Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:49

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik kom hier terecht omdat ik er niet helemaal meer uit kom.

Mijn vriendin is binnenkort jarig en ze is net afgestudeerd. Omdat ze tegen de limieten van haar huidige camera (EOS 1100D) aan loopt wil ik haar verrassen met een nieuwe body. Een lens heeft ze al (Tamron 18-270mm) en die kan ze meenemen. De nieuwe camera zal voor de komende 5-10 jaar moeten voldoen. Ze is al bezig met fotografiecursussen en wil dit serieus gaan oppakken i.c.m. haar werkgebied (marketing).

Ze maakt graag foto's van eten, maar ook ook van snel bewegende onderdelen (sport) en nachtfotografie/slechte lichtomstandigheden. De automatische stand vindt ze voor amateurs (ondanks dat ze zelf 'pas' een gevorderde amateur is :P) Filmen wordt gedaan met de smartphone omdat dat veel makkelijker is en is geen vereiste.

Het budget is €900, eventueel wat meer mits dit nodig wordt geacht.

Voor €900 kom je bij Canon eigenlijk uit op 3 camera body's:
- 750D
- 760D
- 70D

Ik heb al meerdere reviews online gezocht en het lijkt erop dat de 750/760D eenzelfde, zo niet betere, IQ bieden t.o.v. van de 70D door de nieuwe sensor (DIGIC6 vs. DIGIC5+). De 70D is echter een stapje hoger gepositioneerd, ook qua instelmogelijkheden etc.

Is de 70D ondanks zijn leeftijd een betere body of is het verstandiger om voor een 750/760D te gaan en daar een extra macro-lens bij te halen (wil ze ook nog hebben).

Of zeggen jullie dat het verstandiger is wat bij te leggen voor een 80D omdat deze ook de nieuwe sensor heeft i.c.m. de geavanceerdere instelmogelijkheden?

Ik zie door de bomen een beetje het bos niet meer, graag advies! O-)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Welke limieten loopt ze tegenaan? Denk dat ze meer zal hebben aan nieuw glaswerk, aangezien je noemt dat het om sport en slechte lichtomstandigheden gaat. Dat gaat met die superzoom never nooit niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 13:13
Met boven eens. Ondanks dat de 1100D niet super uitgebreid is, zou ik eerst investeren in een paar leuke lenzen. Een lichtsterke prime kun je al heel veel creatieve dingen mee doen voor een leuk prijsje (50mm f1.8), vooral als het om foto's van eten gaat. Die snelheid heb je ook nodig voor sportfotografie, waar een betere body nauwelijks zal gaan helpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Maar voor sport zou ik ook geen 50/1.8 nemen, tenzij je misschien binnensport wilt doen. Voor sport maakt de body juist wel uit, want de AF van de 1100D is niet bepaald een hoogvlieger. Daarvan zou ik alleen het middelste punt betrouwbaar vinden, terwijl dat met het 19 punts AF systeem van de 750D/760D/70D al een stuk beter is. De dekking van de AF punten is ook beter, wat gunstig is voor tracking. De 70D heeft over de 750/760D nog een klein voordeeltje, omdat ze bij de 70D de AF net iets minder uitgekleed hebben dan voor de 750/760D. De 70D heeft ook meer fps, wat ook kan helpen.

De sensor van de 70D is wat beter op hoge ISO, maar wat minder MP, maar ik denk niet dat je het verschil in de praktijk echt zult merken. Het verschil in liveview AF snelheid is waarschijnlijk wel merkbaar (in het voordeel van de 70D), maar de vraag is of ze dat gaat gebruiken.

Daarnaast zijn de verschillen tussen de 750D/760D en de 70D wellicht meer ergonomisch. Wat kleiner en lichter vs wat zwaarder en groter (welke hierbij in het voordeel is, is persoonlijk). Het schermpje bovenop dat de 750D mist, vind ik persoonlijk handig om snel de instellingen te controleren, zeker als de camera op een statief staat. Maar wellicht ervaart zij dit weer heel anders en vind ze het schermpje overbodig, in welk geval je weer aardig kan besparen door een 750D te kiezen.

