Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik mis op tweakers een discussie en ervaringentopic voor smartwatches zonder android wear. Ik bedoel dus de smartwatches met een volledige androidversie(bijvoorbeeld 5.1 of 6.0). Persoonlijk vind ik deze smartwatches in Nederland behoorlijk onderbelicht, er staan wel top-10 lijstjes met smartwatches op androidplanet, maar dat gaat altijd puur om smartwatches met het veel beperktere android wear. Ik zie daar de logica niet zo van: waarom willen mensen een smartwatch die minder kan dan een smartphone? En waarom laten ze die niet links liggen als er smartwatches op de markt komen die alles kunnen in plaats van een beetje?
Of zie ik hier iets over het hoofd? Wie heeft hier ervaring met een stand-alone smartwatch?
Mijn No.1 d6 is onderweg, met volledige android 5.1(volgt binnenkort nog een upgrade naar 6.0). Voor mij als volledig blinde gebruiker is een scherm van geen enkele waarde, dus is een smartwatch veel praktischer dan een grote smartphone. Ik ben wel benieuwd waarom de smartwatches met volledige android zo weinig aandacht krijgen tegenover de uitgeklede versies, die blijkbaar wel goed verkopen. Graag jullie mening en ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:40
Ikzelf heb geen ervaring met een watch waar volledig Android op draait.

Waar de logica vermoedelijk in zit is dat het gebruik anders is. Op mijn watch wil ik meldingen kunnen ontvangen en bekijken. Korte reacties geven of even snel een bericht sturen of aangeven dat ik iemand wil bellen.

Een kleine App opstarten die daarna zelfstandig functioneert zoals Shazam of Stocard.

Android op een watch lijkt misschien leuk maar over algemeen is het scherm te klein om een App fatsoenlijk te kunnen bedienen (tenzij je met een groot scherm om je pols gast lopen en dat zie ik niet zitten). En wil ik een horloge of een telefoon? Want als het het laatste is waarom wil ik dan alles op mijn horloge kunnen? Is het het eerste wat moet ik dan met een zeer uitgebreid besturingssysteem.

Wat mijn inziens Android Wear zo mooi maakt is de eenvoud gecombineerd met de toch relatief uitgebreide opties.

Let wel, het kan natuurlijk zo zijn dat een blind persoon hele andere eisen stelt en het compleet anders gebruikt. Maar bovenstaande is vanuit mijn oogpunt.

[ Voor 8% gewijzigd door Robbie T op 02-08-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien een smartwatch geen telefoon is schopje naar WNO.
dicksterk schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 00:14:
Ik mis op tweakers een discussie en ervaringentopic voor smartwatches zonder android wear.
Iedereen mag topics aanmaken op tweakers. Wil je dus een mooie OP aanmaken, dan mag je dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Het type smartwatches wat ik bedoel is weldegelijk een telefoon: er gat een simkaart in, je kan ermee bellen/smssen/whatsappen/interneten, e worden ook wel watchphones genoemd dus het zijn weldegelijk (kleine) smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:28

BLACKfm

o_O

Grappig, ik ben sinds een goede week in het bezit van het bewuste D6 'smartwatch', maar ik denk dat een 'horloge' met een volledige androidversie er op (die overigens ook te koppelen is aan je telefoon) en met een simkaart volledig onafhankelijk kan werken vooral iets is wat ze in het 'oosten' leuk vinden.

Ik denk niet dat een samsung, apple of dergelijke bedrijven hier brood in zien, terwijl ik persoonlijk het toch wel een leuk product vind.

Ik heb het gekocht omdat ik eigenlijk op zoek was naar een phonewatch/watchphone, maar als we het dan toch doen, doet het dan goed. De D6 viel bij mij in de smaak, maar er zijn denk ik ook niet veel (betere) alternatieven met een zelfde functionaliteit.

De bruikbaarheid als 'vervanger' van een smartphone is beperkt. Door de magere accu kun je er niet de hele dag mee gamen, appen en filmpjes kijken. Puur in telefoonmodus (bellen en sms) gaat die echter dagen (staat al 3 dagen aan en +90% accu) mee, maar als je gebruik maakt van het internet zie je de accu snel teruglopen.

Ik wil het gaan gebruiken als 'noodoplossing'. Middels een pre-paid simkaart ben ik bereikbaar en kan ik middels alle wegen (facebook, whatsapp, sms en telefoon) contact naar buiten zoeken zonder dat ik gelijk met een baksteen in mijn broekzak rondloop, waar je op een evenement of uitje ook nog eens het risico loopt deze kwijt (gejat) te raken, in principe heb je een volwaardige smartphone op dat moment niet echt nodig. Gezien mijn grote polsen en het niet zo modieuze design wil ik het als een soort hanger (keycord) gebruiken, en zo kan er ook niet zoveel mis gaan.

