Home cinema set tips

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01-2024
Hoi Tweakers,

Wij gaan over een paar dagen verhuizen en ik wil toch mijn oude setje inruilen voor een nieuw setje... of moet ik zeggen mijn vriendin wil die grote speakers niet meer in huis hebben? ;) naja dan moet er maar een nieuw setje komen toch ;D

Mijn huidige opstelling:
AVR: Denon AVR-1611
Speakers 5.1: Tannoy Mercury FC
Subwoofer: Klipsch ksw-10

De Denon wil ik eigenlijk niet vervangen (mits deze niet meer up to date is met de eventuele nieuwe set)

Ik ben best goed in Google en het uitzoeken van dingen maar ik kom er niet meer uit. Ik weet iedereen heeft zijn persoonlijke smaak kwa merk etc maar ik wil "gewoon" een paar tips bij mijn aankoop. Hier wat informatie die misschien wel handig is voor jullie.

Opstelling: 5.1
2 rear speakers (op standaard)
2 front speakers
1 center speaker liggend op tv meubel
1 subwoofer

Budget € 2.500 euro (zeker niet meer)

Wij kijken veel films/series dus het geluid vinden we erg belangrijk :)

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven en dat jullie mij een stap in de goede richting kunnen geven kwa merk, etc..

Bedankt!

Groeten,
Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Oke, het komt er dus op neer dat de vriendin van de "grote" speakers af wil. ;)
Dus het doel zal zijn om iets kleiner neer te zetten. Houdt er dan rekening mee dat wanneer je keuze valt op een systeem met satelliet speakers je qua geluidskwaliteit behoorlijk zult inleveren. Dit zal met name opvallen wanneer je muziek gaat luisteren. Je geeft aan dat je voornamelijk films/series op het systeem gaat afspelen. Dan kun je waarschijnlijk nog wel wegkomen met "melkpakjes".

€ 2.500 is een behoorlijk budget dus daar moet je toch wel het een en ander van kunnen kopen. Het is misschien wel handig wanneer je zelf een aantal voorstellen doet qua potentiele kanshebbers. Dat is gebruikelijk op het forum en rondom dat voorstel komt dan vanzelf de discussie op gang.

Dit topic betreft aankoopadvies dus krijgt een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies. Daar kun je ook inspiratie opdoen in soortgelijke topics.
Dit is niet gebruikelijk, check Het algemeen beleid #groeten nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 23:55
Je kunt voor bescheiden zuilspeakers gaan met een 'bescheiden' sub.
Eventueel kun je ook boekenplank speakers met een sub nemen. Zijn minder fors, maar qua ruimte (ivm standaard) niet op elke positie 'minder'.

Geluid is erg persoonlijk en zou gewoon her en der wat gaan luisteren. Met dat budget heb je flink wat mogelijkheden. Menig persoon (waaronder ik) is, zeker voor HT gebruik (films) erg te spreken over Klipsch (en qua sub zeker de latere serie). Hebben wat grotere en kleinere speakers. Zeer degelijke en betaalbare speakers. Dali en B&W hebben ook leuke speakers (laatste is snel iets duurder) en zo zijn er nog tal van merken.

Gaan luisteren dus en dan meerdere zaken afgaan (anders kun je erg gestuurd worden naar een bepaald merk). Kun je samen met je vriendin gaan en kijken (horen) wat kleinere en grotere speakers met of zonder sub voor je kunnen betekenen. Akoestiek / ruimte kan ook nog van invloed zijn.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Bedankt,

Hier enkele setjes die mij tot nu toe erg aanspreken:

http://www.klipsch.com/pr...home-theater-systems#g-16
http://www.stassen.nl/lui...teem/bowers-wilkins-mt-50
http://www.stassen.nl/lui...steem/elac-cinema-3-esp-v

Ik heb nu een subwoofer van Klipsch (ksw-10) hier ben ik niet zo over te spreken, ik vind dat er te weinig mooie bas uitkomt. Zet ik hem helemaal open dan is het verschrikkelijk. Ik weet niet of de nieuwe modellen (die ik hierboven geplaatst heb) een voorruitgang zijn?

Ik heb nu 4 grote zuilen, gaan de kleine satelliet speakers dit geluid wel verbeteren? Ik wil natuurlijk wel een beter geluid als dat ik nu heb :)

Boekenplank speakers gaat niet lukken ivm ruimte gebrek.