Verder zijn lenzen zeker ook een gedachte waard, bv. een tweedehands 70-200/4 hoeft niet al te veel te kosten en geeft wat extra lichtsterkte voor de sport en ook een flinke schep extra scherpte dan de 18-270 die ze nu heeft.

Voor macro kun je kijken naar een 60/2.8 of een 100/2.8 (non-L), of anders een Tamron 90/2.8.

Voor nachtfotografie zou ik eerder denken aan een statief om erbij te halen, maar dat hangt een beetje af van wat je met nachtfotografie bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:10
Ik ben het met de anderen eens.

Het grootste minpunt van de huidige setup van je vriendin is het 18-270mm objectief. Een objectief met dit super bereik kan nooit scherpe plaatjes geven over dat hele bereik. Daarnaast is de F3.5-6.3 ook een beperkende factor bij weinig licht, daar gaat geen dure camera voor helpen.

Persoonlijk zou ik er dus nooit voor kiezen om dit objectief op een camera als de 760/70D te zetten, simpelweg omdat het je niet verder gaat helpen.

De fotografische interesse gebieden maken het er ook niet makkelijker op. Sport is een vak apart, hiervoor wil je een body hebben met goede AF én een telelens die aardig lichtsterk is zodat je de sluitertijd laag kunt houden (zonder ISO extreem op te voeren). Beide andere interesses, eten en nacht, zijn denk ik relatief makkelijk in te vullen. Voor beide is een statief een handige toevoeging. Daarnaast heb je een lichtsterke lens nodig om een leuke scherptediepte creëren bij het eten (en deze kom 's nachts ook van pas).

De keus met het huidige budget is mi ook niet makkelijk. Ik zou kijken of je misschien op de V&A iets leuk kunt vinden qua objectieven en misschien zelfs een leuke body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Revaes schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:34:
De keus met het huidige budget is mi ook niet makkelijk. Ik zou kijken of je misschien op de V&A iets leuk kunt vinden qua objectieven en misschien zelfs een leuke body.
Ik zie momenteel 2x 750D en 1x 70D in de V&A staan, dat zijn aardige manieren om wat geld te besparen (alhoewel ik me ook voor kan stellen dat je liever nieuw wilt voor het kado voor je vriendin). Een body schrijft altijd gauw af, dus tweedehands is zeker wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:10
zie hier
https://tweakers.net/aanb...f-35-56-is-stm-zwart.html

Best een aardige prijs, je krijgt er dan meteen de kitlens bij (zal zeker niet slechter zijn dan de 18-270). Dit geeft ook direct ruimte om er bv een 70-200F4 bij te kopen voor de sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
...eten...snel bewegende onderdelen (sport) en nachtfotografie/slechte lichtomstandigheden
...Vroegah...(Olympus OM4-Ti)...deden we ook nog sportfotografie. En dat ging prima. Zolang je goed weet wat je wel of niet kan met een body kan je prima sportfotografie doen.
Voor de 'ontwikkelperiode' een gebruikte body is, vindt ik persoonlijk, de beste keuze voor een body.

Ik gok erop dat ze een Tamron 18-270mm F/3,5-6,3 Di II VC PZD heeft.

Denk dat het meest 'tijdbestendige' kado een goede objektief is.
of het nou een macro, tele of zoom objektief moet zijn....kan ik niet beantwoorden.
Maar wel kan ik zeggen dat een lichtsterkere lens een wereld van verschil uitmaakt....

Om het daarnaast nog moeilijker te maken en niet makkelijker.... :9~ :9~
heb ik ook nog wel een paar andere ideetjes......

Wat verschillende opties:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/x/big-zoom-lens-37472157.jpg
  • Een zoom objektief: 70-200 F2.8
  • Een statief
  • Eten :9 Een stel flitsers en/of een studio set
  • Een goede gebruikte body (70D of 7D)
Edit: puur sport/buiten: 7D MKII voor alle andere gevallen 70D
En deze mooie vreemde eend 120-300 F2.8
En bij de keuze nieuwe body zou ik voor de 70D gaan (ipv 750D/760D), zeker handmatige meer mogelijkheden

Gefeliciteerd alsnog/alvast met je vriendin!

