• zjweele13
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-01 20:18
Ik ben op zoek naar een nieuwe grotere TV waar ik ook op kan gamen met mijn PC. Ik game met een intel i5 6500 en een GTX 1070. Ik gebruik de PC ook om HD TV en film te kijken. Ik twijfel nu tussen het kopen van een echte TV of een monitor. Ik twijel nu tussen een humax en een philips. 50 inch is de max wat in mijn kast past. Een TV van dat formaat is vele malen goedkoper dan een PC-monitor als je op 144Hz wilt gamen. Echter als je op 4k speelt dan is de maximale fps toch maar 60 van wat ik er over heb gelezen, dus daarom heb ik nu 2 alternatieven van 60Hz gekozen.Wat zouden jullie doen: een van deze 2 of toch zoeken naar een TV van 100Hz ofzo? Ik weet ook niet of je het verschil ziet tussen 60fps en 100+fps

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je 144Hz op 4K wil dan ga je sowieso meer nodig hebben dan een 1070, überhaupt voor 4K boven de 60. Eigenlijk kan alleen 1080SLI dat lekker, dus tenzij je ook daar veel voor over de balk wil smijten gewoon een 60Hz paneel nemen, TV of monitor ligt aan wat je zelf wil.

Als je kan gamen op 50" neem dan vooral een TV, ik zou het zelf niet kunnen voor alle spellen die ik speel. CS:Go wordt hem echt niet bijvoorbeeld.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik vraag me af of überhaupt wel tv's zijn waar meer dan 60 hz als input wordt gebruikt. De 400 hz waar ze reclame mee maken is gewoon interpolatie om het beeld mooier/vloeiender te laten lijken.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 20:32
Ik raad je af om op een tv te gaan gamen, de inpute-latency is veel te traag om lekker soepel te gamen.

Een monitor heeft een veel snellere input .

Waarom denk je dan dat je 50" 4K tv's voor 600€ koopt. En een 27" 4K monitor voor rond dat zelfde bedrag?

• zjweele13
Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Na nog wat meer googlen vond ik zaken als 24p playback ivm dat films in 24Hz worden opgenomen. TV's, zoals ik het begrijp, passen automatisch de refresh rate aan voor een betere kijkervaring. Ik ga de nieuwe TV meer gebruiken voor film/TV dan voor gamen. Is het dan verstandiger om toch voor een TV te gaan ipv een monitor. Of zijn er tegenwoordig ook monitoren die geschikt zijn voor het optimaal kijken van films? Ik vond bijvoorbeel wel een LG met een reactijtijd van 9ms. Dat is volgens mij best goed om mee te gamen toch? Is dan wel geen 4k TV, maar lijkt me toch een goede optie
pricewatch: LG 49LW340C Zwart

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 12:52
Waar je goed op moet letten (buiten de reactietijd) is ook de processing van de TV. De ene tv is duidelijk de andere niet en hoewel er misschien 60Hz in komt is dit niet altijd goed te zien.

Zelf heb ik een 49PUK7100 Philips tv staan. Deze draait mooi soepel op 60Hz, maar de 49PUK4900 stond er naast in de winkel, en hoeveel ik ook de instellingen tweakte haperde daar het beeld echt met dezelfde input.

Het werd nog erger toen het input signaal veranderde naar 1080p en de tv's moesten gaan schalen. Blu-ray zag er niet meer uit vanwege het haperende beeld.

Ik zou dus vooral ook echt naar een winkel gaan en daar zelf het beeld beoordelen, je kunt hem dan altijd nog ergens anders bestellen als de winkels te duur zijn.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Martin.Air schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:09:
Waar je goed op moet letten (buiten de reactietijd) is ook de processing van de TV. De ene tv is duidelijk de andere niet en hoewel er misschien 60Hz in komt is dit niet altijd goed te zien.

Zelf heb ik een 49PUK7100 Philips tv staan. Deze draait mooi soepel op 60Hz, maar de 49PUK4900 stond er naast in de winkel, en hoeveel ik ook de instellingen tweakte haperde daar het beeld echt met dezelfde input.

