Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 09:54
Mijn vraag:
Beste tweakers,

over twee weken ga ik op vakantie. Ik ga 3 weken in California doorbrengen en een week in de Dominicaanse Republiek. Heb er nu al zin in! Ik heb zelf een bridge camera; een panasonix lumix. Ik had het 4 jaar geleden aangeschaft toen ik naar China verhuisde. Het maakt super foto's, maar ik zit toch met de omvang in mijn maag.

Ik heb zelf ook een telefoon, echter vind ik de kwaliteit van de camera van mijn telefoon ondermaats.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel heb ik een Panasonic Lumix FZ38 en een Huawei Ascend Mate 7. De Lumix vind ik te groot en de fotokwaliteit van de mate 7 is leuk voor wat snelle foto's hier in Nederland, maar ik wil iets beters voor mijn vakantie.

Wat zoek ik
Ik zoek een een compacte camera die mooie foto's maak waar de kleuren er van afspatten. Ik heb totaal geen verstand van fotografie, dus ik zal het op standaard instellingen laten. Ik zal in California en de Dominicaanse Republiek zijn en daar foto's maken.

Ik weet niet of ik een galaxy s7 moet halen of een compacte camera.

In een compacte camera moet het een kantelbaar scherm hebben, in mijn broek passen, en mooie foto's maken waar dus de kleuren mooi uitspatten.

Wat vind ik mooi? Warme kleuren, kleuren die wellicht wat 'mooier' uitzien op de foto's dan in realiteit.

Ik heb gekeken naar de Sony RX100 I, Canon Powershot G7 X, Fujifilm X70, Lumix DMC-TZ80, Panasonix TZ57, Sony HX80, SONY DSC WX500, Olympus TG 870..

Budget
Als een samsung s7 als beste uit de bus komt, haal ik er 1 tweedehands. Bij een compact camera denk ik aan maximaal 250/300 Euro - ook tweedehands.

[ Voor 8% gewijzigd door Kaninho op 02-08-2016 19:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De compact camera's die je noemt zijn (in ieder geval de eerste paar) technisch een stuk beter (o.a. sensor) dan een telefoon. Maar je kunt je ook afvragen wat jij dan precies zoekt aan kwaliteit? Zo te lezen een te verzadigde foto. Daar zijn telefoons en met name Samsung wel goed in. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Gonadan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:17:
De compact camera's die je noemt zijn (in ieder geval de eerste paar) technisch een stuk beter (o.a. sensor) dan een telefoon. Maar je kunt je ook afvragen wat jij dan precies zoekt aan kwaliteit? Zo te lezen een te verzadigde foto. Daar zijn telefoons en met name Samsung wel goed in. :P
Ik zal in de DR foto's maken van de strand en zee, en in California the usual stuff. Avond / nacht foto's zijn ook redelijk belangrijk. Ik zal geen foto's maken van actie momenten/wedstrijden/vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Aangezien een compactcamera gemaakt is voor fotografie en een telefoon het erbij doet, kun je redelijk veilig stellen dat (elke?) compactcamera betere foto's maakt dan de telefoon en elk geval de camera's van €250-300,-

De vraag die je je moet stellen is of jij het type bent wat een verhaal wil maken en foto's vaker terugkijkt en uitprint of het type dat (zoveel mogelijk) foto's op facebook/Instagram deelt, varierend van het ontbijt tot de fles doucheschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mijn ervaring is dat voor het niet al te moeilijke werk een "goedkope" compact, een eurootje of 200 max, geen meerwaarde biedt over een telefoon met een erg goede camera, zoals een Lumia 950 of een Galaxy S7. Als je HDR nodig hebt/kan gebruiken is een smartphone vaak zelfs beter. En omdat een telefoon ook handzamer is, zou ik zeggen dat je beter een goede telefoon kan nemen.

Echter, zodra je wat zoom nodig hebt, ben je natuurlijk beter uit met een compact, want die hebben tenminste optische zoom, smartphones niet. Een instelbaar diafragma is er ook [nog] niet voor telefoons, dus ook dat kan een prima reden zijn om wel een compact te nemen.

