Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-05 13:25
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede e-reader (ik heb er nog nooit een gebruikt). Dit zijn mijn eisen:
  • E-Paper scherm
  • Verlicht scherm (bij voorkeur)
  • ePub-ondersteuning (voor het lenen van e-books bij de bibliotheek)
  • Wi-Fi (bij voorkeur)
  • Evt. microSD-kaartslot (ik weet niet hoeveel boeken ik kwijt kan op het interne geheugen)
Waarschijnlijk ga ik hem vooral gebruiken voor boeken voor school (voor Engels, Duits en Nederlands). Een lange accuduur zal ook wel fijn zijn (meer dan 5 uur), maar dat zal elke e-reader wel halen (op de zuinigste stand i.i.g.).

Zelf heb ik al twee mooie e-readers gevonden:

Kobo GLO HD

Voordeel: Niet te groot, niet te klein.
Nadeel: Geen microSD-kaartslot.

Kobo Aura H2O

Voordeel: MicroSD-kaartsot.
Nadeel: Misschien iets te groot.

Wat vinden jullie?

Alvast bedankt!

Groetjes, WDHBGS ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31
Wat is je budget?
Daarbij, die boeken voor school? Zijn die er in epub formaat of pdf? Want volgens mij gaan E-readers nog steeds niet heel goed om met pdf bestanden waarbij tablets dit wel doen.

Met een Eink scherm gaan ze best lang mee. Ze verbruiken namelijk alleen wanneer het scherm ververst wordt en dat is eigenlijk wanneer je naar een andere pagina gaat.

Voor een pdf bestand kun je in mijn ogen beter kiezen voor een groter scherm dan een kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
Het budget is ongeveer €200.

Ik weet niet in welke formaten ik die boeken kan krijgen/lenen. Waarschijnlijk in ePub, maar ik ben ook een PDF-bestand tegengekomen van een boek (dat boek heb ik al gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zat ervaringen in \[e-readers] Kobo Glo / Mini / Touch / Aura. Begin daar eens, welke het moet worden kun je dan zelf beslissen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
Bedankt!

Ik zal daar een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit aankoopadvies betreft schopje naar MAA.

[ Voor 102% gewijzigd door rens-br op 02-08-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718373

De accuduur op ereaders is veel beter dan op een tablet of smartphone. Dat zal dus geen probleem zijn.

De Kobo Glo HD heeft een intern geheugen van 4GB. Daar geraakt je toch minsten 3000 e-books op kwijt.

Ik heb de Kobo Aura (niet deH2O). Die is even groot als de Glo and heeft een micro-sd slot. Gezien het grote interne geheugen(4GB), heb ik nog geen uitbreiding nodig gehad?. Zeer goede e-reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16
De Kobo Glo HD heeft wel degelijk een MicroSD-slot, alleen zit die verstopt.
Zijn interne geheugen is namelijk MicroSD. :)

Als je echt denkt dat je aan die 4GB niet genoeg hebt, dan zet je er gewoon een grotere in. Kost je wellicht je garantie, maar dan heb je in ieder geval meer dan genoeg.

Zie YouTube: Kobo Glo HD Memory Ugrade

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 09:59

makje

Professioneel prutser

Zelf heb ik een Kobo Aura HD en die 6,8" schermgrootte vind ik wel prettig ten opzichte van de 6" die ik ook bekeken heb. Sterker nog, ik zou best wel eens een 7" of 7,5" reader willen proberen (zolang hij maar wel licht in gewicht blijft)
WiFi schakel ik zelf vaak weer uit, zeker op vakantie ofzo en qua leesduur kan ik volgens mij wel een uur of 50 ofzo? vele dagen in ieder geval. Wel heb ik er een cover bij gekocht die de Kobo in slaapstand zet als ik even weg ga, dat scheelt natuurlijk (naast de bescherming).
De verlichting op de Kobo vind ik erg prettig en is in te stellen in sterkte.

PDF lees ik eigenlijk nooit, epub is mijn standaard en whatever de Kobo store maar uitgeeft (ik denk ook epub). Die Kobo store is vrij aardig, soms wat hoge prijzen, soms goede of zelfs lage prijzen dus als ik een boek zoek dan kijk ik er wel even in.
Met 4 GB (meer 3+ GB) opslagruimte kun je echt veel boeken kwijt en zelfs als dat niet voldoende is dan kun je die epubs gewoon op je computer of usb stick zetten natuurlijk. De Kobo readers worden ook gewoon als externe schijf herkend waar je epub bestanden heen- en vanaf kunt slepen.

Als ik iets mis in mijn Kobo dan is het fysieke knoppen om van bladzijde te wisselen. Het touchscreen gaat goed, maar soms als ik iets te snel wil ofzo dan pakt hij de paginawissel niet, of juist 2 pagina's ineens...maar goed, dat is slecht een klein dingetje.

