Australie per camper of auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 19:24

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Begin december gaan wij (m, v, dochter van 16) naar Australie om onze andere dochter op te halen die daar sinds januari in een gastgezin nabij Brisbane bivakkeert. Om de reis niet voor niets te laten zijn willen we in december een beetje rondkijken in Australie (beperkt tot de oostkust waarschijnlijk). De suggestie die we kregen van het reisbureau is om een camper te huren en daarmee rond te trekken.

Het alternatief is om een auto te huren en te gaan hotel/motel-hoppen. Wat is handiger, aangezien het daar (neem ik aan) rond die tijd hoogseizoen is? En is het handig/verstandig om een camper hier alvast te reserveren, of kun je ter plekke ook nog wel wat regelen?

En last but not least: suggesties voor bezienswaardigheden?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vakantieplannen kunnen prima in AZ. Tikje die kant op dus.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:15
Wij hebben het beide gedaan. De campers hebben wij vanuit NL geboekt, rechtstreeks bij de camperbedrijven, maar ik denk dat je (gezien het hoogseizoen) beter kunt navragen bij touroperators. Travelhome kan ik aanraden, maar die hebben wij persoonlijk alleen voor USA en Canada reizen gebruikt. Ik weet dus niet of ze goede prijzen voor Australie hebben.

Onze totale reis duurde 8 weken. We zijn van Darwin naar Alice Springs(outback is echt een aanrader, maar wellicht voor jullie een beetje uit de richting) gereden met een camper (model Hi-top, via Apollo), vervolgens gevlogen naar Adelaide, daar wat excursies gedaan (fraser island en kangaroo island, beide aanraders!) en vervolgens met een huurauto de Great Ocean Road gedaan naar Melbourne (aanrader! mooiste route die ik ooit heb gereden), en daar hotelletjes en B&B's gepakt. Ging prima. Melbourne maar 1 dag gedaan, wat veel te kort was. Vervolgens naar Sydney gevlogen, daar 4 dagen (ook te kort) met het OV gedaan om vervolgens de laatste camper (spaceship, erg leuk, wel heel klein) te pakken om helemaal naar Cairns te rijden.

Dat laatste stuk is volgens mij wat je bedoeld. Erg veel te doen, de hele kust is leuk. Mijn favoriet is Airlie Beach. Heel goed sfeertje daar, maar in het hoogseizoen wel druk denk ik. Daar hebben we een 3 daagse cruise gemaakt langs de Whitsunday Islands. Ook een aanrader. Je hebt verschillende aanbieders voor verschillende doelen. Wil je een feestboot met zuipende jongeren kun je dat doen, maar wil je een kleinschalige cruise op een heel oud schip, kan ik de Solway Lass aanraden. Het is een in Nederland gebouwde twee-master uit 1902, verschillende keren gezonken en weer omhoog gehaald, gerestaureerd en nu dus als cruiseschip actief. Google het even, ik denk dat het je aanspreekt.

Edit: Als je tijd hebt, ga voorbij Cairns richting het noorden. De verharde weg stopt daar bij Cape Tribulation (althans, in 2012, weet niet of de weg inmiddels is verlengd). Daar heb je voornamelijk strand en jungle, geen massa tourisme en erg leuke accomodaties en campings. Hier hebben wij een canopy tour en een nachtwandeling in de jungle gedaan. Heel tof!

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

In ieder geval heel veel plezier!!

[ Voor 8% gewijzigd door revolised op 01-08-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
LePlatDuJour schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:07:

Belangrijk daarin is: hoelang hebben jullie de tijd en moet je ook weer Brisbane vertrekken?

In het noorden (boven Cairns) heb je de regenwouden die je kunt bezoeken en uiteraard (mocht je van duiken houden/willen leren duiken) kun je ook naar het Great Barrier Reef.

[ Voor 24% gewijzigd door Puc van S. op 01-08-2016 13:48 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 08:29

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Waar vlieg je heen? Hoe lang blijf je? Waarvandaan vlieg je weer terug?

Misschien is het handig om je dochter uit te laten zoeken wat betreft het huren van campervans, die is er tenslotte toch al.

Als je er 'maar' een paar weken ben zou ik niet teveel dingen willen bezoeken, anders ben je alleen maar aan het rijden.

