBallz schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:27:
[...]

Mja, de fans draaien wel met een reden, dus verlagen lijkt me geen optie.

Toch wel eens benieuwd of je een gadget kunt maken die realtime phase inverted fan noise kan genereren en afspelen.
Soms staan deze veel te hoog ingesteld, dus je zou het kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-10 09:23
Stof verwijderen kan ook geluid tegengaan.
Betere koeling ->minder rpm -> minder geluid

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000