Om op je vraag terug te komen, ik zou de Kobo Aura H2O nemen puur vanwege het grotere scherm. Zowel de 6"als 6,8" kobo passen toch al niet in je broekzak en in een tas maakt die 0,8" niet meer uit, maar er past wel meer tekst op een pagina wat ik prettiger lezen vind :)
Vergeleken met tablets zijn ze allebei klein.

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:35
Ik zie zo geen voordeel van een extra SD slot, je kunt boeken er op zetten door de ereader aan je computer aan te sluiten (ipv SD kaart er uit, in een losse SD kaartlezer stoppen die je dan weer aan de computer hangt). en dan laad die ook gelijk op.

Wat formaat betreft, ieder heeft een eigen voorkeur, maar het valt wel enorm op dat alle eReaders op 6 inch gestandaardiseerd lijken. Je hebt soms een uitschieter naar boven of naar onder, maar het gros zit al jaren op 6 inch. Uitgaande dat de grote massa gelijk heeft zal 6 inch prima zijn voor je, maar je kunt gerust groter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

ik heb net een kobo glo hd gekocht, ding bevalt prima, batterij schijnt 2 maanden mee te gaan, ontbrekende micro sd kaart is onzin, tenzij je 3000+ boeken tegelijk leest. koop er wel een hoes bij (hardcover)!!!

[ Voor 10% gewijzigd door 414524 op 02-08-2016 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimOBL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-01 20:49
Kobo GLO HD is een perfecte e-reader heb hem sinds dat hij uit is gekomen en hij bevalt prima
Paginawissel is soms wat snel of dan weer heel langzaam... de twee maanden haal ik alleen niet, hooguit een drie weken tot een maand maar ik lees dan ook erg veel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WDHBGS
Bedankt voor al jullie antwoorden!

Uiteindelijk heb ik voor de Glo HD gekozen, want ik denk dat deze beter in de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 771387

Goede keuze. Veel leesplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-02 09:14
Ik heb 3 dagen geleden de KOBO Auro H20 gekocht bij Media Markt. Windows 10?, ja natuurlijk. En kan ik net als bij mijn Archos, hem aansluiten op mijn desktop en dan in alle mappen kijken en eigen e-books naar de Archos kopiëren, ja natuurlijk. Thuis lukte het me maar niet om de KOBO geconfigureerd te krijgen met behulp van de KOBO desktop app, steeds foutmeldingen. Uiteindelijk een chat met kobobooks.com. Daar werd meteen gezegd dat er een technisch probleem was met Windows 10, dat eraan wordt gewerkt maar niet gezegd kan worden wanneer het probleem is opgelost. En direct via uw desktop boeken in de mappen plaatsen, no sir. De reader gisteren maar weer terug gebracht, ga zoeken naar een ander merk. Slechte service dat zoiets niet vooraf gecommuniceerd wordt door KOBO aan de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
Helaas ik heb ook ervaring met dat probleem en ik weet ook een 'oplossing'. Namelijk de Anniversary Update van Windows 10 ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:35
timmera99 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:38:
. De reader gisteren maar weer terug gebracht, ga zoeken naar een ander merk. Slechte service dat zoiets niet vooraf gecommuniceerd wordt door KOBO aan de verkopers.
Koop een Amazon Kindle e-reader, en je kunt boeken gewoon er op plaatsen. Enig aandachtspunt, Amazon ondersteunt het Epub formaat niet dat door veel boekenwinkels gebruikt wordt, maar met Calibre kun je dat formaat en vele anderen gewoon converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Als je Nederlandse e-books wilt lezen, is Kobo toch echt de beste oplossing, en de H2O is een fantastische reader. Jammer dat je 'm bij MediaMarkt koopt, want daar hebben ze totaal geen verstand van wat ze verkopen, dat blijkt ook nu weer.

Er is een patch (niet van Kobo, maar van een gebruiker) die lijkt te werken, al zou dat op eigen risico zijn, en er wordt gezegd dat je met een aanpassing van de partition Type ID naar Fat32 LBA het probleem ook oplost.
Zie: het mobile read forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-02 09:14
Heren,
Dank voor jullie reacties. Ik had bij Mediamarkt nog zowel de verkoper als de technische man op het probleem aangesproken, maar kreeg niet de indruk dat ze me serieus namen of geloofden: "Nou meneer dat kan haast niet, dan zouden we dat wel gehoord hebben".
Zenow, dank voor je adviezen over de patch, ik had er al wel over gelezen, maar snapte het eerlijk gezegd niet goed en durfde er niet aan te beginnen.
Inmiddels heb ik de Icarus Illumina XL met 8" screen. Ben er dik tevreden over, doet precies wat ze beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
Mijn Glo HD werkt weer met Windows 10. Ik vermoed dat Microsoft het heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Ik heb vanwege geen gezeur met eender welk OS ook een Icarus Illumina XL aangeschaft. Losse SDHC kaartjes in de USB kaartlezer en met elke bestandsbeheerder gewoon je eboeken in verschillende mappen op het kaartje te plaatsen dat je daarna in het cardslot op de ereader plaatst.
Pagina: 1