Thin&light touchscreen laptop/convertible

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:19
Hallo tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe laptop. Dit komt omdat ik een nieuwe studie ga doen en mijn huidige laptop alleen nog maar werkbaar is op “high performance” met de ventilator na 5 minuten gebruik op 100% aan staat te janken en de batterij nog hooguit een uurtje mee gaat. Dan heb ik het nog niet gehad over het gewicht van het beestje als ik alles mee moet nemen, dat komt namelijk uit op zo’n 4,5 kilo voor alleen de laptop en de accessoires (daar komen nog boeken bij).

De studie die ik ga doen is tot tweede graad docent techniek. Ik zal veel verslagen moeten maken en soms wat programmeren (<- nog nooit gedaan en is maar voor 10 weken), op dezelfde manier moet ik Revit en SolidWorks gaan gebruiken.

Wanneer ik kijk naar de systeemeisen voor deze programma’s komt het er eigenlijk op neer dat ik 8GB (minimum = 4GB) ram nodig heb en een redelijke processor. Ik ben op zoek gegaan naar een systeem om mijn studie te kunnen doen en wil een thin & light laptop/convertible.

De systemen die ik nu in mijn bezit heb zijn de volgende:
Desktop:
I7 920 (max 3.7ghz)
R9 280X
12GB RAM
2x 128SSD voor OS en programma’s + HDD’s voor opslag.
Blijft in mijn bezit en staat bij mijn moeder thuis, kan eventueel mee naar mijn toekomstige woonruimte en kan dus eventueel voor het zwaarde werk gebruikt worden.

Laptop:
I7 2630m
GT525 dGPU
8GB RAM
Deze laptop gaat naar mijn moeder, die kijkt haar mail en op Pinterest en heeft hem standaard aan de stroom en neemt hem nooit mee.

Goed, nu is dat duidelijk.
Wat wil ik nou van mijn laptop:
Laag gewicht max 13”
Touchscreen
Windows 10
Soepel werken (ik heb geen zin om te wachten, ik hecht veel waarde aan een vloeiende ervaring)
Opslag = minimaal 128GB SSD

Software die ik voornamelijk gebruik:
Office (ik heb 365)
OneNote
Outlook
Sway
Héél even dus SolidWorks en Revit, dit zullen simpele modellen zijn.
Simpel programmeren (Arduino)
Spotify
iTV KPN
Onedrive
Edge browser

Om heel eerlijk te zijn ben ik een beetje verliefd op de Surface pro 4. Dit lijkt me een ideaal beestje. Ik zit zelf te kijken naar de volgende:
M3 4GB 128GB = €882,- + typecover
I5 4GB 128GB = €949,- + typecover

Ik weet niet goed of 4GB voldoende is om alles soepel te laten lopen en ik weet ook niet hoe de CPU’s van de SP4 zich verhouden tot mijn Desktop en Laptop. Een andere optie is om voor de i5 met 8 GB en 256GB te gaan maar deze is aanzienlijk duurder (€1293,- + typecover)

Ik wil graag weten welke versie ik het beste zou kunnen kiezen, ik ga er sowieso een muis en extern scherm en eventueel toetsenbord aan doen. Misschien is er wel een anders mooi alternatief wat ik over het hoofd gezien heb.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je een vloeiende ervaring wil zit je eigenlijk wel vast aan het i5 met 8 GB en 256GB model. Niet om dat je het altijd nodig hebt, maar om dat je je anders weer gaat ergeren als je net een beetje te veel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
johnkeates schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:14:
Als je een vloeiende ervaring wil zit je eigenlijk wel vast aan het i5 met 8 GB en 256GB model. Niet om dat je het altijd nodig hebt, maar om dat je je anders weer gaat ergeren als je net een beetje te veel doet.
Dit dus. 8 GB.

Echter, ik heb een aantal SP4's uitgeleverd met slechts 4 GB RAM en de m3 processor. Dat was aan gebruikers die alleen Office 365 gebruiken. Voor die gebruikers werkt de SP4 met m3 processor meer dan goed. Voordeel van de m3 is een iets lager gewicht en hij is iets stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:19
[/table]Is dit de meerprijs waard? Ik vind het nogal een prijsverschil.
Je krijgt dan wel een grotere SSD en meer RAM maar 300,- meer is niet niks. Nu is het wel zo dat ik zuinig met mijn spullen omga en het lang mee kan gaan, maar ook dan zie je dat na 5 jaar de laptop aan vervanging toe is. Zeker als de accu niet te vervangen is.

Ik heb even gekeken naar de kosten per jaar (incl. typecover á 115,-). Los van gebruiksgemak maar alleen naar eventuele levensduur en aanschafkosten verdeeld over de gebruiksjaren.

M3 4GB: 3 jaar = €332,- | 4 jaar = €250,- | 5 jaar = 200,-
i5 4GB: 3 jaar = €355,- | 4 jaar = €266,- | 5 jaar = 212,-
i5 8GB: 3 jaar = €470,- | 4 jaar = €350,- | 5 jaar = 280,-

Ga je er vanuit dat de M3 versie 3 jaar mee gaat dan moet je kom de kosten per jaar ongeveer gelijk te houden de i5 8GB minimaal 4 jaar kunnen gebruiken. 4 jaar voor een dergelijk beestje lijkt me toch wel haalbaar! Als ik hier dan naar kijk lijkt het me redelijk te verantwoorden om de meerprijs voor de 8gb te betalen. Wel is het zo dat na 2 jaar (<-- duur van de studie) deze laptop alleen nog voor browsen, mail, office en TV/netflix gebruikt gaat worden. Dat zou de levensduur van welke versie dan ook nog wat kunnen rekken.

Langer dan 4 á 5 jaar verwacht ik niet dat een laptop mee zal gaan. Tenzij je een versie kiest waar de batterij te vervangen is. Ik weet niet of dat mogelijk bij microsoft, zou je je SP4 op kunnen sturen om tegen een acceptabele vergoeding een nieuwe accu er in kunnen laten zetten? Zo ja heb je bijna weer een nieuwe laptop voor een minimale prijs.

[ Voor 66% gewijzigd door stevens20 op 02-08-2016 12:24 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/