Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 19:49
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag namens mijn moeder, zij is werkend bij bedrijf X. Voorheen werkte ze thuis en hadden ze een aparte verbinding aangelegd voor de thuiswerksituatie. Nadat er intern veranderingen zijn doorgevoerd, wordt er nu gebruik gemaakt van haar eigen netwerk. Mag dat zomaar? Tevens werden alle benodigdheden niet vergoed (denk aan switches CAT kabels etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17

Detmer

Professioneel prutser

Ik zie zo niet in waarom dit niet zou kunnen? Als je thuis werkt en inlogt op de omgeving van de zaak via de eigen verbinding is dit toch geen probleem? Het is naar mijn idee juist vreemd dat er een aparte verbinding is aangelegd daarvoor :) . Als je dat hier zou komen vragen zouden ze zeggen: 'Je gaat maar op kantoor zitten' ;) . Er mag toch verwacht worden dat je een internetverbinding hebt in de 21e eeuw. Thuiswerken is een privilege, geen plicht :)

[ Voor 16% gewijzigd door Detmer op 01-08-2016 18:00 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

OgWok

U.N.C.L.E.

OK een switch en cat kabels kosten geld. Maar geen vermogen. Wil je het onderste uit de kan halen door X alles te laten betalen, dan verspeel je wel de goodwill en da's ook wat waard.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tien a vijftien jaar geleden kreeg je nog wel een isdn lijn van de baas, maar een aparte verbinding nu? Ik weet 1 ding als ik dit ter sprake zou brengen bij mijn werkgever: dan was het thuiswerken voorbij en kon ik weer naar kantoor elke dag.

Ik snap ook de vraag niet echt over de switch of de kabel, wat zijn nu de kosten? Ik neem aan dat ze wel een laptop, tablet en telefoon e.d. van de baas krijgt voor het thuiswerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:56
Ze kan natuurlijk om een onbelaste vergoeding vragen voor de Internetverbinding. Dit is vrij gebruikelijk als je vaak thuis werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

ShaolinStyle schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:52:
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag namens mijn moeder, zij is werkend bij bedrijf X. Voorheen werkte ze thuis en hadden ze een aparte verbinding aangelegd voor de thuiswerksituatie. Nadat er intern veranderingen zijn doorgevoerd, wordt er nu gebruik gemaakt van haar eigen netwerk. Mag dat zomaar? Tevens werden alle benodigdheden niet vergoed (denk aan switches CAT kabels etc)
Nederland, België, ergens anders?

Wat voor verandering is er doorgevoerd? Wat was de situatie eerst? Een dedicated internetabonnement voor het werk inclusief infrastructuur? Was dit uit veiligheidsoverwegingen? Is dat nu niet meer van toepassing. zoveel vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
Situatie ken ik, veel discussie over gehad, maar uiteindelijk is het in je eigen belang dat het thuis goed werkt. Alternatief wat de partij waar ik dit mee maakte bood was op kantoor komen werken :) Was iedereen altijd welkom ;)

Kreeg overigens uiteindelijk dan weer wel budget om een stoel + bureau + lamp te kopen, dus daar zit * NiGeLaToR nog altijd goed op/aan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ascension schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:21:
Ze kan natuurlijk om een onbelaste vergoeding vragen voor de Internetverbinding. Dit is vrij gebruikelijk als je vaak thuis werkt.
Dit. Als de werkgever van jou verwacht dat de nodige infrastructuur aanwezig is dient hij imo hier ook voor tussen te komen.

Het is makkelijk om te zeggen 'een router en een kabel kosten niet veel', maar je 'verslijt' wel jouw eigen spullen en niet die van je werkgever. Die bespaart flink - vergeet ook niet dat hij bv. geen/minder kantoorruimte dient te voorzien, en dus ook minder elektriciteits- en verwarmingskosten heeft.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
NiGeLaToR schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:59:
Situatie ken ik, veel discussie over gehad, maar uiteindelijk is het in je eigen belang dat het thuis goed werkt. Alternatief wat de partij waar ik dit mee maakte bood was op kantoor komen werken :) Was iedereen altijd welkom ;)

Kreeg overigens uiteindelijk dan weer wel budget om een stoel + bureau + lamp te kopen, dus daar zit * NiGeLaToR nog altijd goed op/aan.
Dit is dus ook hier het antwoord van de werkgever, lekker ultimatum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vergeet je niet je vloerkleed en het afwassen van het koffiekopje te declareren? Dat is niet minder commodity dan een internetverbinding ;)

Als er speciale eisen zijn zoals voldoende bandbreedte, beveiliging, etc. is het een ander verhaal.

-

Maar inderdaad isnhet wel de verantwoordelijkheid van de werkgever om een arbo-proof thuiswerkplek te faciliteren. Tafel, stoel, etc. (Al bestaat de kans dat de werkgever je dan liever op kantoor ziet).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
F_J_K schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:59:
Vergeet je niet je vloerkleed en het afwassen van het koffiekopje te declareren? Dat is niet minder commodity dan een internetverbinding ;)

Als er speciale eisen zijn zoals voldoende bandbreedte, beveiliging, etc. is het een ander verhaal.

