Hogedruk licht en kook campinggear

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06

Hogedruk licht en kook campinggear topic
Wat houd dit in en waarom deze topic? Ik houd mij al een aantal jaren, naast elektronica, bezig met lampen en branders die werken op petroleum/Peut/lampenolie, benzine en spiritus. Waarom? Ik zit mijn hele leven al bij scouting en tijdens kamp koken wij op Coleman benzine branders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JR8qnUyH6qWPSbBDYLjXjCOO/thumb.jpg
Maar er bestaan er nog veel meer, beter bekend als primus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BfnRAphwBUWgGRrHsbrw3nZS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KTcMNdN9Ihs31wdwMEgyBAzI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Le30ZtsJmviZnGoG8s3eiNus/thumb.jpg

Maar er bestaan ook lampen gebaseerd op deze techniek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q26rqT1Ywf4KO34rw34Kbs9P/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6YiXP3ay5fduRqrweWm2Zssa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2p8ovl86qHYKGcW4p6DJk44r/thumb.gifAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o0u6XOzrxccNmwWSCt9lmqei/thumb.jpg

Ik zag dat er nog geen topic over was, dus ik vond dat daar verandering in moest komen ;)

Hoe werkt zo een apparaat nu? De techniek erachter is al heel oud. Het is in 1892 uitgevonden door een Zweed genaamd Frans Wilhelm Lindqvist. Door vlambare vloeistof(Petroleum) in een voorverwarmde apparatus te duwen verdampt de vloeistof. Deze dampen worden door een klein gaatje geduwd(0,20 ~0,40mm) en ontstoken door een vlam.
Versimpelde tekening van wikipedia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iE1Dor1L8NVVH6ZbpfBhh5QC/thumb.jpg

Deze eerdere versies hadden geen damp/lucht mengkamer nodig, maar nieuwere (stille) versies en lampen hebben wel een mengkamer.

(Verschillende versies brander)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iD8USqH2j1yazdK7zSztAssw/thumb.gifAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5fJy5DxRHkSpXuvdfEo76AcV/thumb.gifAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4bZ1ldgKkiVo6icXx8t08A3j/thumb.gif

Brandende branders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BDJITnPEVITmTu0tsBuQ2nxc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EpkPYotWEzREk7eKdE1KPSm6/thumb.jpg

Ik heb deze topic gemaakt voor idioten :+ mensen als ik die deze apparaten ook mooi vinden en deze passie willen delen.
Of als je zo een brander/lamp hebt en je zoekt er info over, vraag raak! ;)

Handige links voor onderdelen:
www.qvist.nl
www.fettlebox.co.uk
www.base-camp.co.uk
www.pelam.de
www.oldcolemanparts.com

Websites met info:
www.classiccampstoves.com
www.classicpressurelamps.com
www.petromax.de
www.coleman.eu
www.oldtowncoleman.com
www.optimusstoves.com/en/de
www.primus.us/

Alternatieve namen voor brandstoffen:
fuel.papo-art.com/

*Edit 02-08-2016*
URL's toegevoegd

[ Voor 21% gewijzigd door Vuikie op 03-08-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel er over te vertellen is maar zelf heb ik al vele jaren een optimus nova (met regeling op de brander, niet op de pomp) en sinds enkele jaren de coleman unleaded dual stove (de bekende groene koffer)

Werken prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Leipo schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:42:
Ik weet niet hoeveel er over te vertellen is maar zelf heb ik al vele jaren een optimus nova (met regeling op de brander, niet op de pomp) en sinds enkele jaren de coleman unleaded dual stove (de bekende groene koffer)

Werken prima
Ha een Optimus Nova. Ik heb er zelf niet 1 maar ik heb er wel eens mee gekookt. Mooie brander en heel goed regelbaar! Beter de dan de Nova+ imho.

Mag ik vragen wat voor een brandstof jij in je Coleman gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 14:12
Ik heb sinds een aantal jaar ook een coleman dual stove. Ik ben begonnen met coleman fuel maar ben dit jaar overgestapt op aspen 4. Ik merk er geen verschil in, hij maakt nog steeds dat heerlijke geluid en brand als de hel.

Het is wat meer prutsen als met gas maar dat hoort erbij. Zelf heb ik liever niet te veel met gasflessen te maken en dat lukt zo prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Wat je ook doet! kook NOOIT op normale benzine...... dit is ZWAAR kankerverwekkend.

Gebruik liever de originele coleman fuel (zit ook reiniger en anti roest middel in) of aspen 4 takt of kookpuntsbenzine.

Ik heb zelf de wel bekende groene koffer kooktoestel en een powerhouse 2 lamp, bevallen allebei prima. De lamp is inmiddels wel 20 jaar oud denk ik maar werkt perfect!

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 14:12
Mijn stove is ook ongeveer 20 jaar oud. Vorig jaar eens de pakkingen vervangen en goed schoongemaakt. Hij is nu weer wat makkelijker te regelen maar ik verbaas me hoe simpel en solide het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
cactusman schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:58:
Wat je ook doet! kook NOOIT op normale benzine...... dit is ZWAAR kankerverwekkend.
Dit dus, plus dat gewone benzine ook je brander beschadigd(Verstopt).

