Pfsense hardware

Pagina: 1
Acties:

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-01 08:45
Beste mede tweakers!

Ik ben van plan een Pfsense router/firewall achter mijn ziggo modem te zetten om wat meer functionaliteit te krijgen dan het modem bied. In plaats van een reguliere router te gebruiken vind ik het wel een interessante uitdaging om dit met pfsense en eigen hardware te gaan doen.

Mijn doel:
1e stap: Dezelfde functionaliteit als het modem bewerkstelligen (port forwarding/static IP's) (ronduit het makkelijke deel)
2e stap: OpenVPN server opzetten en ook verbinden met een PIA VPN om vervolgens extern op mijn eigen server in te loggen (mobiele telefoon/laptop) en sommige devices (met name een 'download' RPi) over de PIAVPN te laten lopen en de rest van de traffic regulier naar het WAN. (de uitdaging in mijn optiek)

Nou ben ik allereerst bezig met het uitzoeken van de hardware; Hiervoor heb ik met name een en ander afgekeken in andere subfora maar zou graag feedback/tips ontvangen van meer ervaren tweakers:

De geselecteerde hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-N3150N-D3V (rev. 1.0)€ 98,-€ 98,-
1Jetway JC-110-B€ 28,35€ 28,35
1TP-Link TL-SG1005D€ 15,35€ 15,35
2Crucial CT51264BF160BJ€ 18,03€ 36,06
1Transcend SSD420K 32GB€ 27,79€ 27,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,55

Kom ik hiermee uit de voeten en is dit compleet/werkzaam met Pfsense?

Ik heb ervoor gekozen om er een switch bij te doen omdat ik anders poorten tekort kom; Dit lijkt mij prijsefficienter dan een MoBo met 4 ethernet aansluitingen. Als ik op de hardware specificaties van Pfsense zelf kijk zou dit goed 501Mbps+ aanmoeten kunnen.
Mede mijn vraag: Wat vormt hierin de grootste bottleneck?

Als er nog andere tips/tricks zijn of punten waar ik op moet letten hoor ik dit graag!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:42
Niet echt een aan/opmerking op jouw build, maar je kunt ook eens kijken naar de bordjes van PCEngines, met namelijk de apu2c2 en apu2c4 (identiek op hoeveelheid RAM na) zijn interessant voor pfsense en je haalt er ook wel 500Mbit/s mee.

Ben je voor hetzelfde geld ook wel klaar, misschien zelfs wat goedkoper en volgens hun eigen specs trekt hij 6 tot 12W afhankelijk van de CPU load.

• wouser
Dank,ziet er ook uit als prima bordjes alhoewel het wel lastiger aankomen is.

Weet iemand of je nog een prestatie verschil krijgt wanneer je boot van een thumbdrive of SSD?

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 15:50
wouser schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:16:
Dank,ziet er ook uit als prima bordjes alhoewel het wel lastiger aankomen is.

Weet iemand of je nog een prestatie verschil krijgt wanneer je boot van een thumbdrive of SSD?
Waar vandaan je boot maakt niet veel uit, waar je de SWAP op installeerd, dat wel.

Ik zou ook nadenken over een betere switch, de TP-Links zijn prima. Maar als je veel van ze gaat vragen lopen hun buffers snel vol en gaat de snelheid omlaag. Ik heb de TP-Link en D-Link versie van deze naast elkaar getest waarbij al een verschil duidelijk was, de D-Link ging naar 900Mbit bij zware belasting. Echter viel de TP-Link bij dezelfde belasting terug naar 400Mbit. De managed TP-Link die ik heb liggen is dan wel weer prima, die bleef bij dezelfde belasting 960Mbit (die ondersteund daarentegen niet echt IGMP snooping).

Beide stappen zijn trouwens goed te doen, zelf heb ik een i5 pfSense systeem draaien en ik zou niet meer terug willen.

• wouser
Dank voor de reply!

Bedoel je deze : pricewatch: D-Link DGS-1008D ?

Edit: Of deze https://tweakers.net/pricewatch/80341/d-link-dgs-1005d.html ?