Je kan ook de verschillende mogelijkheden op foto-kaartjes zetten. Kan ze haar eigen kado uitzoeken.
Of samen uitzoeken is ook zo leuk....

P.S. Bezint eer ge begint....Zij staat straks doodleuk foto's te maken...en jij zeult 50kg gear rond die ze nodig heeft..... 8)

[ Voor 32% gewijzigd door kwakzalver op 02-08-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:49

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Topicstarter
Beste Koeitje, Viccers, henkie196, Revaes en kwakzalver,

Bedankt voor de uitgebreide reacties en adviezen _/-\o_ Ik zal hieronder antwoord geven op de vragen en wat extra aanvulling geven. (ondertussen heeft ze het 'cadeau' gekregen en we gaan zo naar een fotospeciaalzaak voor wat hands-on ervaring)
Welke limieten loopt ze tegenaan? Denk dat ze meer zal hebben aan nieuw glaswerk, aangezien je noemt dat het om sport en slechte lichtomstandigheden gaat. Dat gaat met die superzoom never nooit niet lukken.
De camera is traag, biedt niet genoeg fps en ze wil gebruik maken van liveview. Dat gaat allemaal, volgens haar, 'retetraag' op dit moment.
Met boven eens. Ondanks dat de 1100D niet super uitgebreid is, zou ik eerst investeren in een paar leuke lenzen. Een lichtsterke prime kun je al heel veel creatieve dingen mee doen voor een leuk prijsje (50mm f1.8), vooral als het om foto's van eten gaat. Die snelheid heb je ook nodig voor sportfotografie, waar een betere body nauwelijks zal gaan helpen...
Ik begrijp de aanbeveling voor een nieuwe lens en deze gaat op korte termijn ook zeker komen. Op dit moment kan ze nog uit de voeten met de huidige Tamron 18-270 lens. De 1100D is dus gewoon 'retetraag' bij bepaalde zaken.
.....
Maar voor sport zou ik ook geen 50/1.8 nemen, tenzij je misschien binnensport wilt doen. Voor sport maakt de body juist wel uit, want de AF van de 1100D is niet bepaald een hoogvlieger. Daarvan zou ik alleen het middelste punt betrouwbaar vinden, terwijl dat met het 19 punts AF systeem van de 750D/760D/70D al een stuk beter is. De dekking van de AF punten is ook beter, wat gunstig is voor tracking. De 70D heeft over de 750/760D nog een klein voordeeltje, omdat ze bij de 70D de AF net iets minder uitgekleed hebben dan voor de 750/760D. De 70D heeft ook meer fps, wat ook kan helpen.
Sport zal minder vaak voorkomen. Bedankt voor de uitleg over de AF!
De sensor van de 70D is wat beter op hoge ISO, maar wat minder MP, maar ik denk niet dat je het verschil in de praktijk echt zult merken. Het verschil in liveview AF snelheid is waarschijnlijk wel merkbaar (in het voordeel van de 70D), maar de vraag is of ze dat gaat gebruiken.
Ze wilt liveview gaan gebruiken dus dat is een pluspunt voor de 70D dan.
Daarnaast zijn de verschillen tussen de 750D/760D en de 70D wellicht meer ergonomisch. Wat kleiner en lichter vs wat zwaarder en groter (welke hierbij in het voordeel is, is persoonlijk). Het schermpje bovenop dat de 750D mist, vind ik persoonlijk handig om snel de instellingen te controleren, zeker als de camera op een statief staat. Maar wellicht ervaart zij dit weer heel anders en vind ze het schermpje overbodig, in welk geval je weer aardig kan besparen door een 750D te kiezen.
Daarom gaan we ook langs de fotospeciaalzaak. Zo kunnen we even kijken wat het beste in de hand ligt. :)
De fotografische interesse gebieden maken het er ook niet makkelijker op. Sport is een vak apart, hiervoor wil je een body hebben met goede AF én een telelens die aardig lichtsterk is zodat je de sluitertijd laag kunt houden (zonder ISO extreem op te voeren). Beide andere interesses, eten en nacht, zijn denk ik relatief makkelijk in te vullen. Voor beide is een statief een handige toevoeging. Daarnaast heb je een lichtsterke lens nodig om een leuke scherptediepte creëren bij het eten (en deze kom 's nachts ook van pas).
Begrijp ik, ik ben denk ik wat hard van stapel gelopen. Met sportfotografie bedoelde ik meer sneller bewegende objecten mee. Het is niet zo dat ze de 100m sprint wilt vastleggen, eerder een hond of kat. Maar dat zal ook sporadisch zijn.
Een statief heeft ze al, alleen nog een andere lens er bij dus.
kwakzalver schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:40:
[...]
Denk dat het meest 'tijdbestendige' kado een goede objektief is.
of het nou een macro, tele of zoom objektief moet zijn....kan ik niet beantwoorden.
Maar wel kan ik zeggen dat een lichtsterkere lens een wereld van verschil uitmaakt....

