Toon posts:

Koopwoningen en wateroverlast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik vroeg mij af als er een landkaart van Nederland beschikbaar is, waar duidelijk te zien is, waar veel wateroverlast is. Dit i.v.m. het aanschaffen van een koopwoning.

Als voorbeeld neem ik Someren, daar is veel wateroverlast, maar Someren staat wel hoog op de hoogtekaart van Nederland (link: http://www.geo-informatie.nl/geodesk/hgt-300dpi.pdf). Deze kaart kun je dus niet gebruiken om te zien waar je " zonder wateroverlast" kunt wonen.

Een maand geleden in het nieuws zag ik ook veel wateroverlast in Schiedam, een mevrouw gaf aan dat dit al de derde keer is in dit jaar. Schiedam ligt laag in vergelijking met Someren, daar kan je wateroverlast eerder verwachten.

Maar weet iemand een overzicht waar je enkel niet moet wonen i.v.m. wateroverlast. Een duidelijk overzicht zou heel erg handig zijn.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 23:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wateroverlast is niet alleen afhankelijk van hoogte, maar ook van de hoeveelheid neerslag (duh) en van de afwatering. Als de regenwaterafvoer zich iedere keer verslikt, kun je vaak wateroverlast hebben. Je bent dan ook meer afhankelijk van het lokale beleid en onderhoud door de gemeente en waterschappen.

Ik zou zeggen: vraag het aan de (toekomstige) buren, en laat die kaart voor wat het is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37
Er zit een foute aanname in de topicstart.

Hoogte is namelijk voornamelijk relevant voor wateroverlast door overstroming van oppervlaktewater.

De wateroverlast die hier wordt aangehaald heeft veel meer te maken met waterafvoer zoals het riool en natuurlijke bergingen, etc. Dit hangt typisch af van de lokale omstandigheden.

Een heel belangrijk verschil is dat de meeste verzekeingen wel dekking bieden voor het tweede, maar niet voor het eerste.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 18:25
Ik woon in Heeze, een dorp naast Someren ook behoorlijk getroffen door de neerslag vorige maand. De straat waarin ik woon komt er iedere keer slecht vanaf, puur door de afwatering. Slechte riolering en aflopend richting een riviertje. Dat terwijl de riolering in de straat hier zo'n 15 jaar geleden volledig vervangen is.

Ik denk dus dat het erg lastig is dat in kaart te brengen zonder ervaringen. Waarschijnlijk zijn bewoners de beste bron.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso is vaak de lokale hoogte ook belangrijk: Zit je straat een meter boven de straten in de omgeving, of zelfs een voordeur 20cm boven die van je buren, dan is de kans erg klein dat het onder water komt te staan.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:28
Wat gebeurt er als je de straatnaam zoekt in het archief van de lokale krant?

(Bij mijn huis leverde dat indertijd niets op - maar toen wel met de buren gesproken, en kende het terrein al veel langer (toen nog van mening dat ik niet wist wie zo gek zou zijn daar te wonen - ik blijkbaar))

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:05
En vergeet de bodemsamenstelling niet. Ik woon in veenrijk gebied, op sommige plaatsen betekent dit dat er een laag turf en/of klei aanwezig is, onder de zwarte zand. In die gebieden kan de grond zelf het water maar moeilijk kwijt.

Wateroverlast is doorgaans een heel lokaal probleem. Twee huizen verderop had vorige maand vaak last van water in de kelder/kruipruimte. Ik totaal niet. Sommige straten staan altijd blank bij regen, voor andere straten is niets teveel.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 09:20
Bij ons in de straat is het met flinke regen altijd prima te doen.

Een straat verder is de riolering echter nog verouderd en dat zie je gelijk terug wanneer het flink regent. Hele plassen rondom putten en bij hele heftige regen de halve straat blank.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 23:55

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:42:
Goedenavond,

Ik vroeg mij af als er een landkaart van Nederland beschikbaar is, waar duidelijk te zien is, waar veel wateroverlast is. Dit i.v.m. het aanschaffen van een koopwoning.