[ Voor 34% gewijzigd door wouser op 02-08-2016 08:37 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:42
Martin.Air schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:30:
[...]

Beide stappen zijn trouwens goed te doen, zelf heb ik een i5 pfSense systeem draaien en ik zou niet meer terug willen.
Ongetwijfeld waar, maar dat is eigenlijk gekkenwerk voor een thuisnetwerk tenzij je ook met 500Mbit/s wilt VPN'en. Het verschil in stroomverbruik en daarbij behorende kosten van een i5 setup tegenover zo'n embedded bordje is natuurlijk enorm.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 15:50
The Realone schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:14:
[...]

Ongetwijfeld waar, maar dat is eigenlijk gekkenwerk voor een thuisnetwerk tenzij je ook met 500Mbit/s wilt VPN'en. Het verschil in stroomverbruik en daarbij behorende kosten van een i5 setup tegenover zo'n embedded bordje is natuurlijk enorm.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat er een keuze gemaakt moest worden voor een i5 of dergelijk. Mijn vermelding bestond uit drie delen:

1. Ik gebruik zelf pfSense en heb ook zelf een dergelijke configuratie draaien wat goed in te stellen was.
2. Ik gebruik een i5, dus over mogelijke performance problemen door de pc hardware kan ik helaas geen mededelingen doen, namelijk geen ervaringen mee.
3. pfSense werkt gewoon lekker, en ik zou nooit meer terug willen naar standaard oplossingen.

Ooit komt er ook nog wel een celeron of Atom oplossing te staan. Voor nu is het draaiende houden van een i5 die ik heb staan goedkoper dan vervangen (wat ook geld kost) om te besparen op de energie rekening.

[ Voor 16% gewijzigd door Martin.Air op 02-08-2016 10:01 ]

• wouser
Zat heden avond nog wat verdere te lezen en lees dat veel mensen negatief zijn over de gigabit NIC's.
Wat is hiervan waar? Gaat dat mijn grootste beperking zijn of valt dit alles wel mee?

Of doe ik er goed aan om voor een bordje met intel NICs te gaan zoals:
pricewatch: Supermicro X10SBA-L (Retail pack)

Edit: Daarnaast word dit MoBo ook geregeld genoemd (ook eerder in deze post):
http://www.pcengines.ch/apu.htm

Iemand die ervaringen/verstand heeft en hier een zinnig advies over kan geven welk bord het beste is?

[ Voor 22% gewijzigd door wouser op 04-08-2016 07:58 ]

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
wouser schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:25:
Of doe ik er goed aan om voor een bordje met intel NICs te gaan zoals:
pricewatch: Supermicro X10SBA-L (Retail pack)
Ik zou eerst eens kijken welke CPU deze oplossing heeft (J1900) en vervolgens of deze hardwarematige ondersteuning heeft voor encryptie/decryptie. De J1900 heeft dat niet.

De vraag is dan of hij die snelheden echt kan halen. Ik las ergens anders weer dat je soms beter een snelle desktop/workstation CPU kan nemen zonder hardware versnelling, dan een zwakke die wel hardware versnelling heeft.

Tot nog toe ben ik bij geen van de software matige oplossingen een voor "X" snelheid = minimaal " Y" hardware richtlijn tegen gekomen.

Maakt het er allemaal niet makkelijker op om een goede keuze te kunnen maken.
Als je er inmiddels uit bent, laat het weten en ook welke bij jou snelheden haalbaar zijn gebleken 8)

• wouser
Uiteindelijk ben ik voor bovenstaand moederbord gegaan, mede inderdaad omdat er geen duidelijk omschreven richtlijnen/vereisten zijn. De processor op dit bord heeft wel hardwarematige ondersteuning voor encrypt/decrypt en dat is de reden geweest deze uiteindelijk wel te nemen.

Installatie was geen probleem en heb hem nu enige tijd draaiende. Gebruik hem om te verbinden met PIA voor sommige van mijn apparaten en heb een OpenVPN draaien om van extern verbinding te kunnen maken. Tot zover heb ik de processor load niet >20% zien worden onder belasting.

