Samsung SSD 840 PRO - niet herkenbaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xeneonic
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03-2025
Hallo,

Ik heb al een aantal jaar twee Samsung SSD 840 PRO's draaien in mijn PC; volgens SMART 1143 dagen, dus iets over 3 jaar.

Vanochtend deed mijn PC er een lange tijd over om op te starten (~2 minuten), waar dit normaal ~15 seconden duurde. Na het opstarten kon Windows 10 een van de twee SSDs niet meer goed herkennen.

Deze is ontoegankelijk, de drive letter is weg en windows virtual disk manager denkt dat dit een nieuwe hardeschijf is, als ik zeg dat hij hem opnieuw mag partitioneren (alle data zit toch op een backup of kan worden herdownload (steam games e.d.)) dan geeft hij aan:

"The request could not be performed because of an I/O device error."

Ook geeft VDM aan dat de schijf slechts 960 MB heeft (840 PRO's hebben 256 GB ruimte).

In de smart test krijg ik helaas hetzelfde probleem te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eeLiYIq.png

Je ziet hier duidelijk dat de scan wel een gedeelte detecteert; de firmware versie is hetzelfde en het ziet ook dat het een Samsung betreft. Helaas ziet het geen serienummer en ook de capaciteit van de SSD klopt niet.

Ik heb gisteren de SSD nog intensief gebruikt, een aantal games gespeeld, mods gedownload voor skyrim e.d. Alles verliep zonder problemen en verder nog nooit klachten gehad over deze SSD's.

Ik durf nog niet te proberen om de firmware te updaten en wil het als een laatste redmiddel beschouwen.

Mocht iemand een idee hebben, of nog beter, eenzelfde situatie gehad hebben en een oplossing hiervoor weten, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt!

Edit: Samsung Magician, de tool die een firmware update versimpelt; herkent de SSD ook niet. Bij de andere SSD geeft ie aan dat de firmware al up-to-date is. Dus dat is geen mogelijkheid.

Overigens heeft de UEFI bios ook aan dat het wel een samsung SSD herkent, maar verder niet dat het een 840 PRO is (bij de wel werkende dus wel)

[ Voor 9% gewijzigd door Xeneonic op 02-08-2016 07:54 . Reden: Update ]