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Satelliet speakers die beter geluid geven dan vloerstaanders; dat lijkt me in zijn algemeenheid vrij onwaarschijnlijk. Aan de andere kant: hoe erg zou je dat vinden? Het verschil zal met name hoorbaar zijn als je muziek gaat afspelen. Voor tv/films/series is het al sneller goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Voor films zou ik zelf altijd dipolen nemen als suround speakers, focal chorus lijn heeft die bijvoorbeeld.
In jou geval gunstig want het zijn wat kleinere speakers die aan de muur komen.
Een 5.1 set met dipolen benadert een beetje het ruimtelijk effect van een 7.1 opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Fietnetje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:29:
Bedankt,

Hier enkele setjes die mij tot nu toe erg aanspreken:

http://www.klipsch.com/pr...home-theater-systems#g-16
http://www.stassen.nl/lui...teem/bowers-wilkins-mt-50
http://www.stassen.nl/lui...steem/elac-cinema-3-esp-v

Ik heb nu een subwoofer van Klipsch (ksw-10) hier ben ik niet zo over te spreken, ik vind dat er te weinig mooie bas uitkomt. Zet ik hem helemaal open dan is het verschrikkelijk. Ik weet niet of de nieuwe modellen (die ik hierboven geplaatst heb) een voorruitgang zijn?

Ik heb nu 4 grote zuilen, gaan de kleine satelliet speakers dit geluid wel verbeteren? Ik wil natuurlijk wel een beter geluid als dat ik nu heb :)

Boekenplank speakers gaat niet lukken ivm ruimte gebrek.

Bedankt weer!
Volgens verhalen is de nieuwe reeks subs een heel stuk beter, zelf geen ervaring met de oude reeks.
Ik zou persoonlijk eerder voor boekenplank speakers dan satelietspeakers gaan, bijv: http://www.klipsch.com/pr...me-theater-systems#rp-150.
En je kunt ze ook gewoon los kopen om zelf een set samen te stellen.

Andere merken ken ik niet zo goed qua 'kleine' speakers.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:43
De niet nette manier:
Goedkoop setje online bestellen. Film bekijken waarbij duidelijk opvalt dat het geluid echt slecht is.
Resultaat: Grote speakers mogen toch weer :+ en goedkope set stuur je retour :P

Vriendin hier snapte na 2 maanden ook niet zo goed wat het nut van de 2 grote speakers nu was. Dus receiver uitgezet en TV geluid aan terwijl ze even weg was. "Goh is er wat mis met de uitzending? ze praten zo raar".

Hier gaan de vloerstaanders dus niet meer weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
En neem je vriendin mee naar een goede hifi-zaak om diverse potentiële speakers in je prijsklasse te gaan beluisteren. Toen ik dit zelf deed was ze er zélf al vrij snel uit dat het vloerstaanders moesten worden. En uiteindelijk zelfs een paar die ze qua looks eigenlijk minder mooi vond. Maar die klonken voor ons wel het beste dus die zijn het geworden.
En uiteindelijk heb ik er zonder morren een bijpassende center en 2 boekenplank uitvoeringen als rears bij gezet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
S1NN3D schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:55: Voor tv/films/series is het al sneller goed.
Het word ook voornamelijk een setje voor films/series idd
VincentG schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:31:
[...]

Volgens verhalen is de nieuwe reeks subs een heel stuk beter, zelf geen ervaring met de oude reeks.
Ik zou persoonlijk eerder voor boekenplank speakers dan satelietspeakers gaan, bijv: http://www.klipsch.com/pr...me-theater-systems#rp-150.
En je kunt ze ook gewoon los kopen om zelf een set samen te stellen.

Andere merken ken ik niet zo goed qua 'kleine' speakers.
Ik heb even gebeld met Stassen HiFi en hier werd mij ook uitgelegd dat de nieuwe reeks van Klipsch idd een stuk beter is. Ook werd verteld dat Klipsch een prima merk is voor als je veel films/series kijkt...
Waah schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:36:

Vriendin hier snapte na 2 maanden ook niet zo goed wat het nut van de 2 grote speakers nu was. Dus receiver uitgezet en TV geluid aan terwijl ze even weg was. "Goh is er wat mis met de uitzending? ze praten zo raar".

Hier gaan de vloerstaanders dus niet meer weg :+
We zitten met ruimtegebrek ivm een verhuizing, misschien dat de boekenkast modellen wel een optie zijn. De frontspeakers komen dan wel op de hoeken van het tv kastje te staan en de rearspeakers op een standaard achter de bank (mocht dit gaan met boekenkast modellen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Let op bij Stassen met de garantie. Ze krijgen veel (alle?) produkten niet via de reguliere weg. De meeste importeurs in Nederland doen geen zaken met ze en ik heb geen idee wat voor invloed dat heeft op je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Eventueel zou je di-/bipoles op je achterwand kunnen hangen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Ik ben al een stukje verder.. Vraagje tussendoor:

Wat is een redelijke prijs om te vragen voor:

Helaas, prijsbepalingen/taxatietopics zijn op GoT niet toegestaan. Vraagprijzen voor verkoop dienen zelf te worden gecreëerd door te kijken naar bijvoorbeeld het huidige aanbod en prijsstelling van het product.

