Huis verkocht aan bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 20:21
Het zit zo, mijn onderbuurman heeft zijn huis verkocht aan een bedrijf wat huizen opkoopt.
Het dan opknapt en er meerdere mensen (lees tot 3 gezinnen) in laat wonen.

Ik ben de voorzitter van de VVE en heb dit liever niet. Zeker omdat wij al eerder (naast ons) zeer veel overlast hebben gehad.
Is het wettelijk gezien mogelijk om dit tegen te gaan met een soort van convenant?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij kan dat als in het reglement iets is opgenomen over het onderverhuren, dat de VVE daarvan op de hoogte gesteld moet worden en/of toestemming moet geven.

Sowieso zal hier sprake zijn van een huursituatie denk ik, omdat er anders een kadastrale splitsing moet plaatsvinden en dat lijkt mij niet zo heel waarschijnlijk.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Wat staat er in het Huishoudelijk Reglemen van de VVE met betrekking tot onderverhuur?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37
Indien van toepassing: in een VVE huishoudelijk reglement kun je heel veel regelen.

Indien geen VVE: tegen ontpanding, splitsing en kamerbewoning is soms per gemeente beleid van toepassing.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:02
In de splitsingsakte kan ook e.e.a. geregeld zijn qua aantallen personen. Ook is er in sommige gemeentes een beleid van maximaal x bewoners per adres.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-02 13:53
Ben zelf ook jaren de voorzitter geweest van de VVE. Sla jullie splitsingsakte er op na en het huishoudelijk reglement. Hierin staat wat er allemaal gedaan moet worden bij onderhuur. Vaak is het melden in 3voud bij het bestuur met door huurder ondertekend huishoudelijk reglement.

Indien je vermoeden is dat de nieuwe koper idd gaat onderhuren dan kan je alvast proactief met de koper contact opnemen en deze wijzen op de akte/ huishoudelijk reglement.

Hoe eerder je actie onderneemt hoe beter. Wacht je totdat er pas over een jaar of zo problemen ontstaan dan is er al sprake van "gedoogde situatie".

En neem altijd NAMENS de VVE actie en leg alles vast op papier. Dus per brief en namens de VVE contact zoeken.

ps. Huur kan je niet tegengaan. Wel kan je strikte regels opstellen (zijn er vaak al opgesteld). Spreek ook direct de eigenaar aan bij overtredingen. Op papier en iedere keer weer. Rechtshulp inroepen kan ook handig zijn!

[ Voor 13% gewijzigd door Panzer_V op 01-08-2016 16:27 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-02 13:53
Rukapul schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:14:
Indien van toepassing: in een VVE huishoudelijk reglement kun je heel veel regelen.

Indien geen VVE: tegen ontpanding, splitsing en kamerbewoning is soms per gemeente beleid van toepassing.
TS stelt voorzitter van de VVE te zijn ;) . Dus is er sprake van een VVE. Een appartement/ gesplitste woning zonder VVE is wettelijk verboden sinds een paar jaar.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Maar dat wil nog niet zeggen dat de VVE ook een HR heeft, wellicht hebben ze alleen statuten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37
Een HR kan eventueel nog aangenomen worden voordat de situatie zich voordoet (lees: voor overdracht en anders voor de eerste huurder zijn intrek neemt). Het is zelfs denkbaar dat een koop afketst op een voorgenomen VVE besluit.
Pagina: 1