Ik gebruik al sinds jaar en dag wasbenzine. Dit kan je gewoon bij de supermarkt, kruidvat, bouwmarkt kopen en werkt ook perfect. Ook in je Coleman lamp.

Mijn ervaring is wel dat de wasbenzine van de Albert Heijn(SEL) het het beste doet in mijn branders.

De simpelheid is ook de reden dat wij bij scouting gebruikt maken van Coleman. Daar hebben wij branders van 35~40 jaar oud die het nog steeds gewoon doen! Brandstof erin en gaan!
Zelf heb ik ook de beroemde groene koffer.
Wat ik ook een grote pre vind van benzine en petroleum branders is dat ze veel minder vatbaar zijn voor een zuchtje wind. Ik heb op de camping mensen gezien die uit eten gaan als er een zuchtje wind staat, omdat het dan niet lukt om te koken op een gas brander. Een Coleman heeft daar minder last van :D
Plus ik doe aan winterkamperen en dan lopen kl*ten met het opwarmen van je gasflesje... Nee, geef mij maar een goede benzine/petroleum brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Vuikie schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

Ha een Optimus Nova. Ik heb er zelf niet 1 maar ik heb er wel eens mee gekookt. Mooie brander en heel goed regelbaar! Beter de dan de Nova+ imho.

ik gebruik alleen coleman fuel tot op heden. zowel in de Nova als in de Coleman koffer
bevalt prima.

mijn schoonvader gebruikt al jaren wasbenzine (en af en toe coleman fuel) in zijn coleman 442 en is daar ook tevreden over al geeft hij wel aan het verschil te merken: coleman fuel laat water aanzienlijk sneller koken.

[ Voor 3% gewijzigd door Leipo op 02-08-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
misschien handig voor in de OP:
webshop met heel veel losse onderdelen voor branders: http://www.qvist.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik had expres geen URL's toegevoegd in de OP, maar ik heb nu maar een aantal websites met info toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:52
Ik kook met een Primus Omnifuel, brand op alles, maar ik gebruik heb vooral op petroleum, voorverwarmen met spiritus. Goed regelbaar met het kraantje op de brander zelf.

Afbeeldingslocatie: https://cotradeco.com/uploads/images/products/0001/7710/primus-omni-fuel-328984_2_L_large.jpg

Voor de prijs valt mij de bouwkwaliteit heel erg tegen, diverse onderdelen zijn al afgebroken en opnieuw vastgezet.

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 02-08-2016 14:06 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:39
Is dit ook te combineren met een koelbox en barbecue? Want dat vind ik het mooie aan een gasfles: je sluit hem aan op de koelbox, het kooktoestel en op de barbecue en je bent op de camping van alle gemakken voorzien terwijl je maar 1 brandstofbron hebt.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Die van mij niet, dit is puur een brander. Maar ik heb ook niet meer nodig op vakantie. Er gaan geen koelkast of barbecue mee. Ik heb een koelbox die 99% van de tijd meer een plastic box voor eten is die iets langzamer last heeft van de zon dan de rest. Voor de barbecue maken we een vuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ample Energy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:13:
Is dit ook te combineren met een koelbox en barbecue? Want dat vind ik het mooie aan een gasfles: je sluit hem aan op de koelbox, het kooktoestel en op de barbecue en je bent op de camping van alle gemakken voorzien terwijl je maar 1 brandstofbron hebt.
Nee, deze apparaten zijn alleen te gebruiken als hittebron voor op te koken of als lamp. Het werken met gas kan zijn voordelen hebben.
Met kamperen heb ik wel een koelbox, maar die houden wij koel met de beroemde koelblokken.

Tijdens kamperen hoeft het van mij niet allemaal 'gemakkelijk'. Bijvoorbeeld het voorverwarmen van een brander met spiritus forceert mij om juist een tandje terug te schakelen. Dan neemt het maar 20min om (perculator)koffie te zetten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:51

TNW

cactusman schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:58:

Gebruik liever de originele coleman fuel (zit ook reiniger en anti roest middel in) of aspen 4 takt of kookpuntsbenzine.
Benzinebranders zijn volgensmij ooit gemaakt om met een wijd verkrijgbare brandstof te kunnen koken. Vroeger zat er tetraethyllood in benzine wat verdomde ongezond is maar wat zit er in hedendaagse loodvrije benzine wat het "zwaar kankerverwekkend" maakt? Dat je het niet moet drinken weet ik, maar dat geldt net zo hard voor wasbenzine en door fabrikanten van branders verkochte brandstoffen.

Het enige echte nadeel wat ik kan bedenken bij benzine is dat het enorm ruikt en dat alles wat er mee in aanraking komt voor langere tijd blijft stinken.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ik heb altijd op benzine gekookt op die dingen, laatst wasbenzine erin gedaan en toen deed hij het niet.....