-

Maar inderdaad isnhet wel de verantwoordelijkheid van de werkgever om een arbo-proof thuiswerkplek te faciliteren. Tafel, stoel, etc. (Al bestaat de kans dat de werkgever je dan liever op kantoor ziet).
Vond het juist een voorrecht toen ik 2-3 dagen structureel vanuit huis mocht werken. We kregen dan ook een bescheiden netto vergoeding, maar internet vergoeding was belastingtechnisch geen optie meer.
ShaolinStyle schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:56:
[...]

Dit is dus ook hier het antwoord van de werkgever, lekker ultimatum...
Ja, prima ultimatum. Ik vind het persoonlijk niet zo raar, want uiteindelijk heb je als medewerker er ook wat aan tenzij je naast kantoor woont en liever daar zit. Dat kan waarschijnlijk ook gewoon.
Ik vond het prima om een eigen kantoortje in te richten met spullen gekocht van de baas z'n geld, terwijl ik m'n eigen toch al overdreven internet verbindingen een keer voor serieuze dingen kon gebruiken :+

Maargoed, ben misschien wat te pragmatisch - snap meestal vakbonden e.d. ook nauwelijks :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
F_J_K schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:59:

-

Hehe, het ging er meer om dat ik het vreemd vond dat er al een verbinding ligt en nu opeens alles wordt overgezet naar haar eigen netwerk. En vervolgens niks wordt gedekt.

Ik kan de precieze situatie ook niet, dit waren alle details die mij verteld werden.
Verder is het nu voor mij wel redelijk duidelijk hoe het er voor staat en het dus ook niets vreemds is, dus bedankt allemaal voor de feedback!

[ Voor 3% gewijzigd door ShaolinStyle op 01-08-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Eerlijk gezegd vind ik het een slimme kostenbesparing. Iedereen heeft ondertussen een voldoende dikke internetpijp. Dan is een dedicaties lijn alleen zinvol als er qua performance of beveiliging een voordeel is te halen. Maar het klinkt niet alsof dat het geval is. Als er toch al een privé internetverbinding is dan zou ik onkosten liever aan andere zaken uitgeven. Bedenk dat er gewoon belasting betaalt zou moeten worden over de onkosten voor zoiets (want voor een significant deel privé gebruikt).

Wel kan je laten vragen om een goede werkplek. En wellicht een alg. onkostenvergoeding (als die niet al op het max zit).

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 01-08-2016 23:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ShaolinStyle schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:52:
Wat voor vreselijk complex netwerk heeft je moeder? Meeste mensen hebben gewoon een modem/router staan van hun provider en wat kabels naar de computers toe. Of wifi. De kosten zullen nihil zijn denk ik. Dat modem en die kabels zullen ook niet zo hard slijten van die paar extra bitjes. ;)

Het is heel bijzonder dat de werkgever een aparte internetlijn betaald voor het thuiswerken. Voor de gemiddelde Citrix sessie volstaat het simpelste ADSL abo.

Zou je moeder dan geen internet hebben genomen als ze niet kon thuiswerken?
F_J_K schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:11:
Bedenk dat er gewoon belasting betaalt zou moeten worden over de onkosten voor zoiets (want voor een significant deel privé gebruikt).
Er zijn beperkingen ook aan de vergoeding die gegeven kan worden. Als je een abo hebt met daarin internet plus andere diensten (televisie, telefonie) dan moeten deze op de factuur gespecificeerd zijn. Indien dat niet het geval is mag de werkgever geen vergoeding geven van de Belastingdienst. Indien gespecificeerd mag enkel het internet deel vergoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Tsja, vroeger kon je nog zelf aan de belasting opgeven dat je die dikke gaming bak en bijbehorende breedband toch echt wel heel hard nodig had om vanuit huis met excel te werken... maar tegenwoordig weet zelfs de belasting dat iedereen toch wel een prive computer en internet heeft en is dat allemaal aan banden gelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Niet alleen gespecificeerd, het moet dan ook noodzakelijk en verplicht zijn.
'Noodzakelijk' betekent dat de werknemer zonder de voorziening zijn dienstbetrekking niet goed kan uitoefenen. Dat houdt in dat de werknemer de voorziening voor zijn werk nodig heeft en gebruikt. De mate van dat gebruik is daarbij niet doorslaggevend.
[...]
Simkaarten, dongels, abonnementen voor internet en telefonie en software kunnen ook vrijgesteld zijn. Een voorbeeld van 'dergelijke apparatuur' is een organizer, een printer of een navigatiesysteem omdat deze vooral bedoeld zijn om zelfstandig te gebruiken.

Vaste kostenvergoedingen
U mag vaste kostenvergoedingen geven voor voorzieningen die voldoen aan het noodzakelijkheidscriterium, zolang u maar expliciet vastlegt aan welke eisen deze voorzieningen moeten voldoen. U moet ook altijd vooraf onderzoek doen naar de werkelijke kosten.

Cafetariaregelingen en noodzakelijkheid
Binnen een cafetariaregeling zijn vergoedingen voor gereedschappen, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur niet gericht vrijgesteld, omdat ze niet voldoen aan het noodzakelijkheidscriterium.

