kan je een domeinnaam hosten zonder ext. partij?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.998 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsedToBeD
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-02-2023
Hallo Tweakers

Mijn vraag Is of het mogelijk is om domeinnamen te hosten op een server die ik thuis heb staan? Ik wil namelijk een aantal domeinen registreren maar zonder externe partijen zoals yourhosting, ik heb al een tijdje gegoogled, maar ik kom er niet echt uit, het enige wat ik heb gevonden is dat ze alles waarschijnlijk registreren met een soort dns server, ik ben benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe dat precies zit en of het voor mij mogelijk is om dat uit te voeren (of juist niet :) )

Groeten Van Dave

[ Voor 3% gewijzigd door UsedToBeD op 31-07-2016 23:31 . Reden: vergeten hallo te zeggen :) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:45
Je zult sowieso die domeinnaam ergens moeten kopen. Maar dat kan prima zonder deze te hoeven combineren met hosting of iets dergelijks.
En je domein zal sowieso bij een aantal DNS servers bekend gaan worden, zo werkt het internet nu eenmaal :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:20

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tuurlijk kan dat., je moet gewoon het Ip adres opgeven en een AAA record aanmaken

ow ik dacht dat je externe hosting partij bedoelde, nee je zult toch een een domeinnaam moeten kopen/registreren. zodat je m kan beheren.

[ Voor 46% gewijzigd door mrc4nl op 31-07-2016 23:33 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
Inderdaad, domein naam kopen bij bijvoorbeeld TransIP of andere provider en dan de DNS records naar je externe IP Verwijzen. Dan komen ze uit op je servertje thuis.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsedToBeD
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik had idd al begrepen dat het internet zonder dns niet werkt ;) , maar weet iemand misschien dan ook hoe het kan dat hostingbedrijven wel een domeinnaam kunnen registreren (en verkopen), maar een gewone particulier niet? Want koopt het hosting bedrijf het ook ergens anders in en bied daar services bij aan, of doen ze dat ook weer anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je kan gewoon naar een registrar gaan en een domein kopen, afrekenen met iDeal en binnen 5 minuten heb je een domeinnaam?...
Transip is een prima bedrijf bijv.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

UsedToBeD schreef op zondag 31 juli 2016 @ 23:29:
Mijn vraag Is of het mogelijk is om domeinnamen te hosten op een server die ik thuis heb staan? Ik wil namelijk een aantal domeinen registreren maar zonder externe partijen zoals yourhosting, ik heb al een tijdje gegoogled, maar ik kom er niet echt uit, het enige wat ik heb gevonden is dat ze alles waarschijnlijk registreren met een soort dns server, ik ben benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe dat precies zit en of het voor mij mogelijk is om dat uit te voeren (of juist niet :) )
Ja, dat kan. Zoals hier al aangegeven is zul je wel een domeinnaam moeten kopen. Die kan je dan weer door laten verwijzen naar je eigen IP-adres, waar je dan een server neerzet. Die staat dan dus bij je thuis en handelt het verkeer af.

Maar - en dit is een grote maar - een server die zo direct aan het internet hangt is een risico. Een dusdanig groot risico dat dit soort servers binnen bedrijfsnetwerken een speciaal, afgezonderd hoekje krijgen om de rest van het netwerk te beschermen (leesvoer: DMZ). Ook zijn dit soort servers behoorlijk kwetsbaar voor aanvallen en andere vervelende zaken, zeker als ze niet op professioneel niveau onderhouden zijn. Daar hangt dan hetzelfde IP-adres aan als aan al je andere zaken op je privé-netwerk.

Lang verhaal kort: als je niet goed weet waar je mee bezig bent, kan je het maar beter laten. Dan kan je beter eerst eens gaan spelen met een VPS of iets in die trant. Als er dan brokken van komen, blijven die tenminste beperkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Volgens mij is je vraag: hoe werkt DNS.

Nou, daar is e.e.a. aan uitleg nodig, maar het komt op het volgende neer:

- Er zijn bedrijven die eigenaar/verantwoordelijke zijn voor top-level domeinen, zoals .com (VeriSign) en .nl (SIDN)

- Deze bedrijven maken het mogelijk je aan te melden als registrar

- Als registrar betaal je aan SIDN en kan je doorgeven welke domeinen je beheert en waar de DNS servers te vinden zijn voor de domeinen die je beheert

- Domeinnamen hebben een nameserver die de records voor dat domein beschikbaar stelt, o.a. A-records voor IPv4 adressen en AAAA-records voor IPv6 adressen, of MX records voor mailservers om maar wat te noemen. Er zijn er nog een stuk meer (CNAME, TXT, SRV...enz enz), maar dat is voor dit verhaal niet relevant.

