Toon posts:

WiFi op Intel NUC6i3SYH

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Intel NUC6i3SYH gekocht en er Debian Jessie op geïnstalleerd. Ik krijg de WiFi niet werkend. Ik heb al geprobeerd firmware-iwlwifi te installeren aan de hand van deze tutorial, maar het werkt nog steeds niet. Ik heb ook geprobeerd om Debian te installeren via de non-free installer, maar dat werkt ook niet. Het werkt ook niet met Lubuntu, maar het werkt wel met Linux Mint. Hoe krijg ik dus de WiFi werkend onder Debian?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2016 17:49 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-08-2016 20:13)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Welja, dat is inderdaad een vrij recente adapter.

Backports zijn je vriend. Wordt wel even behelpen met een USB-stick en de juiste packages.

https://packages.debian.o...image-4.6.0-0.bpo.1-amd64
https://packages.debian.org/jessie-backports/linux-base
https://packages.debian.o...s/kernel/firmware-iwlwifi

Dan moet ik toch toegeven dat Ubuntu 16.04 zowaar ook een oplossing is, dan krijg je de juiste kernelversie immers cadeau.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Debian ligt vaak achter tav firmware/drivers.
Denk dat je naar handleidingen moet gaan zoeken waar het wel gelukt is.
Misschien een nieuwere linux proberen, ubuntu/xubuntu, dan zit je op het nieuwste stand, arch als je echt het laatste wilt, maar arch is wel meer onderhoud vereist en deze crasht ook vaker, dus repareren is vaker nodig.

Kijk eens of je een ubuntu handleiding kunt vinden, ik weet alleen niet of dat werkt op debian.
Hier staan ook tips tav wifi, wel even zoeken.
https://sites.google.com/site/computertip/

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 01-08-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Sinds wanneer is een andere distro installeren een oplossing?

- Is de driver geladen?
- Zo ja, wat staat er in de kernel logs?
- Heb je misschien stiekem toch een interface als je `iw list` uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:30:
Sinds wanneer is een andere distro installeren een oplossing?
Ik wil inderdaad niet naar een andere distro switchen.
code:
1
lsmod | grep iwlwifi
geeft geen resultaten.
- Zo ja, wat staat er in de kernel logs?
Waar kan ik die vinden?
- Heb je misschien stiekem toch een interface als je `iw list` uitvoert?
Dat geeft
code:
1
sudo: iw: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:47:
code:
1
lsmod | grep iwlwifi
geeft geen resultaten.
Mooi, dan hebben we iets om van terug te werken.
Waar kan ik die vinden?
Je mag Googlen hoor.

Maar vooruit: `dmesg`, of in dit geval iets als `dmesg | grep iwlwifi`

Als het een beetje meezit vind je hier een melding dat de firmware ontbreekt. Dan is de vervolgvraag: welke firmware packages heb je geinstalleerd? Je noemt in de TS al firmware-iwlwifi, dat lijkt inderdaad de juiste.
Dat geeft
code:
1
sudo: iw: command not found
Dan moet je 'iw' installeren. Maar daar heb je weinig aan als de driver toch niet geladen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 01-08-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:53:
[...]

Mooi, dan hebben we iets om van terug te werken.

[...]

Je mag Googlen hoor.

Maar vooruit: `dmesg`, of in dit geval iets als `dmesg | grep iwlwifi`

Als het een beetje meezit vind je hier een melding dat de firmware ontbreekt. Dan is de vervolgvraag: welke firmware packages heb je geinstalleerd? Je noemt in de TS al firmware-iwlwifi, dat lijkt inderdaad de juiste.

[...]

Dan moet je 'iw' installeren. Maar daar heb je weinig aan als de driver toch niet geladen is.
code:
1
dmesg|grep wifi
geeft geen output. Nadat ik iw heb geïnstalleerd geeft
code:
1
iw list
ook geen output.

Edit: ik zie net op https://wireless.wiki.kernel.org/en/users/drivers/iwlwifi dat hij pas vanaf kernel 4.1 wordt ondersteund. Hoe update ik naar kernel 4.1 of hoger zonder internet op de NUC?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2016 19:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas

Backports zijn je vriend. Wordt wel even behelpen met een USB-stick en de juiste packages.