Als u niet gebruikmaakt van een cafetariaregeling en dus bepaalt of een voorziening noodzakelijk is, mag u uw werknemer wel keuzevrijheid geven in het merk of het model van de voorzieningen. Ook mag uw werknemer een duurder model kiezen als hij een eigen bijdrage uit zijn nettoloon betaalt.
Als de verbinding in redelijkheid noodzakelijk is, dan valt het buiten de max 1.2%. De Bdienst en de werkgever er van overtuigen dat het noodzakelijk is, zal echter lastig zijn nu internetverbindingen een commodity zijn. Als er al een prive-abo is dat voldoet, is het mogelijk niet noodzakelijk dat de tweede lijn er lag (daarom opgezegd?).

Binnen de werkkostenregeling kan het vast wel, dan ongespecificeerd. Maar: alle vergoedingen bij elkaar tot 1,2% van het loon incl. het kerstpakket en de vakantieborrel in het lokale café en alleen voor zover het 'normaal' is voor het betreffende type werk (gebruikelijkheidstoets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ooit kregen we 20,- pm voor een internet verbinding thuis ivm thuiswerken.
Afgeschaft, maar ben gewoon thuis blijven werken hoor. Heerlijk uur later uit bed en geen reiskosten bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
Die kosten die je maakt voor de switch en cat kabels wegen niet op tegen het gemak dat je ermee hebt. Hoe je achter de pc kruipt maakt dan niet meer uit. Zolang je maar toegang hebt tot je werkomgeving.
Zelfs voor de rokers een uitkomst. Kunnen die gewoon doorroken als ze aan het werk zijn. Of geldt daar ook de regelgeving niet werken op de werkplek?

[ Voor 9% gewijzigd door koentjuh1987 op 02-08-2016 10:08 ]

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je kunt het ook andersom zien.

"Werkgever wilt internetverbinding thuis gebruiken"
of is het toch meer
"Mijn moeder wilt graag thuiswerken, maar moet daarvoor (voortaan) eigen internetverbinding gebruiken."

Echt bijna iedereen heeft thuis een internetverbinding... dan is het opzich een kleine moeite om diezelfde internetverbinding te gebruiken als jij heel graag thuis wilt werken (je hebt immers met minder reiskosten te maken, meer vrije tijd of uit kunnen slapen, pauze wanneer je wilt etcetera).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 00:04
Volgens mij is dat de sleutelvraag. Moet zij thuiswerken of kiest zij ervoor om thuis te werken?

Als zij MOET thuiswerken. Dan kan je verwachten dat je werkgever alles vergoed (Met alles bedoel ik: arbo werkplek, apparatuur, internet).

Als zij de optie heeft om thuis te werken, maar ze is niet verplicht dan kan een werkgever er voor kiezen niks te vergoeden. Je kan immers ook op kantoor komen.

Dat je zelf waarschijnlijk zelf ook wel een internetverbinding hebt heeft er niet zoveel mee te maken. Een werkgever mag er niet vanuit gaan dat die jou internetverbinding kan/mag gebruiken.

Natuurlijk moet je de relatie met je werkgever hierbij inschatten en het liefst kom je eruit op basis van redelijkheid. Als een gewijzigde situatie jou op extra kosten zet zou ik daar zeker over in gesprek gaan, maar overkomen als iemand die altijd het onderste uit de kan moet krijgen is vaak geen wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30

jp

Mijn vrouw werkt sinds een paar maanden ook 3 van de 5 dagen vanuit thuis. Bedrijf leverde thin client + telefoon + vpn router en een 20m cat5 kabel. We krijgen een paar tientjes vergoeding voor de internetverbinding.
En ook voor haar geldt: Thuiswerken is een privilege, als je niet eens bent met de voorwaarden, mag je de zooi inleveren en ben je altijd op kantoor welkom.

't Is een beetje geven en nemen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28
Thuiswerken is en blijft gewoon een luxe, helemaal wanneer je er ook nog een extra vergoeding voor krijgt. Ik zit heel de week op kantoor. Kan wel thuiswerken hoor, in mijn eigen tijd.

Gewoon je eigen netwerk gebruiken en verder niet te veel piepen zou ik zeggen.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08

PromWarMachine

Forsaken Archer

De kernvraag is inderdaad: op wiens verzoek worden er thuis werkzaamheden verricht?
Die persoon betaald de kosten voor de inrichting in mijn boekje.

Ik werk ook 2 dagen thuis, maar om een delaratie voor de lijn, het bureau en de stoel hoef ik echt niet te komen. "Op kantoor staat een goed bureau + stoel voor je", zal het antwoord luiden.

Wel krijg ik de telefoonkosten vergoed. Heb een vaste lijn en wordt normaliter gebeld, maar soms moet ik klanten terugbellen. Dat kan ik declareren. De kosten van de stoel/bureau/verbinding heb ik toch al.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:08
Toen ik veel thuis werkte (lees bijna altijd) werd de internet-lijn vergoed. Dat was heerlijk, geen files, later opstaan ed :)
Moest ervoor wel aan mijn provider een gespecificeerde rekening vragen omdat het TV- en telefoon-deel uiteraard niet vergoed werden.