En natuurlijk zijn die genoemde compacts echt wel een klasse hoger, dus die zullen zeker beter presteren dan een smartphone.

Als ik jou zo hoor zou ik zeggen: scoor een goede smartphone, en de S7 is dan een prima keuze qua camera. Ja, de fotokwaliteit zal minder goed zijn dan die van een redelijke high-end compact, maar het klinkt alsof jij het gemak van mee nemen wat belangrijker vind dan dat je de hoogst mogelijke kwaliteit wil.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
Diafragmaverstelling heeft voor telefoons en veel normale compacts niet echt veel zin...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Universal Creations schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:44:
Diafragmaverstelling heeft voor telefoons en veel normale compacts niet echt veel zin...
Inderdaad, het heeft weinig zin, maar nog da's nog steeds een beetje :P

Bij mijn Lumia 950 vind ik het soms wel jammer dat bij close-up foto's er maar heel weinig echt scherp is, en dingen al snel ietwat blurry zijn. Natuurlijk niet zo erg als met mijn spiegelreflex als ik daar het diafragma wijd open zet, maar toch. Bij een compact kun je tenminste daar nog een beetje verschil in brengen, wat de foto van "mwah" naar "best goed" kan brengen.

Natuurlijk merk je dat niet als je landschapsfoto's gaat maken, maar bij foto's van een enkele bloem zie je het wel, dan zijn de stampers scherp, maar de rest mist gewoon detail. Met een compact kun je de boel dan tenminste nog wat scherper krijgen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TS gaat alles op automatisch schieten dus aanvullende instelmogelijkheden zijn sowieso zinloos.

Een lowbudget compact biedt foto technisch niet veel meerwaarde boven een telefoon met goede camera, maar er zijn nog wel wat overwegingen.

Een telefoon betekent één apparaat. Dat is gunstig omdat het maar één broekzak claimt. Maar ook ongunstig omdat er maar één accu is. Foto's maken gaat ten koste van de stroom voor de smartphonefuncties en andersom. Met een losse camera niet, moet wel weer een extra lader mee.

Voordeel van de telefoon is dat je heel laagdrempelig foto's kunt delen via welk platform je dan ook wilt. Vanaf camera kan dat bij velen wel maar het is de vraag of dat bij een goedkope kan en of je het prettig vindt werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
Gonadan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:13:
Een telefoon betekent één apparaat. Dat is gunstig omdat het maar één broekzak claimt. Maar ook ongunstig omdat er maar één accu is. Foto's maken gaat ten koste van de stroom voor de smartphonefuncties en andersom. Met een losse camera niet, moet wel weer een extra lader mee.
Beetje offtopic, maar ik heb voor mijn Lumia 830 gewoon 3 accu's en wissel gewoon de accu als die leeg is. Niets sneller en makkelijker dan dat. Ja, dat kan natuurlijk niet bij veel telefoons, maar daar kun je wel een beetje je telefoon op uit zoeken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 23:29
Ben vooral benieuwd naar de motivatie van je is om voor een compact te gaan. En zoals al is gevraagd waarvoor je de foto's gaat gebruiken. Is het voor een appje en Facebook of wil je een kwalitatief fotoboek maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Een klein voordeel voor compacts dat nog niet aan bod gekomen is, ze liggen gewoon veel beter in de hand. Maar mssn ben ik de enige die z'n smartphone al eens laat vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Universal Creations schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:35:
[...]

Beetje offtopic, maar ik heb voor mijn Lumia 830 gewoon 3 accu's en wissel gewoon de accu als die leeg is. Niets sneller en makkelijker dan dat. Ja, dat kan natuurlijk niet bij veel telefoons, maar daar kun je wel een beetje je telefoon op uit zoeken.
Powerbank mee dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Als je al een compact camera mee neemt, zou ik er een kiezen met een wat grotere sensor. Gezien de prijs, kom je denk ik bij de Sony RX100 versie I of II uit. Mocht je kans hebben om de Canon Powershot G7X te halen, dan kan ik je die zeker aanraden.