Cape tribulation bijvoorbeeld is ONTZETTEND mooi, maar je moet wel onthouden dat dat in het regenwoud is, en dat in december het 'wet season' bezig is. Ik was daar afgelopen december, en hoewel het heerlijk warm was, is het toch niet leuk om in een buitje van 48 uur te zitten. (Als het daar regent, dan regent het echt).

Duiken/snorkelen kan ik van harte aanraden, het Great Barrier Reef is zo mooi! Whitsunday Islands, a must see. Fraser Island, super!

Zelf ben ik absoluut niet van de hotels, ikzelf vind campings veel leuker, je ontmoet veel meer mensen en ik vind het veel gezelliger dan een hotel.

@Revolised. Een excursie vanuit Adelaide naar Fraser Island? Hoelang duurde die excursie? 8)

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-06 22:36

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Stuur me gerust een pm als je meer info wilt.

Ik ben er vijf jaar geleden geweest en met een tweedehands 4x4 de hele oostkust verkend, van Melbourne (incl Great Ocean Road) tot aan Cape Tribulation en nog iets verder noordwaarts.

De Whitsunday eilanden (Airlie beach) vond ik toch wel het hoogtepunt met die parelwitte zandeilanden, azuurblauwe zee, en het snorkelen nabij deze eilanden. Hier loopt ook het great barrier reef, schitterende vissen en ook zeeschilpadden gezien, op een armafstand.

Fraser Island is een geweldig doch prijzig avontuur. Hier kun je enkel met een 4x4 het eiland op, niet goedkoop om te huren. Mooi eiland, prachtige kraakheldere meertjes, dingo's spotten. Maar het is vooral ook het ruige off-road avontuur wat het speciaal maakt. Met 80 km/u over het strand crossen (kan slechts aantal uur per dag vanwege de getijden). Dit zijn feitelijk de highways daar, want de binnenwegen zijn vol met mul zand, boomstammen, etc. Erg leuk om in low range in 2e versnelling je bakbeest moeiteloos door mul zand te zien optrekken, daar waar je normale nederlandse auto binnen 1 sec muurvast zou zitten.

Qua huren can auto/camper, er zijn massa's opties. Campers in alle soorten en maten (veel meer keus dan je zou denken). Ook heb je auto's met een tent op het dak (ook voor 3 personen).

Het grootste probleem is echter de discutabele reputatie van veel van deze verhuurbedrijven. Ongebruikelijk borg-bedragen, credticard fees, slecht onderhoud, slecht schoongemaakte campers etc.

In Australië heb je in ieder geval veel gratis camp sites die vaak ook een bbq en (basic) wc's hebben. Dat maakt erop uit met de camper/auto erg aantrekkelijk.

Besef wel dat december hoogseizoen is, en midden in hun zomer. Bij Cairns is het dan 33 graden en soms luchtvochtigheid van tegen de 90%. Cape Tribulation heb ik gelukkig geen regen gehad, is prachtig, maar besef wel dat je daar niet de zee in kan vanwege krokodillen en kwallen (boxed jelly fish). Cape Tribulation heb je wel een paar binnenwatertjes waar de crocs niet kunnen komen. Iets ten noorden van Cairns heb je paar stranden waar je dan wel de zee in kan; met netten houden ze dan de 'gevaren' buitenboord. Moet je wel van zeewater van 28 graden houden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Koekiemonsterr op 01-08-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
VERINGTENTJE schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:24:

@Revolised. Een excursie vanuit Adelaide naar Fraser Island? Hoelang duurde die excursie? 8)
Dat is inderdaad een best eind, hopelijk geen dagtocht. :+ Denk dat ie in de war is met Kangaroo Island (zeer zeker waard om naartoe te gaan vanuit Adelaide trouwens).

Maar Fraser Island is zeker de moeite waard. Net als de Whitsunday Isl/Airlie Beach, Cairns, Cape Trib (maar zo hoog zou ik in december niet gaan ivm de moesson) maar ook de route naar het noorden vond ik wel mooi over het algemeen. Ben toen niet echt het binnenland in geweest, vooral qua route langs de plaatsen aan de oostkust.