[ Voor 34% gewijzigd door hackerhater op 02-08-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij krijgen nog een vergoeding voor de internetverbinding (30,- pm) maar eigenlijk wat overbodig. Tegenwoordig heeft iedereen een fatsoenlijk internet zonder limiet met een WIFI routertje. Als je echt meerdere dagen thuis werkt is een goede werkplek van meer belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:57
Bij ons werkt het toch echt anders (grote multinational). Kantoorpanden worden af gestoten tot het niveau van 0,6 werkplek per FTE. Vervolgens wordt je niet gedwongen om thuis te werken (want dan moet de baas thuis de infra, schoonmaak etc. betalen natuurlijk!) maar als je na 0830 op kantoor komt is de kans groot dat er geen plek meer is.

"Ga maar terug naar huis en werk maar vanuit huis" luidt dan het devies. Uiteraard is de onnodige reistijd voor eigen rekening.

"Oh ja, je kunt altijd met je laptop in de kantine, op de gang of op het toilet zitten" wordt dan ook gezegd.

Kortom....het thuiswerken wordt bij ons misbruikt om eenzijdige winst te behalen.

Let wel, ikzelf heb er niet zo'n problemen mee daar ik thuiswerken fijn vind én de ruimte heb. Maar als je dit niet hebt dan rest niets anders dan iedere dag om 0630 op kantoor te verschijnen om een "handdoekje te leggen".

Kortom...zeggen dat thuiswerken een privilege is, is mijns inziens niet meer van deze tijd. Er zijn dus weldegelijk werkgevers die het personeel indirect verplichten om op eigen kosten thuis te werken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:56
Afgezien dat er al regels zijn met betrekking tot thuiswerken in de nieuwe wet flexibel werken, toevallig vandaag dit: http://www.nu.nl/carriere...ordt-wettelijk-recht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

ebk71 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:14:
Afgezien dat er al regels zijn met betrekking tot thuiswerken in de nieuwe wet flexibel werken, toevallig vandaag dit: http://www.nu.nl/carriere...ordt-wettelijk-recht.html
Aangezien onderbouwde tegen-argumenten vaak interessanter zijn dan de voor stemmen ben ik wel benieuwd naar de reden om tegen te stemmen vanuit de PVV en VVD, helaas kan ik er niets over vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:39:
Aangezien onderbouwde tegen-argumenten vaak interessanter zijn dan de voor stemmen ben ik wel benieuwd naar de reden om tegen te stemmen vanuit de PVV en VVD, helaas kan ik er niets over vinden :/
De bedenkingen van de VVD en PVV in de eerste kamer staan in het
stenogram van de behandeling in de eerste kamer.

Als je zin hebt om het hele dossier hier of hier door te spitten kun je daar waarschijnlijk nog wel herformuleringen of misschien nog andere argumenten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56
Ook bij ons op het werk is het net als bij Panzer_V steeds meer de verwachting en bedoeling dat mensen thuis gaan werken. Werknemers is en wordt nooit wat gevraagd en met dank aan wifi kun je ook antwoorden verwachten zoals geschetst door Panzer_V over het zitten op willekeurige plaatsen in één van de panden.
Zelf zit ik niet te wachten op thuis werken, ik heb er de plek niet voor (beter gezegd wil die er niet voor vrij maken, het is immers ons huis en er zitten geen meters van de werkgever in) en thuis wil ik zoveel mogelijk de plek voor ontspanning laten zijn.
Daarnaast werkt mijn vrouw onregelmatig (zorg) en wil op de momenten dat ze vrij is ook gewoon vrij zijn zonder haar werkende man in de buurt (als ik ook vrij was op die momenten was het een ander verhaal)
Daarnaast zijn er nog allerlei kosten (electriciteit, verwarming, water, toiletpapier, koffie) die thuis gemaakt worden zodra ik daar werk en waar nul komma nul tegenover staat.
Besparen op reiskosten doe ik niet want leaseauto en besparing op tijd weegt niet op tegen datgene wat ik als nadelen ervaar van thuis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
Ik zie de topicstarter niet meer reageren... Maar als het een eigen keuze is dan zou ik het raar vinden dat de werkgever de internetverbinding moet gaan betalen.

Is het part of the job door tuis te werken dan zou een kleine vergoeding op zijn plaats zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

Vroeger (let op een jaar of 15 geleden, ... opa vertelt...) was het inderdaad "normaal" om als werkgever aan te bieden om de infra+lijn aan te leggen bij de werknemer. De verbinding staat dan ook op naam van het bedrijf en niet de werknemer, zodat een degelijke SLA en eigenschappen (snelheid etc) te waarborgen was. Met een router die al een vpn opbouwt, en je bedrijfsprinter thuis dat je die via je citrix sessie kan benaderen (en centrale apps die het doorpassen van een lokale printer niet ondersteunen.....) etc.
Ook was het van belang dat het los stond van je persoonlijke p2p client die de pijp dicht trok.....

Dat is allemaal niet meer van belang met de huidige penetratie van "snelle" internet verbindingen thuis. Vaak is het goedkoopste abbo al ruim voldoende om normaal te kunnen werken via een Citrix/TS connectie. En printen is tegenwoordig (afhankelijk van de afdeling) ook haast niet meer nodig, alles is en blijft digitaal.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 09:22
Ik heb geen kantoor waar ik heen kan, werk voor buitenlandse firma die hier wel kantoren heeft (zo word ik bijv verloond) maar de tak waar ik voor werk heeft hier geen kantoor. Mijn standplaats is dan ook mijn huisadres. Contractueel krijg ik een eenmalige vergoeding en een jaarlijks budget voor een werkplek plus internet en telefoon lijn word betaald.

