Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een nieuw workstation op basis van 2 E5-2650 xeons. Deze zitten gehuisvest op een ASRock Rack EP2C602 moederbord samen met 32GB aan ram. Hierbij had ik voor de opslag een Samsung SM951 NVMe ssd besteld en die doormiddel van een pci-e naar m2 adapter gemonteerd.
Helaas werkte dit allemaal niet zo als verwacht, windows herkent de ssd bij het instaleren, alleen ondersteund het bios het niet om er van op te starten. Domdomdom had ik kunnen weten van te voren.
Mijn vraag, is dit op een of andere manier wel werkend te krijgen. Dat er geboot wordt van een andere hdd/sdd welke vervolgens van de nvme ssd verder boot (een houtje touwtje opslossing is opzich niet erg)?
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- Windows 10 op NVMe ssd instaleren; instaleren lukt tot dat er vanaf geboot moet worden dan gaat het fout.
- Windows 10 op HDD; werkt als een zonnetje
- ubuntu 16.04 op NVMe ssd; zelfde als windows 10, kan er niet van booten.
- Eerst windows 10 op HHD en dan windows 10 op nvm ssd instaleren. Geeft een error dat die winload.exe niet kan booten.
Iemand nog een leuke oplossing hiervoor? Zou de AHCI verzie wel werken op dit moederbord?
Alvast bedankt!
Helaas werkte dit allemaal niet zo als verwacht, windows herkent de ssd bij het instaleren, alleen ondersteund het bios het niet om er van op te starten. Domdomdom had ik kunnen weten van te voren.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- Windows 10 op NVMe ssd instaleren; instaleren lukt tot dat er vanaf geboot moet worden dan gaat het fout.
- Windows 10 op HDD; werkt als een zonnetje
- ubuntu 16.04 op NVMe ssd; zelfde als windows 10, kan er niet van booten.
- Eerst windows 10 op HHD en dan windows 10 op nvm ssd instaleren. Geeft een error dat die winload.exe niet kan booten.
Iemand nog een leuke oplossing hiervoor? Zou de AHCI verzie wel werken op dit moederbord?
Alvast bedankt!