Ip-adressen uitsluiten op een netwerk printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 757041

Topicstarter
Goedemorgen,

We hebben een Lexmark ms711 en daarvan zou ik graag ip-adressen willen uitsluiten. Reden daarvoor is dat we vanaf een bepaald ip-adres printer taken krijgen die niet uit te zetten zijn. Daarom zou ik graag een ip range willen instellen zodat het ip adres er buiten valt.

Nu is mijn vraag hoe stel ik dat op de lexmark in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan vermoedelijk een vast adres instellen op de printer of een bepaalde adresrange toewijzen op een dhcp-server, een range instellen op een device kan doorgaans niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Hier een handleiding:
http://publications.lexma...711/UG/html/nl/index.html

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuragon
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-04 11:35
Hoe ziet het netwerk eruit? Is dit aangesloten op een manageable switch of router, en zo ja van welk merk en type? Zo ja kan je vaak gewoon een Access Control List maken op de port waarop de printer is aangesloten en om zo een ip-adres (of meerdere) te blockeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:56
Waarom zijn die print taken niet uit te zetten?
Lijkt mij makkelijker om dat op te lossen dan moeilijk te gaan doen met het blokkeren van adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:50:
Waarom zijn die print taken niet uit te zetten?
Lijkt mij makkelijker om dat op te lossen dan moeilijk te gaan doen met het blokkeren van adressen.
Omdat we niet weten vanaf welk ip adres het komt. Het lijkt er op dat er een oud systeem met een vast ip adres nog steeds status reports verstuurd. Daarom willen we op de ip-adressen die goed zijn wel laten printen en de andere die er buiten vallen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tuurlijk! Alleen vind ik het op de Lexmark niet zo duidelijk waar ik het moet instellen. Ik zal kijken of ik het kan vinden in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wellicht werkt [printer-ip]/cgi-bin/dynamicpf/pf/config/net/ipsettings.html, of kan je de instelling vinden door in de index van de web-interface naar 'Static IP address' te zoeken. maar een range kan je dan natuurlijk nog niet toewijzen, daarvoor moet je bij de dhcp-server zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:56
Anoniem: 757041 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:00:
[...]

Omdat we niet weten vanaf welk ip adres het komt. Het lijkt er op dat er een oud systeem met een vast ip adres nog steeds status reports verstuurd. Daarom willen we op de ip-adressen die goed zijn wel laten printen en de andere die er buiten vallen niet.
Dan zou ik wireshark even proberen om te kijken wat er data heen stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
Sommige printers hebben een ingebouwde firewall, bij HP heb ik het gezien. Vraag me niet waarom je dat ooit zou willen gebruiken, maar dat terzijde. Mocht je die niet hebben en je wilt het toch blokkeren, dan zul je er iets tussen moeten hebben wat dat kan. Dus een firewall of switch met ACL's.

Dat gezegd hebbende, ga toch gewoon op zoek naar de oorzaak i.p.v. zo'n methode. Dus als de printer zelf geen logs bijhoudt, hang er een switch voor, zet port mirroring aan, zet Wireshark aan en dan is het een kwestie van afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Realone schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:16:
Sommige printers hebben een ingebouwde firewall, bij HP heb ik het gezien. Vraag me niet waarom je dat ooit zou willen gebruiken, maar dat terzijde. Mocht je die niet hebben en je wilt het toch blokkeren, dan zul je er iets tussen moeten hebben wat dat kan. Dus een firewall of switch met ACL's.

Dat gezegd hebbende, ga toch gewoon op zoek naar de oorzaak i.p.v. zo'n methode. Dus als de printer zelf geen logs bijhoudt, hang er een switch voor, zet port mirroring aan, zet Wireshark aan en dan is het een kwestie van afwachten.
Nadeel is dat hij niet een ip adres mee geeft of gebruiker. Daarom willen we een ip range opzetten waar in het ip moet vallen om te mogen printer. Dan hou je de anonieme taken van de printer. Bij de ricoh is het gelukt alleen dan zend hij het daarna naar de Lexmark en die vind ik persoonlijk wat minder gebruiksvriendelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Als je al meerdere printers van verschillende merken hebt zou ik sowieso eens denken aan een print-VLAN en het dan met een firewall regelen. Anders moet je dit altijd op printer-niveau gaan regelen en daar zijn het niet echt de apparaten voor, dat merk je nu al bij de Lexmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

The Realone schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:16:
Sommige printers hebben een ingebouwde firewall, bij HP heb ik het gezien. Vraag me niet waarom je dat ooit zou willen gebruiken, maar dat terzijde.
Niet ieder bedrijf heeft al het (interne) verkeer via VLAN's en mooie firewalls lopen :)

En als je, zoals het eigenlijk hoort, alleen printserver(s) toegang wilt geven tot printers, kan je dat wat mij betreft dan prima op de printer zelf instellen. Waar je dat in de eerste situatie dus op centraal firewall niveau al kan regelen doe je dat hier dus iets anders.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Nakebod schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:37:
[...]

Niet ieder bedrijf heeft al het (interne) verkeer via VLAN's en mooie firewalls lopen :)

En als je, zoals het eigenlijk hoort, alleen printserver(s) toegang wilt geven tot printers, kan je dat wat mij betreft dan prima op de printer zelf instellen. Waar je dat in de eerste situatie dus op centraal firewall niveau al kan regelen doe je dat hier dus iets anders.
Ben ik van op de hoogte hoor, maar echt spectaculair is dat niet, daar zijn niet echt gigantische investeringen voor nodig. En aangezien zijn wens is dat hij wil "anoniem" printen in zijn algemeenheid wil voorkomen en dit dus blijkbaar al niet lukt op 1 van de printers, vond ik mijn suggestie zo gek nog niet.
Pagina: 1