Toon posts:

Doe het zelf NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een doe het zelf NAS. Ik wil gebruik maken van een moederbord met onboard cpu en twijfel tussen deze twee: Gigabyte GA-N3150N-D3V en ASRock J3710-ITX.

Vraag 1: De Gigabyte GA-N3150N-D3V heeft een m.2.aansluiting maar volgens de handleiding is die bedoeld voor een wifi module. Kan ik daar geen m.2. ssd op zetten?

Verder ben ik op zoek naar een geschikte voeding. Het aantal hdd's wat erin moet komen wordt 3 en later misschien 4. Ik zat te denken aan een picopsu maar die heeft maar 1x stekker voor sata. Nu zal dit vast wel uit te breiden zijn (in parallel schakeling) maar ik weet of dit problemen gaat geven.
Vraag 2: Weet iemand hier meer over? Of anders een alternatief? In de pricewatch vind ik alleen veel zwaardere voedingen. Efficiëntie van de psu is een must!

Budget totaal = max €350 en ik ben niet merkgebonden.
Geheugen = Crucial CT102464BF160B 8 GB voor ~€33 op amazon.de.
SSD = m.2 (als dat past op de gigabyte) of Adata Premier SP550 (€40).

UPDATE:
De NAS moet zo energiezuinig mogelijk zijn. Ik streef ernaar om het vermogen in full load rond de 10 Watt te houden. De NAS is bedoeld voor het aanbieden van bestanden over een lan (niet wan), als downloadserver en er is slechts 1 gebruiker (ikzelf).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2016 14:58 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Op vraag 1: Ik verwacht niet dat het mogelijk is, of toch bijzonder moeilijk. Om de volgende redenen:
- De uitsparing op dat M.2 PCIe slot ziet er E key uit (meestal voor WiFi), PCIe SSDs zijn meestal M key. Dat betekent dat het slot wel even breed is maar dat de uitsparing op de verkeerde plaats zit.
- Er is ook geen SATA lijn naar dat slot, dus het zou een PCIe SSD moeten zijn, dat aanbod is al wat meer gelimiteerd.
- En wat het dan helemaal onbestaand maakt is dat er op het zicht ook maar ruimte is voor een maat 2230 kaartje (22mm breed, 30 mm lang). Alle PCIe SSDs waar ik weet van heb zijn maat 2280 https://tweakers.net/cate...3NR1pW5gOjGK1RukDpjjf7_gY.

Lees anders dit artikel ter referentie: http://arstechnica.com/ga...l-speed-up-your-next-ssd/.

Maar je kunt eigenlijk net zo goed een socket 1151 moederbord dat dan voorzien is van een M.2 slot bedoeld voor SSDs. Gecombineerd met een Celeron is dat niet zoveel duurder dan die Braswell bordjes, als je 4 SATA HDD's én een SSD wilt gebruiken, wordt het wel wat duurder, maar nog steeds binnen budget volgens mij.

Dit is bv ongeveer wat ik heb (maar mijn systeem is met een Haswell Core i3, dus wat ouder moederbord en processor):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 44,-€ 44,-
1Asus H170I-PLUS D3€ 108,-€ 108,-
1Lian Li PC-Q25B€ 126,51€ 126,51
1Crucial CT4G4DFS8213€ 19,-€ 19,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 85,44€ 85,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,90

Stukje boven budget maar je zou een goedkopere behuizing kunnen nemen (ik had de mijne tweedehands voor de helft van de prijs, net zoals de SSD, moederbord en processor eigenlijk :p). En er zijn ook wel wat goedkopere M.2 SSDs, denk dat dat in deze toepassing ook wel een SATA SSD mag zijn. Dan wordt dit het resultaat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 44,-€ 44,-
1Asus H170I-PLUS D3€ 108,-€ 108,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 79,80€ 79,80
1Crucial CT4G4DFS8213€ 19,-€ 19,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Sandisk X400 M.2 128GB€ 52,99€ 52,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,74