De reden dat dit zo ingericht is, is om dat DNS op deze manier bedacht is. Als jij naar www.pietje.nl wil gaan moet die naam omgezet worden naar een IP-adres. Eerst gaat je computer dan aan .nl vragen waar hij moet zijn voor pietje.nl en daarna bij pietje.nl vragen wat www.pietje.nl moet voorstellen. In de praktijk zitten daar nog wat laagjes tussen, zoals een lokale DNS client cache, caches in je router, de DNS servers van je provider (of bijv. Google DNS) en die vragen het dan waarschijnlijk ook weer aan een interne cache die op zijn beurt de rootservers of TLD servers raadpleegt.

Alles kan je verder natuurlijk hier vinden: Wikipedia: Domain Name System
En nagenoeg alles op het open internet wordt ook gewoon publiekelijk ontwikkeld en gedefinieerd als RFC. Kijk bijv. op ietf.org.

Dit soort systemen draaien natuurlijk niet gratis. Hoewel SIDN geen 10 euro o.i.d. per jaar per domein vraagt, vragen ze wel een andere fee om lid te mogen zijn als registrar, en je moet aan diverse voorwaarden voldoen die op hun beurt ook weer van alles aan kosten betekenen (je moet ongetwijfeld in een redundant systeem DNS servers enz opgezet hebben). Daarnaast zijn er vast ook wel bulkkosten voor een X aantal domeinnaam registraties. Als je 10.000 requests per dag stuurt kost dat vast ook niet niks.

Edit:

Voor .nl domeinnamen kan je dat dus bij de beheerder van .nl makkelijk opzoeken:

https://www.sidn.nl/downl...n%20voor%20registrars.pdf
https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/registrar-worden

Een greep uit de minimale kosten die je dan hebt:
Wat zijn de kosten?
De eenmalige inschrijfkosten zijn € 205,- exclusief btw. Hiervoor ontvang je een aparte factuur.
De maandelijkse kosten zijn € 68,33 exclusief btw. Je betaalt vanaf het moment dat je account actief is.
Daarnaast betaal je kosten voor verschillende handelingen, zoals:
  • registratie van een domeinnaam
  • uit quarantaine halen van een domeinnaam
  • overnemen van (een deel van) de portfolio van een andere registrar

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 01-08-2016 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:42
@johnkeates @ts
Cq het loont zich alleen als je genoeg domeinnamen onder je beheer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
johnkeates schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 06:03:
Voor .nl domeinnamen kan je dat dus bij de beheerder van .nl makkelijk opzoeken:

https://www.sidn.nl/downl...n%20voor%20registrars.pdf

Een greep uit de minimale kosten die je dan hebt:

[...]
SIDN is ook een externe partij ;)

Een eenvoudig antwoord op zijn vraag is: Nee, domeinnamen moet je kopen van een externe partij die daar jaarlijks geld voor wil zien. Zij het de ICANN als je een top-level domein wil hosten of SIDN voor .nl domeinen.

En voor het hosten van minder dan duizenden domeinnamen is dat nog vrij prijzig, dus koop je domeinnamen bij een partij als transip of yourhosting, laat de dns naar jouw ip wijzen (of de nameservers zet je naar je eigen nameservers zodat het enige wat zij doen is registratie).

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt erop neer dat alleen bepaalde partijen domeinen mogen inkopen bij de registry. Deze partijen moeten zich accrediteren en dat is een duur proces. Daarmee bewijs je dat je voldoet aan de eisen van de registry.

Deze partijen verkopen ze daarna weer door aan het publiek zoals jij en ik. Jij kan jezelf ook laten accrediteren bij de SIDN bijvoorbeeld om .nl domeinen rechtstreeks te mogen inkopen. Dit is alleen niet rendabel als je minder dan 1000-2000 domeinen hebt. Alles daaronder en je kan beter een externe partij gebruiken voor de registratie van het domein. Daarna is het domein simpel door te verwijzen naar je eigen server thuis door middel van DNS records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je een DNS relay opzet waar je een eigen extensie aan toevoegd (www.domein.dave bijv.) en de rest van de extensies relayed en dat alle providers en alle partijen in de wereld die DNS gaan gebruiken, maar goed, eerlijk is eerlijk, dat gaat niet gebeuren.