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

TNW schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:03:
[...]

Benzinebranders zijn volgensmij ooit gemaakt om met een wijd verkrijgbare brandstof te kunnen koken. Vroeger zat er tetraethyllood in benzine wat verdomde ongezond is maar wat zit er in hedendaagse loodvrije benzine wat het "zwaar kankerverwekkend" maakt? Dat je het niet moet drinken weet ik, maar dat geldt net zo hard voor wasbenzine en door fabrikanten van branders verkochte brandstoffen.

Het enige echte nadeel wat ik kan bedenken bij benzine is dat het enorm ruikt en dat alles wat er mee in aanraking komt voor langere tijd blijft stinken.
Wikipedia: Methyl-tert-butylether

Wikipedia: Tolueen

Wikipedia: Xyleen

engelse wiki:

" The safety data sheet for unleaded gasoline shows at least 15 hazardous chemicals occurring in various amounts, including benzene (up to 5% by volume), toluene (up to 35% by volume), naphthalene (up to 1% by volume), trimethylbenzene (up to 7% by volume), methyl tert-butyl ether (MTBE) (up to 18% by volume, in some states) and about ten others.[35] Hydrocarbons in gasoline generally exhibit low acute toxicities, with LD50 of 700 – 2700 mg/kg for simple aromatic compounds.[36] Benzene and many antiknocking additives are carcinogenic. "

een waarschuwing is wel op zijn plaats om daar geen voedsel boven te bereiden.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Vuikie schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:52:
[...]

Dit dus, plus dat gewone benzine ook je brander beschadigd(Verstopt).

Ik gebruik al sinds jaar en dag wasbenzine. Dit kan je gewoon bij de supermarkt, kruidvat, bouwmarkt kopen en werkt ook perfect. Ook in je Coleman lamp.
Als je in (west) Europa zit wel. Ik ben een aantal maanden geleden in Argentinië geweest; in heel Ushuaia (we zijn 16,17 winkels binnen geweest; drogisten, supermarkten, outdoorwinkels, bouwmarkten, verfwinkels, zelfs een 'fuel shop') géén wasbenzine te koop. Alternatieven kon men ook niet bieden. Uiteindelijk toch maar uit nood op gewone benzine gaan koken. Ja het stinkt een beetje, maar ook weer niet overdreven onhoudbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
TNW schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:03:
[...]

De Coleman brander zoals wij hem kennen zijn in principe nog steeds het zelfde als de Colemans in de jaren 30 maar toen leek de benzine veel maar op nafta/petroleumether dan tegenwoordig. Nu zitten er van allerlei toevoegingen in de benzine en sommige daarvan zijn idd. kankerverwekkend maar ze zijn ook slecht voor de brander. Als benzine oud wordt dan gaat deze 'gommen'. Dit zorgt ervoor dat het ventiel onderin de pomp vast komt te zitten, waardoor deze niet meer werkt en verstopt de brandstof toevoer. Ook krijg je een afzet in de generator tijdens het branden waardoor deze dicht roet en sneller aan vervanging toe is. Met wasbenzine, Aspen, Coleman fuel heb je hier geen last van.
Exphy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:17:
Ik heb altijd op benzine gekookt op die dingen, laatst wasbenzine erin gedaan en toen deed hij het niet.....
Dit is een bekend fenomeen. Dit heeft, volgens mij, te maken met het feit dat de afzetting van de benzine ervoor zorgt dat wasbenzine niet goed verdampt waardoor er vloeibare wasbenzine de mengkamer in komt en zorgt voor een slecht verbranding. Dit is helaas een visueuse cirkel die ervoor zorgt dat je een hele grote gele vlam krijgt in plaats van de mooie blauwe vlam die je normaal verwacht.

De oplossing is als volgt:
Begin met maximaal 20X pompen en steek alle 2 de pitten aan, met de choke omhoog. Pomp er langzaam lucht bij zodat de brander het blijft doen. Hou dit vol tot de vlam mooi en blauw is.(Dit kan wel 5 minuten duren) Draai daarna de choke naar beneden breng nu, rustig, de brander op druk met 10X pompen per keer. Op een gegeven moment brand de brander wel schoon, dus gaat het na verloop wel beter. Maar dat duurt wel een heel tijdje. OF je vervangt de generator ;)
Korakal schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:10:
[...]
Als je in (west) Europa zit wel. Ik ben een aantal maanden geleden in Argentinië geweest; in heel Ushuaia (we zijn 16,17 winkels binnen geweest; drogisten, supermarkten, outdoorwinkels, bouwmarkten, verfwinkels, zelfs een 'fuel shop') géén wasbenzine te koop. Alternatieven kon men ook niet bieden. Uiteindelijk toch maar uit nood op gewone benzine gaan koken. Ja het stinkt een beetje, maar ook weer niet overdreven onhoudbaar.
Nood breekt natuurlijk wet. Als je niet anders kan dan moet je wel. En met 1 vakantie op benzine zal het ook wel meevallen.

http://fuel.papo-art.com/ Hier staan veel alternatieve namen voor verschillende brandstoffen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vuikie op 03-08-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Korakal schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:10:
[...]
in veel landen is het alleen verkrijgbaar bij apotheken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:51

TNW

cactusman schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:50:
[...]

een waarschuwing is wel op zijn plaats om daar geen voedsel boven te bereiden.
Maar je bereidt er geen voedsel boven, dat doe je boven de verbrandingsprodukten van de genoemde benzine. Dat zijn eigenlijk vooral H2O en CO2, en wat CO/NOx. Niet meer die giftige stoffen die je noemt.