Ik heb in 2006 met een camper van Brisbane naar Cairns gereisd in 8 dagen (in juli). Eerst nog een paar dagen in Brisbane en aan het eind nog een paar dagen in Cairns en daar ook trips gemaakt zonder de camper. Zeker de moeite waard maar best inspannend in die tijdspanne. Overdag vaak dingen bezoeken, dagtrip maken o.i.d. en dan tegen de avond weer een flink stuk rijden. Dat zou ik niet snel weer doen, ondanks dat je veel ziet heb je daarna nog wel weer vakantie nodig. :P

Vanuit mijn geheugen, bookmarks en papierarchief:

Mocht je in Bundaberg komen, een tour door de rumfabriek daar kan ik aanraden (maar dat is op ervaring van 10 jaar geleden). Capricorn Caves in Rockhampton vond ik wel mooi. Als je wat Australische dieren wilt zien is Lone Pine Koala Sanctuary net boven Brisbane een goede optie. In Brisbane staat ook de XXXX brouwerij, mocht je dorst hebben... ;) Fraser Island is mooi om naartoe te gaan, heb daar een rondvlucht gemaakt vanaf het strand, zeker de moeite waard (maar niet geheel gratis... dat eiland en alles erbij). Cape Trib is erg de moeite waard maar je zit daar mogelijk in de regen. Cairns vond ik niet zo spannend, wel handig als vertrekpunt als je het water op wilt naar Great Barrier Reef (maar dat kan ook elders). Atherton Tablelands, zuidwest van Cairns, vond ik ook wel mooi om naartoe te gaan al zou Cape Trib mijn voorkeur hebben. Airlie Beach en Whitsunday Isl moet je dan ook gewoon naartoe, zo wit (zand) en blauw (water). Gewoon lekker relaxen in het paradijs. :)

Camper zou ik wel vooraf bespreken, je zit daar tegen de Australische vakantie aan dus dan heb je best kans dat het aardig volgeboekt zit. Mocht je de camper huren in Brisbane en elders terug willen brengen, dan zeker want dat kan lang niet altijd zo makkelijk is mijn ervaring. Heb toen gehuurd bij Britz, beviel goed en had een nette camper.

Langs de Bruce Highway heb je infopunten bij tankstations (tenminste die waren er toen niet al te ver van Brisbane), daar kun je veel informatie krijgen en ook boekwerken waar campings/overnachtingsplaatsen etc. zijn.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241683

Ik zou met een camper gaan. Ik heb zelf een stationwagon gekocht en daarmee 8 maanden rondgereden maar dat is iets te krap voor 3 personen.

Aan de kant van de weg kamperen kan prima en je ontmoet er leuke mensen. Ik heb af en toe een hostel/hotel gepakt om te kunnen douchen of wassen.

Wat betreft plekken om te bekijken: hangt ervanaf wat je leuk vind ;)
Er is genoeg te doen bedenk alleen wel dat je waarschijnlijk lang niet overal kunt zwemmen in deze periode ivm jelly fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
@VERINGTENTJE & Bastien: Jullie hebben gelijk, ik ben redelijk in war zie ik... We zijn wel degelijk op Fraser geweest, maar dus niet vanuit Adelaide. Het is inmiddals 4 jaar geleden, dat zal de verwarring veroorzaken...

Overigens hadden wij een 2 daagse trip geboekt, met zo'n omgebouwde touringcar op een vrachtwagen onderstel om over het strand te kunnen. Echter waren er maar 6 plaatsen geboekt, we hadden dus een soort prive excursie. We waren zelfs nog te laat om terug te rijden over het strand richting ferry vanwege de vloed, dus we moesten met dat enorme ding door de binnen weggetjes... Was wel een toffe trip!

Volgens mij heeft TS wel een goed beeld van wat er allemaal mogelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

Dan mijn verhaal ook nog maar even.