En onder aan de streep ben ik dan liever een pre-paid 'telefoon' van 80 euro kwijt dan een mobieltje met een hele fotogeschiedenis van een veelvoud van dat bedrag.

TL;DR

Een dergelijke discussietopic lijkt me wel handig. Er zijn genoeg 'gadgedfreaks' zoals mijzelf die graag wat duidelijkheid hadden op dit gebied. Ik ben na wat prutsen blij met mijn aankoop en gezien de redelijk kleine markt was het ook snel gevonden, maar een beetje vergelijkbaar warenonderzoek naar stand-alone smartwatches had mijn zoektocht wellicht wat makkelijker gemaakt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@blackfm: Leuk dat je hebt gereageerd. en ook dat je dezelfde smart-watch hebt gekocht. Ik heb voor ik deze kocht ng even naar zgpa gekeken(omate is me te duur). Maar de android-community vor blinden hamerde er nogal op dat ik niet onder de 1gb ram mocht gaan zitten omdat talkback en google tts anders geheugentekort zouden krijgen. Mijn smartwathc is nu nog onderweg(woensdag verzonden) maar ik ben uiterst nieuwsgierig nar de volgende dingen, als jij me daar antworod op wilt geven zou ik daar heel blij mee zijn:
- Moet er een micro of nanosim in deze smartwatch?
- Zou je voor mij kunnen kijke of talkback werkt? Sommige fabriaktnen slopen de accessibilityfuncties uit hun android-firmware. Talkback kan ej meestal aanzetten in settings/accessibility, maar ook downloaden vanuit google play. Kan je kijken of die te openen is? Als de accessibility functies eruit gesloopt zij zal talkback niet opstarten/gaan praten, maar als ze er niet aan geprutst hebben start hij gewoon op. Ik hoop het van je te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

dicksterk schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:58:
- Moet er een micro of nanosim in deze smartwatch?
- Zou je voor mij kunnen kijke of talkback werkt?
Het kleinste simkaartformaat gaat hier in. Dat zou de Nano dan zijn.
Wat betreft de instellingen zit er wel een custom skin overheen, want de vertalingen naar het Nederlands (Engels is wat dat betreft wat beter, maar dan zijn sommige apps ook engels) zijn soms om te huilen en de instellingen zijn niet zo uitgebreid als op een tablet of telefoon. Waarschijnlijk omdat dit mogelijk conflicteert met hoe het horloge/telefoon werkt.

Google talkback kon ik wel installeren via de app store, maar ik weet niet wat ik daar verder mee kan doen. De enige optie is 'verwijderen' waar normaal ook een 'openen' knop is te vinden.

Ik had overigens wel wat 'problemen' met het werkend krijgen van de play store. Ik heb nu een apart account aangemaakt, ik kreeg steeds een melding dat ik het apparaat moest verifiëren, maar dat heb ik gedaan en bleef de melding krijgen. Dus als het bij jouw ook niet zo soepel gaan mogelijk een apart account maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@blackfm: als je talkback niet mag openen vrees ik dat ik helemaal niets met deze smartwatch al kunnen. Talkback moet er normaal gesproken voor zorgen dat de telefoonsmartwatch toegankelijk wordt voro blinden. Normaal heb je in settings de mogelikheid bij accessibility/toegankelijkheid om talkback aan of uit te zetten, maar ikheb ook weleens gezien dat dit ontbrak en talkback wel geïnstalleerd kon worden, maar toen kon ik talkback wel gewoon opeen. Als je die optie niet krijgt zou dat etekenen dat ze alle accessibility otpeis eruit gesloopt hebben(wat zou kunnen als ze inderdaad aan de standaard settings hebben gesleuteld). Ik had dat niet direct verwacht omdat, het ding 8gb rom heeft, dan is er geen directe noodzaak om android zo klein mogelijk te hoduen. Zou erg jammer zijn, want dan heb ik helemaal ints aan deze smartwatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:27

Onbekend

...

dicksterk schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 00:14:
Ik zie daar de logica niet zo van: waarom willen mensen een smartwatch die minder kan dan een smartphone? En waarom laten ze die niet links liggen als er smartwatches op de markt komen die alles kunnen in plaats van een beetje?
Alles heeft met het gebruiksgemak te maken en de prijs die daarbij hoort.

V. Waarom willen mensen liever een laptop i.p.v. een pc met losse kast?
A. Het is handiger mee te nemen. En mag niet te duur wezen, dus leveren we in op prestaties.