Ik geloof best dat puurdere brandstoffen zoals wasbenzine en spul van de fabrikant praktischer zijn door minder geur en zonder ongewenste toevoegingen. Maar zwaar kankerverwekkend? Neem er ook rekening mee dat een gemiddelde mens vaak genoeg met benzinewalmen en (enigszins gefilterde) verbrandingsprodukten in aanraking komt.

Voor de mensen die zich hier heel druk over maken, controleer ook wat voor gaskousjes je in een lamp hebt zitten. Koop je een tweedehands lamp welke jaren stil heeft gelegen dan is er een redelijke kans dat het gaskousje radioactief is. Ik kom ze regelmatig in kringloopwinkels tegen :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
grappig dat dat campinggas kousjes zijn. Persoonlijk heb ik nooit anders dan loodvrije benzine gebruikt in zowel lamp als branders. Laatst mijn 10 jaar niet meer gebruikte Coleman Peak 1 uitgeleend. Zat nog benzine in pompen aansteken branden perfect gewoon. Zelfs het pompje was niet verteerd of uitgedroogd.
Kankerverwekkend lijkt me geen groot risico als je in de buitenlucht kookt. In de winter is de lamp wel handig ga je naar bed lamp even in de tent en die is in 10 minuten warm. Oh en in de zomer zijn het perfecte muggenkillers.

Vroeger natuurlijk bij Scouting ook de Primus 1 gebruikt met alle mooie effecten van dien, de zogenaamde spuiters waren best spectaculair, naar huidige maatstaven natuurlijk zeer gevaarlijk.
Voor het lijstje vroeger had je ook de Tilly lampen (op petroleum).

[ Voor 19% gewijzigd door Frogmen op 04-08-2016 16:57 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 23:37
Vuikie schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

Ik heb ook een Optimus Nova. :D
Ook gewoon op Coleman fuel.

Ding is nagenoeg onderhoudsvrij, brand in geval van nood van alles en nogwat zolang het diesel/kerosine-achtig is, en kookt water lekker vlot.

Ik overnachtte een keer bij een berghut op 1300m hoogte en in de ochtend zat er een groep water te koken voor hun ontbijt op diverse kook toestellen. Ik ga er bij zitten met m'n Nova en heb binnen een paar minuten kokend water, zit die hele groep me aan te kijken alsof ze water zien branden. Ze zaten al 20 minuten te wachten tot kun water kookte. :P
Een goede brander met goede brandstof doet het ook op hoogte bij lage temperatuur gewoon normaal. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
TNW schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

Maar je bereidt er geen voedsel boven, dat doe je boven de verbrandingsprodukten van de genoemde benzine. Dat zijn eigenlijk vooral H2O en CO2, en wat CO/NOx. Niet meer die giftige stoffen die je noemt.

Ik geloof best dat puurdere brandstoffen zoals wasbenzine en spul van de fabrikant praktischer zijn door minder geur en zonder ongewenste toevoegingen. Maar zwaar kankerverwekkend? Neem er ook rekening mee dat een gemiddelde mens vaak genoeg met benzinewalmen en (enigszins gefilterde) verbrandingsprodukten in aanraking komt.

Voor de mensen die zich hier heel druk over maken, controleer ook wat voor gaskousjes je in een lamp hebt zitten. Koop je een tweedehands lamp welke jaren stil heeft gelegen dan is er een redelijke kans dat het gaskousje radioactief is. Ik kom ze regelmatig in kringloopwinkels tegen :)
De oudere kousjes zijn inderdaad licht radioactief. De nieuwe zijn dat niet meer. Dit heeft er mee te maken dat, om de kousjes stevigheid te geven als ze verast zijn, er een kleine hoeveelheid uranium in zit. In de nieuwe kousjes zit dat, gelukkig, niet meer.
LordSinclair schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:06:
Ik kook met een Primus Omnifuel, brand op alles, maar ik gebruik heb vooral op petroleum, voorverwarmen met spiritus. Goed regelbaar met het kraantje op de brander zelf.