Dan moet ik toch toegeven dat Ubuntu 16.04 zowaar ook een oplossing is, dan krijg je de juiste kernelversie immers cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Het werkte nadat ik mijn kernel had geüpdate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Andere optie was om Debian Testing te nemen, maarja, dat vereist dan weer een internetverbinding om de packages te krijgen. Overstappen naar Stretch is eigenlijk geen slecht idee. Het verandert nu nog eventjes, maar straks gaat Testing in de freeze om voor te bereiden op de stable release volgend jaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Of Debian/unstable ;) Dat draai ik al meer dan 10 jaar op de desktop. Dan krijg je kernel 4.6 :) (en allemaal nieuwe meuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik draai ook al jaren Unstable en gebruik 't waar ik kan, maar voor iemand die net begint, is Testing dan een wat veiligere keus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:22:
Ik draai ook al jaren Unstable en gebruik 't waar ik kan, maar voor iemand die net begint, is Testing dan een wat veiligere keus. ;)
Ik ben niet iemand die net begint. Ik gebruik al minstens 2 jaar Debian…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:23:
[...]

Ik ben niet iemand die net begint. Ik gebruik al minstens 2 jaar Debian…
Ah, sorry. Dat kan natuurlijk ook nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:32:

Het werkt nu wel, maar de snelheid is maximaal 250 kB/s en dat is supersloom. Graag zou ik minstens 2 MB/s willen hebben (vanaf andere computers krijg ik 4 á 6 MB/s). Hoe krijg ik de wifi snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Dat is wel heel veel minder. Een eerste stap zou zijn om de output van `iwconfig` eens te bekijken, met name het signal level en de bit rate zijn een aardige (zij het erg ruwe) indicatie.

Verder: 2.4/5 GHz? Probeer sowieso de andere band..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:48:
Dat is wel heel veel minder. Een eerste stap zou zijn om de output van `iwconfig` eens te bekijken, met name het signal level en de bit rate zijn een aardige (zij het erg ruwe) indicatie.

Verder: 2.4/5 GHz? Probeer sowieso de andere band..
Onze router ondersteunt alleen 2,4GHz. De NUC duurt er tijdens het opstarten ook een minuut over om verbinding te maken met de WiFi. Mijn Raspberry Pi B+ die ernaast staat heeft wel gewoon goede WiFi…

Mijn NUC geeft de volgende output bij `sudo iwconfig wlan0`:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
wlan0     IEEE 802.11abgn  ESSID="VFNL-DE1BA0"
          Mode:Managed  Frequency:2.447 GHz  Access Poiint: 00:1D:AA:DE:1B:A0
          Bit Rate=300 Mb/s   Tx-Power=222 dBm
          Retry short limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:off
          Power Management:on
          Link Quality=57/70  Signal level=-53 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:8   Missed beacon:0

Mijn Raspberry Pi B+ geeft de volgende output bij `sudo iwconfig wlan0`:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
wlan0     IEEE 802.11bgn  ESSID="VFNL-DE1BA0"  Nickname:"<WIFI@REALTEK>"
          Mode:Managed  Frequency:2.447 GHz  Access Poiint: 00:1D:AA:DE:1B:A0
          Bit Rate=150 Mb/s   Sensitivity:0/0
          Retry:off   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:****-****-****-****-****-****-****-****   Security mode:open
          Power Management:off
          Link Quality=98/100  Signal level=71/100  Noise level=0/100
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gebruik je in beide gevallen hetzelfde programma om de wireless verbinding op te zetten? Heb je ook al geprobeerd door handmatig wpa_supplicant te starten of via het iw commando de verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:04:
Gebruik je in beide gevallen hetzelfde programma om de wireless verbinding op te zetten? Heb je ook al geprobeerd door handmatig wpa_supplicant te starten of via het iw commando de verbinding te maken?
Ik gebruik op beide `ifupdown`, `isc-dhcp-client` en `wpasupplicant` met exact dezelfde config. Hoe start ik `wpasupplicant` handmatig? Ik gebruik altijd `sudo ifdown wlan0 && sudo ifup wlan0`…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je start wpa_supplicant door zelf een bestandje te maken met je SSID en passphrase erin met wpa-passphrase oid. Staat in de man-page en via Google te vinden. Daarna voer je, even uit het hoofd, het volgende uit als root:
wpa_supplicant -Dwext -c /pad/naar/passphrase/bestand