V. Waarom willen mensen liever een tablet i.p.v. een laptop?
A. Is lichter in gewicht, en daarmee kan ik ook gewoon internetten. En mag niet te duur wezen, dus leveren we in op prestaties.

V. Waarom willen mensen liever een telefoon i.p.v. een tablet?
A. Je kunt het makkelijk in je broekzak stoppen en je kunt er ook nog mee bellen. En mag niet te duur wezen, dus leveren we in op schermgrootte en accuduur.

V. Waarom willen mensen misschien een smartwatch i.p.v. een telefoon ?
A. Je hebt hem altijd bij je, en je hoeft hem niet steeds uit je broekzak te pakken. En we leveren weer in op prestaties, schermgrootte en accuduur.

Er zijn altijd mensen die iets nieuws willen proberen, maar veel mensen kijken de kat uit de boom.
En zeg nou zelf: Wat zou een grote toegevoegde waarde voor een smartwatch zijn t.o. het huidige mobieltje?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@blackfm: heb ij de nieuwste firmare geïnstalleerd op de no.1 d6?
Echt jammer als talkback er niet op werkt, watn dan heb ik niets aan deze smartwatch en hb ik hem dus voor niets gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Nieuwste firmware? Ik kreeg bij het eerste wifi contact destijds wel een melding om een update te installeren, maar dit is nog steeds android 5.x.
Op de firmware website is de laatste update van 16 juli 2016.
Dit is ook de datum van mijn kernel, dus dat zal de laatste update moeten zijn.

De statement dat de telefoon dagen meegaat met enkel GSM signaal laat ik intussen ook even varen. Ondanks dat het horloge wel aangeeft dat er nog +85% batterij over is was er na een telefoontje van 5 minuten nog maar 70% over. Talkback er op gezet en wat door de instellingen gescrolled en het viel gewoon uit.

Heb het idee dat de accu zich voordoet alsof er veel in zit, maar zodra je de kracht vraagt deze ineens niet meer thuis geeft. Maar denk ook niet dat het bedoelt is om dagen mee te gaan. Een 'werk'-dag is voor mij dan wel voldoende, maar ik ben er niet elk uur van de dag mee bezig om er een goed beeld van te krijgen.

Ik zal straks nog een keer kijken of ik na de installatie van talkback iets kan terugvinden in de instellingen.

Edit: Ik kan zelfs helemaal geen opties vinden voor accessibility/toegankelijkheid of iets dergelijks. Dus ik vrees het ergste voor je...

[ Voor 15% gewijzigd door BLACKfm op 08-08-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoZz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-03-2018
Hallo iedereen,

Ik heb inmiddels mijn NO. 1 D6 smartwatch/phonewatch ontvangen en ruim getest. Ik liep al gauw tegen het probleem aan dat ik de 'toegankelijkheid/Accessibility' niet kon vinden.

Hier heb ik een oplossing voor gevonden. Download de Google App en zorg dat je de OK Google funtie hebt ingeschakeld. Vervolgens open je de Google app en zeg je "OK Google Open Accessibility". Nu krijg je de mogelijkheid de Accessibility tab in je instellingen te openen.

Oke, nu loop ik tegen een nieuw probleem aan en snap ik direct waarom deze optie uit de instellingen is gehaald. De tekst valt over de activatie knop heen en kun je er dus niet op klikken. Het is mogelijk op Talkback en vele andere apps te gebruiken maar dan moet er eerst een oplossing komen om die tekst van de knop te krijgen.

Ik heb geprobeerd om de DPI van het scherm te vergroten en te verkleinen (dmv Le DPI Changer ROOT) maar de tekst blijft over de knop vallen.

Kent iemand een manier om via een andere app de Accessibility te activeren/deactiveren, een bepaalde app toegang geven zeg maar? De optie is beschikbaar dus het zou moeten kunnen lijkt mij.

Ik wacht af, groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Ik heb wel Google apps geinstalleerd en geprobeerd naar de instellingen te gaan door 'open accessebility' te zeggen, maar verder dan een google search kom ik niet. Bovenaan komt in ieder geval geen functie om naar de instellingen ervan te gaan.

Ik zat mogelijk te denken aan het aansluiten van een extern toetsenbord (via usb is wat lastig, tenzij je een female-female usb blockje hebt) via bleutooth en dan gewoon op enter ofzo te drukken, of dat je middels wat tabjes (als dat zo werkt in android) of pijltjestoetsen toch bij de bewuste knop kunt komen.

Maar zover kom ik dus niet, dus dat wordt lastig testen.

Pagina: 1