[afbeelding]

Voor de prijs valt mij de bouwkwaliteit heel erg tegen, diverse onderdelen zijn al afgebroken en opnieuw vastgezet.
Jammer om te horen dat het ooit zo geweldige Primus niet meer is wat het ooit geweest is. Toen ze van Optimus waren was de kwaliteit ook nog wel redelijk. Maar tegenwoordig hoor ik niet zulke geweldige verhalen over Primus branders.
Frogmen schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:53:
grappig dat dat campinggas kousjes zijn. Persoonlijk heb ik nooit anders dan loodvrije benzine gebruikt in zowel lamp als branders. Laatst mijn 10 jaar niet meer gebruikte Coleman Peak 1 uitgeleend. Zat nog benzine in pompen aansteken branden perfect gewoon. Zelfs het pompje was niet verteerd of uitgedroogd.
Kankerverwekkend lijkt me geen groot risico als je in de buitenlucht kookt. In de winter is de lamp wel handig ga je naar bed lamp even in de tent en die is in 10 minuten warm. Oh en in de zomer zijn het perfecte muggenkillers.

Vroeger natuurlijk bij Scouting ook de Primus 1 gebruikt met alle mooie effecten van dien, de zogenaamde spuiters waren best spectaculair, naar huidige maatstaven natuurlijk zeer gevaarlijk.
Voor het lijstje vroeger had je ook de Tilly lampen (op petroleum).
Tuurlijk, het kan ook gewoon goed gaan, maar ik heb laatst nog een pompventiel moeten vervangen bij een Coleman lamp van een vriend van mij. Daar zat benzine in en die was gaan gommen.
Als een primus gaat spuiten, ben je ongeduldig en ben je te vroeg gaan pompen :P ;) .

Tilley's, die hadden wij vroeger ook op scouting. Maar ik vond ze terug, verwaarloosd en onder het stof op zolder van ons clubhuis. Toen heb ik ze overgekomen. Nu staan ze bij mij, opgeknapt en wel :*) . Met kamp neem ik ze dan mee en laat de jeugdleden zien hoeveel meer licht Tilley's geven dan een Coleman lamp :P d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klopt helemaal van de spuiters bij de Primus maar leg geduld maar eens uit aan een verkenner van 13 of zo. Vervuilde petroleum speelde ook een rol samen met onderhoud en dat was bij ons een ramp.
Zou inderdaad best nog wel een oude primus willen hebben puur om de jongeren te laten zien vroeger ging het zo.
Voor diegenen die de primus niet kennen zie hier vanaf 21;00 een stukje instructie ofzo.
YouTube: Zomerkamp DiAv 1991

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Vergeet de MSR's niet :P Zelf heb ik al jaren een whisperlite die op bijna alles brandt. Zelfs een of andere BBQ aansteekvloeistof die ik uit nood heb moeten gebruiken omdat (was)benzine niet te vinden was. Wel een hoop gedoe om hem heet te stoken maar als die eenmaal heet is gaat het goed.

Zoals hierboven al geschreven die dingen branden onwijs heet en klinken als een straaljager als je ze goed oppompt. Water kookt in no-time.

Ik heb ook een keer euro 95 gebruikt en dat walmt als een malle maar het werkt wel goed, maar zou inderdaad wasbenzine adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Frogmen schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:50:
Klopt helemaal van de spuiters bij de Primus maar leg geduld maar eens uit aan een verkenner van 13 of zo. Vervuilde petroleum speelde ook een rol samen met onderhoud en dat was bij ons een ramp.
Zou inderdaad best nog wel een oude primus willen hebben puur om de jongeren te laten zien vroeger ging het zo.
Voor diegenen die de primus niet kennen zie hier vanaf 21;00 een stukje instructie ofzo.
YouTube: Zomerkamp DiAv 1991
Hehe, ik heb genoten van het filmpje! Een goed voorbeeld over hoe het niet moet :D

PS. mocht je interesse hebben, ik heb hier en daar nog wel een primus staan ter overname,ik zou het leuk vinden als scouts daar op leren te koken. Stuur me anders een private bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wij kookten altijd gewoon op benzine uit de tank van de auto, dat was juist in onze ogen 1 van de voordelen van een unleaded stove, altijd brandstof bij de hand. Stove stond wel altijd in de buitenlucht dus met het kankerverwekken zal het wel meevallen.. Wat doet een auto dan anders dat het daar niet vrijkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Brilsmurfffje schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:23:
Wat doet een auto dan anders dat het daar niet vrijkomt?
Katalysator? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

Leuk topic! Ik heb zelf een Russiche kopie van een Primus brander, ooit eens gekocht voor 20 euro o.i.d.
Afbeeldingslocatie: http://tgmarsh.faculty.noctrl.edu/primusturistskijstoverunningshearer.jpg

Zit geen pompje bij, dus op druk brengen gaat door wat benzine in het bakje zelf te gooien (of het schoteltje) en aan te steken, door de warmte krijg je wat druk in het tankje, en kan je het brandertje zelf aansteken :P Altijd gebruikt op benzine.
En een enkele keer op 2-takt mix (benzine en 2-takt olie 1:50 gemengd) bij gebrek aan normale benzine. Geen goed idee, roet als de ziekte en alles smaakt naar olie :(

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 12:05
Leuk topic! :)