Als voorbeeld neem ik Someren, daar is veel wateroverlast, maar Someren staat wel hoog op de hoogtekaart van Nederland (link: http://www.geo-informatie.nl/geodesk/hgt-300dpi.pdf). Deze kaart kun je dus niet gebruiken om te zien waar je " zonder wateroverlast" kunt wonen.

Een maand geleden in het nieuws zag ik ook veel wateroverlast in Schiedam, een mevrouw gaf aan dat dit al de derde keer is in dit jaar. Schiedam ligt laag in vergelijking met Someren, daar kan je wateroverlast eerder verwachten.

Maar weet iemand een overzicht waar je enkel niet moet wonen i.v.m. wateroverlast. Een duidelijk overzicht zou heel erg handig zijn.
In Someren valt het met de wateroverlast over het algemeen wel mee. Er zijn een paar straten (stuk of 10 gok ik) waar overstroming voor wil komen als er veel regenval is, maar het merendeel van het dorp heeft er geen last van. En dan nog komt het water in de meeste gevallen niet de huizen binnen in de straten waar er wel overlast is. Someren-Eind had er altijd meer last van maar dat kwam door een verouderde riolering. Dat is inmiddels volgens mij voor een groot deel aangepakt. Afgelopen keer, met die hagelstorm, was wel een uitzondering. Toen lieten veel daken het afweten waardoor lekkages ontstonden.

Het beste kun je denk ik, als je wilt verhuizen, zoeken of een dorp/stad in het verleden wateroverlast heeft gehad en vervolgens vragen aan de mensen in de straat/buurt waar je wilt gaan wonen hoe het in hun straat gesteld is. Dat is vele malen beter dan afgaan op generieke nieuwsberichten of kaarten.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 20:40
Eens, weet je ook meteen wie je als buren krijgt...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien heb je wat aan http://www.overstroomik.nl

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:38
Ja, je overstroomt
maximaal 1.2 meter

Jij hebt een kans van minder dan 1% dat jij dit in je leven meemaakt. Dat kan ook morgen zijn.
Merci :O

Verwijderd

Over het algemeen ligt het oosten een stuk hoger dan het westen (>7mtr MSL), maar: op bepaalde plaatsen daar (vooral in de nabijheid van de grote rivieren, welke als afvoer dan wel buffer dienen) lopen de straten, huizen en tunnels net zo hard vol als bepaalde tunnels, viaducten en koopgoten in Den Haag of Rotterdam.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kaarten zeggen ook weinig. Bij onze koopwoning was er in de laatste 25 jaar slechts 1 keer een overstroming. En dit jaar hebben we al 2 keer natte voeten gehad.

Het hangt er vooral vanaf wat is verandert in al die tijd qua bebouwing en qua rioleringen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben niet onder indruk van die site. Het gaat puur uit van straatniveau tov zeeniveau cq maximale rivierhoogtes. Voor vraag TS (dat niet met beide te maken heeft) niet relevant, maar ook elders houdt het geen rekening met hoogte van woning cq entree. Heb een postcode+huisnr ingevoerd waar ik ooit gewoond heb met voordeur twee verdiepingen/zes meter boven straatniveau (en woonruimte daar nog eens drie tot vijf verdiepingen boven) en kreeg doodleuk de melding dat ik een meter zou kunnen overstromen 8)7

Ook de tips zijn discutabel:
"In jouw regio kan bijna niemand op tijd het gebied verlaten, de rest moet blijven en een droge plek thuis of in de buurt zoeken. Veiligheidsregio’s adviseren over wel of niet evacueren via de rampenzenders en crisis.nl."
Eh nee, dit adres zit (nog los van vijf meter hogere voordeur) op de rand van een droog stuk, dus al stond ik op straat, ik zou minder dan 100m moeten lopen om het gebied te verlaten...