In 2009 hebben we per camper een reis langs de oostkant gemaakt. Van tevoren de camper gereserveerd bij Apollo. Gestart in Cairns. De Apollo vestiging daar is vlak bij het vliegveld.
Eerst een stukje naar het noorden, naar het Tropical Rain Forrest en een camping opgezocht bij Cape Tribulation.
Geweldige omgeving, maar wel vaak benauwd. Hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.
Daar hebben we trouwens nog een casuaris kunnen fotograferen. Dat zijn vrij schuwe dieren en ze komen niet zo heel veel voor.
In het bezoekerscentrum van het Tropical rainforrest waar we de foto lieten zien konden ze er niet over uit dat we die hadden kunnen maken.
Vervolgens zijn we naar Daintree gegaan. De camping daar stelt niet veel voor, maar we hebben toen wel een trip op de rivier gemaakt en daarbij volop krokodillen gezien.
Die boottrip was bij Bruce Belcher's Crocodile Cruise op de Daintree River.
Wat mij betreft een echte aanrader.
Vervolgens zijn we wat meer het binnenland in getrokken. Ons volgende doel was via Mareeba en Atherton naar Undara.
In Undara kun je lopen in....een uitgedoofde vulkaan. Ooit heeft die vulkaan honderden(?) jaren lang lava uitgespuwd via zogenaamde lavatubes.
Toen de vulkanische activiteit afnam en de vulkaan doofde, liepen die tubes leeg.
Resultaat is dat je nu in die lege tubes kunt lopen. Je bent dan in onderaardse gangen met een diameter van een meter of 30 tot 40. Zeer indrukwekkend.
Vervolgens naar Rockhampton. Net noord van de stad kun je de Caves Capricorn bezoeken.
En zo zijn we dan verder naar het zuiden afgezakt, via Brisbane naar Sydney.
West van Sydney naar Katoomba. Daar is een bijzonder punt in de bergen. Drie rotspieken, waar een verhaal aan verbonden is en dat gaat over de dochters van een tovenaar......
Na Sydney nog verder afgezakt naar het zuiden. Net onder Melbourne door per ferry de baai overgestoken en toen naar de Great Ocean Road. Geweldig mooi.
UIteraard ondertussen nog wat uitstapjes hier en daar.
UIteindelijk uitgekomen in Adelaide, waar we de camper na bijna 8 weken en bijna 7300 km weer inleveren bij Apollo.
Een paar uur later zitten we in het vliegtuig via Koala LUmpur terug naar Nederland.
Een prachtige trip die ik zo weer over zou willen doen.
Groet, Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 08:29

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

@Revolised

Bedoel je deze toevallig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ExC0Rbom8tnudwduLi2ahssT/thumb.jpg

Daar ben ik afgelopen december mee op Fraser Island geweest, en dat is zeker een aanrader!
Een aantal jaar terug ben ik ook op Fraser Island geweest maar toen hadden we zelf een 4x4 gehuurd, en zijn we zelf het eiland overgecrosst.

Het is allebei tof, maar de laatste keer was 'guided' en ik moet zeggen dat ik wel een heleboel andere dingen gezien heb dan de eerste keer, en je leert ook een heleboel over Fraser Island, en dat was zeker tof.

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
VERINGTENTJE schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:40:
@Revolised

Bedoel je deze toevallig?
[afbeelding]

Daar ben ik afgelopen december mee op Fraser Island geweest, en dat is zeker een aanrader!
Een aantal jaar terug ben ik ook op Fraser Island geweest maar toen hadden we zelf een 4x4 gehuurd, en zijn we zelf het eiland overgecrosst.

Het is allebei tof, maar de laatste keer was 'guided' en ik moet zeggen dat ik wel een heleboel andere dingen gezien heb dan de eerste keer, en je leert ook een heleboel over Fraser Island, en dat was zeker tof.
Yep, dat is hem!

Daar zaten we dus met 3 stellen en 1 chauffeur in. Heel tof, die kerel bracht ons naar alle plekken waar je normaal niet heen gaat. Met als gevolg dus dat we te laat waren voor de vloed. Zelden iemand zo handig met zo'n bakbeest om zien gaan in die smalle weggetjes met enorme bomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:00
Excuses voor de kick, maar dacht dat het beter zou zijn om dit topic boven water te halen dan een nieuw topic te starten. Mijn vriendin en ik willen in november ook 4 weken de oostkust van Australië gaan verkennen: van Sydney naar Cairns (of omgekeerd). Ook wij zijn nu alle opties (en mogelijke plus en minpunten) naast elkaar aan het zetten.

