Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-11 08:49
Beste Tweakers, ik zou graag jullie advies willen vragen over de aankoop van een nieuwe smartphone. Het gaat om mijn schoonvader die een wandeltocht van 2500 km (drie maanden) gaat maken. Hij wil navigeren met Google Maps (offline) en heeft mij gevraagd welke telefoon hij daarvoor het beste kan kopen.

Het is in de winter dus waterbestendigheid is een must. Hij loopt 4-5 uur per dag.
...

Google Maps, browsen en camera. verder niets spannends, het is puur functioneel.
...

Ik zat zelf te denken aan een Galaxy S7 in een stevige beschermhoes. Die is waterbestendig en lijkt een degelijke batterij te hebben. Al lijkt me dat nogal overkill voor enkel navigatie. Hebben jullie nog een aanrader met een lange batterijduur en een 4-5 inch scherm? Betrouwbaarheid en degelijkheid zijn erg belangrijk.
...
Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Moet het perse een waterdichte telefoon zijn? Juist voor zulke situaties is een waterdicht hoesje om de telefoon heen misschien wel praktischer. Dan hoef je ook geen concessies te doen aan de telefoon zelf. Eventueel combineren met een mooie powerbank en dan gaat de telefoon makkelijk een hele dag mee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:13
Ik zou kijken naar de Sony Xperia serie, die zijn van zichzelf al waterdicht (en zou je dus om geld te kunnen besparen een oudere toestel uit het reeks nemen, vanaf Z1 kunnen ze anno 2016 zeker nog lekker meedraaien!

• LeBrun
Een waterdichte case is ook prima! Op zo'n tocht wil je zo weinig mogelijk bagage meenemen, dus het gewicht van een powerbank wil hij vermijden.

Goede suggestie om voor een xperia te gaan, zie compact schijnt goede accuduur te hebben?

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 21:47

skate master

Autodesk Educator Expert

Je vraag om advies voor een telefoon welke primair voor offline navigatie gebruikt gaat worden.
Waarom dan niet kijken naar een device wie hier ook daadwerkelijk primair voor bedoeld is?

Garmin heeft (om maar een voorbeeld te noemen) hele goede en betaalbare navigatie apparaten.
Deze zijn weersbestendig, veelal kunnen ze gebruik maken van de opensource map varianten zoals bv. Open Steet Map.

Persoonlijk vind ik het een voordeel dat deze apparaten qua accuduur tijdens navigeren langer mee gaan dan een telefoon plus dat je eigenlijk altijd voldoende kaart materiaal bij je hebt.
Mocht je dan tijdens de tocht een avond geen internet hebben zit je ook niet met het probleem dat je geen kaarten kunt syncen.

• LeBrun
Klopt, het is inderdaad logischer om voor een wandelGPS te gaan. Alleen zit hij dan weer met twee apparaten, wat hij voor het gewicht wil vermijden.

Wat vinden jullie van de Xperia Z5 compact?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aankoopadvies dus schopje naar MAA

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 21:47

skate master

Autodesk Educator Expert

LeBrun schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:23:
Klopt, het is inderdaad logischer om voor een wandelGPS te gaan. Alleen zit hij dan weer met twee apparaten, wat hij voor het gewicht wil vermijden.
Ik snap dat wanneer je gaat wandelen dat het gewicht belangrijk is.
Echter is het een flinke wandeltocht, persoonlijk zou ik het dan liever 200 gram extra meenemen en dan een goede GPS hebben dan hierop "bezuinigen" en onderweg tot de conclusie komen dat het het net niet is.
LeBrun schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:23:
Wat vinden jullie van de Xperia Z5 compact?
Ik heb geen ervaring met de Xperia Z5, maar als ik de specs bekijk denk ik dat deze aan de gestelde eisen voldoet.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou je niet liever voor bijvoorbeeld een Moto X Play gaan? Stukje grotere accu, goedkoper en met een waterdichte case of waterdicht hoesje zal deze ook prima mee gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• amirantha
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-11 12:56
Of iets van een CAT S60 of S40. een bouwvakkers telefoon. Kan tegen een stootje en is waterdicht.

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 15:34
Helemaal eens met Skate Master: ga voor een echte GPS; bijbehorende kaart kun je online (legaal) gratis vinden. Je hebt dan een gps met hoogtelijnen op je kaart, dat heeft Google Maps volgens mij niet, en dat scheelt enorm: dan weet je dat je om heuvels heen moet ipv berg op en berg af. Ook ontkom je bij een telefoon niet aan een extra accupack als je hem voor gps gebruikt. Je kunt je nl. niet veroorloven dat hij uitvalt door langdurig gebruik en je de weg kwijt raakt of in geval van nood niet meer kunt bellen. Bij een dedicated GPS gooi je er 2 nieuwe batterijen in en ga je meteen door. Ik gebruik zelf de Garmin Oregon 650.

Als je toch bij een telefoon blijft: dan is een z3 compact prima voor wat je zoekt. Ik heb die gehad (en verloren) maar hij voldeed aan al je eisen. Erg lange accuduur, klein, licht, goede gps, waterbestendig. En dan raad ik je de app Locus aan ipv google: daarmee kun je ook offline wandelkaarten gebruiken, maar die heeft zelfs offline navigatie erbij ('over 500 meter rechts') waarmee je prima van A naar B komt, en die je route herberekent als je fout loopt, of je waarschuwt als meer dan X meter van je route afwijkt. Toffe (gratis) app.

[ Voor 1% gewijzigd door Zenow op 09-08-2016 21:42 . Reden: toevoegen info ]

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:52
Het hangt er vanaf waar hij gaat lopen, gaat hij de paden af, dan is een garmin een goede optie. Heb zelf veel ervaring met de garmin Dakota 20. De kaarten van open street map zijn niet ideaal hoor, je mist een hoop gegevens. Je kan op marktplaats sd kaartjes kopen met gedetailleerde kaarten, die werken veel beter! Zelf heb ik ook de Sony xperia z5 compact, blijft hij meer op de paden en niet door de bossen, dan is het een prima optie, alhoewel ik sowieso zou kiezen om een powerbank mee te nemen. De garmin gaat wel wat langer mee, maar je moet toch ook batterijen wisselen.
Pagina: 1