Het meest haalbare is waarschijnlijk je bij SIDN aanmelden, dit kost wat tijd en een goede zak geld, maar daarna ben je niet meer afhankelijk van tussenpartijen maar koop je je domeinnamen direct bij SIDN. Dit is naast dat de domeinen iets minder kosten een goede keuze omdat je dan dus niet meer afhankelijk bent van de tussenpartij. Om het geld hoef je het eigenlijk niet te doen, door de concurentie is er zo marginaal verschil tussen wat je aan SIDN betaald of aan een bedrijf als TransIP tenzij je misschien 100.000 domeinen hebt. Als jij echter een website draait die 80.000 euro per maand winst draait dan kan het voor 1 domein een goede keuze zijn om risico mee af te dekken, want al deze hosters gaan echt niet dat bedrag overboeken als jou webshop er door hun toedoen uit ligt en de AV dekken dit soort schade vaak ook erg goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 18:51
Je hebt het over domeinnamen hosten, maar bedoel je websites hosten?

Je kunt wel websites op je eigen server hosten, maar de domeinnaam moet je dus ergens kopen. Als daar geen centrale regeling is daarvoor, zou iedereen zijn computer google.nl kunnen noemen.

Zoals hierboven is uitgelegd, laat je dan de domein naam naar jou IP adres wijzen. Dat word in de DNS servers vastgelegd van diegene waar je je domein naam hebt gekocht. Als iemand www.jouverzonnenadres.nl intyped zal een DNS server dat vertalen naar jou IP adres. Dan zal de browser verbinding zoeken met jou computer.

Maar heb je wel een vast IP adres? Want dat is dan ook noodzakelijk. Een consumenten aansluiting op internet heeft geen gegarandeerd vast ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:15
spam en/of (klant)werving zijn hier niet toegestaan.

[ Voor 85% gewijzigd door RobIII op 02-08-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
gjmi schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:47:
Je hebt het over domeinnamen hosten, maar bedoel je websites hosten?

Je kunt wel websites op je eigen server hosten, maar de domeinnaam moet je dus ergens kopen. Als daar geen centrale regeling is daarvoor, zou iedereen zijn computer google.nl kunnen noemen.

Zoals hierboven is uitgelegd, laat je dan de domein naam naar jou IP adres wijzen. Dat word in de DNS servers vastgelegd van diegene waar je je domein naam hebt gekocht. Als iemand www.jouverzonnenadres.nl intyped zal een DNS server dat vertalen naar jou IP adres. Dan zal de browser verbinding zoeken met jou computer.

Maar heb je wel een vast IP adres? Want dat is dan ook noodzakelijk. Een consumenten aansluiting op internet heeft geen gegarandeerd vast ip adres.
Je hebt geen vast IP adres nodig, een DynDNS (of varianten daarop) adres werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43
ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:58:
Een .nl, .com, .eu domein komt dan op €10 ex BTW per jaar.
Te duur.

Dave90Dave:
ICANN (host de ".") -> SIDN (host de "nl") -> klant van SIDN (host de "x")

Voorbeeld met "tweakers.nl" (https://www.sidn.nl/whois):

ICANN -> SIDN -> Transip

Transip is klant (registrar) van SIDN (registry voor nl: https://www.sidn.nl/a/diensten/registrydiensten)

DNS technisch werkt het precies zo... Je pc gaat het adres wat je intypt (of pc benaderd feitelijk), achterstevoren na lopen... dus in geval van tweakers.nl, wordt het:
.nl.tweakers

Aangezien je PC dns servers geconfigureerd heeft staan, zal deze vraag door je pc gesteld wordt aan het de dns server ("wat is het ip adres van .nl.tweakers?"). De DNS server gaat vervolgens de DNS server van de "." (root) benaderen. Om de root te achterhalen is er een specifieke lijst van ip adressen van DNS servers die deze . hosten. Aan de DNS server van de "." vraagt de DNS server "Wat zijn de name servers en ip adressen van ".nl". Vervolgens gaat de DNS server bij de dns server van ".nl" na wat de dns servers zijn van ".nl.tweakers"... Daar zit nog een technisch stukje tussen, maar het komt er zo wel op neer. Uit eindelijk krijgt de DNS server (die je ingesteld hebt) het ip adres terug van nl.tweakers. en zal dit terugsturen naar je pc. Je pc maakt vervolgens verbinding met dat ip adres. (in plaatjesvorm: http://i.stack.imgur.com/aqntl.png)