Ik merk dat de meeste mensen kiezen voor de optie camper en die spreekt ons ook het meeste aan vanwege de beweeglijkheid en vrijheid die je hebt. Je kunt gaan en staan waar je wilt, zonder van tevoren alles tot in details te plannen. Nu ben ik naar leuke pakket reizen / deals aan het kijken (ticket & camper) en heb ik daar wel een aantal leuke opties gezien, alleen ben ik ook aan het googelen geslagen op recensies / reviews van een aantal verhuur bedrijven en komt vooral een partij als Apollo daar totaal niet positief in naar boven (bv hier). Natuurlijk is het zo dat je alleen maar de slechte verhalen leest, maar hun verzekeringsbeleid, naheffingen, terugkrijgen van deposit en algemene klantvriendelijkheid lijken echt bedroevend te zijn. Dat terwijl dit juist wel weer een van de grootste partijen is, die vaak door andere partijen gebruikt worden in (mogelijke) pakketdeals.

Zijn er nog dingen die jullie kunnen aanraden mbt:
- verzekeringen: ik neem aan full insurance van vaak €45,- per dag, maar zoals in de verhalen vaak naar boven komt lijkt zelfs bij dit soort verzekeringen eventuele schades / aanrijdingen niet hieronder te vallen (daarnaast zijn de terms & conditions vaak bedroevend onduidelijk in elkaar gezet).
- aan te raden camper bedrijven / soort campers (we waren wel aan het kijken naar een variant waar eventueel douche / toilet in zou zitten).

We hoopten eigenlijk tussen de 4500-5000 kwijt te zijn voor alleen de tickets & camperhuur en dat lijkt wel mogelijk te moeten zijn. Alleen de vele negatieve verhalen en ervaringen mbt verhuurders doen mij heel erg twijfelen of ik misschien toch niet naar een andere optie moet kijken.

Na het regelen van deze essentiële zaken kom ik vast nog een keer terug om te vragen naar de places to be (al komt daar gelukkig al een hoop van naar boven toe in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Slomy schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:40:
Excuses voor de kick, maar dacht dat het beter zou zijn om dit topic boven water te halen dan een nieuw topic te starten. Mijn vriendin en ik willen in november ook 4 weken de oostkust van Australië gaan verkennen: van Sydney naar Cairns (of omgekeerd). Ook wij zijn nu alle opties (en mogelijke plus en minpunten) naast elkaar aan het zetten.

Ik merk dat de meeste mensen kiezen voor de optie camper en die spreekt ons ook het meeste aan vanwege de beweeglijkheid en vrijheid die je hebt. Je kunt gaan en staan waar je wilt, zonder van tevoren alles tot in details te plannen. Nu ben ik naar leuke pakket reizen / deals aan het kijken (ticket & camper) en heb ik daar wel een aantal leuke opties gezien, alleen ben ik ook aan het googelen geslagen op recensies / reviews van een aantal verhuur bedrijven en komt vooral een partij als Apollo daar totaal niet positief in naar boven (bv hier). Natuurlijk is het zo dat je alleen maar de slechte verhalen leest, maar hun verzekeringsbeleid, naheffingen, terugkrijgen van deposit en algemene klantvriendelijkheid lijken echt bedroevend te zijn. Dat terwijl dit juist wel weer een van de grootste partijen is, die vaak door andere partijen gebruikt worden in (mogelijke) pakketdeals.

- verzekeringen: ik neem aan full insurance van vaak €45,- per dag, maar zoals in de verhalen vaak naar boven komt lijkt zelfs bij dit soort verzekeringen eventuele schades / aanrijdingen niet hieronder te vallen (daarnaast zijn de terms & conditions vaak bedroevend onduidelijk in elkaar gezet).
- aan te raden camper bedrijven / soort campers (we waren wel aan het kijken naar een variant waar eventueel douche / toilet in zou zitten).

We hoopten eigenlijk tussen de 4500-5000 kwijt te zijn voor alleen de tickets & camperhuur en dat lijkt wel mogelijk te moeten zijn. Alleen de vele negatieve verhalen en ervaringen mbt verhuurders doen mij heel erg twijfelen of ik misschien toch niet naar een andere optie moet kijken.