Voor mijn fietsvakantie ben ik opzoek naar een allesbrander, gewicht en compactheid speelt dus een rol. Ben op de volgende twee opties uitgekomen:
-MSR Whisperlite
-Optimus Nova

Aangezien het prijsverschil nijg ik voor de MSR te gaan. Iemand met een Optimus die kan vertellen waarom hij voor de Optimus heeft gekozen? Is de kwaliteit toch een stukje beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
belangrijkste reden voor mij voor de nova: brandstofregeling op de brander en niet op de fles.
het is heel irritant als je je vlam lager wil draaien en het duurt een hele tijd voordat de vlam reageert en dat is dus het geval bij een regeling op de fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 12:05
Dat is wel een goed punt om rekening mee te houden ja.

Misschien nog een domme vraag, maar de brandstof die in het slangetje zit tussen de brander en de fles, als je de brander uitzet en opbergt, blijft het restant dan in de slang zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
bij de nova moet je dan tijdens het branden de brandstoffles omdraaien, dan gaat hij lucht aanzuigen en brand je je slangetje leeg (en dooft de vlam vanzelf).
daarna kun je hem afkoppelen (wel even af laten koelen ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Leipo op 09-08-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Leipo schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:52:
bij de nova moet je dan tijdens het branden de brandstoffles omdraaien, dan gaat hij lucht aanzuigen en brand je je slangetje leeg (en dooft de vlam vanzelf).
daarna kun je hem afkoppelen (wel even af laten koelen ;) )
Dat werkt prima inderdaad, behalve als je je fles net gevuld heb. Dan kan je heeeel lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:01:
Leuk topic! Ik heb zelf een Russiche kopie van een Primus brander, ooit eens gekocht voor 20 euro o.i.d.
[afbeelding]

Zit geen pompje bij, dus op druk brengen gaat door wat benzine in het bakje zelf te gooien (of het schoteltje) en aan te steken, door de warmte krijg je wat druk in het tankje, en kan je het brandertje zelf aansteken :P Altijd gebruikt op benzine.
En een enkele keer op 2-takt mix (benzine en 2-takt olie 1:50 gemengd) bij gebrek aan normale benzine. Geen goed idee, roet als de ziekte en alles smaakt naar olie :(
En daar heb je vervolgens, met een sneeuwmuts op je hoofd en een fles wodka in de hand, een heerlijk pannetje borsjtsj op gemaakt :+

Vroeger in mijn scoutingdagen deed ik alles nog op een Esbit brander. Werkte prima, alhoewel het culinair niet verder kwam dan het opwarmen van blikvoer uit het leger...

Ik lees net even de reviews op de pagina achter mijn link, maar het Duits-NL Google Translate niveau van de reviews is echt tenenkrommend "Het beste van de belangrijkste tabbladen als pak je de kleine kan niet veel doen"

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Dat werkt prima inderdaad, behalve als je je fles net gevuld heb. Dan kan je heeeel lang wachten.
nooit last van gehad: is je slangetje wel genoeg gebogen zodat hij boven de brandstof uitkomt in de 'off' stand?
of vul je de fles boven z'n maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Leipo schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

nooit last van gehad: is je slangetje wel genoeg gebogen zodat hij boven de brandstof uitkomt in de 'off' stand?
of vul je de fles boven z'n maximum?
Ik heb nooit iets met het slangetje gedaan, ik ga/ging er vanuit dat dat standaard goed zat. Ik vul hem altijd tot de streep op de fles. Verder is het niet iets waar ik mij heel druk om maak want ik vind het vaak toch te lang duren en koppel de boel gewoon af zonder het slangetje leeg te branden. Het lekken valt mij altijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:13
Op de camping kook ik op een simpel gasbrandertje, zoals Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelhoreca.nl/media/product/3dc/bartscher-gaskooktoestel-mobiel-1-pits-a150421-70d.jpg

Super eenvoudig in gebruik, makkelijk schoon te houden en kan redelijk tegen de wind in mijn ervaring. Met twee van deze rakkers, kan ik een leuk potje koken.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Brilsmurfffje schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:23:
Wij kookten altijd gewoon op benzine uit de tank van de auto, dat was juist in onze ogen 1 van de voordelen van een unleaded stove, altijd brandstof bij de hand. Stove stond wel altijd in de buitenlucht dus met het kankerverwekken zal het wel meevallen.. Wat doet een auto dan anders dat het daar niet vrijkomt?
Het grootste verschil tussen een auto en een brander is dat er bij een auto een inwendige ontploffing plaats vind en bij een brander een uitwendige verbranding. Die ook nog eens voorverwarmd wordt. En in dat voorverwarmen zit nu net de crux. Door het voorverwarmen valt de vloeistof uiteen in verschillende onderdelen en daar zitten ook de giftige stoffen tussen die zijn toegevoegd aan de benzine. Bij een auto is het een directe ontploffing en gedraagt het zich anders. Plus dat, zoals LordSinclair als aangaf, de katalysator er veel uit filtert.
-tom-562 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:01:
[afbeelding]