Dus:
- Wil je een registrar zijn, dan moet je bij SIDN aankloppen om lid te worden en fee jaarlijks te betalen naast het "kopen" van de domeinen. Maar dan heb je alleen "nl". Partijen als Transip maken ook weer van andere partijen gebruik, om niet bij iedere registry klant te zijn.
- Wil je een domein hosten, dan moet je dns servers inrichten en die doorgeven aan de registrar voor het desbetreffende domein. Het vraagt kennis en heeft nogal wat security risico's en je bereikt er weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:59:
[...]

Je hebt geen vast IP adres nodig, een DynDNS (of varianten daarop) adres werkt prima.
Niet als het betrekking heeft op het A record (van bijv het domein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:59:
[...]

Niet altijd, in geval van Yourhosting.nl word je website dan in een framed window doorgestuurd. Dat kan problemen opleveren.
Je kunt geen ddns adres in je A record zetten, dus het kan dan alleen geredirect worden op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
gjmi schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:30:
[...]

Niet altijd, in geval van Yourhosting.nl word je website dan in een framed window doorgestuurd. Dat kan problemen opleveren.
Je kunt geen ddns adres in je A record zetten, dus het kan dan alleen geredirect worden op deze manier.
Dat is niet waar, je kan cname als A-record maken en die cname is je dyndns adres, werkt hier al jaren.

Voorbeeld:
Mijn NAS maakt automatisch een .synology.me adres aan, bijvoorbeeld mijn-nas.synology.me.
Het IP adres achter mijn-nas.synology.me wordt automatisch door de NAS bijgewerkt, zodra mijn IP adres verandert.
Vervolgens maak je in de nameservers waar het domein wordt gehost een cname www aan die verwijst naar mijn-nas.synology.me.
Ook te gebruiken voor MX records.
Zo werkt het hier al jaren.

[ Voor 31% gewijzigd door ASS-Ware op 01-08-2016 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
mgizmo schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:35:
[...]

Niet als het betrekking heeft op het A record (van bijv het domein).
Werkt hier al jaren prima, dus het kan wel (cname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt bij sommige hosters enkel de domeinnaam afnemen, dan kun je vaak in een controle paneel zelf de DNS instellingen doen. Dat is de gemakkelijkste optie.

De wat minder makkelijke optie is om zelf registrar te worden, maar dan heb je (voor .nl domeinnamen) een registratie bij de SIDN nodig en die stelt o.a. als eis dat je minimaal 2 DNS-servers heb draaien op twee verschillende IP-adressen. Die laatste optie is dus behoorlijk prijzig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
CH40S schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:41:
Je kunt bij sommige hosters enkel de domeinnaam afnemen, dan kun je vaak in een controle paneel zelf de DNS instellingen doen. Dat is de gemakkelijkste optie.

De wat minder makkelijke optie is om zelf registrar te worden, maar dan heb je (voor .nl domeinnamen) een registratie bij de SIDN nodig en die stelt o.a. als eis dat je minimaal 2 DNS-servers heb draaien op twee verschillende IP-adressen. Die laatste optie is dus behoorlijk prijzig. ;)
Of je wordt reseller bij Antagonist (of andere partijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CH40S schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:41:

En jij denkt dat een particulier voor 1 domeinnaam wel even registar mag worden? :P

Gewoon naar versio.nl gaan, daar een domein van 4 euro kopen, A record instellen (op je IP adres), poort 80 openzetten thuis, apache of een ander gelijkwaardige webserver erachter zetten met daarop een website en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Te duur.
Hangt er van af hoe je het bekijkt.
Voor nog geen euro minder kan hij het ook zelf doen, de aanschaf, het instellen van de DNS records, etc.
Selfservice is inderdaad goedkoper.
spam en/of (klant)werving zijn hier niet toegestaan.

Edit:
Ik zie nu de prijzen bij versio.nl, da's helemaal goedkoop zeg.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 02-08-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:37:
[...]