Na het regelen van deze essentiële zaken kom ik vast nog een keer terug om te vragen naar de places to be (al komt daar gelukkig al een hoop van naar boven toe in dit topic).
(zie vetgedrukt) In dat geval heb je niets met Apollo te schaften maar met de partij waar je de pakketdeal hebt geboekt, dus dan mogen zij eventueel met de belabberde klantenservice worstelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Wij zijn in 2013 met een camper van apollo van perth naar darwin gereden via de westkust. Was echt een super roadtrip! We zijn goed geholpen en hebben bij het vliegveld een extra voorruitverzekering genomen op aanraden van apollo. Ik dacht eerst dat het wel mee zou vallen maar het was achteraf goed om die verzekering te hebben afgesloten. Een paar roadtrains op de "snelweg" en het kan steentjes regenen met sterretjes in je ruiten als gevolg. Bij ons in de laatste week sneuvelde onze stoel, dat was geen probleem bij het inleveren van de camper.

Op internet lees je vaak alleen negatieve dingen, dus laat je daar niet teveel door beinvloeden qua keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou van Cairns naar Sydney rijden. Nu zal het mogelijk in november nog meevallen, maar je hebt in het noorden dan al wel meer kans op (flinke) regen.

Heb in 2006 gebruik gemaakt van de diensten van https://www.campertravel.com.au en toen een Britz gehuurd dacht ik. Daarna nog vaak in AU geweest maar geen camper meer gehuurd. Hou er rekening mee dat je nagenoeg altijd een one way fee moet betalen als je de camper (of auto) elders inlevert. Is vaak wel een paar honderd AU$. Verzekering hadden wij toen ook, je wilt geen gezeur. Geen schade aangericht dus geen ervaring ermee verder. Zou ik nu ook niet meer weten hoe de voorwaarden waren 11 jaar geleden. Denk er trouwens aan dat je CC voldoende limiet heeft, je moet een borg voldoen wat een reservering op je CC is. Dat is vaak een aardig bedrag.

Je leest op internet natuurlijk eerder negatieve verhalen omdat mensen graag mopperen en minder aanprijzen. Hou er trouwens rekening mee dat er niet zo heel veel internationale vluchten van/naar Cairns gaan vanuit Azië (of elders). Meestal heb je een extra overstap in Sydney of Brisbane of een lange wachttijd ergens in Azië.

Ik neem aan dat je naast rondrijden ook dingen wilt gaan zien of doen. Afhankelijk van je keuzes kan dat ook aardig in de euro's lopen. Voor de tickets heen en weer kun je rekenen op €1000-1300 pp over het algemeen. Simpele camper zal ook iets van € 1500-2000 voor vier weken kosten gok ik? Heb je verder nog eten nodig, overnachtingsplaatsen (of je gaat wild kamperen, mag vaak wel maar niet overal) en zoals gezegd eventueel dagtochten e.d. Australië is een duur land (geworden), de laatste jaren imo duurder dan NL.

Wat wij toen gedaan hebben was vaak overdag dingen doen en dan aan het einde van de middag/avond rijden naar een volgende stop en onderweg eten (al dan niet zelf bereid). Soms wel ergens gebleven voor een dag of twee maar meestal zoiets. Het is een beste afstand die je wilt gaan rijden en er is best veel te zien en te beleven. Dan is veel overdag rijden eigenlijk zonde op de meeste stukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 10-03-2017 19:49 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 13-06 20:07
LePlatDuJour schreef op maandag 1 augustus 2016 @ 12:07:
Begin december gaan wij (m, v, dochter van 16) naar Australie om onze andere dochter op te halen die daar sinds januari in een gastgezin nabij Brisbane bivakkeert. Om de reis niet voor niets te laten zijn willen we in december een beetje rondkijken in Australie (beperkt tot de oostkust waarschijnlijk). De suggestie die we kregen van het reisbureau is om een camper te huren en daarmee rond te trekken.

Het alternatief is om een auto te huren en te gaan hotel/motel-hoppen. Wat is handiger, aangezien het daar (neem ik aan) rond die tijd hoogseizoen is? En is het handig/verstandig om een camper hier alvast te reserveren, of kun je ter plekke ook nog wel wat regelen?