Om het daarnaast nog moeilijker te maken en niet makkelijker....
heb ik ook nog wel een paar andere ideetjes......

Wat verschillende opties:
  • Een zoom objektief: 70-200 F2.8
  • Een statief
  • Eten :9 Een stel flitsers en/of een studio set
  • Een goede gebruikte body (70D of 7D)
Edit: puur sport/buiten: 7D MKII voor alle andere gevallen 70D
En deze mooie vreemde eend 120-300 F2.8
En bij de keuze nieuwe body zou ik voor de 70D gaan (ipv 750D/760D), zeker handmatige meer mogelijkheden
Gefeliciteerd alsnog/alvast met je vriendin!
Danku, ze heeft het bericht met plezier gelezen!

Klopt, ze heeft de Tamron 18-270mm F/3,5-6,3 Di II VC PZD.
Ik denk dat we zeker gaan kijken naar een nieuw objectief, waarschijnlijk legt ze zelf wat bij voor een combi body+objectief. Er komt sowieso een nieuwe body omdat hij dus retetraag is. Ik denk dat een 70D voor de komende jaren prima is, met de kerst kan er dan wel weer een lensje bij komen.
P.S. Bezint eer ge begint....Zij staat straks doodleuk foto's te maken...en jij zeult 50kg gear rond die ze nodig heeft..... 8)
Haha ik zal goed opletten dat ik mezelf niet in de vingers snijd 8)7

We neigen nu wel wat meer naar een combi body+lens óf voor nu een body en over een paar maanden een nieuwe lens. De body wordt wel nieuw omdat het een cadeau is (voelt op een of andere manier fijner). Na de body mag ze haar eigen zakgeld gebruiken voor de lensen :X
Bedankt henkie196 voor het uitleggen van de verschillen tussen de body's, de rest bedankt voor de adviezen. Dit bedoelde ik met door de bomen het bos niet meer zien; ik denk dat een nieuwe body het antwoord is en iedereen geeft aan dat je beter een goede lens erbij kan halen. Misschien wat recalcitrant dat we toch een body gaan halen, maar nu komt er sowieso ook een nieuwe lens! ;)
Ik zal nog even laten weten wat het geworden is, nogmaals bedankt! :*)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Boodschappen wagentje groeit. Maar met de 750D of 70D heb je een prima keuze.
Voelen en uitproberen...geeft het beste antwoord.

Omdat het niet 'sport' is zoals ik dacht..voldoet de huidige lens prima.
Wil je je objektieven uitbreiden dan neig ik, na je toelichting, meer naar een groothoek objektief (of MACRO) aangevuld met statief.

Testen? Neem je eigen lege SD kaartje mee....en schiet er wat (identieke) foto's mee in de shop.
Kan ze daarna thuis nog eens kijken naar de foto's als ze 'twijfelt'...

:') ....de 50kg komt al in de buurt. Veel plezier ermee.

Ter afsluiting nog een kleine tip voor haar: http://www.fredmiranda.com/forum/

[ Voor 27% gewijzigd door kwakzalver op 03-08-2016 14:22 ]

Pagina: 1