Stille game/htpc

Pagina: 1
Acties:

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 23:41
Beste Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast mijn tv heb ik nu een grote toren van een pc staan. Deze wil ik ombouwen tot een kleine stille game/htpc. Wat ik hierop doe is gamen, films en series kijken(streamen) en een beetje internetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er zijn een aantal onderdelen die meegaan naar de nieuwe build wat de prijs natuurlijk erg drukt. Een budget is moeilijk te bepalen maar ik kijk niet naar een 10tje meer of minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende onderdelen neem ik mee naar de nieuwe build:
- Intel Core i5-3570K Boxed
- Gigabyte GA-Z77X-D3H
- 16 gb ram ddr3
- Gigabyte GV-N770WF3-2GD
- Samsung 850 EVO 120GB
- Cooler Master Silent Pro M700

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Behuizing
- Processorkoeler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Behuizing wordt de Cooltek G3
- Processorkoeler neig ik naar de ARCTIC Freezer i11 als deze past naast de optische drive. Hier zijn de specificaties niet echt duidelijk over. Anders wordt het een lager model zoals bijvoorbeeld de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. Alleen zijn deze modellen wel zo stil en koelt het genoeg?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de build zo stil mogelijk zien te krijgen en heb hier de volgende vragen over:
- Welke processorkoeler is geschikt voor mijn build (zo stil mogelijk)?
- Heeft het zin om de casefans van de behuizing te vervangen door betere/stillere?
- De PSU is al een jaartje of 5 oud. Zijn er veel stillere te verkrijgen nu?
- Mij lijkt het raadzaam om mijn gpu (actieve koeling) t.z.t. te vervangen door eentje met een semi-passieve koeling. Klopt dit?

Ga je overklokken?
Nee.

Mijn build
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 430,99€ 430,99
1Cooltek G3€ 68,-€ 68,-
1Thermalright AXP-200 Muscle€ 47,-€ 47,-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 69,70€ 69,70
1LG BH16NS55 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,64

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie naar mijn build kunnen kijken en hierop op en aanmerkingen kunnen geven. Het beantwoorden van de vragen/ het geven van tips.

Verwijderd

Je hebt toch al zo'n draadje? HT-Game-PC en mediaserver

• giedo555
Klopt!
Echter hoopte ik op meer reacties als ik de twee builds splitste in beide een aparte topic. Tevergeefs.

Verwijderd

Ik denk niet dat een towerkoeler gaat passen als een dvd drive is geinstalleerd. De G3 heeft een layout die overeen komt met de pricewatch: Silverstone Grandia GD05B waar ik na installatie van de drive ook geen kleine tower meer in kreeg. Ben toen voor een pricewatch: Cooler Master GeminII M4 gegaan wat lekker stil was op een A8-5600K. Goede ervaringen in htpc heb ik met pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile, pricewatch: Thermalright AXP-100 Muscle, pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle, pricewatch: Raijintek Pallas en pricewatch: Xigmatek Janus welke allen behoorlijk stil hun werk doen vooral de Pallas en AXP-200.
De Big Shuriken heb ik ook gehad maar vind de koeling tegen vallen op cpu's >60w. Het geluidsniveau neemt dan al snel toe.

De videokaart past qua lengte in de G3. Je zou kunnen kijken naar de stroomaansluitingen van de kaart en of de stekkers dan goed passen. Die zitten op de zijkant waar een plaatsing aan de achterkant gewenst is vanwege de beperkte ruimte in de hoogte.
Idle is de kaart gewoon stil volgens https://nl.hardware.info/...rce-oc-2gb/testresultaten, 25 dB is zo goed als onhoorbaar.

De G3 wordt met slechts 1 casefan geleverd. Gezien het maximum verbruik van het systeem is 2 intakefans bij plaatsen verstandig en als je dan toch bezig bent kan je net zo goed de standaardfan ook meteen vervangen voor een nieuwe stillere fan.. Outtakefans zou ik niet doen. Door de overdruk van de 3x intake vliegt de warme lucht er aan de achterkant wel weer uit.

De kwaliteit van de voeding is redelijk. Als deze nu 5 jaar oud is zou je er normaal gesproken nog een jaar of 2 mee kunnen doen. Doordat de voeding een redelijk groot vermogen kan leveren hoeft deze niet op zijn tenen te lopen om het systeem met een max verbruik van 300w van prik te voorzien. Ervaar je het geluid van de voeding niet als storend dan kan je deze laten zitten. Wil je toch een stillere voeding dan kan je eens kijken naar een pricewatch: Corsair RM550x, pricewatch: Cooler Master V Series V550 of pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 GS (V2)

• giedo555
ACB2401, bedankt voor je reactie. Met deze informatie kan ik echt wat mee!

De processorkoeler wordt de Thermalright AXP-200 Muscle. Ik ga nu verdiepen in stille casefans waarvan ik er dan 3 ga aanschaffen. De voeding laat ik even voor wat het is. Deze kan ik altijd nog vervangen mocht deze te luid zijn.

Edit:
De Noctua NF-F12 PWM, 120mm fans doen het erg goed in de reviews Jammer dat ze zo duur zijn :(

[ Voor 14% gewijzigd door giedo555 op 03-08-2016 16:11 ]