De reden dat ik een H170 moederbord gekozen heb, is omdat de H110 chipset maximaal 4 SATA poorten ondersteunt, en daarmee is het dus niet mogelijk om een SSD aan te sluiten samen met 4 HDDs. Je zou ook een RAID kaart kunnen gebruiken voor het aansluiten van meer schijven, maar aangezien je werkt met mITX heb je al maar 1 PCIe slot en dat zou de prijs nog een heel stuk hoger laten oplopen dan het verschil tussen een H110 en B150 of H170 moederbord. Bijkomende reden voor die Asus is de Intel netwerkcontroller, tegenover de Realteks van veel goedkopere moederborden.

Wat de voeding betreft, de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is één van de weinige voedingen met lager vermogen die C6/C7 power states ondersteunt, en is ook efficiënt. Qua vermogen levert die een stuk meer dan je systeem nodig heeft, maar als je onder de 300W gaat zoeken vind je alleen weinig efficiënte voedingen of zit je met picoPSU's met te weinig connectors.

Zijn wel nog wat extra vragen te stellen: hoe wil je je schijven beveiligen, welk besturingssysteem wil je draaien en hoe kritisch is de data die je wilt opslaan. Moet de NAS nog iets anders doen dan bestanden opslaan of moeten er ook media getranscodeerd worden. Die vragen bepalen ook deels welke hardware je moet gebruiken, bv FreeNAS installeer je op een USB stick en dus is een SSD niet echt nodig, behalve om je array te versnellen. Of voor kritische data gebruik je beter ECC RAM. Voor transcoding zou een wat snellere processor gewenst zijn. Etc. Maar gezien je uitging van een Braswell bordje, veronderstel ik dat de eisen niet zo hoog zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet moet je altijd zorgen dat wanneer je systeem in idle zit dat het vermogen dan minimaal 20% is van het maximale vermogen wat je voeding te bieden heeft. Dus stel, mijn idle = 10 Watt dan zou mijn voeding een waardering van 50 Watt moeten hebben. Daarom twijfel ik of een 'efficiënte' voeding van 360 Watt wel efficiënt zal zijn voor een zuinige NAS die ik wil gaan bouwen.

Doel van de NAS is om bestanden aan te bieden over het netwerk omdat ik meerdere systemen heb en altijd toegang tot mijn data wil hebben. Ik wil wel films kunnen openen over het netwerk maar transcoden lijkt me niet nodig aangezien ik films alleen op een lan zal openen op een laptop. Het lijkt mij dat het bufferen van de video over het netwerk geen problemen zal moeten opleveren.
Daarnaast wordt het ook een server om bestanden te downloaden (bittorrent, sabnzb, jdownloader). Ik ben er nog niet achter welk OS het goed werkt met JDownloader dus welke is ga gebruiken kan ik nu nog niet zeggen. Al denk ik wel dat freenas moet gaan lukken.

RAID ga ik niet gebruiken vanwege de kosten. Dan heb ik 1 geen raid controller nodig en 2 geen extra schijven. Uitgangspunt van de NAS is ook dat die zo weinig mogelijk verbruikt. Het totale verbruik zónder de hdd's moet dan ook max rond de 10 Watt (TDP) zitten.
Ik schat dat mijn huidige opstelling rond de 10,85 Watt is (6 cpu +1.35 ram + 2.5 ssd +1 mobo) op full load. Eigenlijk jammer dat de UDOO x86 maar 1 sata port heeft. Die was anders namelijk perfect geweest voor dit project ;).

Een behuizing wil ik zelf gaan maken. Ik heb er de spullen voor en de behuizing komt toch niet in het zicht te liggen, dus ik hoef er niet de design prijs voor te winnen ;).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
Over het efficiëntie verhaal zou ik mij niet heel erg druk maken.

https://nl.hardware.info/...t-efficient-225-watt-test

De seasonic 360 is redelijk effectief op 22.5watt. Stel dat je met die seasonic extreem genomen met 10watt op 50% efficientie zit.(extreem genomen) dan zit je op 15W uit je stopcontact. Met stel de super efficiënte pico zit op 100%. en 10W er uit trekt.