Of de Sony en Canon in je broekzak passen, hangt ook een beetje af van je zakken. Door de lens zijn ze iets dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Sorry voor de late reactie! Was een dagje in Londen. Ik zoek een all round toestel. Qua handzaamheid maakt het voor mij niet uit of het een smartphone is of compact camera. Het formaat van beide apparaten zijn ideaal voor mij. Dat is geen issue meer.

Ik ga de foto's niet uitprinten, uitvergroten. of gebruiken voor projecten. Het zijn vakantie foto's die ik via mijn laptop aan mijn ouders/vrienden kan laten zien. Ik post geen foto's op facebook. Ze moeten een verhaal vertellen. Een foto die emoties uitspat. Ik kijk graag terug naar de genomen foto's.

Het toestel moet een allround beestje zijn. Ik zal het gebruiken voor selfies (helaas), monumenten, gebouwen, bergen, zee, strand. Het moet zowel overdag als in de avond mooie foto's maken.

Het hoeft voor mij geen ton aan opties hebben; heb er toch geen verstand van.

Overigens, ik heb vandaag bij de mediamarkt eens zitten kijken naar compacte camera's. Heb een paar leuke gezien met een kantelscherm: Panasonix TZ57, Sony HX80, SONY DSC WX500, Olympus TG 870. Helaas stonden ze uit, waardoor ik geen foto's heb kunnen maken. Wel heb ik wat gespeeld met de S7 en ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk ben van de camera!
LA-384 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:28:
Aangezien een compactcamera gemaakt is voor fotografie en een telefoon het erbij doet, kun je redelijk veilig stellen dat (elke?) compactcamera betere foto's maakt dan de telefoon en elk geval de camera's van €250-300,-

De vraag die je je moet stellen is of jij het type bent wat een verhaal wil maken en foto's vaker terugkijkt en uitprint of het type dat (zoveel mogelijk) foto's op facebook/Instagram deelt, varierend van het ontbijt tot de fles doucheschuim.
Ik post geen foto's op facebook. Ze moeten inderdaad een verhaal vertellen. Een foto die emoties uitspat. Ik kijk graag terug naar de genomen foto's.
RobinHood schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:42:
Mijn ervaring is dat voor het niet al te moeilijke werk een "goedkope" compact, een eurootje of 200 max, geen meerwaarde biedt over een telefoon met een erg goede camera, zoals een Lumia 950 of een Galaxy S7. Als je HDR nodig hebt/kan gebruiken is een smartphone vaak zelfs beter. En omdat een telefoon ook handzamer is, zou ik zeggen dat je beter een goede telefoon kan nemen.

Echter, zodra je wat zoom nodig hebt, ben je natuurlijk beter uit met een compact, want die hebben tenminste optische zoom, smartphones niet. Een instelbaar diafragma is er ook [nog] niet voor telefoons, dus ook dat kan een prima reden zijn om wel een compact te nemen.

En natuurlijk zijn die genoemde compacts echt wel een klasse hoger, dus die zullen zeker beter presteren dan een smartphone.

Als ik jou zo hoor zou ik zeggen: scoor een goede smartphone, en de S7 is dan een prima keuze qua camera. Ja, de fotokwaliteit zal minder goed zijn dan die van een redelijke high-end compact, maar het klinkt alsof jij het gemak van mee nemen wat belangrijker vind dan dat je de hoogst mogelijke kwaliteit wil.
Ik heb vandaag bij de mediamarkt eens zitten kijken naar compacte camera's. Heb een paar leuke gezien met een kantelscherm: Panasonix TZ57, Sony HX80, SONY DSC WX500, Olympus TG 870. Helaas stonden ze uit, waardoor ik geen foto's heb kunnen maken. Wel heb ik wat gespeeld met de S7 en ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk ben van de camera!
oudehengel schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:42:
Ben vooral benieuwd naar de motivatie van je is om voor een compact te gaan. En zoals al is gevraagd waarvoor je de foto's gaat gebruiken. Is het voor een appje en Facebook of wil je een kwalitatief fotoboek maken?
Ik ga de foto's niet uitprinten, uitvergroten. of gebruiken voor projecten. Het zijn vakantie foto's die ik via mijn laptop aan mijn ouders/vrienden kan laten zien. Wellicht kan ik er een fotoboek van maken. Ik houd ervan als de kleuren mooi uitspatten.