In de praktijk heeft het bedrijf me voorzien van een thuiswerkplek
  • Meubels (zijn mijn eigendom geworden en ik ben verantwoordelijk dat het in goede conditie blijft).
  • Laptop met docking, schermen etc heb ik in bruikleen ( en gaat zoals mijn collega's gewoon via IT afdeling).
  • Men internet verbinding en indien gewenst een vaste telefoonlijn worden volledig betaald tot een maxvan 70 euro per maand, all in pakketten worden naar rato vergoed.
  • Budget om uit te geven aan consumables zoals cartridges, papier, postzegels, netwerk spul en dat soort flauwekul.
Redenering van mijn baas was dat die nu relatief goedkoop een volledige werkplek had, een kantoorplek is veel duurder. Klanten ontvang ik niet thuis, ik zit meestal bij de klant of we kiezen ergens een externe locatie.

Ik weet niet of je moeder een vergelijkbare situatie heeft maar misschien kun je het ook eens de kosten van een kantoorplek als argument gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:16
invoil schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:07:
Ik heb geen kantoor waar ik heen kan, werk voor buitenlandse firma die hier wel kantoren heeft (zo word ik bijv verloond) maar de tak waar ik voor werk heeft hier geen kantoor. Mijn standplaats is dan ook mijn huisadres. Contractueel krijg ik een eenmalige vergoeding en een jaarlijks budget voor een werkplek plus internet en telefoon lijn word betaald.

In de praktijk heeft het bedrijf me voorzien van een thuiswerkplek
  • Meubels (zijn mijn eigendom geworden en ik ben verantwoordelijk dat het in goede conditie blijft).
  • Laptop met docking, schermen etc heb ik in bruikleen ( en gaat zoals mijn collega's gewoon via IT afdeling).
  • Men internet verbinding en indien gewenst een vaste telefoonlijn worden volledig betaald tot een maxvan 70 euro per maand, all in pakketten worden naar rato vergoed.
  • Budget om uit te geven aan consumables zoals cartridges, papier, postzegels, netwerk spul en dat soort flauwekul.
Redenering van mijn baas was dat die nu relatief goedkoop een volledige werkplek had, een kantoorplek is veel duurder. Klanten ontvang ik niet thuis, ik zit meestal bij de klant of we kiezen ergens een externe locatie.

Ik weet niet of je moeder een vergelijkbare situatie heeft maar misschien kun je het ook eens de kosten van een kantoorplek als argument gebruiken.
Klinkt alsof je het goed voor elkaar hebt op dat gebied. Even de ruimte die je verplicht moet inruimen als kantoorruimte buiten beschouwing latend ;)

Edit: typo

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdk6II
  • Laatst online: 07-09 17:02
@TS, verwacht de werkgever dat je moeder thuiswerkt, omdat het kantoor is ingericht op flex en niet iedereen is aanwezig? Of wil zij juist heel graag thuis werken? Zijn er specifieke eisen gesteld aan verbinding/bandbreedte/beveiliging en computerapparatuur? Is er support geregeld voor thuis (nadrukkelijk wel of best effort of heb je pech als je dan met de servicedesk belt? Wat doe je inderdaad als je geen goede tafel en/of stoel hebt?

Bovenstaande punten lijken mij nogal meewegen of het redelijk is wat de werkgever verwacht. Het kan niet zo zijn dat de werkgever van jouw moeder verwacht thuis te werken, geen support biedt en haar wel zal afrekenen als ze tegen performance issues aanloopt of niet kan inloggen thuis.

Ook het argument dat de meeste mensen een dikke pijp hebben liggen is wat mij betreft niet voldoende; het niet hebben van een lijn of apparatuur die door je werkgever gefaciliteerd is, betekend automatisch dat een support afdeling van jouw bedrijf maar zo ver kan gaan (zelfs bij best effort) in de ondersteuning als er problemen zijn. Jouw eigen ISP is echt niet verplicht (en gaat dit ook niet) perse dezelfde dag of binnen een dag jouw storing verhelpen (als je al niet met een kluitje in het riet word gestuurd :) ). Fijn als je wel geacht word thuis te werken.

Daarom ben ik van mening dat je zowel bij een support afdeling als op de werkvloer (personeel, management of wat dan ook) de afspraken duidelijk moeten zijn + verwachtingsmanagement. Eigenlijk zou jouw moeder gewoon in gesprek moeten gaan met haar werkgever en eerlijk en open kijken naar de gevolgen die deze wijziging heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Oei. En stroomkosten, je verwarming, koffie geld, inkt patronen..? :-)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
gast schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 23:12:
Oei. En stroomkosten, je verwarming, koffie geld, inkt patronen..? :-)
Vergeet ook niet dat WC papier wat je extra zal gebruiken. ;)

Het is allemaal een beetje onzin niet waar? Zou je dan echt geen internet genomen hebben of een lichter abo als je niet had mogen thuiswerken? Zelf zou ik exact hetzelfde abo hebben genomen.