Dat is niet waar, je kan cname als A-record maken en die cname is je dyndns adres, werkt hier al jaren.

Voorbeeld:
Mijn NAS maakt automatisch een .synology.me adres aan, bijvoorbeeld mijn-nas.synology.me.
Het IP adres achter mijn-nas.synology.me wordt automatisch door de NAS bijgewerkt, zodra mijn IP adres verandert.
Vervolgens maak je in de nameservers waar het domein wordt gehost een cname www aan die verwijst naar mijn-nas.synology.me.
Ik weet hoe het werkt, ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan. Daarom weet ik waarover ik praat. Zoals ik al zei: dat werkt niet altijd goed. Dat het voor jou werkt betekent niet dat het in alle situaties werkt.

In bepaalde (secure) situaties moet je domeinnaam A record hetzelfde ip adres hebben als je website. In jou situatie is dat een IP-adres van je hosting provider, die het weer forward naar jou ddns adres.

In geval van Yourhosting geeft de server van Yourhosting aan debrowser een html pagina , met daarin een frame met een link naar de ddns domeinnaam. De frame word dan gevuld met jou website.

Ik maakte een robots.txt file aan zodat Google en aanverwanten kon zien wat ze wel en niet mochten op mijn site. Helaas werd de tekst van deze file in een frame gezet, en dus niet meer herkent als een robots.txt file.

Dar werkte wel met mijn vaste IP-adres in het A record. Niet met de cname methode.

Ja, jou situatie werkt. En dat werkte bij mij ook voor de meeste zaken, maar niet voor alle.

[ Voor 10% gewijzigd door gjmi op 01-08-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
In bepaalde (secure) situaties moet je domeinnaam A record hetzelfde ip adres hebben als je website. In jou situatie is dat een IP-adres van je hosting provider, die het weer forward naar jou ddns adres.
Licht dat eens toe, AUB, of geef eens een voorbeeld van waar en wanneer het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Laat toch, er is helemaal geen sprake van forwarding.
A record laat je naar je eigen IP wijzen, direct of via een cname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
RolfLobker schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:49:
Laat toch, er is helemaal geen sprake van forwarding.
A record laat je naar je eigen IP wijzen, direct of via een cname.
Ja baas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
Een A Record kan niet naar een CNAME wijzen, dat moet naar een ip adres wijzen. En een domain APEX mag alleen een A record hebben, geen cname. Dus een ip adres is wel zo handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:39:
[...]

Werkt hier al jaren prima, dus het kan wel (cname).
Misschien leg ik het niet goed uit, maar ik doel op sectie 2.4 (http://www.rfc-editor.org/rfc/rfc1912.txt) van RFC1912. Hoe los jij dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:37:
[...]

Voorbeeld:
Je doelt op dit voorbeeld denk ik, maar dat bedoel ik dus niet. Je krijgt http://domein.nl niet verwezen naar je voorbeeld synology.me adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vreemde zaak bij Versio btw.
Neem een .nl domeinnaam, €3,24 per jaar, ex BTW.
Voor 2 jaar is dat €7,23, dat is 11.57% duurder.
Voor 3 jaar is dat €11.22, dat is 15.43% duurder.
Voor 4 jaar is dat €15.21, dat is 17.36% duurder.
Voor 5 jaar is dat €19.20, dat is 18.52% duurder.
Bij Antagonist ben je juist goedkoper uit als je een domein voor meerdere jaren neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mgizmo schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:41:
[...]

Misschien leg ik het niet goed uit, maar ik doel op sectie 2.4 (http://www.rfc-editor.org/rfc/rfc1912.txt) van RFC1912. Hoe los jij dit op?
Misschien is het handiger om een deel te quoten, want punt 2.4 bevat wel erg veel tekst.
Ja ik ben lui.
Ik ga er vanuit dat je geen onzin zegt, maar ik zou het duidelijker vinden als je aangeeft waar je op doelt ipv te refereren aan 2 pagina's tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mgizmo schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:44:
[...]

Je doelt op dit voorbeeld denk ik, maar dat bedoel ik dus niet. Je krijgt http://domein.nl niet verwezen naar je voorbeeld synology.me adres.
Dat hoeft van mij ook niet.
Anderen kunnen daar anders over denken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:54:
[...]