Wil je 'm als daemon laten draaien, dan gebruik je -B erbij. Voor de rest: Google en man-pages. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:13:
Je start wpa_supplicant door zelf een bestandje te maken met je SSID en passphrase erin met wpa-passphrase oid. Staat in de man-page en via Google te vinden. Daarna voer je, even uit het hoofd, het volgende uit als root:
wpa_supplicant -Dwext -c /pad/naar/passphrase/bestand

Wil je 'm als daemon laten draaien, dan gebruik je -B erbij. Voor de rest: Google en man-pages. :)
Met `sudo wpa_supplicant -Dwext -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf` krijg ik de volgende output, maar heb ik geen internetverbinding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Successfully initialized wpa_supplicant
ioctl[SIOCSIWENCODEEXT]: Invalid argument
ioctl[SIOCSIWENCODEEXT]: Invalid argument
wlan0: Trying to associate with 00:1d:aa:de:1b:a0 (SSID='VFNL-DE1BA0' freq=2447 MHz)
ioctl[SIOCSIWFREQ]: Device or resource busy
wlan0: Association request to the driver failed
wlan0: Associated with 00:1d:aa:de:1b:a0
wlan0: WPA: Key negotiation completed with 00:1d:aa:de:1b:a0 [PTK=CCMP GTK=CCMP]
wlan0: CTRL-EVENT-CONNECTED - Connection to 00:1d:aa:de:1b:a0 completed [id=0 id_str=]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hehe, grapjas. Het zet alleen je wireless verbinding op. De rest moet je dan nog zelf doen natuurlijk. De link is er, nu moet je nog je IP gegevens e.d. opvragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:23:
Hehe, grapjas. Het zet alleen je wireless verbinding op. De rest moet je dan nog zelf doen natuurlijk. De link is er, nu moet je nog je IP gegevens e.d. opvragen. ;)
Nadat ik `sudo dhclient -1 -v -pf /run/dhclient.wlan0.pid -lf /var/lib/dhcp/dhclient.wlan0.leases wlan0` heb gedaan werkt het internet wel, maar nog steeds supersloom. Moet ik niet gewoon een of andere flag naar de driver voor mijn WiFi passen ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou kunnen. Dat moet je dan opgeven bij het laden van de module. Heb je al wat gevonden met Google mbt lage snelheid op je NUC? Heb je ook gekeken naar de uitvoer van 'ifconfig' en gelet op de rx/tx error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:18:
Dat zou kunnen. Dat moet je dan opgeven bij het laden van de module. Heb je al wat gevonden met Google mbt lage snelheid op je NUC? Heb je ook gekeken naar de uitvoer van 'ifconfig' en gelet op de rx/tx error?
Op internet heb ik gevonden dat ik uAPSD moet uitschakelen, er staan instructies bij voor Windows maar niet voor Linux. Ik heb geen idee hoe dit werkt op Linux en ik krijg het niet gevonden met `iwlwifi disable uapsd`…

Edit: nadat ik `sudo iw dev wlan0 set power_save off` heb gedaan werkt de wifi op normale snelheid, maar hoe zorg ik ervoor dat dat blijft naar een reboot?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check welke optie dat is met 'modinfo iwlwifi'. Op mijn systeem zie ik dit:
parm:           power_save:enable WiFi power management (default: disable) (bool)

Dat stel je dan weer in in een apart bestand in /etc/modprobe.d. Echter, zoals er staat, bij default is het dus al uit. Andere optie is om je commando (zonder sudo) in /etc/network/interfaces te zetten bij je wlan0 config als post-up commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:14:
Check welke optie dat is met 'modinfo iwlwifi'. Op mijn systeem zie ik dit:
parm:           power_save:enable WiFi power management (default: disable) (bool)

Dat stel je dan weer in in een apart bestand in /etc/modprobe.d. Echter, zoals er staat, bij default is het dus al uit. Andere optie is om je commando (zonder sudo) in /etc/network/interfaces te zetten bij je wlan0 config als post-up commando.
Bij mij staat het standaard aan (zie Verwijderd in "WiFi op Intel NUC6i3SYH"). Moet ik dan het volgende in een bestand in /etc/modprobe.d/ zetten?