Misschien kan de baas ook zo'n Douwe Egberts automaat bij je laten plaatsen. Hoef je ook dat slootwater zelf niet te maken. >:)
Amdk6II schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:05:
Ook het argument dat de meeste mensen een dikke pijp hebben liggen is wat mij betreft niet voldoende; het niet hebben van een lijn of apparatuur die door je werkgever gefaciliteerd is, betekend automatisch dat een support afdeling van jouw bedrijf maar zo ver kan gaan (zelfs bij best effort) in de ondersteuning als er problemen zijn. Jouw eigen ISP is echt niet verplicht (en gaat dit ook niet) perse dezelfde dag of binnen een dag jouw storing verhelpen (als je al niet met een kluitje in het riet word gestuurd :) ). Fijn als je wel geacht word thuis te werken.

Daarom ben ik van mening dat je zowel bij een support afdeling als op de werkvloer (personeel, management of wat dan ook) de afspraken duidelijk moeten zijn + verwachtingsmanagement. Eigenlijk zou jouw moeder gewoon in gesprek moeten gaan met haar werkgever en eerlijk en open kijken naar de gevolgen die deze wijziging heeft.
Ik heb genoeg thuiswerkregelingen gehad, maar de IT afdeling ging niets doen als jouw internet eruit lag. Dat is een zaak tussen jou en je ISP. Stond ook dan in het handboek voor thuiswerken. De afspraak was dan vaak ook dat als je een langdurige storing had je naar kantoor ging. Maar goed, meeste problemen zijn op te lossen door je modem eventjes uit en weer aan te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Panzer_V schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:28:
Bij ons werkt het toch echt anders (grote multinational). Kantoorpanden worden af gestoten tot het niveau van 0,6 werkplek per FTE. Vervolgens wordt je niet gedwongen om thuis te werken (want dan moet de baas thuis de infra, schoonmaak etc. betalen natuurlijk!) maar als je na 0830 op kantoor komt is de kans groot dat er geen plek meer is.

"Ga maar terug naar huis en werk maar vanuit huis" luidt dan het devies. Uiteraard is de onnodige reistijd voor eigen rekening.

"Oh ja, je kunt altijd met je laptop in de kantine, op de gang of op het toilet zitten" wordt dan ook gezegd.

Kortom....het thuiswerken wordt bij ons misbruikt om eenzijdige winst te behalen.

Let wel, ikzelf heb er niet zo'n problemen mee daar ik thuiswerken fijn vind én de ruimte heb. Maar als je dit niet hebt dan rest niets anders dan iedere dag om 0630 op kantoor te verschijnen om een "handdoekje te leggen".

Kortom...zeggen dat thuiswerken een privilege is, is mijns inziens niet meer van deze tijd. Er zijn dus weldegelijk werkgevers die het personeel indirect verplichten om op eigen kosten thuis te werken.
In dit geval kun je uiteraard ook even lastig gaan doen door een Arbo compatible werkplek af te gaan dwingen.
Ze kunnen je ook niet verplichten om op 6:30 op kantoor te gaan zijn elke dag, en het "je gaat maar in de kantine zitten" kunnen ze ook niet maken.

Als je daar tegenin gaat zouden ze aan jou wensen moeten voldoen, of zeg ik nu iets raars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
CMD-Snake schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 06:43:
[...]

Vergeet ook niet dat WC papier wat je extra zal gebruiken. ;)

Het is allemaal een beetje onzin niet waar? Zou je dan echt geen internet genomen hebben of een lichter abo als je niet had mogen thuiswerken? Zelf zou ik exact hetzelfde abo hebben genomen.

Misschien kan de baas ook zo'n Douwe Egberts automaat bij je laten plaatsen. Hoef je ook dat slootwater zelf niet te maken. >:)
Ik begrijp eerlijk gezegd nooit helemaal waarom dat allemaal een beetje onzin zou zijn?
Nee, als ik niet thuis zou werken had ik nog steeds hetzelfde internet abonnement maar dat is slechts één aspect.
Wij hebben een huis gekocht voor eigen gebruik, alle kamers hebben een functie voor privé gebruik en daar zitten geen vierkante meters in met als bestemming werkplek voor mijn werkgever of die van mijn vrouw.
Als wij van huis zijn om te werken staat de verwarming laag en wordt er geen extra water of elektriciteit gebruikt maar ook inderdaad geen WC papier, koffie en dergelijke.
Ik weiger uit principe om voor structureel gebruik privé ruimte in mijn huis in te richten voor mijn werkgever of die van mijn vrouw als daar helemaal niets in welke vorm dan ook tegenover staat en ja daar zit wat mij betreft ook gas/water/elektra in en uiteraard WC papier, koffie.

Als ik fatsoenlijk thuis zou willen werken dan is dat niet zittend/hangend aan de keukentafel op een stoel waar je na een uur van gekkigheid niet meer weet hoe je moet zitten omdat deze niet gemaakt is om de hele dag op te zitten maar dan zou dat aan een fatsoenlijk bureau met bijbehorende stoel moeten zijn, met voldoende en fatsoenlijke verlichting, met een docking station, met één of twee extra beeldschermen.
Dat betekent dus gewoon dat ik een privé kamer moet opofferen en dat gaat voorlopig/vooralsnog niet gebeuren.