Het werd nog erger toen het input signaal veranderde naar 1080p en de tv's moesten gaan schalen. Blu-ray zag er niet meer uit vanwege het haperende beeld.

Ik zou dus vooral ook echt naar een winkel gaan en daar zelf het beeld beoordelen, je kunt hem dan altijd nog ergens anders bestellen als de winkels te duur zijn.
Dit is heel slecht advies.

Ik vind het niet raar dat bij het ene model het beeld lijkt te haperen in vergelijking met het andere omdat de 49PUK7100 motion interpolation heeft en de 49PUK4900 niet.

Motion interpolation is een feature die je alleen terug ziet in televisies (alleen de ECHTE 100Hz of hoger TV's hebben dat, marketingkreten als CMR of clear motion troep daar gelaten) en niet in monitors. Deze feature "verzint" met een algoritme frames erbij bij het bronmateriaal zodat de bewegingen kunstmatig soepeler worden.

Dat de blu-ray er dan een stuk soepeler uitziet is niet gek, aangezien die 24fps is en de duurdere tv daar 120fps van maakt. Veel rustiger om naar te kijken, tenzij je niet van het soap opera effect houdt. Google maar.

Deze feature is ten sterkste af te raden om te gebruiken bij games omdat die ontiegelijk veel input lag veroorzaakt (soms 60ms en soms zelfs 130ms) waardoor fps games bijvoorbeeld onspeelbaar zijn. Bovendien werkt het algoritme niet goed op games omdat v-sync niet per definitie aanstaat en de motion interpolation niet goed om kan gaan met alternerende halve frames.

Bij het kijken van films is dat geen issue, maar met games wil je dat niet. Daarom zijn vaak de simpelere TV's voor games een veel betere keuze, zolang er maar niet bezuinigd is op het gebruikte paneel. Dit is helaas in veel gevallen wel zo, maar met een side by side check vallen die gelukkig snel genoeg door de mand.

Edit; oh en as a general note, er zijn geen tv's die een signaal accepteren van hoger dan 60fps, ook al is het paneel 100/120Hz. Wil je de 60fps+ die je pc uitpompt zien zal je voor een monitor moeten gaan die daadwerkelijk een 120Hz of 144Hz signaal accepteert.
zjweele13 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:58:
Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Na nog wat meer googlen vond ik zaken als 24p playback ivm dat films in 24Hz worden opgenomen. TV's, zoals ik het begrijp, passen automatisch de refresh rate aan voor een betere kijkervaring. Ik ga de nieuwe TV meer gebruiken voor film/TV dan voor gamen. Is het dan verstandiger om toch voor een TV te gaan ipv een monitor. Of zijn er tegenwoordig ook monitoren die geschikt zijn voor het optimaal kijken van films? Ik vond bijvoorbeel wel een LG met een reactijtijd van 9ms. Dat is volgens mij best goed om mee te gamen toch? Is dan wel geen 4k TV, maar lijkt me toch een goede optie
pricewatch: LG 49LW340C Zwart
Er zijn zo goed als geen TV's meer op de markt die geen 24Hz signaal accepteren. Alleen de HD ready (720p) TV's die je nog kan kopen zullen daarmee worstelen. Alle Full-HD of hoger TV's op de markt kunnen dat.

De reden waarom dat belangrijk is is omdat 24 niet een geheel aantal keer in 60 past. Als het paneel op 60Hz werkt en hij moet 24Hz blu-ray materiaal weergeven dan geeft hij 3x het eerste frame weer en 2x het tweede frame, zogenaamde 3:2 pulldown.

Het effect daarvan is dat niet alle frames even lang worden weergegeven met continu versnellend en vertragend beeld als gevolg. Niet iedereen heeft daar last van, maar over het algemeen wordt het bekijken van het pure 24Hz signaal wel als het mooist beschouwd.

Een 100/120Hz tv maakt daar dan een mooi soepele 120fps van zodat het heel rustig is om naar te kijken. Dit kan bij snelle bewegingen echter wel bewegingsartifacts opleveren.

[ Voor 30% gewijzigd door Blaat op 02-08-2016 12:41 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Martin.Air
Blaat schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:25:
[...]

Dit is heel slecht advies.