De Russische optimus 8r kloon. Ook wel bekend als 'the tourisky'. Leuke branders, die heel lang mee gaan ;)
ScoTtix schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:34:
Leuk topic! :)

Voor mijn fietsvakantie ben ik opzoek naar een allesbrander, gewicht en compactheid speelt dus een rol. Ben op de volgende twee opties uitgekomen:
-MSR Whisperlite
-Optimus Nova

Aangezien het prijsverschil nijg ik voor de MSR te gaan. Iemand met een Optimus die kan vertellen waarom hij voor de Optimus heeft gekozen? Is de kwaliteit toch een stukje beter?
De MSR Whisperlite maakt een stuk minder lawaai dan de Optimus Nova, maar de Optimus Nova is in zijn beurt weer veel beter te regelen qua output. Voor de rest ontlopen ze elkaar niet veel.

Whisperlite bij Bever
De Nova bij Bever

Let wel dat bij de Nova GEEN brandstoffles zit!

Als je geen berenverjager wil hebben zou ik voor de Whisperlite gaan, wil je een perfect regelbare vlam: de Nova.
TRON schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:46:
Op de camping kook ik op een simpel gasbrandertje, zoals [afbeelding]

Super eenvoudig in gebruik, makkelijk schoon te houden en kan redelijk tegen de wind in mijn ervaring. Met twee van deze rakkers, kan ik een leuk potje koken.
Zet er alleen geen te grote pannen op, dan kunnen ze ontploffen

[ Voor 11% gewijzigd door Vuikie op 10-08-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:13
Vuikie schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:09:

[...]

Zet er alleen geen te grote pannen op, dan kunnen ze ontploffen
Dank je voor de tip :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Als aanvulling gebruik ik de home and away 1.0 en 2.0 van de action met gasbussen van een euro. Degelijke dingen en water kookt in no time. Ook voor de jong deze gekocht. Dat geklooi met brandstof is leuk tijdens een flinke tocht met paar overnachtingen. Maar anders gaan die action dingen mee. Beter en meer power dan een campingaz brander en net zp sterk als een coleman brander en niet dat pompgedoe. Al blijven t mooie apparaatjes.

Gooi er altijd euro95 e10 in. Lekker cheap, dat coleman spul is me te duur. En af en toe sproeier reinigen doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:41

KnOeFz

no comment...

Hey, leuk om ook hier wat over te vinden op GOT.
Beetje nieuw leven in dit topic blazen :P

Mijn eerste multifuelbrandertje via marktplaats gekocht in gebruikte toestand.
Een Brunton Optimus Nova.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOYKvL_uZj-KACmmTEGfnUk_Hw2AHlHXXp9dPNQeT_t6fPE4Wi5Us4P5v0um6phUZpREqlZzY_grirc69N6cquuO6Xlwo1IuW8UMfEtSvyox97z0dq7=w900

oude manual opgesnort

Lekt een beetje tussen de brandstoffles en de pomp.
Als een beetje siliconenvet niet helpt ga ik een setje nieuwe afdichtingen kopen en alles vervangen

Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.

Heb ervaring met gas, alcohol en hout brandertjes, maar dit type branders heb ik echt 0 ervaring mee.
Altijd fascinerend gevonden, maar de prijzen hebben me altijd weerhouden (tot nu toe dan :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door KnOeFz op 11-07-2024 20:54 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Leuk,

mocht je behoefte er aan hebben dan heb ik nog wel de bovenkant van de pomp + de quickconnector er aan van een oude optimus nova (onderste terugslagklep is afgebroken dus verder niet bruikbaar, maar connector is verder 100% in orde)
De mijne heb ik omgebouwd naar het nieuwste systeem dus heb ik niets meer aan die pomp/connector combi :)

Edit: ik heb ook nog de bijbehorende slang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6JroiHcCcuOI1hF6iY1KlPUJTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hhp5w4IY084XoapJ0KuDs0XS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Leipo op 12-07-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Of aanbod Ik heb je een pm gestuurd.

Ben benieuwd naar fotootjes van je omgebouwde brander. :9~ Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen de oude en de nieuwe systemen?

En wat stook je meestal erin ? wasbenzine ?petroleum? lampolie?

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
foto is niet zo spannend: hij had het systeem zoals jouw brander voor connectie van pomp naar slang, echter moest ik een nieuwe pomp hebben. De nieuwe pompen hebben allemaal een hele andere aansluiting omdat het oude systeem wel eens kon gaan lekken (zoals jij ook merkt). en ipv een revisiesetje beschikbaar te maken heeft optimus besloten de hele connector te vervangen voor deze:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1767/1949/products/Optimus-Nova-Stove-4.jpg?v=1521470659

om dat werkend te krijgen op een oude brander heb je dus een nieuwe pomp + een nieuwe slang nodig (vanwege de nieuwe connector op de slang zelf). verder niet spannend en is 1-op-1 te vervangen

de nieuwe connector heeft als extra fail-safe een draai knopje om hem open/dicht te kunnen draaien, maar steekt daarmee wel wat verder uit.
Ik heb nooit problemen gehad met de oude connector en vond die toch net wel even wat handiger.

