Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik heb laatst een extra harde schijf in mijn PC gebouwd en hier op Linux Mint geïnstalleerd. Heb tevens de GRUB bootloader geupdate via de Terminal zodat ik in Windows 10 kan starten die op de andere harde schijf staat.

Nu kom ik tegen het volgende probleem. Als ik via het boot menu Windows start, dan werkt mijn geluid niet naar behoren. Deze kraakt dan heel erg. Maar start ik eerst Linux op en daarna terug naar Windows 10, dan is het probleem verdwenen.
Tevens zet Windows 10 iedere keer bij het opstarten mijn tijd 2 uur terug.
Zijn dit BIOS problemen mogelijk of toch de bootloader van Linux?

Mijn pc draait op een UEFI moederbord met 2 SSD's. 1 voor Linux en 1 voor Windows 10.

Wat heb ik al geprobeerd:

Ik heb geprobeerd de sound settings en drivers in Windows opnieuw te installeren, had geen baat. Alleen Linux starten, restarten en dan Windows 10 starten lijkt dit probleem op te lossen. Maar ik kan dus Windows 10 niet starten vanuit een koude start, anders werkt het geluid niet correct.

De klok kan ik oplossen door steeds opnieuw de tijd in te stellen. Door tijd automatisch instellen eerst uit en dan weer aan te zetten.

Kortom, is er iemand bekend met dit soort problemen en bestaan er oplossingen? Heb al best veel rond gegoogled maar kan nergens een antwoord vinden.
En nog een andere kleine makkelijkere vraag: Gamen onder Linux werkt wel, maar heel erg stotterig. Nu lees ik dat het probleem is dat ik een AMD GPU heb en men zegt dat NVidea beter werkt onder Linux. Klopt dit?

Beste antwoord (via Dostar op 02-08-2016 12:50)

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

Geluidprobleem klinkt als een ACPI-/driverprobleem dat ervoor zorgt dat de hardware op een bepaalde manier initialiseert waardoor het ene OS er niet meer correct me overweg kan. Hiervoor zijn volgens mij geen structurele/standaard oplossingen voor behalve dan andere drivers zoeken. Wat ik altijd deed toen ik nog regelmatig dual bootte was om de Windows bootloader te gebruiken en daar Linux aan toevoegde, in plaats van andersom. In UEFI-land is dat allemaal wat omslachtiger maar tegelijk ook makkelijker (je zou ook gewoon via UEFI moeten kunnen booten).

Tijdsprobleem is bekend en komt doordat Windows de lokale tijd aanhoudt terwijl Linux UTC gebruikt op hardwareniveau. Even Googlen zou hier een goede oplossing voor moeten zijn te vinden. (Waarschijnlijk het makkelijkst om Linux met lokale tijd te configureren.)

De propriëtaire drivers van Nvidia zijn inderdaad beter dan die van AMD, maar de opensourcedrivers van AMD zijn juist weer beter dan de opensourcedrivers voor Nvidia. Wat je het fijnst vindt ligt aan jezelf. Verder ligt het ook erg aan het spel; sommige ports zijn gewoon slecht.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

Geluidprobleem klinkt als een ACPI-/driverprobleem dat ervoor zorgt dat de hardware op een bepaalde manier initialiseert waardoor het ene OS er niet meer correct me overweg kan. Hiervoor zijn volgens mij geen structurele/standaard oplossingen voor behalve dan andere drivers zoeken. Wat ik altijd deed toen ik nog regelmatig dual bootte was om de Windows bootloader te gebruiken en daar Linux aan toevoegde, in plaats van andersom. In UEFI-land is dat allemaal wat omslachtiger maar tegelijk ook makkelijker (je zou ook gewoon via UEFI moeten kunnen booten).

Tijdsprobleem is bekend en komt doordat Windows de lokale tijd aanhoudt terwijl Linux UTC gebruikt op hardwareniveau. Even Googlen zou hier een goede oplossing voor moeten zijn te vinden. (Waarschijnlijk het makkelijkst om Linux met lokale tijd te configureren.)