Campers zijn absurd duur. Je kan veel veel veel goedkoper rondreizen met een ruime auto, een tent en af en toe motels/hotels/herbergen. Wij hebben 5,5 week een camper stationwagon gehad en 1 week een oude 4x4 voor Kakadu national park.

Wij zijn een paar jaar geleden geweest en zijn van Sydney naar darwin gereisd in 6,5 week tijd. Daarbij hebben wij ook nog 5 dagen op Lizard Island gezeten (de natuurcamping, zelf water filteren etc).

Wij hadden een 'camperstationwagon' met tent, maar ook achterin kon geslapen worden. Dat was doenbaar maar is niet aan te raden. De tent is prima, en de natuurcampers bij de parken zijn meestal ook prima! Wij zijn wel heel erg van het 'ruige', dus douchen met een zak, eten koken boven een vuurtje, overnachten naast de zee op een kleine publieke gratis campsite, slapen in daintree op een van de staatscampings en in de nacht een kalkoel en Cassowary die de tent overliepen met als gevolg een gat in de tent..

5 zoutwater krokedillen tegenkomen tijdens een hike door Kakadu was ook wel bijzonder. Tegenkomen als 150m verderop zien liggen en lijp ver uit de buurt blijven. Die krengen zijn HUUUGE.

Tips;
-daintree
-kakadu
-great barrier reef, bijvoorbeeld camperen op lizard island (je zwemt vanuit het strand de riffen in!)
-walvissen -> hervey bay
-sydney het stadspark
-Eungella
-litchfield (toeristisch, maar mooi)

Oh wij waren met 2 personen voor € 6200,- , 6,5 week weg inclusief een chessna vlucht naar Lizard island, hotels (7x, 9 nachten), excursies, eten, auto's.

[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 11-03-2017 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
Thanks voor alle tips, ze worden zeer gewaardeerd!
Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:16:
[...]

(zie vetgedrukt) In dat geval heb je niets met Apollo te schaften maar met de partij waar je de pakketdeal hebt geboekt, dus dan mogen zij eventueel met de belabberde klantenservice worstelen :)
Dat wist ik niet, maar kan natuurlijk wel heel handig zijn. Al hoop je natuurlijk dat mocht je in de problemen komen terwijl je daar zit, de organisatie daar je snel en goed kan helpen ipv dat je moet schakelen met een bedrijf in NL.

Een andere optie is nog steeds om alleen vliegtickets te regelen en eventueel daar on the spot naar een camper / vervoersmiddel te gaan kijken, al zou ik persoonlijk liever alles geregeld hebben voordat ik ga.
zenith schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:46:
[...]

Ik dacht eerst dat het wel mee zou vallen maar het was achteraf goed om die verzekering te hebben afgesloten. Een paar roadtrains op de "snelweg" en het kan steentjes regenen met sterretjes in je ruiten als gevolg. Bij ons in de laatste week sneuvelde onze stoel, dat was geen probleem bij het inleveren van de camper.

Op internet lees je vaak alleen negatieve dingen, dus laat je daar niet teveel door beinvloeden qua keuze.
Hadden jullie ook gekozen voor de VIP verzekering (of iets in die richting), waarbij je een bedrag van 35-45 per dag betaald maar geen 'bond' van 5000-7500 daar on the spot te moeten betalen als soort van eigen risico?
Bastien schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:45:
[...]
Ik zou van Cairns naar Sydney rijden. Nu zal het mogelijk in november nog meevallen, maar je hebt in het noorden dan al wel meer kans op (flinke) regen.

[...]
Heb in 2006 gebruik gemaakt van de diensten van https://www.campertravel.com.au en toen een Britz gehuurd dacht ik. Daarna nog vaak in AU geweest maar geen camper meer gehuurd. Hou er rekening mee dat je nagenoeg altijd een one way fee moet betalen als je de camper (of auto) elders inlevert. Is vaak wel een paar honderd AU$. Verzekering hadden wij toen ook, je wilt geen gezeur. Geen schade aangericht dus geen ervaring ermee verder. Zou ik nu ook niet meer weten hoe de voorwaarden waren 11 jaar geleden. Denk er trouwens aan dat je CC voldoende limiet heeft, je moet een borg voldoen wat een reservering op je CC is. Dat is vaak een aardig bedrag.