Nieuwe pompen zouden ook om te bouwen moetn zijn naar de oude connector, maar daar heb ik me maar niet aan gewaagd :P

ik stookte altijd Coleman fuel er in en sinds dit jaar ook Aspen 4T (omdat ik dat toch ook al heb voor een grasmaaier). Aspen is goedkoper en ook in 5L jerrycan te krijgen => makkelijker voor als ik meer nodig heb in de winter.

Vroeger gebruikte ik hem altijd in de zomer, tegenwoordig alleen nog maar in de winter. zoveel zelfs dat ik er dit jaar nog 1 bij gekocht heb als reserve

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv-PkCLAApHqCPXcnFR0ta2nxHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sq2BQmNamQ4ZeBgEJOPPOZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffIFP1vXopefMgiPqTaasDkgHP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhP0rhbUyXro2EwSeIP8JTXv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgWVUUvMz69yDpK85WssmycflzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTeEl2p6WAxuh6Yz6tNnYlS7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjSXKqUXjPiEcBj5MMfr2NEYwIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMfHLaoJjNWda6NDnNXAblrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8Ip7ErgHxlZgxApX0BNVMva-b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2mkmXVt8omOcb14bnzXmDw5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Leipo op 12-07-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Als wij rondtrekkend kamperen hebben wij als backup aan Coleman Stove bij, 2-pitter. Al meer dan 15 jaar. Altijd op benzine gebruikt. Wij koken waar mogelijk en praktijk altijd op een open vuur... die stoof is er tegenwoordig alleen nog als backup (als er droogte / brandgevaar is, of tijdelijk op een camping oid). Ik pak beperkt spullen mee (alleen het hoognodige) en ga niet alsnog een paar liter brandstof meepakken voor de stoof als die het ook prima doet op de benzine waarvan je sowieso een jerrycan bij moet hebben voor noodgevallen. En inderdaad, ook een coleman lamp op benzine. Geeft een bak licht, kan de tent verwarmen en wederom, geen extra brandstof, de benzine is er al en kan je letterlijk overal kopen, itt sommige alternatieven.

Ooit het plan opgevat om een motorkampeertocht te maken (maar is er nog niet van gekomen). Je kunt dan heel makkelijk een Rocket Stove maken van een Ikea Ordning:

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/de/de/images/products/ordning-besteckstaender-edelstahl__0815885_pe773082_s5.jpg?f=m

dingen kosten geloof ik 5 euro ofzo. Zet er (optioneel) een paar metalen pootjes onder en vul dat ding met restjes droog hout. Binnen 2 minuten heb je een liter water aan de kook (ja, zelf getest). Ding weegt geen klap, kost bijna niks en draait op hout wat je overal kan vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-07-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor de Tweakers onder ons heeft GearSkeptic een deep DEEP dive in de efficiency van branders:

https://www.youtube.com/p...KJALh0XekpW2Dh8U6gICL7Xct

Sowieso is zijn hele channel meer dan de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Vette foto's @Leipo
Das t betere kampeerwerk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Leipo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:11:
Leuk,

mocht je behoefte er aan hebben dan heb ik nog wel de bovenkant van de pomp + de quickconnector er aan van een oude optimus nova (onderste terugslagklep is afgebroken dus verder niet bruikbaar, maar connector is verder 100% in orde)
De mijne heb ik omgebouwd naar het nieuwste systeem dus heb ik niets meer aan die pomp/connector combi :)

Edit: ik heb ook nog de bijbehorende slang
[Afbeelding]
Tof, met de afdingsring van jouw pomp is het probleem verholpen.
Brand als een malle zonder lekkage. :D De blauwe vlambis moeilijk zichtbaar op de foto.
Dank!

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczO9KiH573uaMW-YYmdOugDtWvXDXjZ7ZFoK2RQtNQb2O5zI5Rh1vVCLxP_gF34oYh5pPJW4qwVLAeZ_Apgks3WHASOujmfOHd9Zi8UZ5OsGYDagvi1x=w900

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOjmKQ2TXN_tzzCIf-3S0XAaX3ipQC7LSbGWcGj4e_6k0NrQrpnHOEl2gTqW8CsXSqrMtJCtdA_TTky6d-4A9l08Rw-MPk4aJV-d_jpxJilUdDL2J0G=w900

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOpLZMhh_MFb_e6VlpcmVDDlvqsJAVjVCXaoL4fYzgEE6LS2Hr7Lbkl4HQjzjhIZuyOVwNX8g42jBbkh4t1IPLGul6rLYsr72GmNzPj2FrqzIERYMWh=w900

hier nog wat meer info gevonden, dateert uit 2004-2008

[ Voor 5% gewijzigd door KnOeFz op 14-07-2024 08:17 ]

Pagina: 1