Klinkt misschien allemaal redelijk zwart/wit maar zo zit ik er in principe wel in als het gaat om structureel thuis werken. Incidenteel werk ik overigens ook thuis maar zonder de juiste voorzieningen kan het wat mij betreft ook alleen maar incidenteel blijven.
Gopher schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:23:
[...]

In dit geval kun je uiteraard ook even lastig gaan doen door een Arbo compatible werkplek af te gaan dwingen.
Ze kunnen je ook niet verplichten om op 6:30 op kantoor te gaan zijn elke dag, en het "je gaat maar in de kantine zitten" kunnen ze ook niet maken.

Als je daar tegenin gaat zouden ze aan jou wensen moeten voldoen, of zeg ik nu iets raars?
Waarom is het ineens lastig doen als er gepraat wordt over de werkplek thuis in relatie tot de arboregels?
Kom op zeg, je hebt als werknemer bepaalde rechten en de werkgever heeft bepaalde plichten.
Waarom zou je dat als lastig bestempelen omdat je toevallig in je eigen huis aan het werk gaat/moet?
https://www.rijksoverheid...thuiswerker-of-telewerker

[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 05-08-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:03:
Dat betekent dus gewoon dat ik een privé kamer moet opofferen en dat gaat voorlopig/vooralsnog niet gebeuren.
Helemaal eens - als je verplicht wordt om thuis te werken. Als het een recht is, dan is het je eigen keuze om naar kantoor te gaan.

De eerdergenoemde ARBO-eisen even latend voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Waarom is het ineens lastig doen als er gepraat wordt over de werkplek thuis in relatie tot de arboregels?
Kom op zeg, je hebt als werknemer bepaalde rechten en de werkgever heeft bepaalde plichten.
Waarom zou je dat als lastig bestempelen omdat je toevallig in je eigen huis aan het werk gaat/moet?
Het was meer een manier van spreken, uiteraard is het je recht. Maar wat iemands recht is betekend niet dat men er graag aan wil voldoen, hetzelfde in principe waarom er niet genoeg werkplekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weiger uit principe om voor structureel gebruik privé ruimte in mijn huis in te richten voor mijn werkgever of die van mijn vrouw als daar helemaal niets in welke vorm dan ook tegenover staat en ja daar zit wat mij betreft ook gas/water/elektra in en uiteraard WC papier, koffie.[/url]
Minder tijd / geld kwijt aan woon-werk verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 18:57
Gopher schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:23:
[...]

Normaliter geef ik je gelijk. Aangezien het een krimpend bedrijf is waar ieder jaar 8% 8)7 van het personeel ontslagen wordt is het redelijk suïcidaal om er tegenin te gaan ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:27:
[...]

Minder tijd / geld kwijt aan woon-werk verkeer?
Nope, dat weegt wat mij betreft nog steeds niet op tegen de inbreuk in ons privé domein. Overigens zou ik eerder een baan dichter bij huis zoeken (wat ik een aantal jaren geleden ook gedaan heb) dan ruimte in ons huis opofferen om daar te kunnen gaan werken, wat dat betreft houdt ik graag de scheiding privé en werk zo groot mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wij hebben een huis gekocht voor eigen gebruik, alle kamers hebben een functie voor privé gebruik en daar zitten geen vierkante meters in met als bestemming werkplek voor mijn werkgever of die van mijn vrouw.
Als wij van huis zijn om te werken staat de verwarming laag en wordt er geen extra water of elektriciteit gebruikt maar ook inderdaad geen WC papier, koffie en dergelijke.
Ik weiger uit principe om voor structureel gebruik privé ruimte in mijn huis in te richten voor mijn werkgever of die van mijn vrouw als daar helemaal niets in welke vorm dan ook tegenover staat en ja daar zit wat mij betreft ook gas/water/elektra in en uiteraard WC papier, koffie.

Als ik fatsoenlijk thuis zou willen werken dan is dat niet zittend/hangend aan de keukentafel op een stoel waar je na een uur van gekkigheid niet meer weet hoe je moet zitten omdat deze niet gemaakt is om de hele dag op te zitten maar dan zou dat aan een fatsoenlijk bureau met bijbehorende stoel moeten zijn, met voldoende en fatsoenlijke verlichting, met een docking station, met één of twee extra beeldschermen.

Klinkt misschien allemaal redelijk zwart/wit maar zo zit ik er in principe wel in als het gaat om structureel thuis werken. Incidenteel werk ik overigens ook thuis maar zonder de juiste voorzieningen kan het wat mij betreft ook alleen maar incidenteel blijven.
Waarom zou je een hele ruimte moeten maken voor thuiswerken? Ik heb sowieso een kamer waar al mijn computers staan met aanverwante spullen. Daar heb ik een fatsoenlijk bureau en een fatsoenlijk bureaustoel. Prima plek dus ook voor die dagen dat ik thuis zou werken, deze plek zou immers ook bestaan als ik niet had mogen thuiswerken.