De snelheidsresultaten van het netwerk zijn goed: Op bekabelde computers haal ik de maximale 300/30 die mijn provider biedt. Ook in dat geval gaat de workload niet erg omhoog en lijkt het makkelijk nog veel sneller te kunnen, echter weet ik niet hoe ik kan testen wat de maximale doorvoorsnelheid is :)

Mocht iemand nog meer vragen hebben, let me know :)

• SB[NL]
  • Niet online
wouser schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:47:
De processor op dit bord heeft wel hardwarematige ondersteuning voor encrypt/decrypt en dat is de reden geweest deze uiteindelijk wel te nemen.
THX!

Even voor de duidelijkheid.
Je bent voor de https://tweakers.net/pricewatch/445509/supermicro-x10sba-l-(retail-pack).html gegaan?

Want als ik naar de Intel Ark specs kijk zou de Intel Celeron J1900 geen AES-NI hebben
Intel® AES New Instructions Nee

Of komt de hardware matige encryptie/decryptie door de "Intel® Silvermont microarchitecture 22nm System-on-Chip" ?

Maar goed, als hij bij jou 300/30 haalt met OpenVPN AES-256-cbc met LZ compressie dan ziet het er naar uit dat ik niet verder hoef te zoeken :D

• wouser
Whoeps, excuus voor mgoelijke onduidelijkheid!

Ben uiteindelijk voor de: Gigabyte GA-N3150N-D3V (rev. 1.0) gegaan. Volgens het alwetende internet zou deze processor de AES new instructions ondersteunen :)

bron

Edit: wellicht belangrijk; de 300/30 haalt hij de reguliere snelheid mee; niet 300 over VPN. Heb geen mogelijkheden om dat te testen. Wat ik wel weet is dat hij de 30 upload die ik heb middels VPN goed benut en nauwelijks CPU power gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door wouser op 16-11-2016 11:46 ]

• SB[NL]
  • Niet online
wouser schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:45:
Edit: wellicht belangrijk; de 300/30 haalt hij de reguliere snelheid mee; niet 300 over VPN. Heb geen mogelijkheden om dat te testen.
Dus je bent nog niet aan stap 2 begonnen?

Als je nl via PIA een OpenVPN verbinding hebt (uiteraard met AES-256 encryptie) dan download je welk bestand dan ook encrypted via hun OpenVPN server, die door je dan door je OpenVPN client (jouw DIY pfSense NAT/Firewall /Router in dit geval). weer decrypt moet worden alvorens hij deze naar je eigen PC doorstuurt..

Wat je ook kan proberen is speedtest gebruiken. Eerst zonder OpenVPN actief op je router en vervolgens OpenVPN aanzetten en weer de speedtest doen. (Beide het liefst een paar keer om een gemiddelde te kunnen bepalen)

Ik heb dat laatst via Ookla gedaan met hun VPN 2015 test.

VPN Speedtest

Die van 308,77 is zonder VPN verbinding en de 281,84 is met de nordVPN desktop client ingesteld op een gunstig tijdstip, server afstand EN server load.

Mijn workstation CPU (I7 5960X voor deze test geen OC gebruikt) zal niet zo snel een bottleneck zijn. Als ik naar mijn CPU load kijk gebruikt het maar 1 core komt niet over de 20% load. Gewoon om te kijken hoeveel ik verlies zonder CPU beperking.

Dan heb je tenminste iets om te kunnen vergelijken :)

300/30 zonder VPN zou ook voor een standaard router van 6 tientjes geen probleem moeten zijn(tenzij hij echt van voor de oorlog is)

• wouser
Thanks voor deze instructies! Was hiervan niet op de hoogte en heb het dan ook niet geprobeerd :)

Ik gebruik zelf mijn PIA alleen voor bepaalde IP-adressen en niet voor mijn reguliere verkeer. Als ik van het weekend/een dezer dagen wat tijd heb zal ik even kijken of ik wat gedegen tests kan doen om te kijken wat er dan gebeurd :)

• SB[NL]
  • Niet online
wouser schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:16:
Thanks voor deze instructies! Was hiervan niet op de hoogte en heb het dan ook niet geprobeerd :)
Pure noodzaak omdat er gewoon gebrek is aan echte cijfers waar pfSense VPN'ers wat aan hebben :D
Er zijn vast betere manieren.