[...]
Je leest op internet natuurlijk eerder negatieve verhalen omdat mensen graag mopperen en minder aanprijzen. Hou er trouwens rekening mee dat er niet zo heel veel internationale vluchten van/naar Cairns gaan vanuit Azië (of elders). Meestal heb je een extra overstap in Sydney of Brisbane of een lange wachttijd ergens in Azië.

Ik neem aan dat je naast rondrijden ook dingen wilt gaan zien of doen. Afhankelijk van je keuzes kan dat ook aardig in de euro's lopen. Voor de tickets heen en weer kun je rekenen op €1000-1300 pp over het algemeen. Simpele camper zal ook iets van € 1500-2000 voor vier weken kosten gok ik? Heb je verder nog eten nodig, overnachtingsplaatsen (of je gaat wild kamperen, mag vaak wel maar niet overal) en zoals gezegd eventueel dagtochten e.d. Australië is een duur land (geworden), de laatste jaren imo duurder dan NL.

Wat wij toen gedaan hebben was vaak overdag dingen doen en dan aan het einde van de middag/avond rijden naar een volgende stop en onderweg eten (al dan niet zelf bereid). Soms wel ergens gebleven voor een dag of twee maar meestal zoiets. Het is een beste afstand die je wilt gaan rijden en er is best veel te zien en te beleven. Dan is veel overdag rijden eigenlijk zonde op de meeste stukken.
De one-way fee zie je inderdaad overal naar boven komen en staat meestal op rond de 150 Australische dollar. En voor 3,5 weken camperhuur ben je inderdaad altijd wel ergens tussen de 1500-3000 euro kwijt en dan ligt het heel erg aan wat voor soort camper je wilt hebben. Uiteraard komt er dan vaak ook nog eens een 35-45 euro per dag bij aan extra verzekering, die ik wel zou afsluiten puur en alleen om een hoop gezeur te voorkomen.
We focussen nu op de Oostkust, ik heb nog wat moeite in te schatten hoe 'gehaast' je moet zijn om op dat stuk tussen Cairns en Sydney de meeste dingen te zien. Naast veel zien en doen wil je natuurlijk links en rechts ook heerlijk een paar daagjes rustig aan kunnen doen. Juist het huren van een camper lijkt mij hier enorm in te helpen, daar je altijd alles bij je hebt. Zelf kunt bepalen hoe lang je waar blijft, sommige zaken zul je misschien niet zo interessant of mooi vinden en niet te lang blijven, terwijl je op andere plaatsen graag wat extra tijd door brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Slomy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:23:
Thanks voor alle tips, ze worden zeer gewaardeerd!

[...]

Dat wist ik niet, maar kan natuurlijk wel heel handig zijn. Al hoop je natuurlijk dat mocht je in de problemen komen terwijl je daar zit, de organisatie daar je snel en goed kan helpen ipv dat je moet schakelen met een bedrijf in NL.

Een andere optie is nog steeds om alleen vliegtickets te regelen en eventueel daar on the spot naar een camper / vervoersmiddel te gaan kijken, al zou ik persoonlijk liever alles geregeld hebben voordat ik ga.

[...]

Hadden jullie ook gekozen voor de VIP verzekering (of iets in die richting), waarbij je een bedrag van 35-45 per dag betaald maar geen 'bond' van 5000-7500 daar on the spot te moeten betalen als soort van eigen risico?

[...]
Ja die VIP hebben wij toen afgesloten, die 5000-6000 dollar vonden we teveel en we konden dan in 'no worries' stijl reizen. :)
Het is bij elkaar best een bedrag om een camper te huren maar het is een hele fijne manier van reizen en je bent zo vrij als een vogel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:47

Pierre

Van nature lui!

Misschien lid worden van deze club, krijg je nog wat korting als je een camping boekt https://www.big4.com.au/

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
Nou, terugkomend op mijn eerdere bericht: de tickets zijn geboekt! Heen vliegen richting Sydney, terug vliegen vanaf Cairns totaal aantal dagen daar, exclusief de reisdagen: 26. Reisperiode is de maand November geworden.

Nu mag het grote plannen beginnen. We hebben nog niet geheel duidelijk of we per camper of per auto de rondreis willen gaan maken, daar gaan we nu eens naar kijken.
Pagina: 1