Er wordt sowieso geadviseerd om je kachel nooit helemaal uit te zetten, zeker in de winter. Dat zou slecht zijn voor het leefklimaat in de woning. Dus je zal altijd een minimum stoken van 17-18 graden. Per saldo zal dat gas wel meevallen, zeker als je een beetje geïsoleerde woning hebt.

Enige wat ik dan extra heb moeten doen is Citrix Receiver installeren. Ik denk dat ik de baas een rekening ga sturen voor die paar MB op mijn SSD. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Die ruimte moet ik vrijmaken omdat de kamer waar onze computers staan al in gebruik is met onze computers. Het bureau of eigenlijk dik keukenblad van wand tot wand is gevuld met twee computers, een senseo en overige randapparatuur. Daar is geen plek voor de laptop die ik moet gebruiken om te kunnen werken en een halve verbouwing om ruimte te maken iedere keer als er gewerkt moet worden zit ik niet op te wachten.
Daarnaast werkt mijn vrouw wisseldiensten en is dus regelmatig thuis waarbij ze ook regelmatig achter haar eigen pc zit. Ik thuis werken en zij naast me die haar vrije dag of dagen aan het door brengen is werkt simpelweg niet. Ik kan geen klanten bellen als iemand naast me wow speelt, een film kijkt of wat dan ook (heb ik het nog niet eens over vertrouwelijkheid van gesprekken)
Geen idee hoe je erbij komt dat ik de kachel uit zou zetten, ik had het over laag zetten en dat is inderdaad 17-18 graden en dat is wat mij betreft ijskoud en daar ga ik niet in werken/wonen ( 21-22 komt eerst)
Of het gas nu wel of niet mee zal vallen is wat mij betreft een zwak argument, het zijn kosten die ik niet zou maken als ik op kantoor was en daar verwacht ik dus een vergoeding voor als ik geacht wordt om structureel thuis te werken. Als ik naar een klant ga kan ik bijv parkeerkosten declareren (mensen met een ouder contract hebben zelfs een standaard maandelijkse vergoeding voor dat soort zaken), waarom is het dan vreemd dat ik ook een vergoeding verwacht als ik privé ruimte opgeef en kosten maak zodat de werkgever kan besparen?

De werkgever is overigens verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden bij jou thuis als je thuis gaat werken en moet ook zorgen voor een goede werkplek conform de Arbowet (wel iets soepeler dan op de werkplek op kantoor) maar daar hoor je maar zelden iets over als het om thuis werken gaat. Veel mensen hangen op de bank, hangen aan de keukentafel of zitten met een beetje mazzel aan een bureau. Dat is in ieder geval wat ik gemiddeld zo'n beetje om me heen hoor.
Zal als ik er aan denk volgende week eens kijken wat er in onze Cao en op het intranet staat over thuis werken en voorzieningen.

[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 05-08-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Laatst online: 25-02 03:16
[...]

Ik begrijp eerlijk gezegd nooit helemaal waarom dat allemaal een beetje onzin zou zijn?
Nee, als ik niet thuis zou werken had ik nog steeds hetzelfde internet abonnement maar dat is slechts één aspect.

[...]

Dit gaat imo enkel op als je verplicht bent thuis te werken.

Ik werk zelf regelmatg thuis en heb toch standaard mijn ingerichte prive bureau met mijn desktop, goede stoel etc. Is een beetje geven en nemen en ik heb dat er graag voor over om niet om 8 uur al kantoor te moeten zitten.

Als je in principe gewoon een werkplek op je kantoor hebt die aan de eisen voldoet en je vrij mag kiezen dan zit dat toch anders. Dan is de mogelijkheid om thuis te werken toch een stukje een luxe waar je vrijwillig gebruik van kan maken.

Het is overigens wel gebruikelijk dat als je regelmatig thuis werkt je bijvoorbeeld een netto vergoeding kan krijgen voor bv internet en een gsm & laptop van de zaak.

Is vooral een kwestie van afspraken maken. Ik wil iig het gezicht van mn baas wel eens zien als ik WC papier probeer te declareren.. Ga puur voor de fun is pleepapier op een onkostennota invullen met een bonnetje denk ik. :) (heb gelukkig een baas met humor).

Voor de TS: Als je moeder voorheen een internetaansluiting van het bedrijf hiervoor had lijkt het me netjes als ze dus gewoon een nettovergoeding zou krijgen voor een bass prive internetlijntje.

Switches / cat kabels etc lijkt me wel mee te vallen. Meeste thuiswerkers kunnen gewoon met een laptop op de wifi van de ISP werken met een VPN verbinding. Daar hoef je meestal geen netwerk voor aan te leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Skimovic op 07-08-2016 02:10 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
TS krijgt niet het antwoord waarop 'ie gehoopt had kennelijk.

Anyway: het lijkt me doodnormaal dat je werkgever niet een 2e broadbandverbinding aan gaat leggen als je er al een hebt. Vroeger in de tijd dat we nog met telefoon/ISDN lijnen werkten was dat logisch, nu niet meer. Een vergoeding zou netjes zijn maar als je uberhaupt het geluk hebt thuis te kunnen werken lijkt het me onverstandig daar moeilijk over te doen. Thuiswerken is ook een secundaire arbeidsvoorwaarde...

https://niels.nu

Pagina: 1