Schade door verkeerd aangelegde rioleering

Pagina: 1
Acties:

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:12
Helaas hebben wij (mijn vrouw en ik) afgelopen vrijdag te maken gehad met een nogal vervelende verstopping.

Nadat mijn vrouw (wat langer dan normaal) had gedoucht trof zijn beneden de hele inhoud van de WC aan in de gang. Met als gevolg dat de deurmat en de laminaat vloer redelijk zijn afgeschreven.

De kosten hiervan kunnen wij verhalen op de inboedelverzekering meen ik.

Na het opruimen en demonteren van de pot ben ik erachter gekomen dat de rare knik in de riolering die achter onze pot zit het onmogelijk maakte zelf met de Karcher en de daarbij behorende hulpstukken het riool schoon te spuiten. Vrijdag avond de handdoek dus in de ring gegooid en de professionals gebeld.

Deze kwamen vrij vlot met zwaar geschut en leken vrij eenvoudig via de put midden voor ons huis de VWA (vuil water afvoer) te kunnen schoonspuiten. Dit bleek helaas niet mogelijk omdat alleen de VWA van de buurvrouw hierop uit kwam. Vervolgens geprobeerd om via de wc beneden de boel te reinigen, maar ook de ADS uit Baak kwam niet veel verder dan 70-80 cm en kon dus ook niet via de WC beneden de boel schoonspuiten.

Toen de bouwtekening er bij gepakt en op de plek van de VWA op de tekening de oprit open getrokken (we hebben geen kruipruimte, dus daar konden we niks doen). Helaas, geen VWA te vinden. Na nog 3 meter oprit los te hebben getrokken en 1 meter diep te hebben uitgegraven: Geen VWA!!

Voordat mijn oprit over de hele breedte van het huis eruit getrokken werd kwam ik met het idee dan maar de pot op de 1e verdieping los te snijden/halen en te kijken hoe ver hij vanaf daar kwam. We hadden daar meer geluk en konden gelukkig tot 10 meter afzakken waarna we bij de 2e 90 graden bocht weer vast leipen.

Gelukkig konden we toen wel met een scanner de VWA opsporen en uiteindelijke na nog een meter oprit te hebben los getrokken de VWA blootleggen! Ruim 3-4 meter van de plek waar deze eigenlijk had moeten zitten.

Mijn vraag is nu als volgt:

Het huis is 8 jaar oud en wij zijn de 2e eigenaar, nu bijna een jaar. Valt de schade voor de belachelijk hoge rekening van de ADS en/of het volledig herstellen van de oprit nog ergens te verhalen, of is het huis hier te oud voor?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:07
Volgens mij heb je tien jaar garantie op een nieuw huis. Als het goed is staat dit in de papieren die je hebt gehad bij het huis.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:50

BCC

Maar er was dus alleen een verstopping ? Lijkt me niet dat je daar garantie op hebt :) En garantie op een nieuwbouw huis gaat meestal niet over van de eerste eigenaar naar de volgende. Een huis heeft nu eenmaal onderhoud nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 31-07-2016 20:29 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
ik geef je weinig tot geen kans om de gemaakte kosten te verhalen.
Als bij de aanleg de toenmalige bouwvoorschriften zijn gevolgd kan je niet spreken van een bouwkundig gebrek. (Anders kan je aannemer/architect/vorige eigenaar in gebreken stellen)
Je zou kunnen uitzoeken in hoeverre het niet (juist) nauwkeurig documenteren van de route van een afvoer door de tuin, naar een wel gedocumenteerde aansluiting van de gemeente op het riool, kan worden aangemerkt als zijnde nalatig of een verborgen gebrek. Echter dan zou je moeten kunnen aantonen wat de financiële schade daarvan zou zijn (dus niet de huidige rekening) en dan eerst de andere partij in staat stellen om dit alsnog te verhelpen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• snickers88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-12 18:13
De garantie op een nieuwbouw huis gaat over van eigenaar op eigenaar. Garantue op bouw en constructie fouten dacht ik, 10 jaar in totaal. Hou er wel rekening mee dat je na 8 jaar maar recht heb op 2/10 deel compensatie. Aldus de notaris van het nieuwbouw huis van mijn broer.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Naast garantie kan men in Nederland ook nog op o.a. artikel 7: 761 lid 2 BW en 7:758 lid 3 BW tot zelfs 20 jaar nog een aannemer aansprakelijk stellen :

http://www.vverecht.nl/20...beroep-doen-op-garanties/

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29
Was het de verkooptekening of een revisietekening? Zit nogal verschil in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BasvanS
BCC schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:28:
Maar er was dus alleen een verstopping ? Lijkt me niet dat je daar garantie op hebt :) En garantie op een nieuwbouw huis gaat meestal niet over van de eerste eigenaar naar de volgende. Een huis heeft nu eenmaal onderhoud nodig.
De verstopping zelf is natuurlijk altijd voor mijn rekening, de (extra) schade als gevolg van het fout aanbrengen van de riolering is mogelijk te verhalen op de aannemer.
Señor Sjon schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:37:
Was het de verkooptekening of een revisietekening? Zit nogal verschil in.
Ga ik vanavond even uit zoeten, dat weet ik zo niet. Het gaat me in dit verhaal vooral om het feit dat de leiding niet op de plek zat waar deze zou moeten, hierdoor zijn de meeste kosten ontstaan. Ik meen dat het hier om de revisietekening gaat, maar 100% zeker weet ik dat niet.

Bouwgarant geeft aan 6 jaar garantie, hebben jullie ergens documentatie van de 10 jaar waar jullie over spreken?

[ Voor 30% gewijzigd door BasvanS op 01-08-2016 12:06 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:50

BCC

Ik heb meerdere keren een riolering opgegraven en ik heb nog nooit meegemaakt dat hij op de plek lag die op de tekening was aangeven, maar ben benieuwd hoe dit verder loopt. Een foutieve tekening is imho ook geen defect.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 01-08-2016 12:59 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BasvanS
BCC schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:57:
Ik heb meerdere keren een riolering opgegraven en ik heb nog nooit meegemaakt dat hij op de plek lag die op de tekening was aangeven, maar ben benieuwd hoe dit verder loopt. Een foutieve tekening is imho ook geen defect.
De vele scherpe bochten die gebruikt zijn om van het plan af te wijken zijn wel de oorzaak van de verstopping. En de oorzaak van het feit dat mijn oprit over bijna de gehele breedte van van het pand losgetrokken is.

Waarom zou een aannemer er voor kiezen alles zo te installeren dat er maar liefst vier 90 graden bochten nodig zijn binnen 5 meter, terwijl hij met 1,5 meter buiten het pand geweest was als hij de tekening had gevolgd.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29
Dat kan je vinden in de woningborg garantievoorwaarden, indien van toepassing.

Alles heeft een reden, kan ook zijn dat de rioleringsaanslutiing van de gemeente anders lag dan in eerste instantie bedacht. Dan moet je toch de huisaansluiting aanpassen omdat je anders helemaal geen riool hebt. ;) Ik denk dat dat ook de reden van de afwijking is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BasvanS
Damn, de rechter onderhoek van de tekening, waar duidelijk wat codes stonden is vervaagd en niet meer leesbaar. Kan dus niet met zekerheid zeggen dat dit de revisie tekening is.

Het is wel de enige tekening die de kopers na het de bouw hebben ontvangen.
Pagina: 1