10watt verbruik kost je nas 17 euro per jaar. met 15w zit je op 26 euro per maand. ik vind 9 euro per jaar niet echt schokkend.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Dat moederbordje verbruikt wel wat meer dan 7W (6W CPU + 1W moederbord zoals in jouw berekening). Deze Asrocks (een aantal met dezelfde processor) doen iets meer dan 20W totaalverbruik: https://be.hardware.info/...htpc-basis-stroomverbruik (HWI is daar wel niet zo duidelijk wat er nog allemaal aangesloten was, geheugen verbruikt altijd min of meer hetzelfde en zal wel één SSD geweest zijn).

Dat over het algemeen aangeraden wordt om het vermogen van de voeding zo te kiezen dat je idle verbruik hoger dan 20% zit komt omdat de 80plus testen niet bij belastingen lager dan 20% gebeuren en er dus geen garantie is dat je voeding 80% efficiënt is onder 20% belasting. Maar zoals je kunt zien in de grafiek die loki post, heeft de Seasonic G-360 wel een goede efficiëntie bij lage belasting.

Maar goed, het moet ook doenbaar zijn met een picoPSU, heb je nog wat kabel adapters nodig.

Om je een idee te geven van wat het verbruik zal zijn, en dat 10W waarschijnlijk niet te halen is, bekijk de specificaties van de Synology DS416play eens: https://www.synology.com/en-us/products/DS416play#spec. Synology geeft 29W tijdens access aan, en die heeft dan een dualcore Celeron N3060, je mag er van uitgaan dat de quadcore variant daarvan nog wel een stukje meer verbruikt. Maar dit zijn toestellen die 99% van de tijd in idle verkeren, race-to-idle gaat hier sterk op. Het heeft volgens mij geen zin om te zoeken naar een processor die nóg minder verbruikt, omdat die ook trager zal zijn, waardoor het systeem langer belast wordt, en waardoor het systeem uiteindelijk minder lang in idle is, en het verschil in verbruik miniem is of zelfs slechter uitvalt voor de "zuiniger" processor. Wat dan ook de reden is dat ik een Skylake Celeron of Pentium aanraad, ja die zouden onder last meer verbruiken, maar zouden hun taken ook een stuk sneller klaren en al lang weer in idle zijn terwijl het Braswell systeem nog zit te zweten, en in idle verbruiken de Skylakes quasi evenveel als de Braswells (afhankelijk van het moederbord).

Het operating system kies je ook best voor je de hardware vastlegt. Voor bv FreeNAS heb je geen SSD nodig, tenzij je die als cache wilt gebruiken, maar dat is vrij zinloos bij dit soort hardware. JDownloader op FreeNAS gaat ook volgens mij moeilijk zijn, ik gebruik geen van beiden, maar een snelle blik op Google doet me weinig goeds vermoeden (dat een X server vereist zou zijn, bv). Zou een stuk makkelijker zijn met een Linux distro. Nog wat alternatieven die je kunt bekijken zijn unRAID (maar ook daar is JDownloader moeilijk, kun je nog beter een Linux distro virtualiseren), of misschien OpenMediaVault. Of zet gewoon Linux Mint of Ubuntu op de NAS en installeer de pakketten die je wilt. Een Windows gebaseerde NAS kan evt ook.

Oh en wat betreft RAID, voor software RAID heb je geen RAID controller nodig. De meeste operating systems bedoeld voor NAS toepassingen hebben die optie wel. En zelfs als je je data niet beschermt met een mirror of pariteitsschijf, zou het waarschijnlijk in elk geval wel handig zijn om ze te poolen (zodat je één schijf ziet en niet elke schijf afzonderlijk). Die optie zit ook in de meeste operating systems, en zoniet gebruik ik mergerfs (Ubuntu/Linux Mint/Debian) of Drivepool (Windows).
Pagina: 1