Ben al aan het testen met NZBGet met SSH encrypted usenet door een VPN tunnel om een baseline zonder CPU bottleneck te kunnen maken. Het is jammer dat ik niet weet hoe ik die AES-NI en AES ondersteuning op mijn 5960X uit kan zetten. Dan zou ik hem singlecore zonder hardwareversnelling kunnen testen. :(
Als ik van het weekend/een dezer dagen wat tijd heb zal ik even kijken of ik wat gedegen tests kan doen om te kijken wat er dan gebeurd :)
Dat zou echt 8) zijn. Kan niet wachten tot je wat harde prestatie cijfers kan geven :D Zou echt 8) zijn als we voor 200 euro een router hebben die als Barry Allan (sry da's geheim :X ) The Flash rondjes om die commerciele overpriced crap kunnen rennen :D

• wouser
Hahaha ja inderdaad. De prijs van dit hele project viel mij ontzettend mee en voor een tweaker is de setup ook geen enkel probleem :)

• SB[NL]
  • Niet online
wouser schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:08:
Hahaha ja inderdaad. De prijs van dit hele project viel mij ontzettend mee en voor een tweaker is de setup ook geen enkel probleem :)
En... is het gelukt? :)

• SB[NL]
  • Niet online
Eindelijk wat echte pfSense info gevonden:

https://forum.pfsense.org/index.php?topic=115673.0

Intel Celeron N3150 4x1.6GHz -TDP 6W -CPU Mark 1642 -Single Thread 456
3200/27,5 = 116 Mbps OpenVPN performance (estimate)

Intel Celeron J1900 4x2GHz -TDP 10W -CPU Mark 1881 -Single Thread 528
3200/36,5 = 88 Mbps OpenVPN performance (estimate)

AMD A10-7300 APU 4x1.9GHz -TDP 19W -CPU Mark 3032 -Single Thread 1017
3200/12,5 = 256 Mbps OpenVPN performance (estimate)

Intel i7-4500U 2x1.8GHz -TDP 15W -CPU Mark 3795 -Single Thread 1578
3200/10,7 = 299 Mbps OpenVPN performance (estimate)

Intel i7-4790S 4x3.2GHz -TDP 65W -CPU Mark 9631 -Single Thread 2261
3200/9,6 = 333 Mbps OpenVPN performance (estimate)

Intel i5-6400 4x2.7GHz -TDP 65W -CPU Mark 6530 -Single Thread 1827
3200/9,89 = 323 Mbps OpenVPN performance (estimate)

Intel E8400 - 3200 / 15.68 (real) => 201 Mbps OpenVPN performance (estimate)
Intel E8500 - 3200 / 15.17 (real) => 210 Mbps OpenVPN performance (estimate)

Intel(R) Atom(TM) CPU C2558 @ 2.40GHz
(with aesni.ko loaded): 3200/24.03 = 133.17
(with aesni.ko unloaded): 3200 / 23.58 = 135.71

AMD Sempron 2650 dual core 1.45GHz Kabini part with AES-NI.

Right now I'm trying to make a decision between C2358, C2558, C2758, Xeon D-1518...
Basically, all I need is 500 Mbit/s WAN throughput and around 100 Mbit/s OpenVPN throughput. I would like to use snort.
But the most important point to me right now is to have a stable OpenVPN throughput of 100 Mbit/s...
My theoretical results are about 92Mbps. Real world gets me about 80Mbps give or take. This is with AES-256-CBC on PIA tunnels. FWIW.

