Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude win7 HDD aansluiten op fris win10 systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views

Vraag

• Morphs
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 04-04 16:55
Ik sta op het punt om hardware in m'n systeem te vervangen. Daarnaast komt er ook een SSD in waar ik win10 op wil installeren. Mijn oude HDD die ik eerst gebruikte (en waar win7 op staat) wil ik dan als extra opslag gebruiken.

Wat ik hierover gelezen heb is dat het soms problemen kan opleveren als je een HDD met een oude windows install aansluit op een "fris" geinstalleerd systeem. Booten vanaf de verkeerde schijf, dat soort dingen. Voor zover ik heb begrepen is het meer dan alleen de windows folder van de oude HDD af gooien, er zit ook nog een bootrecord op.

De hoeveelheid data op de oude HDD die ik wil bewaren is meer dan de capaciteit van de SSD, dus alles overzetten lijkt geen optie. Wat is de handigste manier om dit uit te voeren?

Alle reacties

• steff85
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12-03 18:59
Simpelste is in bios kijken, bij boot menu en dan hdd priority. Controleer dat ssd als eerste schijf ingesteld staat en geen zorgen. :) Gewoon opstarten daarna.

Edit: eerst windows 10 installeren op ssd, dus geen hdd aansluiten voor maximale zekerheid. Ik ging er vanuit dat win10 al geinstalleerd was.

steff85 wijzigde deze reactie 02-08-2016 10:52 (31%)

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:35
Wat ik zou doen is ten eerste het nieuwe systeem installeren, waarbij je de oude HDD niet aansluit.

Als alles geïnstalleerd is en het systeem start goed op, zou ik de oude HDD erbij aansluiten. Als het systeem vervolgens nog steeds goed opstart, kun je in windows op de oude HDD de partities die je niet meer nodig hebt eraf gooien. Daarna kun je de partitie met data uitbreiden zodat je de volledige capaciteit beschikbaar hebt.

Als het systeem niet goed opstart (vanwege de oude bootrecords) zou ik gebruik maken van een parted magic live cd om alsnog de overbodige partities van de oude HDD te verwijderen. Als het goed is start het systeem daarna wel goed op. Daarna kun je met parted magic of in windows de data partitie vergroten. Het gebruik van parted magic en de ingebouwde partitie-editor vergt wel wat oplettendheid.

• Morphs
Ik heb destijds gekozen om de HDD niet te partitioneren, dus alles staat bij elkaar. Is het dan handiger om een nieuwe partitie te maken (de data-partitie). Daar de data naartoe te schuiven en dan de oude partitie (waarvan hij bootte) eraf te gooien? Of is dat een hoop werk voor niks?

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:02
quote:
Morphs schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:58:
Ik heb destijds gekozen om de HDD niet te partitioneren, dus alles staat bij elkaar. Is het dan handiger om een nieuwe partitie te maken (de data-partitie). Daar de data naartoe te schuiven en dan de oude partitie (waarvan hij bootte) eraf te gooien? Of is dat een hoop werk voor niks?
Ja dat kan, mits er genoeg vrij ruimte is om een groot genoege nieuwe partitie te maken voor die data. Later kan je die oude partitie weggooien en opnieuw formatteren of toevoegen bij de nieuwe partitie (uitbreiden).

• PatrickPR
  • Laatst online: 12:35
quote:
Morphs schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:58:
Excuses, ik nam onterecht aan dat de bootrecords op een aparte partitie staan, deze staan natuurlijk aan het begin van de data partitie. Dan is jouw kopieer-actie idd een mogelijkheid.

Ik zou zeker eens proberen wat er gebeurt als je de oude hdd erbij prikt. Het kan zomaar zijn dat het systeem gewoon opstart naar windows 10. In dat geval hoef je niets te doen met de oude hdd.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Omdat het om een oude W7 harde schijf gaat en je nu met een nieuw systeem met W10 werkt, lijkt het mij een non-issue. Reden: W7 is zeer waarschijnlijk in BIOS/Legacy modus geïnstalleerd en je huidige is met UEFI uitgevoerd. Die twee zijn niet direct compatible. Als je in je BIOS/UEFI instellingen ook nog eens Legacy boot uitzet, is het al helemaal geen punt van zorgen. ;)

Spekkies | Commandline FTW

• Morphs
quote:
Hero of Time schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:17:
Omdat het om een oude W7 harde schijf gaat en je nu met een nieuw systeem met W10 werkt, lijkt het mij een non-issue. Reden: W7 is zeer waarschijnlijk in BIOS/Legacy modus geïnstalleerd en je huidige is met UEFI uitgevoerd. Die twee zijn niet direct compatible. Als je in je BIOS/UEFI instellingen ook nog eens Legacy boot uitzet, is het al helemaal geen punt van zorgen. ;)
Klopt inderdaad, m'n oude systeem heeft alleen BIOS, terwijl het nieuwe mobo alleen UEFI is. Thanks voor de legacy boot tip!

Zodra de installatie voltooid is laat ik weten hoe het ging.

Morphs wijzigde deze reactie 02-08-2016 12:38 (4%)

• FGoosen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 15-04 15:11
En.... Hoe ging het?

Ik zit nl met een vergelijkbare situatie.

• NLKornolio
  • Laatst online: 00:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Geen probleem als w10 al geinstalleerd is. Bootrecord is al aangemaakt, de bootrecord zal dus helemaal niet kijken naar die andere schijf.

Low Key Gaming

• Morphs
FGoosen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:58:
En.... Hoe ging het?

Ik zit nl met een vergelijkbare situatie.
Toeval dat ik voor het eerst sinds tijden inlog en je gisteren dit postte :)

Ja het is destijds helemaal goed gegaan. Die HDD vormde geen enkel probleem. Ik heb wel voor de zekerheid Windows 10 geinstalleerd met alleen de SSD erin. Toen dat allemaal draaide heb ik de HDD aangesloten.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:05

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

MWah..beetje nutteloos om een topic van 2 1/2 oud te kicken, vindt je niet @FGoosen . Maak anders even een eigen (nieuw) topic aan.

Deze gaat dicht.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dushonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True