De propriëtaire drivers van Nvidia zijn inderdaad beter dan die van AMD, maar de opensourcedrivers van AMD zijn juist weer beter dan de opensourcedrivers voor Nvidia. Wat je het fijnst vindt ligt aan jezelf. Verder ligt het ook erg aan het spel; sommige ports zijn gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
Kleine update:

Heb handmatig de audio driver van mijn moederbord fabrikant geïnstalleerd ipv de driver die Windows 10 automatisch gaf. Dit heeft het audio probleem opgelost. Dus je had gelijk betreft driver problemen.

Het tijd probleem heb ik ook kunnen oplossen, alleen raadde mensen op wiki en forums aan om de tijd van Windows in te stellen naar UTC ipv de tijd in Linux naar local. Ook het werken met regedit ben ik meer bekend mee dan Linux Terminal. Maar je hebt me flink geholpen met de richting die ik moest zoeken voor een antwoord.

En betreft slechte ports, de games die ik draai zijn via de linux versie van Steam zoals Chivalry Medieval Warfare en Serious Sam 3, beide wat zwaardere games. Beide spelen of haperig of met hele slechte graphics. Ga nog even verder op onderzoek of meer mensen die problemen hebben.

In ieder geval bedankt voor je antwoord, 2 van de meest irritante problemen verholpen!

[ Voor 27% gewijzigd door Dostar op 02-08-2016 16:47 . Reden: Update betreft probleem oplossen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De driver helpt ook zeker voor je games. Ik heb in mijn PC's een nVidia videokaart zitten. In de PC waar ik nog af en toe eens UT2004 start, heb ik eens getest door de gesloten nVidia driver te vervangen voor de open source nouveau driver. Hoewel het nog speelbaar was, was het wel te merken dat de fps lager was (mede ook omdat ik de fps teller aan heb staan). Waar ik met de gesloten driver zo'n 40-50 fps makkelijk haalde, kwam ik met de gesloten driver vaak niet hoger dan 30-35 fps, af en toe, afhankelijk van waar ik tegenaan keek kwam het op ~40 uit.

Voor je AMD videokaart moet je even kijken of je huidige Mint, ik ga even uit van versie 18 die net uit is, de amdgpu driver aanbied en of je kaart hier goed mee werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
Ik las sowieso op diverse benchmark links het volgende betreft videokaarten:

Nvidea is het beste voor Linux gaming (Windows meestal het zelfde verhaal), maar je moest dan wel de drivers van Nvidea zelf hebben. Verder gaven ze wel aan dat Nvidea als bedrijf zijnde niet echt vriendelijk is naar de open source wereld toe, dus puur voor gaming het beste, voor open source (non gaming) minder goed.

AMD lijkt wat problemen te hebben betreft het hele driver gebeuren met diverse (nieuwere) games, de oudere games werken wel weer perfect.

Zit er dus over te denken keer een 2e hands 970 kaartje te scoren en uitgebreid te testen. En idd officiele drivers voor AMD.

Ben nu aan het multi booten met diverse Linux distro's om te zien of ik geheel van Windows af kan stappen, maar nu dus nog echt in ontdekkings en uitzoek fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AMD geeft dus de amdgpu driver uit, van wat ik heb gelezen is dat ism de opensource community. nVidia is idd wel de betere voor video drivers, maar door die status zijn ze ook redelijk arrogant naar de community toe. Ze doen wat ze willen en dat heeft dus wel eens tot gevolg dat de community wat moet gaan hacken en patchen in hun driver zodat het op nieuwere kernels werkt. Echter is nVidia wel de eerste die nieuwere kernels en Xorg versies ondersteund met hun gesloten driver, vergeleken met AMD iig. Intel doet niet echt mee, omdat deels wat in de kernel zit en de rest is onderdeel van Xserver/Xorg.

Ik zie nu overigens dat de firmware voor AMD videokaarten in een apart package is verwerkt. Iets wat nVidia nog een voorbeeld aan kan nemen, want je krijgt de firmware alleen bij hun gesloten driver. Die is nodig om o.a. hardware decoding voor video te krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1