Oslik blyat! Oslik!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 21:19
Er zijn bepaalde wijken in Schiedam, waar de afwatering idd niet lekker loopt. Hier doen ze onderzoek naar, en vziw hebben ze een PDF met een overzichtje op de website waar dat het geval is (schijnt iets met grondwater te zijn). Maar het is niet zo dat het in heel Schiedam het geval is. Ja, met de noodweer van enige tijd geleden ging het water niet overal snel weg, maar dat heb je overal.

Kijk op andere sites dan Funda. Sommige hebben namelijk ook verschillende buurtoverzichten. Nu weet ik niet over "wateroverlast" daar onderdeel van is, maar wel vaak criminaliteit en luchtkwaliteit.

let the past be the past.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Rmg

soweiso, moet je je keuze van je huis alleen baseren op mogelijk wateroverlast? google op straatnaam plaatsnaam en wateroverlast en je kan zien of er in de recente geschiedenis problemen mee geweest zijn.
verder kan je het niet garanderen of echt uitzoeken imo.

Verwijderd

Topicstarter
SPee schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:13:
[...]

Er zijn bepaalde wijken in Schiedam, waar de afwatering idd niet lekker loopt. Hier doen ze onderzoek naar, en vziw hebben ze een PDF met een overzichtje op de website waar dat het geval is (schijnt iets met grondwater te zijn). Maar het is niet zo dat het in heel Schiedam het geval is. Ja, met de noodweer van enige tijd geleden ging het water niet overal snel weg, maar dat heb je overal.

Kijk op andere sites dan Funda. Sommige hebben namelijk ook verschillende buurtoverzichten. Nu weet ik niet over "wateroverlast" daar onderdeel van is, maar wel vaak criminaliteit en luchtkwaliteit.
Ja klopt, op jaap.nl daar staat indd over criminaliteit en luchtkwaliteit.
Bedankt voor de link.

Ik zag dat Almere voor maximaal 4 meter zou kunnen overstromen.

Eigenlijk is wateroverlast afhankelijker van de infrastructuur dan van de hoogte van het land, dus kan ik beter een check op bijvoorbeeld de gemeente van Almere doen dan dat ik zorgen maak over de hoogte van Almere.
Rmg schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:17:
soweiso, moet je je keuze van je huis alleen baseren op mogelijk wateroverlast? google op straatnaam plaatsnaam en wateroverlast en je kan zien of er in de recente geschiedenis problemen mee geweest zijn.
verder kan je het niet garanderen of echt uitzoeken imo.
Nee natuurlijk niet, maar het is wel belangrijk. Straks koop je een huis wat door wateroverlast alleen in waarde gaat dalen.

Ik dacht ook aan Woerden of Gouda, alleen daar heb je op sommige plaatsen last van verzakkingen (link: http://hansmiddendorp.nl/...ieuwbouwwijken-verzakken/). Het past in dit topic, vandaar dat ik het hier plaats. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 44% gewijzigd door Señor Sjon op 01-08-2016 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
één...

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 01-08-2016 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
twee

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 01-08-2016 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wil je in het vervolg je laatste post aanpassen en niet telkens een nieuw bericht maken?

[ Voor 78% gewijzigd door Señor Sjon op 01-08-2016 23:01 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:56:
[...]

Bedankt voor de link.

Ik zag dat Almere voor maximaal 4 meter zou kunnen overstromen.

Eigenlijk is wateroverlast afhankelijker van de infrastructuur dan van de hoogte van het land, dus kan ik beter een check op bijvoorbeeld de gemeente van Almere doen dan dat ik zorgen maak over de hoogte van Almere.
Ja en nee. Voor kortstondige irritatie is infra (kwaliteit riool en andere afwatering) doorslaggevend. Maar als de zeespiegel een paar meter stijgt zit je liever niet onder (huidig) zeeniveau achter dijken.

De vraag is puur over welk termijn je kijkt. Als je alleen naar komende 5 jaar kijkt, is diepte van het land zo goed als irrelevant. Maar verwacht je 50 jaar ergens te zitten, dan kan de restwaarde er sterk door beinvloed worden als de meer pessimistische schattingen over zeespiegelstijging waar blijken te zijn.
[...]