Had gedacht dat die Supermicroboards met een C2358, C2558, C2758 (intel Quickassist + AES-NI )
mijn route zou worden, maar ben bang dat die richting niet de performance gaat geven die ik hoopte :(

(maar nog altijd beter dan een standaard Asus/netgear/TP-Link router :D)

Denk dat ik voorlopig maar een oude E8500 uit mottenballen haal tot ik een CPU vind die wel minimaal 500 Mbps mogelijkheden bied, een lage TDP heeft met 2 gigabit lanpoorten in mini-itx formaat :D

Ben nu helemaal overtuigd dat een SOHO router gewoon te zwak is en dat de 500 Mbps cijfertjes van de Asus AC3200 die op dit forum rondzwerven via NordVPN gewoon BS zijn :D

[ Voor 8% gewijzigd door SB[NL] op 21-11-2016 10:56 ]

• wouser
Van het weekend niet aan toe gekomen, zojuist wel even:

Deze tests zijn gedaan op mijn laptop en geen super exacte metingen, deze volgen hopelijk nog (ten tijde van de tests was er iemand online aan het gamen en luisterde ik naar youtube...)

Via speedtest.net kom ik tot 180-200mbps down en 25 up, echter via PIA maar tot 35 om 25 (CPU ongeveer 8-9% van mijn pfsense).
Via speedof.me haal ik een download van 70 over pia en 15 up, erg afwijkend van die andere. In dat geval gaat de CPU naar 22-26% belasting.

Iemand een idee hoe ik dit netter/systematischer kan testen?

In reactie op jou post: Kan moelijk inschatten of die 110 haalbaar is, 500 lijkt me onrealistisch ;) Qua normale WAN gaat mijn bordje dat prima redden, qua VPN waarschijnlijk niet.. Persoonlijk voor mij niet zo relevant (gebruik het alleen voor downloads en dat heeft niet zoveel haast).

[ Voor 20% gewijzigd door wouser op 24-11-2016 17:03 ]

• SB[NL]
  • Niet online
wouser schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:57:
In reactie op jou post: Kan moelijk inschatten of die 110 haalbaar is, 500 lijkt me onrealistisch ;) Qua normale WAN gaat mijn bordje dat prima redden,
Inderdaad ziet er goed uit :)

Ik heb zelf al opgegeven om de router in zijn uppie het hele netwerk via VPN te laten lopen.
Welke CPU is lowpower (<10w TPD) en high performance die gegarandeerd kan doen wat ik
nodig heb.

Heb uit frustratie bijna een Xeon server met alle Intel toeters en bellen voor encryptie en communicatie
ondersteuning :D Gelukkig kwam ik wat real life metingen tegen die duidelijk lieten zien dat het dan nog
steeds niet te garanderen was (buiten de spits uren).

Sowieso helpt het echt enorm om Ipv6 ondersteuning uit te schakelen bij een VPN verbinding. In mijn geval ging het daardoor van 90 Mbps naar 283 Mbps!

Ik ben maar gaan experimenteren met een oude Dell Latitude E6520 met een Intel i7-2620M CPU en heb er Linux Mint opgeknald. Middels OpenVPN zit ik nu ook zo rond de 280Mbps wat bijna de volle 300 Mbps is en dan is die stream ook nog eens dubbel encrypted (OpenVPN AES256 tunnel waar AES256 encrypted data door heen gaat).

Zie wel wat die nieuwe low power AMD Zen cpu's gaan doen. Kan daarna altijd nog beslissen om in iedergeval een lowbudget / high performance pfsense router te DIY'en ;) Hopelijk is dat inspiratie genoeg voor intel om 5w TDP cpu's op de markt te zetten die wel krachtig genoeg zijn.

Wil echt van die mainstream zielige routertjes af terwijl je veel goedkoper en veiliger een pfsense router
kan aanschaffen met op elke etage een wifi accespoint. Werkt nu al tig keer beter dan op 1 plek een super router van 500 euro neerknallen.

• wouser
Ja, totaal mee eens! Sinds ik Pfsense heb zou ik niet meer terug willen. En wanneer je hoge snelheden op VPN geen vereiste vind ben je met ~200 een heel eind op weg, al dan niet rond.

Voor mijn build zat ik inderdaad ook te kijken naar xeon's, server borden en wat al niet meer. Uiteindelijk toch mezelf even afgevraagd wat al die kosten (~800 euro) nou exact voor meer waarde zou hebben :)
Pagina: 1