code:
1
options iwlwifi power_save=off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie de output van modinfo iwlwifi maar. Daar staat wat de default is. Mogelijk is dat verandert. Maar wat je aangeeft als optie in het bestand, ja, dat klopt. Geef het een naam, iwlwifi_powersave.conf ofzo en herstart. Kijk wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:20:
Zie de output van modinfo iwlwifi maar. Daar staat wat de default is. Mogelijk is dat verandert. Maar wat je aangeeft als optie in het bestand, ja, dat klopt. Geef het een naam, iwlwifi_powersave.conf ofzo en herstart. Kijk wat dat doet.
Nadat ik dat gedaan heb, staat het nog steeds aan na een reboot…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar was ik al bang voor. Heb je bepaalde power management tools erop staan, zoals laptop-detect en aanverwanten? Die kunnen namelijk roet in het eten gooien. Die hebben weer een eigen config die de module opties overschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:25:
Daar was ik al bang voor. Heb je bepaalde power management tools erop staan, zoals laptop-detect en aanverwanten? Die kunnen namelijk roet in het eten gooien. Die hebben weer een eigen config die de module opties overschrijft.
Niet dat ik weet. Ik heb deze packages op mijn NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie daar wel laptop-detect staan. Gooi die eens weg. Purge het package voor de zekerheid, samen met een paar anderen die nog wat restanten hebben (te zien aan 'rc' als status, ipv 'ii'), al boeien die niet zo.

Het is ook mogelijk dat je optie die je meegeeft aan de module niet correct is. Dat het true|false moet zijn, ipv enabled|disabled of on|off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:41:
Ik zie daar wel laptop-detect staan. Gooi die eens weg. Purge het package voor de zekerheid, samen met een paar anderen die nog wat restanten hebben (te zien aan 'rc' als status, ipv 'ii'), al boeien die niet zo.

Het is ook mogelijk dat je optie die je meegeeft aan de module niet correct is. Dat het true|false moet zijn, ipv enabled|disabled of on|off.
Ik heb net `sudo apt-get --purge autoremove laptop-detect` gedaan, maar hij staat nog steeds aan na het rebooten. Ik weet zeker dat het off moet zijn, want anders zegt hij dat de parameter fout is tijdens het booten en herkent iwconfig de wlan0 interface niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan het ook testen terwijl je al opgestart bent door de module te verwijderen en dan weer te laden met de betreffende opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:55:
Je kan het ook testen terwijl je al opgestart bent door de module te verwijderen en dan weer te laden met de betreffende opties.
OK, maar weet jij waar het aan kan liggen dat hij power_save niet uitzet bij het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan door een bug komen, of een of andere daemon die toch nog iets met power management doet. Ik heb het gehad met USB apparaten op een laptop. Zo goed als alles van power management eraf of uit, maar toch ging m'n muis uit na een paar seconden/minuut. Nooit echt op kunnen lossen volgens mij, anders dan telkens met powertop de powersave aanpassen. Want ook de scripts van laptop-detect of iet anders werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:01:
Dat kan door een bug komen, of een of andere daemon die toch nog iets met power management doet. Ik heb het gehad met USB apparaten op een laptop. Zo goed als alles van power management eraf of uit, maar toch ging m'n muis uit na een paar seconden/minuut. Nooit echt op kunnen lossen volgens mij, anders dan telkens met powertop de powersave aanpassen. Want ook de scripts van laptop-detect of iet anders werkte niet.
Als het een bug is, is het mogelijk dat het wel werkt in Linux 4.7? Zo ja, hoe compileer en installeer ik Linux 4.7? En anders, weet jij welke daemon het eventueel kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De bug kan ook in modprobe zitten. ;) Als je Debian gebruikt, kan je kernel 4.7 uit Experimental halen. Daar is rc7 momenteel beschikbaar. Het zal nog eventjes duren voordat deze mainline in Unstable komt.

Zonder toegang tot het systeem om zelf te zoeken, zal je het met Google e.d. moeten doen. Er is redelijk wat te vinden in /etc/ voor de config files van de verschillende daemons en met Google zoeken naar power management linux kom je ook genoeg tegen wat je nog kan proberen. En anders, tja, je hebt het commando dat werkt. Waarom niet zoals eerder voorgesteld in /etc/network/interfaces zetten als post-up?

Pagina: 1