Ik dacht ook aan Woerden of Gouda, alleen daar heb je op sommige plaatsen last van verzakkingen (link: http://hansmiddendorp.nl/...ieuwbouwwijken-verzakken/). Het past in dit topic, vandaar dat ik het hier plaats. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat is de oude Waterwolf, met de diepste polders van NL (dieptepunt bij Nieuwerkerk in de Prins Alexanderpolder). Heb voor ik uit huis ging medio jaren '90 een paar jaar met m'n moeder aan de rand ervan in R'dam Ommoord gewoond, >4m onder zeeniveau in de Prins Alexanderpolder. Het probleem daar is inklinking: de bodem is vooral veen dat eeuwenlang onder water gestaan heeft. Nu het door bemaling droog gehouden wordt klinkt het in en zakt de bodem nog verder. Zolang die bemaling op orde blijft is overstroming geen risico: zelfs bij de zwaarste regenval staat het niet blank, simpelweg omdat de hoeveelheid water dat er dan bij komt verwaarloosbaar is tov wat er toch al continu uit gepompt moet worden.

Waar heb je dan wel last van? Vooral dat de inklinking niet overal gelijk gaat. Sommige stukken klinken sneller in waardoor ze sneller verzakken. Dan kunnen dingen scheef gaan staan, worst-case kunnen scheuren in gebouwen ontstaan of kan fundering beschadigd raken. Hadden wij allemaal geen last van, huis was in 1979 gebouwd en enige wat we zagen was dat er een strook middenin de tuin was die dieper wegzakte dan de rest. Puur lokaal bleef daar wel wat water hangen, maar dat was geen overstroming, simpelweg lensvorming van grondwater. Mogelijk irritant, maar in eigen tuin met een paar kruiwagens zand/aarde op te lossen.

Bebouwing in de diepe polders is relatief nieuw, de infra ook, dus daar hoef je juist minder problemen te verwachten dan oudere bewoning waar riolering vaak al een halve eeuw of meer ligt en sowieso niet berekend is op de hogere afwateringseisen van nu (zwaarder regenval, meer beton/bestrating in tuinen, dus minder natuurlijke absorbtie).

Oslik blyat! Oslik!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:28

Onbekend

...

Ik hoop niet dat wateroverlast het enige punt is waar je naar kijkt als je een huis koopt.
Het is niet te voorspellen, maar kijk gewoon naar het open water in de buurt. Liggen er sloten/meren vlakbij, kan het water zonder obstakels daarheen stromen en hoe hoog is de waterstand (zomer en winter) t.o. de vloer van jouw toekomstige huis?
Maar kijk vooral naar andere elementen rond jouw huis zoals het aantal toegangswegen en drukte daarvan, vervuilende bedrijven, e.d. Overal is namelijk kans groter dan 0 om getroffen te worden door natuurgeweld, dus niet alleen naar wateroverlast kijken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onbekend schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:00:
[...]

Ik hoop niet dat wateroverlast het enige punt is waar je naar kijkt als je een huis koopt.
Dat heeft hij toch ook al specifiek gezegd dat het uiteraard niet het enige punt is? Niemand koopt een huis alleen gebaseerd op wateroverlast, dat is een enorme inkopper. Maar het wel meenemen lijkt mij zeker verstandig.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is contact opnemen met het waterschap in het gebied waar je wel zou willen wonen geen idee?

Die beweren toch altijd dat zij zorgen voor 'droge voeten' dus mogen zij je mooi vertellen waar die kans het grootst is.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 22:22

Galois

1811 - 1832

http://www.neerslagkaart.nl

Deze site houdt bij hoeveel regen er gevallen is.
Maar ook hier heb je denk ik niet zoveel aan. Als er ergens heel veel regen valt, maar de gemeente heeft de afwatering goed voor elkaar, heb je er verder geen last van (behalve tijdens de regen dan... :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Pagina: 1