Dat hoeft van mij ook niet.
Anderen kunnen daar anders over denken natuurlijk.
Ik bedoelde dat dus en mbt 2.4 doel ik op de eerste zin " A CNAME record is not allowed to coexist with any other data.".
"Je hebt geen vast IP adres nodig, een DynDNS (of varianten daarop) adres werkt prima." hangt dus af van de wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
borft schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:24:
Een A Record kan niet naar een CNAME wijzen, dat moet naar een ip adres wijzen. En een domain APEX mag alleen een A record hebben, geen cname. Dus een ip adres is wel zo handig ;)
Ahhh domain APEX zo heet het, merci. Weer wat geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:50:
Vreemde zaak bij Versio btw.
Neem een .nl domeinnaam, €3,24 per jaar, ex BTW.
Voor 2 jaar is dat €7,23, dat is 11.57% duurder.
Voor 3 jaar is dat €11.22, dat is 15.43% duurder.
Voor 4 jaar is dat €15.21, dat is 17.36% duurder.
Voor 5 jaar is dat €19.20, dat is 18.52% duurder.
Bij Antagonist ben je juist goedkoper uit als je een domein voor meerdere jaren neemt.
Waar heb je het over ...

https://www.versio.nl/domeinnaamkortingen

Er staat een typefout maar ergens onderin die tabel hoort te staan Domeinnaam verlenging. Prijs blijft gewoon hetzelfde ieder jaar. JIj verward denk ik de hostingprijzen met domeinnamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:38:
[...]

Waar heb je het over ...

https://www.versio.nl/domeinnaamkortingen

Er staat een typefout maar ergens onderin die tabel hoort te staan Domeinnaam verlenging. Prijs blijft gewoon hetzelfde ieder jaar. JIj verward denk ik de hostingprijzen met domeinnamen.
Ik verwar niets, ik zie de prijs bij het aanschaffen van een domeinnaam waarbij ik kan kiezen voor 1, 2, 3, 4 of 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:02
Hallo Tweakers

Groeten Van Dave
Een domeinnaam host je niet, een domein is in de basis niets anders dan een vertaalslag van een woord naar een IP adres.

De domeinnaam staat in een database die beheerd woord door een organisatie of stichting. Voor .nl is dat SIDN. Alleen deelnemers van SIDN kunnen zelf domeinen plaatsen. Dat kost € 68,33 per maand, daarnaast zijn er nog handelingskosten. Dus dat is voor jou niet interessant.

Een DNS server moet je ook niet zelf gaan hosten. Die moeten altijd online zijn en je hebt er minimaal twee nodig, het liefst in een ander netwerk.

Wat je zelf kunt doen is de website hosten. Daarmee bespaar je de kosten van een webhosting pakket.

Samengevat: Je registreert gewoon een domein bij een partij en die hebben werkende DNS servers. Kosten liggen tussen de €3 en €21 euro per jaar, afhankelijk van de partij. Vervolgens laat je de DNS records van je domein naar jou IP adres verwijzen.

Mbt de tegenstrijdige opmerkingen over Versio. Ik ben daar zelf ook ooit klant geweest en je pakket wordt daar elk jaar een paar procent duurder, staat ook in de algemene voorwaarden. Het is simpel gezegd onderdeel van het business model. Bij domeinregistratie is dat zo ver ik weet niet van toepassing.

Mbt transip vraag van te voren even na in welke mate ze je willen helpen. Het credo is daar
Zelf je doel bereiken

We geloven dat klanten alles zelf kunnen realiseren, zolang je ze maar de juiste tools for the job geeft. Voorkauwen is niet aan ons besteed: geef een persoon een vis en hij eet voor een dag. Geef hem een hengel, en hij heeft een leven lang eten. Unmanaged for the win. Dat is ons uitgangspunt, in alles dat we doen. Daarom bieden we ook geen managed diensten aan. We zorgen ervoor dat onze unmanaged diensten zo gemakkelijk in gebruik zijn, dat je altijd je doel weet te bereiken.
Verder niks mis mee, staat gewoon duidelijk op de website.

[ Voor 45% gewijzigd door sdk1985 op 02-08-2016 00:57 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASS-Ware schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:47:
[...]

Ik verwar niets, ik zie de prijs bij het aanschaffen van een domeinnaam waarbij ik kan kiezen voor 1, 2, 3, 4 of 5 jaar.
Raar. Ik kan maar voor 1 jaar bestellen. Mischien heb je een verouderde pagina?

