Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:46
Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een nieuw workstation op basis van 2 E5-2650 xeons. Deze zitten gehuisvest op een ASRock Rack EP2C602 moederbord samen met 32GB aan ram. Hierbij had ik voor de opslag een Samsung SM951 NVMe ssd besteld en die doormiddel van een pci-e naar m2 adapter gemonteerd.

Helaas werkte dit allemaal niet zo als verwacht, windows herkent de ssd bij het instaleren, alleen ondersteund het bios het niet om er van op te starten. Domdomdom had ik kunnen weten van te voren. |:( Mijn vraag, is dit op een of andere manier wel werkend te krijgen. Dat er geboot wordt van een andere hdd/sdd welke vervolgens van de nvme ssd verder boot (een houtje touwtje opslossing is opzich niet erg)?

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

- Windows 10 op NVMe ssd instaleren; instaleren lukt tot dat er vanaf geboot moet worden dan gaat het fout.
- Windows 10 op HDD; werkt als een zonnetje
- ubuntu 16.04 op NVMe ssd; zelfde als windows 10, kan er niet van booten.
- Eerst windows 10 op HHD en dan windows 10 op nvm ssd instaleren. Geeft een error dat die winload.exe niet kan booten.

Iemand nog een leuke oplossing hiervoor? Zou de AHCI verzie wel werken op dit moederbord?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:43
Als de ssd niet tussen de boot optie staat dan zal het niet gaan.

Je bios moet hem namelijk herkennen als schijf.
Misschien bestaan er adapters met boot optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zit er een UEFI bios op dat board? Want die kan je met enige regelmaat modden, en op die manier een NVMe module toevoegen.

http://www.win-raid.com/t...stems-from-Series-up.html

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Met Linux zou je kunnen overwegen om voor een creatieve oplossing te gaan: plaats /boot op een normale sata-schijf, en de rest (/) op de nvme ssd. Op die manier hoeft alleen de boot-image van de normale schijf gelezen te worden, en op het punt dat er wat meer random i/o vereist is in het bootproces kan de nvme schijf al aangesproken worden (tenminste, dat is de theorie. Ik kan het niet even voor je proberen :P)

[ Voor 9% gewijzigd door dcm360 op 02-08-2016 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Had je deze gezien? http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=1236 (2de hit in google ;) )

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
@afterburn jup gezien en geprobeerd helaas werkte het niet. Volgensmij heeft het bord een UEFI bios werkt deze tool ook met serverchipsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Mijn link gaat niet over een tooltje? Er worden bepaalde BIOS/UEFI settings aangeraden. Vaak moet je voor NVME booting iets van Force UEFI aanzetten, en deze link geeft vergelijkbare settings die in je BIOS/UEFI kunt instellen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
Sorry voor de verwarring ik bedoelde te tool die mckaamos doorlinkte. De handleiding op het asrock forum werkte helaas niet
Pagina: 1