[ Voor 53% gewijzigd door FeaR op 02-08-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
Even een toevoeging over de subwoofer. De subwoofer zelf is het halve werk, de plaatsing de andere helft. Je kunt nog zo'n grote en dure subwoofer in huis halen, als de plaatsing slecht is, presteert deze nog altijd ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@ LA-384

Goede tip idd!

Ik heb de sub nu links naast de tv staan (als je ervoor zit/ligt :P )

Ik ga binnenkort naar Stassen om te luisteren naar een paar setjes en dan hoop ik er snel uit te zijn wat het word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het loont om bij meerdere audiozaken te gaan luisteren, zo kun je ook eens mogelijke verschillen tussen dezelfde speakers horen (kijken of er verschil zit in de luisterruimte) en heb je meestal toegang tot meerdere merken. Als Stassen in de buurt ligt, is Poulissen wellicht ook een optie (Roermond).

Ik heb over Stassen verschillende indianenverhalen gehoord. Hierboven is al de garantiekwestie benoemd. Ik ben ook meer dan eens tegengekomen dat er tijdens een luistersessie ineens speakers van een onbekend merk uit de kast worden getoverd, welke aanzienlijk beter klinken dan de overige speakers, voor de helft van het geld. Thuis is het dan allemaal niet meer zo overweldigend, waardoor de suggestie wordt gewekt dat de luisterruimte niet helemaal zuivere koffie is en er mogelijk andere speakers meespelen.

Ik ben er zelf nooit geweest, ook niet bij Poulissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:39
http://www.teufelaudio.nl...cubycon-impaq-p15965.html Zoiets misschien, maar dan zonder versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Ja die verhalen had ik idd ook al gelezen.. Hoe zit het bv met de versterker die de audiozaak gebruikt? Als hun een AV reciever gebruiken van 10.000 euro (ik noem maar wat) en ik heb thuis "maar" een oudere Denon staan dan weet ik toch niet hoe het op mij Denon thuis klinkt?

Of moet ik gewoon mijn Denon meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het is al discutabel of de receiver een hoorbaar verschil gaat geven, maar het lijkt mij dat ze gewoon normale spullen gebruiken. Ik geloof dat je meestal meerdere luisterruimtes hebt, elk met speakers uit een andere prijsklasse. Wellicht dan ook met bijpassende receiver(s).

Wat dan wel weer kan is dat de instellingen op de receivers variëren, waardoor de ene speaker extra vol en de ander extra vlak zou kunnen klinken. Maar goed, een beetje vertrouwen in de winkel mag ook wel, desnoods vraag je er gewoon naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Bedankt voor de tips, ik ga zsm luisteren en zal jullie even op de hoogte houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampie187
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-03-2023
PageFault schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:13:
Let op bij Stassen met de garantie. Ze krijgen veel (alle?) produkten niet via de reguliere weg. De meeste importeurs in Nederland doen geen zaken met ze en ik heb geen idee wat voor invloed dat heeft op je garantie.
Via welke weg krijgen ze deze dan wel? Heb daar net een volledige set Q Acoustics besteld aan zeer voordelige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:59

FeaR

In GoT we trust

Ampie187 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 19:50:
[...]
Via welke weg krijgen ze deze dan wel? Heb daar net een volledige set Q Acoustics besteld aan zeer voordelige prijs.
Grijze import bijvoorbeeld. Stassen was bijvoorbeeld voorheen geen officiële dealer van Velodyne en werd ook niet door de toenmalige importeur (BB&G) erkent. Met dat merk was het voorheen, nu zijn ze wel officieel dealer. Over Stassen is al genoeg geschreven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ze zijn zover ik weet ook geen officiële dealer van o.a. Arcam, nad etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
UPDATE*

Ik (we) zijn eruit en het worden:

2 boekenplank front speakers (voor op een tv meubel)
1 center speaker (voor op een tv meubel)
2 boekenplank rear speaker op een standaard (voor achter de bank)
En natuur een dikke subwoofer :) :) :)

Ik hoop dat er misschien nu meer suggesties komen kwa merk of complete setjes?

Bedankt mensen!
Pagina: 1