Toon posts:

Waarom word de systeem bestanden op mijn 2de schijf gezet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom word de systeem bestanden op mijn 2de schijf gezet? (en kan ik mijn pc nog opstarten zonder de 2de schijf?)

Bij de installatie van mijn server staan de boot, pagefile en crashdump op één schijf. En is System op mijn 2de schijf gezet. Die eigenlijk bedoeld is voor mijn media en backup. Nu moet het niet zo zijn als die overlijd dat is mijn os niet meer kan gebruiken.

Is dat zo ? En waarom word system op de 2de schijf gezet...?
...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2016 10:39 . Reden: verkeerde vraagstelling ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
Ik denk dat je hier wat meer informatie moet geven. Bedoel je hier een partitie? of een fysieke disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke... ik heb een pc met 2 fysieke hdd schijven. Ik installeer windows op hdd schijf 1. Dan word boot, pagefile en crashdump op hdd schijf 1 gezet. en het stukje system op hdd schijf nummer 2. Te zien in diskmanagement.

Ik kan schijf 2 nu ook niet offline zetten.

Ik vraag mij dan ook nu af. Als schijf 2 overlijd. Kan ik dan mijn os niet meer opstarten? En waarom doen windows dit? ( ik had laatst op mijn laptop waar ik een ssd en hdd in had precies hetzelfde. )

Edit:

En ohja ook belangrijk. Moet ik nu mijn installatie opnieuw uitvoeren als ik die systeembestanden gewoon op mijn c schijf wil hebben (schijf 1)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:45:
Oke... ik heb een pc met 2 fysieke hdd schijven. Ik installeer windows op hdd schijf 1. Dan word boot, pagefile en crashdump op hdd schijf 1 gezet. en het stukje system op hdd schijf nummer 2. Te zien in diskmanagement.

Ik kan schijf 2 nu ook niet offline zetten.

Ik vraag mij dan ook nu af. Als schijf 2 overlijd. Kan ik dan mijn os niet meer opstarten? En waarom doen windows dit? ( ik had laatst op mijn laptop waar ik een ssd en hdd in had precies hetzelfde. )

Edit:

En ohja ook belangrijk. Moet ik nu mijn installatie opnieuw uitvoeren als ik die systeembestanden gewoon op mijn c schijf wil hebben (schijf 1)
Zeer vreemd. Volgens mij doet Windows dat niet standaard, nergens voor nodig ook. Dus lijkt mij meer een gebruikerskwestie, maar dan nog vind ik het knap hoe je dat dan voor elkaar hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 05:58
ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:57:
[...]

Zeer vreemd. Volgens mij doet Windows dat niet standaard, nergens voor nodig ook. Dus lijkt mij meer een gebruikerskwestie, maar dan nog vind ik het knap hoe je dat dan voor elkaar hebt gekregen.
Ja als ik de topicstarter goed begrijp heeft hij dus Windows verdeeld over 2 schijven, ene stukje Windows op schijf 1 en het andere stukje Windows op schijf 2??
Dat vind ik ook wel heeel vreemd?
Als dit zo is, dan hoeft er inderdaad maar 1 van de 2 schijven defect te gaan en je kan niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:51
ToFast schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:57:
[...]

In Windows 7 (in ieder geval) was het zo dat als een andere schijf als first boot priority (option) stond dat de Windows installatie daar de system partition op probeert weg te schrijven (in plaats van de schijf die je selecteerd). Hierdoor kon ik in het begin geen Windows 7 installeren omdat mijn GPT partitie als eerste boot stond (en ik geen UEFI heb). Ik vind het persoonlijk dus niet zo vreemd, het probleem is daarentegen dat dit alleen te fixen is met een nieuwe installatie met de schijven in goede boot priority (plus de system partition moet ook van schijf 2 af voor de installatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
1 hd lostrekken, en opnieuw installeren, dan heb je alles op 1 hd staan.

Denk dat dit komt omdat windows naar volgorde van de hd kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Starke schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

In Windows 7 (in ieder geval) was het zo dat als een andere schijf als first boot priority (option) stond dat de Windows installatie daar de system partition op probeert weg te schrijven (in plaats van de schijf die je selecteerd). Hierdoor kon ik in het begin geen Windows 7 installeren omdat mijn GPT partitie als eerste boot stond (en ik geen UEFI heb). Ik vind het persoonlijk dus niet zo vreemd, het probleem is daarentegen dat dit alleen te fixen is met een nieuwe installatie met de schijven in goede boot priority (plus de system partition moet ook van schijf 2 af voor de installatie).
Boot priority heeft hier geen effect op. De enige oplossing is zoals hierboven beschreven 1 HDD loshalen en dan pas installeren. (Stiekem gehoopt dat er een andere oplossing was, ik ben net 4 dagen bezig geweest. :F )

Ik mis wel de logica hiervan.
Pagina: 1