Ik heb 1200+ domeinnamen reeds bij versio gestald. Ik kan zeker beamen dat zij de goedkoopste zowat zijn. Tegen registar-prijs koop je bij hun domeinnamen in, zeker met level 10 status inmiddels.

Betaal per .nl geloof ik nu 3.14 voor registratie en 3,99 voor verlenging. Dat is bij andere partijen wel heel erg anders, en met 1200 namen en zulke marges scheelt dat wel een paar duizend euro per jaar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 00:55:
[...]

Raar. Ik kan maar voor 1 jaar bestellen. Mischien heb je een verouderde pagina?

Ik heb 1200+ domeinnamen reeds bij versio gestald. Ik kan zeker beamen dat zij de goedkoopste zowat zijn. Tegen registar-prijs koop je bij hun domeinnamen in, zeker met level 10 status inmiddels.

Betaal per .nl geloof ik nu 3.14 voor registratie en 3,99 voor verlenging. Dat is bij andere partijen wel heel erg anders, en met 1200 namen en zulke marges scheelt dat wel een paar duizend euro per jaar ja.
Ze zijn niet de goedkoopste in ieder geval :)

Wij kunnen bij Openprovider voor €3.01 een .nl domein registreren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brummetje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 01:08:
[...]

13 cent verschil dus. En wat kost verlengen na een jaar? Ook 13 ct verschil? :+

Opzich handig te weten of er goedkopere aanbieders zijn. Maar alles in 1 klap verhuizen en dan met extra registratiekosten te komen zitten is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brummetje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 01:08:

Prijs is ook niet altijd alles. Een klein beetje service kan dat prijsverschil al meer dan goedmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 01:43:
[...]

Prijs is ook niet altijd alles. Een klein beetje service kan dat prijsverschil al meer dan goedmaken.
Welke service wil je nou verwachten op registratie domeinnamen?

Versio sluit je gewoon keihard af als je spam of overlast veroorzaakt op hun hosting. De service reikt dan tot aan de algemene voorwaarden en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 01:51:
Welke service wil je nou verwachten op registratie domeinnamen?
Een beetje rappe afhandeling, fatsoenlijke facturering, dat men er niet met je domeinen vandoor gaat - er valt genoeg te verzinnen.

Gaat het om hosting dan gaat het uiteraard om nog veel meer zaken - technisch, juridisch, noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 02:14:
[...]

Een beetje rappe afhandeling, fatsoenlijke facturering, dat men er niet met je domeinen vandoor gaat - er valt genoeg te verzinnen.

Gaat het om hosting dan gaat het uiteraard om nog veel meer zaken - technisch, juridisch, noem maar op.
Meeste is gewoon geautomatiseerd. En jouw betalingsbewijs voor een bepaald domein is bij het SIDN.nl al voldoende om je domein te claimen bij een 'geschil' , uitgaand van de ergste situatie.

Versio biedt ook gewoon een Api dat je zelf in je eigen systeem kunt implementeren voor je klanten. Met deze api maak je registratie via je eigen paneel mogelijk voor jouw klanten en alles verloopt via Versio op automatische wijze.

Zo gaat het ook met de rest van hostingpartijen, 99% is eigenlijk al geautomatiseerd. Ook als je hosting zelf besteld. Het systeem maakt na betaling alles gewoon voor je aan en er komt nauwelijks meer iemand bij kijken.

De service en support zal 'm liggen in de helpdesk, maar ook die reiken tot aan de deur met diensten van grofweg 55 euro per uur als je er zelf niet uit komt.

Hosting is niet zo rendabel meer, het is verzadigd, zeker als starter en de meeste weten niet eens hoe ze een fatsoenlijk een server moeten of kunnen beveiligen tegen aanvallen of hacks van o.a bots voor wordpress sites (terwijl dat wel gewoon prima kan).

Bedoel dat 1 consument al een server met 119 andere gebruikers kan laten crashen is ook zoiets. Dat is vaak configuratie uit de doos en verder niets meer aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 02:18:
Meeste is gewoon geautomatiseerd. En jouw betalingsbewijs voor een bepaald domein is bij het SIDN.nl al voldoende om je domein te claimen bij een 'geschil' , uitgaand van de ergste situatie.
De kwaliteit van de automatisering kan nogal verschillen, zoals je zelf ook al aangeeft. De ene infrastructuur is de andere niet. Hoe iets opgezet, beveiligd en beheerd wordt is natuurlijk relevant, nog los van de daadwerkelijke uitwerking van de dienstverlening.