Ik vind het niet raar dat bij het ene model het beeld lijkt te haperen in vergelijking met het andere omdat de 49PUK7100 motion interpolation heeft en de 49PUK4900 niet.

Motion interpolation is een feature die je alleen terug ziet in televisies (alleen de ECHTE 100Hz of hoger TV's hebben dat, marketingkreten als CMR of clear motion troep daar gelaten) en niet in monitors. Deze feature "verzint" met een algoritme frames erbij bij het bronmateriaal zodat de bewegingen kunstmatig soepeler worden.

Dat de blu-ray er dan een stuk soepeler uitziet is niet gek, aangezien die 24fps is en de duurdere tv daar 120fps van maakt. Veel rustiger om naar te kijken, tenzij je niet van het soap opera effect houdt. Google maar.

Deze feature is ten sterkste af te raden om te gebruiken bij games omdat die ontiegelijk veel input lag veroorzaakt (soms 60ms en soms zelfs 130ms) waardoor fps games bijvoorbeeld onspeelbaar zijn. Bovendien werkt het algoritme niet goed op games omdat v-sync niet per definitie aanstaat en de motion interpolation niet goed om kan gaan met alternerende halve frames.

Bij het kijken van films is dat geen issue, maar met games wil je dat niet. Daarom zijn vaak de simpelere TV's voor games een veel betere keuze, zolang er maar niet bezuinigd is op het gebruikte paneel. Dit is helaas in veel gevallen wel zo, maar met een side by side check vallen die gelukkig snel genoeg door de mand.

Edit; oh en as a general note, er zijn geen tv's die een signaal accepteren van hoger dan 60fps, ook al is het paneel 100/120Hz. Wil je de 60fps+ die je pc uitpompt zien zal je voor een monitor moeten gaan die daadwerkelijk een 120Hz of 144Hz signaal accepteert.
Hier neem jij even aan dat ik de feature niet uitgezet had? :P

Ik ken echt het verschil wel, en snap ook dat 24 fps er anders uitziet dan 60. Maar als ik beide forceerde naar 23.xxxHz voor Blu-ray was dit 'soepel' op de 7100. Bij de 4900 ontstond zelfs tearing. Ik probeerde alleen in het verhaal de situatie te schetsen zonder met een lading aan termen te gaan gooien. Vandaar ook mijn advies:
Martin.Air schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:09:
...
Edit: Ik adviseer zeker niet om per se een duur model te kopen, maar om juist als je voor een tv kiest omdat je de hogere reactietijd al voor lief neemt dan wel een beslissing te maken waar je zelf blij van wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin.Air op 02-08-2016 12:44 ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Martin.Air schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:40:
[...]

Hier neem jij even aan dat ik de feature niet uitgezet had? :P

Ik ken echt het verschil wel, en snap ook dat 24 fps er anders uitziet dan 60. Maar als ik beide forceerde naar 23.xxxHz voor Blu-ray was dit 'soepel' op de 7100. Bij de 4900 ontstond zelfs tearing. Ik probeerde alleen in het verhaal de situatie te schetsen zonder met een lading aan termen te gaan gooien. Vandaar ook mijn advies:

[...]
Vaak is het probleem dat je die feature niet 100% uit kan zetten. Dan zet je hem uit in het menu maar geloof mij als ik je vertel dat hij dan alsnog meedoet, weliswaar op standje minimaal. Ook voegt de feature ook alsnog wat input lag toe.

Misschien moet de TS dan ook voor zichzelf afvragen of hij meer films kijkt of meer gamet.

Meer gamen? -> 60Hz model nemen
Meer films? -> 100/120Hz model nemen

Tja en ik ben zelf van mening dat als iemand daadwerkelijk snapt hoe dingen werken, het makkelijker is voor jezelf af te wegen wat belangrijk voor je is. Vandaar dat ik super veel uitweid hierover. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• zjweele13
Misschien moet de TS dan ook voor zichzelf afvragen of hij meer films kijkt of meer gamet.