Het toestel moet een allround beestje zijn. Ik zal het gebruiken voor selfies (helaas), monumenten, gebouwen, bergen, zee, strand. Het moet zowel overdag als in de avond mooie foto's maken.

[ Voor 86% gewijzigd door Nomad op 02-08-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fotograaf zal bij alles wat jij aankaart meer invloed hebben dan de camera. De enige uitzondering is als je meer tele nodig hebt en bij slecht licht. Daarvoor zal je een wat meer high-end compact nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Met het budget is dat niet mogelijk, tenzij je tweedehands gaat. Daarbij kan je je afvragen of het bij dit gebruik daadwerkelijk meerwaarde gaat opleveren.

Ik zou gewoon lekker een goede smartphone kopen. Is sowieso vast wel leuk om te hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:09
Ik zou ook gaan voor een goede smartphone. Tegenwoordig kunnen die krengen al best veel. Ze kunnen timelapses schieten, RAW foto's maken, HDR noem maar op. Daarnaast heb je het altijd bij. Je mist geen een foto moment omdat je de telefoon altijd in hardbereik hebt. Nachtfoto's gaan ook steeds beter af met mobiele telefoons, zeker als je het kan stabiliseren op een mini-tripod of dergelijke. Anders zijn er vast wel wat online reviews te zien die uitgebereid de camera functionaliteit testen of tips geven. Als je echt zorgen maakt over baterijen... dan neem je een powerbank mee.

Mijn persoonlijke ervaring met compactcamera's van €250,- is gewoonweg enorm triest en zelfs traumatiserend. Maar goed, dat is mijn ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Zelf eigenaar van een Lumia 950, leuke foto's maar als het donker is stelt het weinig voor. Maargoed dat is ook bij een camera van 300,- euro nog het geval :)

Hier mijn instagram, alle foto's gemaakt met de 950: https://www.instagram.com/ramonakira/

Zelf ben ik aan het sparen voor een Panasonic LX100, wel een stukje duurder dan het opgegeven budget.....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je selfies wilt maken met een fototoestel, dan is de Canon G7X de beste keuze. Betere fotokwaliteit dan een smartphone als de Galaxy S7.
Een andere keuze is de Sony HX80. Lagere kwaliteit in minder licht dan de G7X, maar met meer zoom en een goede automode. Zeker goed genoeg om foto's op een laptop scherm te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 07:59:
Als je selfies wilt maken met een fototoestel, dan is de Canon G7X de beste keuze. Betere fotokwaliteit dan een smartphone als de Galaxy S7.
Een andere keuze is de Sony HX80. Lagere kwaliteit in minder licht dan de G7X, maar met meer zoom en een goede automode. Zeker goed genoeg om foto's op een laptop scherm te bekijken.
Ik zit nu inderdaad te twijfelen over de G7X, de HX80 en de S7. Waar de fotokwaliteit van de zojuist opgenoemde camera's hoogstwaarschijnlijk beter zijn dan de S7, is de S7 makkelijker mee te nemen in een broekzak en zodra ik terug ben van vakantie kan ik de S7 makkelijker verkopen dan een compact camera. Lastig allemaal. Heb zojuist op marktplaats eens gekeken en heb een G7X voor 350 Euro, een HX80 voor 275 Euro, en meerdere S7's voor rond de 475/500 Euro gevonden. Uiteindelijk moet ik toch een compromis maken.
Pagina: 1