Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-02-2021
Hallo Allemaal,

Thuis heb ik nog een Windows 7 machine, maar ga binnenkort over naar een nieuwe machine met Windows 10. Nu gebruik ik deze voornamelijk voor mijn werk en dat is motion design. Ik werk dus veel met After Effects, Cinema 4D en andere content creation software.
En uiteraard render ik regelmatig mooie producties uit die betreffende software. Dat wil je meest daarna even bekijken.
Nu heb ik een aantal jaar ook met Mac gewerkt en heb nog steeds een Macbookje staan. Van daaruit ben ik gewend geraakt aan Quicktime Pro.

En gezien Apple niet meer de Windows Quicktime versie ondersteunt, ben ik op zoek naar een goede vervanger hiervoor.
Waarom vind ik Quicktime (Pro) zo fijn? Een grote reden is dat je makkelijk met de pijltjes toetsen een filmpje frame voor frame kan bekijken en er makkelijk doorheen kan scrubben met de cursor.
Daarnaast ben ik helemaal gewend aan de sneltoetsen. Uiteraard zijn sneltoetsen in een ander programma zo aangeleerd, maar het frame voor frame bekijken is iets wat erg belangrijk is.
De Pro versie maakt het nog mogelijk om ook nog eens het frame nummer te bekijken en om je video's om te zetten naar andere formats en eventueel een stuk eruit te knippen.

Windows Media Player laat je niet scrubben of frame voor frame bekijken. Wellicht is VLC wel een optie, maar daar heb ik nog niet goed naar gekeken. Wellicht is er een heel andere player die het ook allemaal kan.

Zijn er meer editors, motion designers, animators of andere video pro's/amateurs die een goede vervanger hebben gevonden? Of al jaren met een bepaalde player werken?

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:54
Ik ben zelf ook editor maar werk gewoon met quicktime pro op Windows 10.
En volgens mij kun je zelfs het serialnummer van quicktime pro (mac) gewoon overzetten naar de Windows versie (100% zeker weet ik dit niet).

Deze Windows versie werkt bij mij prima! https://support.apple.com/nl_NL/downloads/quicktime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
De Windows 10 machine neem ik over van mijn oude vaste werkplek en daar heb ik inderdaad ook QT op staan en hij werkt prima.
De reden waarom ik vooral op zoek ben naar iets ander is deze: http://www.onemorething.nl/2016/04/quicktime-windows-eol/
Er zitten dus 2 veiligheids bugs in. Daarnaast is het niet doorontwikkeld voor Windows 8 of 10, dus hij gaat niet met de nieuwe OS ontwikkelingen mee. Ik merk ook dat ie soms wat traag opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
In Adobe Premiere gebruik je ook de pijltjes toetsen om door de frames heen te gaan, of shift+pijltjes om dat wat sneller te doen.

Ik heb quicktime lang geleden opgegeven, het is - in elk geval op windows - erger dan een virus. Ik snap wel dat ze voor security reasons ermee stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
Uiteraard heb je in Premiere die optie en ook in After Effects zijn daar opties voor. De sneltoetsen ben ik mee bekend. Maar dat was mijn vraag niet. Ik heb het over gerenderde bestanden en die terug kijken. Soms denk je klaar te zijn met een project en render je het uit. Dan wil je die terugkijken en doe je dat doorgaans in een media player.
En dan kijk je het terug: 'Zag ik daar nou een beweging die schokte?' 'Verschoof er ineens een titel in beeld waar dat niet hoort?' Dat soort kleine foutjes kunnen voorkomen en dan is het ook handig om dat even frame voor frame te kunnen bekijken of snel te kunnen scrubben.

Uiteraard kan dat in de applicaties zelf, maar in Premiere en zeker in After Effects heb je soms projecten die zwaar zijn. Soms is een After Effects project complex en gaat het moeizaam dat het alleen werkzaam is in halve of kwart resolutie. Als je het dan wel in volledige resolutie wilt bekijken is een render soms handiger dan een RAM preview bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
Okay, op die fiets.

Voor VLC is er blijkbaar een short cut om frame voor frame te bekijken:

http://www.cnet.com/uk/ho...l-vlc-keyboard-shortcuts/

Wanneer je op de E drukt, kun je met de E naar het volgende frame (net geprobeerd). Een frame terug gaat helaas niet, ik denk wel dat je dat wilt.

Volgens het internet zou dit tooltje het moeten kunnen (F = vooruit, D terug): http://potplayer.daum.net/

Windows Media Player schijnt het te kunnen, maar die durf ik nooit te starten omdat dat al m'n file associations weer verkloot zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor spelers zijn er al wat alternatieven gegeven, wellicht kan Media Player Classic: Home Cinema ook iets, maar dit weet ik niet zeker. Voor het omzetten van videomateriaal kun je eens kijken naar Handbrake (gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
@ PageFault: De VLC tip is handig. Ik zal er eens goed naar kijken. Lijkt mij dat er vast een frame terug optie is. ;)

De standaard window media player scrub balk, laat je in ieder geval niet real time scrubben. Dat vind ik er sowieso al irritant aan. Wist niet dat frame voor frame kon.

@CH40S: Ja, Media Player Classic had ik ook al aan gedacht, maar nog niet goed bekeken. Ik zal hem eens downloaden.

Omzetten van videomateriaal doe ik tegenwoordig minder vaak. Als ik een eigen project in iets anders moet renderen, doe ik dat meestal gewoon vanuit Media Encoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
Ik heb VLC en Media Player Classic even geprobeerd.

VLC heeft inderdaad wel een 'next frame' functie, maar gek genoeg geen 'previous frame' functie.

Media Player Classic zou een goede vervanger kunnen zijn. Er zitten een heleboel sneltoetsen in en je kan ze zelf wijzigen. Dus heb nu al ingesteld dat voor frame voor frame gewoon met de pijltjestoetsen te doen is.

Wat wel jammer is, is dat vlc je wel met de muis laat scrubben. (iets minder goed dan Quicktime overigens) Media Player Classic kan dat niet. Werkt meer zoals Windows Media Player helaas.
Wat ook irritant is, is dat ze beide automatisch beginnen te spelen bij het openen van een bestand.

Dus beide zijn niet ideale vervangers van Quicktime. (Kan Apple niet een simpelere versie blijven ontwikkelen?)
Pagina: 1