Meer gamen? -> 60Hz model nemen
Meer films? -> 100/120Hz model nemen

Tja en ik ben zelf van mening dat als iemand daadwerkelijk snapt hoe dingen werken, het makkelijker is voor jezelf af te wegen wat belangrijk voor je is. Vandaar dat ik super veel uitweid hierover. :P
Bedankt voor je toelichting. Ik game nu op een gewone pc monitor en kijk TV/film op een TV, maar wil dit nu op 1 apparaat gaan doen. Ik kijk meer film/TV dan dat ik game, dus als ik het goed begrijp kan ik dan beter voor een echte TV gaan en dan de eventuele extra input lag voor gamen voor lief nemen

• Martin.Air
zjweele13 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:12:
[...]

Bedankt voor je toelichting. Ik game nu op een gewone pc monitor en kijk TV/film op een TV, maar wil dit nu op 1 apparaat gaan doen. Ik kijk meer film/TV dan dat ik game, dus als ik het goed begrijp kan ik dan beter voor een echte TV gaan en dan de eventuele extra input lag voor gamen voor lief nemen
Correct, dat ben ik ook met Blaat eens (hoewel we het iets anders uitdrukken). Voor het gamen zou ik wel zoeken naar een TV die de mogelijkheid heeft voor iets simpels zoals een "Game" modus of echt het uitschakelen van de beeldversoepeling zodat je de input lag wel kunt beperken. Naar mijn ervaring gaat dat goed bij Philips tv's, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit een tv op budget gekocht heb en dus niet kan oordelen over de betaalbare series.

Bij een goede tv zaak kunnen ze je hier vast over adviseren. (hoewel Coolblue bijvoorbeeld dit vast ook wel voor je uit wilt zoeken)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Eensch met hierboven!
zjweele13 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:12:
[...]

Lees jezelf ook even in op het soap opera effect.

Dat is een effect dat motion interpolation veroorzaakt en niet iedereen wordt daar even gelukkig van. Bepaal dus voor jezelf of je het een noodzaak vindt of niet.

Als je toch besluit voor een 100/120Hz tv te gaan, blijf dan weg bij LG. Tussen Samsung, Sony, Philips en LG delft LG absoluut het onderspit met hun algoritme qua motion interpolation. De helft van de tijd werkt het niet lekker.

Mijn eigen ervaring is dat het algoritme van Samsung het het minst snel opgeeft bij lastige beelden. Maar hiervoor zal je echt even naar een winkel moeten gaan om het te bekijken. Het liefst niet de mediamarkt want hun demobeelden zijn veelal erg droevig, daar zie je niks aan.

Heb je ook voor jezelf bepaald wat voor paneel je wil; IPS of VA?

• knoknok
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 13:23

knoknok

n00b 4 life

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Een winkel kan je echt niet adviseren betreft inputlag. Vaak is deze namelijk niet bekend want dit staat niet in de specs. De enige manier om erachter te komen is om dit te testen.

Er zijn sites die dit doen, bijv:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag
http://www.displaylag.com/

Het probleem is dat de nieuwste tv-modellen vaak nog niet getest zijn. Bij monitors beetje hetzelfde liedje, al heb ik het idee dat er minder verschillende modellen monitors zijn t.o.v. tv's, dus je hebt wat meer kans dat de inputlag getest en bekend is.

Wat betreft 24p op een monitor: als je een monitor kan vinden met 72hz ondersteuning, dan is dat ook prima (of een ander veelvoud van 24, zoals 48, 96 en 120, 144 etc).
Met MPC-HC kun instellen dat automatisch de juiste refresh rate gebruikt wordt. Eventueel een andere video output gebruiken als je last van tearing hebt.

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-01 14:06
Als je een TV hebt met een klein bettje lage input lag is het te doen gamen op een TV wat je natuurlijk niet kan doen is echt online gamen dit kan wel met een console natuurlijk want daar spelen de meeste mensen met een TV ook gaat het moeilijk met een keyboard spelen of je moet een soort tafeltje voor op schoot maken, met een controller wordt je totaal ingemaakt.
Bij geporte spellen kan je de tekst goed lezen maar moba's of mmorpg's gaan meestal niet lukken de verhouding is dan een beetje zoek en het lijkt me niet dat je met je snufferd op een meter afstand van een 50'' gaat zitten. :P
Pagina: 1