Sommige bedrijven houden de namen in eigendom en kunnen er dus mee vandoor gaan. Dan sta je ook bij het SIDN met lege handen. De kleine lettertjes zijn soms erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste die met mijn namen ervandoor dreigt te gaan sue ik van hier tot gunter.

AV of niet, dat soort bedrijven zijn registars van .nl domeinnamen en die behoren zich aan de AV van het SIDN.nl weer te houden.

Als jij een geschil hebt met registar Y omdat ze failliet zijn gegaan en er beslag op de namen ligt, kan jij met jouw betalingsbewijs bij het SIDN aankloppen en je domein terugclaimen. En ook met andere zaken of geschillen, het verhaal moet wel gewoon aannemelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 02:25:
De eerste die met mijn namen ervandoor dreigt te gaan sue ik van hier tot gunter.

AV of niet, dat soort bedrijven zijn registars van .nl domeinnamen en die behoren zich aan de AV van het SIDN.nl weer te houden.

Als jij een geschil hebt met registar Y omdat ze failliet zijn gegaan en er beslag op de namen ligt, kan jij met jouw betalingsbewijs bij het SIDN aankloppen en je domein terugclaimen. En ook met andere zaken of geschillen, het verhaal moet wel gewoon aannemelijk zijn.
Niet als die namen onderdeel van de boedel zijn, omdat ze eigendom van het bedrijf zijn. Dat jij een adres gebruikt betekent niet per definitie dat je ook de eigenaar bent. Dan kan je kloppen wat je wilt, maar krijg je nul op het rekest. Met een beetje mazzel mag je er op bieden als ze de publieke verkoop in gaat.

Ook vang je mogelijk bot als het geen Nederlandse domeinen zijn en er een andere wetgeving op van toepassing is.

Het zijn zaken waar je vooraf even op moet letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het domein bij een buitenlandse toko registreert ja.

Zie ook https://www.domein-registreren.nl/trustee-service

Als dat bij versio of bij een andere provider in NL is, ben jij de oorspronkelijke houder, en geen bedrijf erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:02:
[...]

En jij denkt dat een particulier voor 1 domeinnaam wel even registar mag worden? :P
Tuurlijk. Is wel niet heel erg kosteneffectief.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 02:50:
[...]

Tuurlijk. Is wel niet heel erg kosteneffectief.

Nergens 1 woord over particulier. De kosten zijn overigens ook niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het enige wat je moet hebben is een KvK-inschrijving en die zijn voor een eenmanszaak gratis tegenwoordig.
De kosten zijn overigens ook niet mis.
"niet heel erg kosteneffectief."

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is mijn punt. Als particulier wordt je geen registar, je moet hiervoor een inschrijving voldoen en dat maakt je als zelfstandige. Dat is wat anders dan een particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 01:23:
[...]

13 cent verschil dus. En wat kost verlengen na een jaar? Ook 13 ct verschil? :+

Opzich handig te weten of er goedkopere aanbieders zijn. Maar alles in 1 klap verhuizen en dan met extra registratiekosten te komen zitten is ook geen optie.
Verlengen is voor zo ver ik weet de zelfde prijs.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 01:43:
[...]

Service is prima bij Openprovider! Bellen heb je nooit een wachtrij, er is altijd wel iemand beschikbaar die meteen de telefoon opneemt en ze doen nooit moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat een verhalen. Volgens mij hebben we nog helemaal niets van Dave gehoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hallo Tweakers

Groeten Van Dave
Nee. Een domeinnaam host je niet, maar wordt geregistreerd. De website die bij het domein hoort kan je ergens hosten.

Dus als je bedoelt ofdat het mogelijk is om een domeinnaam te registreren zonder dat je er een hosting pakket bij afneemt, dan is het antwoord ja. De meeste registars bieden ook een primaire en secundaire DNS server voor je domeinnaam. Iers wat je vroeger zelf moest regelen.

Bij Bijvoorbeeld TransIP is dit in ieder geval goed mogelijk.

Als je zelf een registrar wilt worden, dan raad ik je aan hier nog eens goed over na te denken.

Dit topic is een beetje ontspoord. Het gooien met RFC's heeft de topic starter helemaal niets aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 02-08-2016 21:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.